رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد گفت: اعراب و غربی‌ها با این کار به‌دنبال کسب منافع و ایجاد مشروعیت ساختگی برای خود هستند. کمک غرب به داعش، هیمنه آمریکا را به چالش کشانده است.

به گزارش نسیم آنلاین دکتر علی لاریجانی صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال رضوی در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش‌ های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ویژگی این جشنواره بسط عقلانیت در جامعه است که همین عقلانیت باعث جداشدن از سایر فرق اسلامی می‌شود.

او ادامه داد: برداشت‌های غلط از دین و افراط در فهم مسائل مربوط به عقل خودمحور و گرایشات متکی بر دین خارج از عقلانیت، در زمره مسائلی است که در آنها تکیه به عقل وجود ندارد. عقل بشری همه راه را تشخیص نمی‌دهد و از طریق عقل است که می‌توان اولیا را شناخت. بعضی از گرایشات که در ایران و عالم اسلام وجود دارد، تجدد را وارد دین می‌کند و بعضی گرایشات دیگر نیز علم را از دین عقب می‌راند، ما به دنبال آن هستیم که اعتدال را در دین و علم دنبال کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه خطر کندروها کمتر از تندروها نیست، گفت: مرزی بین شیعیان مسلمان و سایر فرق و مذاهب است که در تفکر سیاسی و اجتماعی و اصلاحات دینی دیده می‌شود. آزادی فکری برای رشد در جامعه واجب است و بدون آن جامعه دچار پیشرفت و ترقی نمی‌شود. در سنت، اولیای دین ما از آزادی فکر و متفاوت بودن عقاید در همه حوزه‌ها هیچ هراسی نداشتند، چراکه عقل در پناه آزادی فکر رشد می‌کند.

لاریجانی گفت: تفاوت دموکراسی اسلام و غرب در این است که دموکراسی در اسلام انسان را رها شده می‌داند در حالی‌که در غرب حیوانیت رها شده است؛ هدف اسلام سعادت است نه پیشرفت مادی و لذت. کشمکش‌های بین ایران و غرب ظاهری نیست، باید به غرب گفت اگر دنبال حق هستید، آن را در مبانی جستجو کنید، باید به مبانی حقوق ایران و تفکر اسلامی توجه شود. غرب به دنبال آزادی میلی است.

او گفت: عقلانیت را باید درست به کار ببریم. ما نیاز به کار کردن و فکر کردن داریم. باید امر به معروف و نهی از منکر را با اصلاحات در جامعه پیش ببریم. این در حالی است که طی 30 سال گذشته حتی از نظر تئوری هم به مقوله امر به معروف توجه نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می‌بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است. لازم است با توجه به بُعد اجتماعی، قضیه پیگیری بشود و باید تأمل عقلانی در حوزه اصلاحات دینی امری مستمر و فعال باشد.

لاریجانی با بیان اینکه کمک غرب به داعش، هیمنه آمریکا را به چالش کشانده است، گفت: این در حالی است که بیشترین جنایات در قرن بیستم و در زمانی که آمریکا مدیریت جهانی را برعهده گرفته صورت می‌گیرد. سه سال و اندی از حوادث سوریه می‌گذرد و در آن غربی‌ها ادعای مدیریت جهانی دارند، در حالی‌که این غربی‌ها ساختار مدیریتی ندارند و فهم‌شان از مسائل خیلی پایین است و ناتوانی فکری دارند و لذا چنین وضعی به وجود آمده است.

او ادامه داد: غربی‌ها در غزه می‌دانستند به چه کسی کمک می‌کنند و در سوریه نیز به دنبال اهداف و منافع خود بودند. غرب از مسائل عراق استفاده ابزاری می‌کند و به دنبال برخوردهای تاکتیکی است. غربی‌ها در دوره‌ای خود را به خواب زده بودند و حالا رفتار شتاب زده و فرصت‌طلبانه را دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس با اشاره به ائتلاف غربی-عربی در برخورد با گروه تروریستی داعش، گفت: ائتلافی که اعراب و غربی‌ها در برخورد با این گروه تروریستی ایجاد کرده‌اند، عقلانیت لازم برای یک ائتلاف را هم ندارد چه برسد به اداره جهان. سازمان ملل و شورای امنیت نیز در این حوزه نمی‌توانند مثمرثمر باشند. اعراب و غربی‌ها با این کار به دنبال منافع خود و به دنبال ایجاد مشروعیت ساختگی برای خود هستند.
لاریجانی گفت: غرب متوجه شده که تحولات منطقه به استثنای گروه‌های تروریستی و تندرو مانند داعش، از نوع بیداری اسلامی "تحصیل کرده" است و کشورگشایی و زور گویی داعش را از بین نمی‌برد.

او خطاب به سران غرب گفت: شما غربی‌ها به دنبال چیز دیگری هستید؟! باید بدانید با بمباران‌های هوایی به شیوه کلاسیک داعش از بین نمی‌رود. غرب باید مواظب این باشد که آتشی که از غلیان بیداری ایجاد می‌شود دامن خودش را نگیرد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375127

برچسب‌ها