رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران با جدیت می گوید مسائل حقوقی را قربانی دوستی یا دشمنی با اهالی فوتبال نمی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی اکبر محمد زاده در برنامه 90 هفته قبل، مباحثی مطرح کرد که شاید سوالات زیادی در ذهن مردم ایجاد کرده باشد. او در این گفت و گو، به توضیح راجع به حرف های گذشته اش می پردازد: 
ما تا جایی با حرف های شما در برنامه 90 موافقیم که کمیته اخلاق باید مراقب برخی مسائل باشد. می توانیم نام این قضیه را فرهنگسازی بگذاریم؟ 
البته ما در خصوص اینکه بازیکنان بیایند ساق دست بپوشند، خیلی تاکید نداشتیم اما بحث مان به این شکل دنبال شد. ما گفتیم بازیکنان در صفحات فیس بوک و شبکه های اجتماعی شان سعی کنند از ترویج بی اخلاقی ها جلوگیری کنند. شب گذشته عادل فردوسی پور از قبل، چیزی به من نگفته بود و اصلا نمی دانستم قرار است چه موضوعاتی مطرح شود. تاکید کمیته اخلاق بر این است که ورزشکاران و بازیکنان حرفه ای در صفحات فیس بوک و فضای مجازی و همین طور در رفتارهای حرفه ای شان نسبت به انتشار عکس ها با این وضعیت و چهره سازی و اشکال و آرایش مو به این صورت مراقب باشند. این برای بازیکنان داخلی است اما برای بازیکنان خارجی، هیچ چاره ای نداریم و نمی توانیم قانونی وضع کنیم. 
به نظر شما مسئولان باشگاه ها ممکن است به بازیکنان خارجی خود بگویند خالکوبی شان را پنهان کنند؟
بله، مسئولان آن باشگاه ها بودند که به بازیکنانشان گفته اند خالکوبی ها را بپوشانند. احتمالا این دوستان مصاحبه های ما را خوانده اند و واکنش نشان دادند. مثلا بابت این مساله به بازیکنان خودشان گفته اند رئیس کمیته اخلاق چنین حرفی زده و شاید بعدا ما را جریمه کنند وگرنه ما در خصوص اینکه بازیکنان خارجی که قبلا تتو یا خالکوبی داشتند و الان در فوتبال ایران هستند، پیرامون حضورشان با آن وضعیت خیلی حساسیت نشان نداده ایم هرچند توصیه ما بر این است که نسبت به رعایت مسائل فرهنگی کوشش نمایند. ما حرف برای گفتن داریم، قرار نیست هر بازیکنی که در کشور خودش هر کاری انجام می داده، در کشور ایران هم مبادرت به انجام آن دهد و بگوید این فرهنگ ماست. 
قبول دارید آن قدر که رفتار بازیکن استقلال و پرسپولیس پرسپولیس می تواند مخرب باشد، رفتار یک بازیکن خارجی تاثیرگذار نیست؟
بله اما موضع اساسی ما اما این نیست. چیزی که وجود دارد، برخی می خواهند مساله تتو و خالکوبی ها را به حاشیه ببرند در حالی که ما می گوییم بازیکنان حرفه ای بداخلاقی و بدرفتاری شان را همگانی نکنند و در معرض عموم یا در صفحات مجازی قرار ندهند.
به نظر می رسد برخی بازیکنان با انتشار عکس در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال مبارزه با این قوانین هستند؟
یعنی شما می گویید بازیکنان به دنبال هنجارشکنی هستند! بله، ما هم می خواهیم نشان دهیم چه کسانی مشغول چنین کارهایی هستند. ما نسبت به اصل مطلب حساسیت داریم نه اینکه یک بازیکن خارجی خالکوبی هایش را بپوشاند. 
ولی شما در برنامه 90 طوری صحبت می کردید که انگار می خواهید با همه چیز بجنگید!
ببینید، فرصت نشد که همه چیز را بگویم. در مدت زمان اندک و در برنامه ای که مجالی برای صحبت نیست، نمی شود همه چیز را گفت. کلماتی که ما می گوییم بر اساس مسائل حقوقی است. باید همه حرف های مان دارای منطق حقوقی باشد ولی فرصتی برای ارائه تمام زوایای مبحث نداشتیم. 
شما حرف هایی زدید که همه حاضران در برنامه 90 به آن معترض شدند. آنجایی که گفتید فیفا اجازه داده یکسری قوانین بنویسید و هنجارها را محیطی کنید. چه نظری در مورد این صحبت ها دارید؟
مگر ما قرار است در آئین نامه فدراسیون، آئین نامه انضباطی مان تمام مواردی که در فیفا آمده را مو به مو بگوییم؟ 
خیر، ما هم با این موضوع مخالفیم اما بر روی یکسری بندهای اساسی به خصوص بحث تبعیض نژادی باید با فیفا هماهنگ باشید. 
ما هم همین کار را انجام می دهیم اما دوستان بعضا سفسطه می کنند و به دنبال مغلطه هستند. تبعیض نژادی یعنی چه؟ یعنی اینکه این آقا که سفیدپوست است در رفتار و برخورد خود با آن آقا که سیاه پوست است، تبعیض قائل شود. من نمی دانم آقایان در برنامه 90 به دنبال چه چیزی بودند؟ اصلا این بحث تبعیض نژادی یعنی چه؟ من چه زمانی به دنبال رفع این اصل بودم؟ بحث به جایی رفت که آقایان خودشان هم متوجه نشدند چه می خواستند بگویند. مگر مباحث کمیته اخلاق به دنبال رد قانون تبعیض نژادی بود؟ ما چه چیزی را زیر سوال بردیم؟
البته فیفا حتی تبلیغ مذهبی و فرهنگی را نیز ممنوع کرده است. این که از نظر شما ایرادی ندارد؟ 
بله، فرهنگسازی یک مساله است و تبلیغ مذهبی چیز دیگری است. اگر کسی بیاید با این وضعیت، تتو کند، این تبلیغ نیست؟ این به نظر شما فرهنگسازی نیست؟
یعنی شما می گویید برخی با خالکوبی شان می خواهند غرب گرایی را تبلیغ کنند؟
نه، هرگز. خالکوبی که از غرب نیامده که بخواهیم آن را بگوییم. مهد خالکوبی نمی دانم کجا بوده، ایران بوده یا چین و شاید کشورهای دیگر. اما صرفا این نیست که تبلیغ کند. 
اما می گویند این منع کردن خالکوبی از طرف شما نیز یک جور تبلیغ مذهبی - فرهنگی است؟
نه اصلا و ابدا این طور نیست. این رایج کردن فرهنگ ها، چیزی است که ما می گوییم بازیکنان نباید انجام دهند. 
راجع به بحث احکام اخیرتان هم سوالاتی وجود دارد. تمام کسانی که جواد نکونام در مصاحبه افشاگرانه اش نام برده بود، از سوی شما محکوم می شوند؟
پیشداوری که نمی توان کرد. ما مرحله به مرحله جلو می رویم. هنوز چیزی مشخص نیست. 
بر اساس شکلی نمی توانید بگویید قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟
نه این پیشداوری می شود. مثلا در مورد جواد نکونام نمی توانیم صحبت کنیم چون این بنده خدا فعلا خارج از کشور است و جای دفاع ندارد. 
شما با قضیه انتشار عکس ها مبارزه کرده اید اما به نظر می رسد خودتان هم قربانی انتشار عکس شده اید! 
من منظورتان را متوجه نشدم. 
*در همین روزها که رای ها علیه منتقدان به قلعه نویی صادر می شد، عکسی از شما در فضای مجازی به انتشار رسید که نشان می داد شما به جشن ازدواج دختر آقای قلعه نویی رفته بودید!
این عکس ها را کجا منتشر کرده اند، من فقط این قضیه را شنیده ام. 
*چیزی که این عکس ها القا می کند، رفاقت شما با قلعه نویی است. این قضیه را می پذیرید؟
من با اکثر اهالی فوتبال دوست و رفیق صمیمی هستم. ولی منظورشان از انتشار عکس چیست؟ مگر هر کسی با دیگری رفیق است، باید به ضرر یا سود آن طرف کار کند؟ این مسائل متاسفانه بداخلاقی های رسانه ایست. قرار نیست که اگر محمدزاده با این همه اهالی فوتبال از سابق رفیق است، هر پرونده ای که نزدش آمد را فدای اتفاقات فوتبال کند. اگر متعلق به دشمن من بود، او را نقره داغ کنم یا اگر مربوط به دوست من شد، رای عکس بدهم. رایی که صادر شده را من صادر نکرده ام بلکه دیوان حکمیت ما صادر کرده است. من برای دوری از این شبهه که بعدا نگویند محمدزاده استقلالی است، از صدور رای پرهیز کردم و این مساله را دیوان حکمیت سپردم. دوستان در این دیوان نیز وارد شور شدند و اقدام به صدور رای کردند. 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي جا A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    37 2
    مشكلات شما شامل همه مسائل زندگي خصوصي همه ميشود به جز مشكلات اساسي فوتبال و طريقه حل أن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    26 5
    چرا عکس آرش رو گذاشتید؟ بازیکن به آرومی و کم حاشیه ای آرش برهانی سراغ دارید؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    19 1
    چه جالبه کسی که مصاحبه گرفته دقیقا طوری سوال کرده که جوابش همینه باشه که می‌بینید...خوب برادر من چرا این بنده خدا رو از کار و زندگیش انداختی جواب سوالاتو خودت می‌دادی دیگه..
  • نادر A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    3 0
    براتي توي 90 خوب جوابشو داد .
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    4 0
    حالا انقدر به اينستاگرام گير بدين تا اونم فيلتر كنن