۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
مردگان باغ سبز از تهران به روسیه رفتند

ترجمه روسی «مردگان باغ سبز» به عنوان یکی از 10 کتاب برگزیده بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو انتخاب شد.

به گزارش خبرآنلاین، ترجمه روسی رمان «مردگان باغ سبز» اثر محمدرضا بایرامی که سوره مهر آن را منتشر کرده به عنوان یکی از 10 اثر برگزیده بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو معرفی شده است.

گفتگوی خبرآنلاین با نویسنده این رمان را اینجــــا بخوانید.

رمان «مردگان باغ سبز » به وقایع غم‌انگیز حمله نیروهای شاه به فرقه دموکرات آذربایجان طی سال‌های 1945 و 1946 می‌پردازد. این شهر شمال غرب ایران حتی در ابتدا استقلال خود را اعلام کرد، اما دولت شوروی به دلیل درگیری در جنگ جهانی دوم مجبور به خروج بخشی از نیروهای ارتش سرخ از ایران شد. بسیاری از اعضای فرقه دموکرات که احساس خطر کرده بودند، برای نجات جان خود به سمت مرزهای شوروی رفتند که یکی از آنها بالاش قهرمان داستان کتاب حاضر و مدیر رادیوی جمهوری بود که همراه با پسرش به شوروی پناه بردند. اما مرزها به مدت یک هفته بسته شده بود و اجازه عبور و مرور نمی‌دادند و تنها راه نجات را که مرز میان دو کشور بود بستند. لحظاتی در زندگی انسان پیش می‌آید که به اندازه ده سال طول می‌کشد. «بله، آن روز تمام نشدنی بود، به اندازه یک قرن گذشت! و در آن روز و در آن لحظاتی که تمام امیدهای بالاش یکی پس از دیگری ناامید می‌شدند، قهرمان ما اعتقاد و باورش را به همه چیز از دست داد. چطور می‌توانست انتظار داشته باشد که دوستان انقلابی‌اش از شمال به این سادگی او را فروخته باشند؟ در ازای چه - نفت سیاه؟ اما، حتی برای نفت هم نبود، بلکه فقط در ازای وعده‌ای توخالی، و به طور دقیق‌تر، وعده‌ای دروغین دست به چنین کاری زده بودند! آیا تصورش ممکن بود؟»

بالاش می‌میرد و پسرش به طور معجزه‌آسایی زنده مانده، به زندگی در میان کشاورزان ادامه می‌دهد، بی آن‌که حتی چیزی راجع به پدر و مادر خود بداند. توصیف زندگی آرام کشاورزی پس‌زمینه حوادث داستان و مبارزه بدون امید و همراه با اضطراب است... »

ترجمه روسی رمان «مردگان باغ سبز» توسط بنیاد مطالعات اسلامی مسکو و با مشارکت انتشارات صدرا و نشر وچه مسکو منتشر شده است در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو عرضه شد.

بخشی از این رمان را اینجــــا بخوانید.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =