۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶

بازهم یک فیلم بهانه ای شد تا عده ای که کاری جز عداوت و دشمنی با فرهنگ و هنر ندارند چماق سیاه نمایی را بلند کنند و بکوبند توی سر شریف ترین هنرمندان این سرزمین. هیچ آدم منصف و وطن پرستی حاضر نمی شود از کشورش چهره ای زشت و پلید ترسیم شود، آن هم در حضور بیگانگان.

. انکار این موضوع که تا به حال چنین فیلم هایی در سینمای ما وجود نداشته همان قدر غیر منصفانه است که فیلم قصه ها را مصداق سیاه نمایی بخوانیم، اما این موضوع هیچ ربطی به فیلم قصه ها و خانم بنی اعتماد ندارد.کارنامه سینمایی خانم بنی اعتماد نشان می دهد که ایشان همواره دغدغه مسائل اجتماعی داشته اند.این ماجرا هم هیچ ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. اصولا هنرمند اگر حقیقتا هنرمند باشد یک سروگردن از سیاست بلندتر است و قد و قواره او را با متر و معیارهای سیاسی نمی سنجند. خانم بنی اعتماد همان کسی است که یکی از شریف ترین فیلم ها را در حوزه دفاع مقدس ساخته است. بی سر و صدا و هیاهو. با فیلمش کاسبی هم نکرده. فیلمش را ساخته و رفته دنبال بقیه کارهایش. درست مثل وظیفه ای که باید انجام می داد و داد. بسیاری از آن ها که امروز بر سر فیلم قصه ها سر و صد ا راه انداخته اند بعید می دانم اصلا فیلم را دیده باشند. این فیلم، یک فیلم معترض است. با لحنی تند تر از بقیه فیلم های خانم بنی اعتماد. طبیعی هم هست. فیلمی که قرار است به مسائل اجتماعی بپردازد باید هم تند وگزنده باشد. انتقاد سازنده و تعابیر محافظه کارانه ای از این دست خاص دنیای سیاست است. هنرمند در مقامی ورای خوب و بد قرار دارد. بازتاب صادقانه ای از شرایط موجود:

صافی دل چیست از تمیز گذشتن

آینه با خوب و زشت کار ندارد

اگر فیلم قصه ها تلخ است مقصر بنی اعتماد نیست، شرایط اجتماعی دوره ای که او به تصویر کشیده تلخ و آزار دهنده است. اگر کسانی با یادآوری آن دوره حالشان بد می شود چه ربطی به بنی اعتماد دارد؟ فرمود:

آینه گر نقش تو بنمود راست

خود شکن آیینه شکستن خطاست

سیاهی را نشان دادن با سپیدی را سیاه نمایاندن دو چیز متفاوت است. از بوالعجب کاری های روزگار ما یکیش همین است که با آن که مسبب و مقصر به وجودآمدن سیاهی است کاری نداریم- و نه تنها کاری نداریم که گاهی تشویقش هم می کنیم- اما آن که سیاهی را نشان می دهد و از ما می خواهد در پاک کردن سیاهی بکوشیم دشمن فرض می کنیم و کمر به نابودی اش می بندیم. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    67 10
    خوب اگر مسعود ده نمکی ساخته بود قضیه فرق میکرد .سیاهی جامعه را نمایاندن بود .به حافظه تاریخی این ملت شک نکنید .
    • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      3 11
      فیلم های ده نمکی فرق اساسی با فیلمهای سرکار علیه دارد . بیخود خودتون خسته نکنید سیاه کاری با سیاه نمایی هیچ فرقی ندارد ما بهانه جو هستیم .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    27 5
    درود بر شما
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    27 5
    آینه گر نقش توبنمود راست/خودشکن آیینه شکستن خطاستچه خوب گفتی وایکاش همه ما در هر پست ، سمت ومقامی ودر هر رده از سطوح مدیریتی خوب بهش فکر کنیم ، وبعد نتیجه گیری کنیم.
  • amir A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    29 5
    آینه گر نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    9 9
    این دفعه انصاف را رعایت کردی سید. بارک الله
  • بی نام US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    22 4
    همین یه بیت براشون کافیه. آینه گر نقش تو بنمود راست / خود شکن آیینه شکستن خطاست. ..قربون زبان و ادبیات فارسی که واژه به واژه و بیت به بیت ش طلاست. کاش قدر بدونیم این گنج رو.
  • احمد A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    10 2
    فیلم زرد قناری خانم بنی اعتماد را بارها دیده ام ، هنوز هم خواهم دید . داستان این فیلم خیلی تند وسریع بیان می شود .انگار بازیگران این فیلم دو صد متر می روند و باید در ده ثانیه مسیر را طی کنند و به مقصد برسند. اما این دو صد متر یک ساعت ونیم طول می کشد و همین خصوصیت فیلم ادم را بدنبال خود می کشد. دلت می خواهد در ده ثانیه به پایان فیلم برسی ، اما یک دفعه می بینی یک وساعت ونیم پای فیلم نشسته ای و چه زیبا در این مدت حقه بازی ها و دغل بازی های جماعتی را به تصویر می کشد. فرق نمی کند هم ادمهای مثبت و هم منفی فیلم، جز این جماعت هستند .
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    6 16
    سیاهنمایی اونجایی بده که بخاطر یه جایزه ی دوزاری ببری مشکلات مملکتت رو به اجنبی ها نشون بدی. کاری که اونها هیچوقت برای ما نمی کنن
    • هادی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      3 3
      جناب بی نام اصلا با نظرتون موافق نیستم. توضیح هم خیلی زیاد داره که فکر کنم اینجا جاش نباشه. فقط اتفاقا اونها خیلی زیاد این کار رو می کنند. تلوزیون ایران پر است از فیملهایی که ضعف سیستم آمریکا رو نشون میده. یه کم تعصب بی جا رو کنار بگذارید می بینید
    • فاطمه EU ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      4 2
      شما انگار تو عمرت فیلم خارجی ندیدی. سریالهای ناوارو و لبه تاریکی, فیلمهای هفت, غلاف تمام فلزی, بروبیکر, زمانی برای کشتن, ترور, خداوند کودکان را دوست دارد, میلیونر زاغه نشین, ارین برانکوویچ, مستندهای بولینگ برای کلمباین و سیکو و کاپیتالیسم مایکل مور که جایزه هم گرفتند. بگم؟... بگم؟ فقط تو کشورای کمونیستی همه چی گل و بلبل بود.
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    3 13
    خیلی دوست دارم بدونم اگر یه کارگردانی که از نظر سیاسی با شما هم عقیده نباشه و در مورد دوره ی فعلی یه فیلم سیاه و تلخ بسازه باز اینجوری طبع شعر و شاعریتون گل می کنه یا نه؟
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    7 13
    خیلی دوست دارم بدونم اگر یه کارگردانی که از نظر سیاسی با شما هم عقیده نباشه و در مورد دوره ی فعلی یه فیلم سیاه و تلخ بسازه باز اینجوری طبع شعر و شاعریتون گل می کنه یا نه؟
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    6 13
    ای کاش شما هم به این حرفهایی که میزنید و شعارهایی که میدید عمل می کردید .اما وقتی شماها فیلمی مثل اخراجی های 3 رو چون باب میلتون نبوده تحریمش می کنید بعد میاید این حرفها رو می زنید بدجوری توی ذوق می زنه.قبول کنید
  • رضا IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    5 1
    اقا سید " خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه . انشاالله