تسنیم نوشت:

یک روزنامه آلمانی با توجه به مخالفت آنکارا با شرکت در ائتلاف جنگ آمریکا علیه داعش به بررسی دلایل این مسئله پرداخته و نوشت که آنکارا استراتژی انفرادی خود را در این راستا دنبال می کند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "دی ولت" در مطلبی در این باره نوشت: زمانی که وزیر خارجه آمریکا با کشورهای مسلمان هم‌پیمان خود روز پنج شنبه در جده گرد هم آمدند برای اینکه مشترکا مبارزه علیه داعش را اعلام کنند در بیانیه پایانی این نشست یک امضا وجود نداشت.
ترکیه به عنوان تنها شرکت کننده نشست جده نخواست سند پایانی آن را امضا کند و بنا به گزارش مطبوعات ترک علت آن دقیقا این بود که در این بیانیه از همکاری نظامی علیه داعش سخن به میان آمده بود.
"جان کری" روز جمعه مستقیما به آنکارا سفر کرد تا تغییراتی در این راستا در آنکارا ایجاد کند که بی نتیجه بود. ترکیه چه چیزی می خواهد و می تواند انجام دهد تا در این راستا نقشی ایفا کند و چه چیزی نمی خواهد و نمی تواند انجام دهد؟
"دی ولت" در ادامه نوشت: ابتدا ما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که ترکیه در عراق و سوریه اهداف جنگ شخصی خود را دنبال می کند. سال هاست که آنکارا روی ضعف و در صورت امکان سقوط دولت ها در این دو کشور تاکید دارد.
"احمد داوود اغلو" وزیر امور خارجه سابق و نخست وزیر جدید ترکیه نیز در یکی از نوشته های خود تاکید کرده بود که ترکیه به زیستگاهی در شرق نیاز دارد.
آنکارا می خواهد در هر منطقه ای که در گذشته به امپراتوری عثمانی تعلق داشت نفوذ ترکیه را حتی الامکان دوباره ایجاد کند. کشورهای همسایه تجزیه شده ای که بخش های سنی نشین و کرد آن ها قیومیت و حمایت ترکیه را داشته باشند باشند نتیجه ای ایده آل برای آنکارا است.
نویسنده در ادامه به مناسبات نسبتا خوب آنکارا با گروه تروریستی داعش اشاره کرده و در ادامه نوشت: از این رو مطبوعات نزدیک به دولت در ترکیه این گونه تحلیل می کنند که باید به این مسئله زمان داده شود و با داعش باید مذاکره کرد. "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نیز هنوز داعش را به عنوان یک سازمان تروریستی مشخص نکرده است.
" دی ولت " در ادامه نوشت که البته دامنه عمل ترکیه در این راستا محدود است به این دلیل که داعش حدود 49 گروگان ترک را بعد از اینکه کنسولگری ترکیه در موصل را اشغال کرد در اختیار دارد. به این ترتییب آنکارا همچنین نمی خواهد اجازه هیچ گونه عملیات هوایی آمریکا از پایگاه های ترکیه به مواضع داعش را بدهد تا به این ترتیب از اقدامات تلافی جویانه این تروریست ها اجتناب کند.
این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: کمک های ترکیه تا به حال روی کمک های بشر دوستانه محدود شده است. از طرفی ترکیه جریان های جنگجویان جهادی به سوریه را با کنترل های سختگیرانه تر مرزی و شناسایی اطلاعاتی هواداران داعش، متوقف کرده است.
ترکیه همچنین به مسلح کردن کردها برای مقابله با داعش علاقه ای ندارد؛ چرا که به این ترتیب از دید آنکارا گروه پژاک ( پ ک ک) که آنکارا یک روند صلح با آن ها را در پیش گرفته تقویت شده و احتمال شکست این مذاکرات به وجود می آید.
جان کری البته بخصوص روی یک همکاری اطلاعاتی با آنکارا امیدوار است. از آنجایی که ترکیه در ابتدا از این گروه های افراطی حمایت می کرد احتمالا اطلاعاتی از آن ها دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسمال طلا A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    33 5
    چرا ترکیه در ائتلاف جنگ آمریکا علیه داعش شرکت نمی‌کند؟ چون چاقو دسته خودشو نمیبره.