روزنامه تعادل نوشت:

روزنامه‌نگاران نيز مثل هر ايراني دلسوز ديگري مي‌خواهند روز و روزگار ايرانيان هر روز بهتر از ديروز باشد اما اين آرزو دست‌كم ۳ ساله است كه جز به حسرت منجر نمي‌شود. آمارهاي ارايه شده از طرف بانك مركزي از هزينه‌هاي مصرفي خانوارها نشان مي‌دهد، در حالي كه هر خانواده ايراني در سال ۱۳۹۰ رقمي معادل ۴۳ ميليون ريال براي خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها هزينه داشته است، اين رقم در سال‌هاي ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتيب ۳۹ ميليون ريال و ۳۷ ميليون ريال شده است.

يك محاسبه ساده انجام شده نشان مي‌دهد هر خانواده ايراني در سال ۱۳۹۱ رقمي نزديك به ۹ درصد و در سال ۱۳۹۲ رقمي معادل ۶.۶ درصد نسبت به سال پيش از آن كمتر خوراك خريده‌اند. اگر هر خانوار ايراني را به طور متوسط ۴نفر فرض كنيم هر نفر ايراني در سال ۱۳۹۲ حدود ۹۰۰ هزار تومان يعني كمتر از ۸۰ هزار تومان در هر ماه براي خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها هزينه كرده است.

با توجه به اينكه اين رقم در سال ۱۳۹۰ معادل ۴۴ ميليون ريال براي هر خانواده و ۱۱۰ هزار تومان براي هر نفر بوده است، مي‌توان محاسبه كرد كه هر نفر ايراني در سال ۱۳۹۲ رقمي معادل ۲۳‌درصد كمتر از سال ۹۰ براي خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها هزينه كرده است.
كوچك شدن ۲۵ درصدي سفره مردم در اين سال‌ها در خريد پوشاك و كفش، بهداشت و درمان و خريد اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نيز رسيده است. به طوري كه خانواده‌هاي ايراني در سال ۱۳۹۲ رقمي معادل ۲۶ درصد نسبت به ۱۳۹۱ كمتر پوشاك خريده‌اند و ۱۹ درصد نيز كمتر به خريد اثاث خانه اختصاص داده‌اند.
آمار ارايه شده توسط بانك مركزي تغيير در هزينه‌هاي مصرفي خانوارهاي ايراني در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ را نشان مي‌دهد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    2 5
    باز بد گویی از دولت قبل
  • عباس IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    6 2
    ما که نسبت به سال 91 و 90 وضع مالی مان امسال بسیار بدتر شده است . آمار و ارقام فعلی هدفمند است و می خواهد بگوید دولت قبلی وضع مردم را خراب کرده . ما هم قبول داریم .ولی این دولت روی اولی را سفید کرده . واصلا پولی در کار نیست ک شکم سیر شود. همانطور که قدیمی ها می گفتند : رحمت به کفن دزد اولی