نسیم آنلاین نوشت:

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ ارز ناشی از عملکرد دولت نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: به طور کلی نرخ ارز به دلیل رشد خیلی بالایی که داشت به یک نقطه رسید که خیلی فراتر از حد طبیعی خودش بود؛ بنابراین نه تنها ثباتش در این است بلکه حتی فروکش و پایین آمدن آن تا حدی اساساً به هیچ وجه به منطق عملکرد درست دولت مربوط نمی‌شود، یعنی در واقع عملاً این مسئله طبیعی است که اتفاق می‌افتد.

دکتر علیرضا خورشیدی گفت: هیچ وقت نمی‌شود گفت مذاکرات هسته‌ای بی‌تأثیر نیست، بالاخره این مذاکرات یک نوع ثبات ذهنی به اصطلاح نسبت به ایران چه در انتظارات مردم و چه در فضای جهانی ایجاد کرده است ولی در این مورد خاص، نرخ ارز خیلی نمی‌توانیم نقشی برای آن قائل شویم. نرخ ارز به اندازه خیلی فراتر از طبیعی رشد پیدا کرد. خیلی‌ها هم پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است نرخ دلار در بازار آزاد به بالای4000 تومان هم برسد؛ این پیش‌بینی‌ها برای دوره‌ای بود که احتمال تهدیدهای جدی می‌رفت.
او گفت: این فرمایش آقای روحانی که می‌گوید ولو اینکه مذاکرات اتمی هم شکست بخورد ما کارمان و مشکلمان حل شده است! البته اصل این قضیه محل تردید و سئوال جدی هست؛ بنابراین آن چیزی که دست ما هست و می‌تواند بستر تصمیم‌گیری ما باشد این است که بتوانیم با همین شرایط موجود، توان‌هایی که در اقتصاد داخلی داریم به کار گیریم.

من یک پیشنهاد می‌دهم و معتقدم که این پیشنهاد من بیشتر از تمام ماده‌های صفحه اقتصادی عمل مثبت ایجاد خواهد کرد و آن این است که گردش پول را در سیستم اقتصادی واقعی کنند، یعنی در واقع ورود و خروج پول به سیستم اقتصادی ما با حفظ ارزش واقعی باشد. معضل اصلی ما همین است الآن سپرده‌گذار ما ولو اینکه شما 20 درصد هم به آن سود دهید باز 20 درصد ضرر می‌کند، آن وام گیرنده ما ولو اینکه با پولش هیچ کاری نکند 15 درصد سود می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر ورود و خروج پول در سیستم اقتصادی واقعی باشد تخصیص منابع پولی به شکل طبیعی صورت می‌گیرد و علاقه به سپرده‌کردن پول در سیستم بانکی به شدت بالا می‌رود و این نقدینگی مازادی که این همه مشکل ایجاد می‌کند به شکلی خیلی اصولی جذب سیستم بانکی می‌شود و مشکلش حل می‌شود. حالا چرا نمی‌کنند به نظر من رانتی است که پشت این قضیه است یعنی رانتی که وجود دارد و فسادی که مانع از این می‌شود که گردش پول در سیستم واقعی تر نشود. من معتقدم اگر گردش پول را در سیستم اقتصادی واقعی شود بین 70 تا 80 درصد مشکلات اقتصادی جامعه حل می‌شود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =