۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

در عصر ارتباطات و رسانه و نشریه های مکتوب و تصویری همه روزه مواجه با سونامی اخباری هستیم که با وجود نظارتهای عام بر جامعه خبری امروزی کشور ، هر از چندگاه اخبار دروغ و درپی آن تکذیبیه ای را می بینیم.

این رسانه ها که عموما شامل روزنامه ها و مجلات هستند از دیرباز مشمول قانون مطبوعات بودند و تیغ سنگین قانون را در همه حال بر سر خود احساس می کردند.

با فراگیری رسانه ها در دنیای مجازی و به فراخور زمان ، مجلس شورای اسلامی در سال 1379 نیز طی اصلاحی ‌ در تبصره 3 از ماده 1 قانون مطبوعات ، کلیه نشریات الکترونیکی را مشمول مواد این قانون دانست.

اما آنچه که در کشور شاهد هستیم ، بسیاری از سایتهای خبری خلق الساعه بدون شناسنامه فعالند و عجیب آنکه محل تولید اخبار دروغ یا غیر قابل انتشار به دلیل سری و محرمانه بودن و یا خلاف شرع و عفت عمومی هستند. نکته جالب اینکه بعضی از اخبار که انتشار آن مشمول قانون مجازت افشای اسناد سری و محرمانه دولتی است در اختیار این سایتها قرار میگیرد و کلیک خورشان به دلیل همین اخبار مگو! بالا می رود.

نا گفته پیداست ، روزنامه ها و مجلات و سایتهای خبری شناسنامه دار و دارای مجوز ، در پی انتشار خبر خلاف واقع و ارسال تکذیبیه ، بلافاصله مکلف به اصلاح و انتشار پاسخ هستند ، اما سایتهای بی مجوز ، به دلیل عدم تعهد و پایبندی به قوانین ، نه تنها خود را موظف به اجرای قانون نمی دانند، بلکه اصولا به همین منظور و برای اعمال مجرمانه تشکیل می شوند.

این روند تا حدی فراگیر و عادی گشته که گاهی دیده می شود خبرگزاری ها و مطبوعات رسمی کشور نیز اخباری را از همین منابع بدست آورده و همین موجب گرفتاری مدیران رسانه های مجوزدار می شود.

نمونه ی مثالی که در پرونده ی موکلم رخ داد به این شرح است که یک سایت خبری بدون مجوز در اردیبهشت ماه امسال اقدام به درج خبری مبنی بر آزادی متهم و ریاست سابق ستاد سوخت کشور کرد. خود بنده که در محل دادسرای تهران رفت و آمد داشتم می دانستم که چنین خبری دروغست اما فردای آن روز مشاهده کردم این خبر در روزنامه قانون منتشر گردیده و همین امر موجب توقیف روزنامه شد.

در روند رسیگی معلوم گشت این خبر دروغ که توسط بی مجوز منتشر گردیده ، پایه انتشار خبر روزنامه قانون شده و مدیر و کارمندان این روزنامه را به دردسر انداخت.

بهر تقدیر ، همانطور که در صنف وکلای دادگستری و پزشکان نظارتهای جدی وجود دارد و اگر کسی بدون مجوز قانونی اقدام به تظاهر به وکالت یا مداخله ی امور پزشکی نماید ، عمل مجرمانه مرتکب گردیده است ، همین رویه در حوزه حساس خبر رسانی نیز ضروریست تا روزنامه و رسانه ی رسمی دیگری همچون روزنامه ی قانون طعمه ی چنین سایتهایی قرار نگیرند.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    16 4
    وظیفه بسیاری از این سایتها تولید شبنامه هست
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    20 3
    حالا فرض کن اگه مثلا خبرگزاری رسمی جرم کنه دادسرا بلافاصله احضارش می کند اما سایت بی نام و نشان احضار نمیشه و اگر هم فیلتر بشود فردایش با آی پی جدید دوباره راه اندازی میشود
  • بی نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    8 1
    والا. روزنامه های دیگه از کجا بدونن که یک سایت مجوز داره یا نه. از همه جالب تر اینکه صاحبان سایت های خلق الساعه راست راست می گردن و مدیران مسئول روزنامه های وزین دچار دردسر می شن و روزنامه اشون توقیف می شه.
  • فرهنگ EU ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    9 1
    نکته درست و به جایی است. البته، این موضوع علاوه بر سایت ها در روزنامه ها و نشریات مکتوب نیز موضوعیت دارد. متاسفانه بسیاری از مسئولان نیز در نشست های رسانه های خود با طرح زودهنگام اخبار پرونده های قضایی قبل از قطعیت احکام صادره برخلاف قانون، به این وضعیت در سایت ها عملاً دامن می زنند که باید پاسخگوی اقدامات مغایر با قانون خویش باشندو سپاس از شما و خبرآنلاین
  • جابر کیخسروی A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    4 0
    سلام در جائیکه خبرگذاری های رسمی و رسمی حتی صدا و سیما از آقای اسنودن جلو می زنند و اخباری از تشکل غیر قانونی داعش می دهند و آنرا به خانم کلینتون و کتاب خاطراتش نسبت می دهند و حتی یک خط از کتاب ایشان را هم به عنوان منبع معرفی نمی نمایند، و حال خبردار می شویم خانم کلینتون این بحث را در کتابش ننوشته، البته من هم آن کتاب را نخواندم و فقط مطلبی راجع به این مسئله در نشریه فرهنگی دیجیتال افسران دیدم، اما هنوز هیچ کدام از این سروران به اشتباه خود اعتراف ننموده و از ملت پوزش نخواسته اند، در ینگه دنیا یک خبرگذاری تا منبع موثق نداشته باشد و با مشاور ارشد حقوقی خود موضوع را بررسی نکند چاپ نمی کنند، نمی دانم شاید حقیقت اهمیت زیادی دارد و ما نمی دانیم