در منطقه ای در یونان مقبره ای باستانی کشف شده است که به احتمال قوی متعلق به رکسانا همسر ایرانی اسکندر و یا مادر وی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، باستان شناسان یونانی مقبره با شکوهی را در آمفیپولیس واقع در شمال این کشور کشف کرده اند.

در تصاویر منتشر شده از این مقبره، مجسه دو زن متعلق به دوره یونان باستان دیده می شود که نشان از اهمیت این کشف و اهمیت شخصیت مدفون شده در آن دارد.

کنستانتینوس تاسولاس، وزیر فرهنگ یونان با بیان این که ابعاد مقبره کشف شده در کل منطقه بالکان بی سابقه است، می گوید: "این مقبره همچنین از نظر فن هنری آن بسیار چشمگیر است. با پیشرفت حفاریها، تزیینات بکار رفته در آن و زیبایی خیره کننده آن بیش از پیش آشکار می شود."

باستانشناسان یونانی این کشف را منحصر به فرد می دانند.

آتاناسیوس سالونیکیوس، در این باره می گوید: "مقبره های زیادی در آمفیپولیس وجود دارد که متعلق به این دوره تاریخی است. اما ابعاد این مقبره در مقایسه با مقبره های دیگر قابل مقایسه نیست. این مقبره منحصر به فرد است."

بنابر برخی گمانه زنیها این مقبره ممکن است متعلق به رکسانا، همسر ایرانی اسکندر، مادر و یا یکی دیگر از نزدیکان او باشد.

منبع : یورو نیوز

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    جانم فدای ایران
    • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      چه ربطي به اين خبر داشت؟
    • محمد A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      الان این جانم فدای ایران دقیقا به کجای مطلب ربط داره ؟
    • سجاد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      راست میگن .آخه چه ربطی داشت
    • هموطن IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      ببنید این زن بزرگ ایرانی چه اثری روی اسکندر گذاشته که برایش این مقبره را درست کردند وگرنه اسکندر تعدد همسر داشته . شاید منظور نویسنده تاثیر گذاری فرهنگ باشکوه زنان و مردان ایران باستان بوده برای همین هم گفته " جانم فدای ایران "
    • سورنا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      یعنی چی چه ربطی داشت؟؟ این جمله باید با گوشت و پوست و روحمون عجین بشه. تازه یه کوچولو هم ربط داشت.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      اسکندر هم مثل مغول ها اول کشت و آتیش زد ولی بعدا عاشق فرهنگ غنی ایران زمین شد
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    با احترام رکسانا مادر اسکندر بوده
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      سواد نداری نظر نده
    • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      با احترام مادر اسکندر المپیاس دختر پادشاه اپیروس و همسر چهارم فیلیپ مقدونی بوده است ...رکسانا نامی ایرانی است و نمی تواند قاعدتا مادر اسکندر مقدونی باشد
    • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      بی نام اول ادب را رعایت کنید و مطالعه بفرمایید، بی نام دوم با مراجعه به شاهنامه فردوسی متوجه خواهید شد که رکسانا نام مادر ایرانی اسکندر بوده است
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      78 6
      دوست عزیز فیلیپ مقدونی اصلا همسر ایرانی نداشته است همسر او دختر یکی از پادشاهی های مغلوب فیلیپ بوده که همسر وی همیشه این کینه را از فیلیپ به دل داشته اسکندر بعد از ورود به دربار ایران با یکی از دختران داریوش ازدواج می کند و این امر در پادشاهی های مغلوب یک رسم بوده است چه اصراری دارید بگویید مادر اسکندر ایرانی بوده قابل فهم نیست
    • سعدى A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      79 2
      اگرهموطنان حداقل نام كوچكشان را درج بفرماينداين مشكل بى نام اول و دوم و..... پيش نميايد، وقتى توهين نميكنيدنگران نباشيد
    • فرزاد US ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      241 8
      بابا من خودم دیدم مادر اسکندر "آنجلینا جولی" بود، باور نمیکنید فیلمشو ببینید
    • فرهاد A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      85 1
      روشنک یا روکسانا در گفتار یونانی، دختر ساتراپ داریوش سوم در پاختر و همسر اسکندر بوده. همسر دوم اسکندر مقدونی هم برسینه یا در یونانی استاتیرا شاهدخت داریوش سوم بوده.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      116 2
      کاملا مشخصه یک عده از سر دشمنی با تاریخ ایران و یک عده از بیسوادی میان زیر اینجور مطالب مسخره بازی در میارن تا همه نسبت به تاریخ ایران گیج کنن. وقتی تاریخ ایران باستان رو از کتاب و دروس بچه ها حذف میکنن همین میشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    يكبار مي گوييد ركسانا زن اسكندر بوده و يكبار مي گوييد روشنك، كدام صحيح است؟
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      تاریخ ایران همین طوریه. 99 درصد حدس و گمان یکی میگه مادر اسکندره یکی میگه خواهر اسکندره.جالبیش اینه تو نظرات یکی از شاهنامه فروسی استفاده کرده که خود شاهنامه داستانه
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      156 7
      رکسانا تلفظ یونانی روشنک است. در زبان یونانی حرف ش وجود ندارد.
    • م.ف A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      شاهنامه داستانه؟ یعنی افسانه؟ واقعا ما ایرانیها چقدر بی اطلاعیم که حتی تاریخ فرهنگ خودمون و شاهنامه رو نمی شناسیم.
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      9 16
      فکر کنم هر دو همسر اسکندر بودند اما اولین و بهترین اونها همسر اول اسکندر دختر داریوش بوده که حال اسکندر رو مدام می گرفته
    • فرهاد A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      161 2
      بینام اول و دوم تاریخ ایران حدس و گمان نیست این بیسوادی امثال شماست که باعث این گمانها میشه. وگرنه می فهمیدید که روشنک و روکسانا یک اسم هستن در دو گفتار پارسی و یونانی.// باز هم بیسوادی باعث میشه ندونید شاهنامه بخش هایی از اسطوره و افسانه ایران باستان داره و بخش هایی از تاریخ ساسانی بصورت منظوم همانقدر که در 1000 سال پیش دانشته شده بود // ضمنا در یونانی و لاتین کوروش رو هم "سایروس" میگن. یا خشایارشا رو زرکسیس یا پارسه رو میگن پرسولیس. که حتما بیسوادها فکر میکنن اینها همه دو چیز متفاوتن.
    • بی نام BE ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      5 37
      جناب دانشمند تاریخ و اسطوره و پهلوانی، شاهنامه را بهر چند بخش که می‌‌خواهی تقسیم کن، همه بخش‌ها افسانه است. داستان نخستین انسان کیومرث، کشف آهن و آتش بوسیله هوشنگ، حکومت دیوها، اهلی کردن حیوانات بوسیله طهمورث، حکومت هزار ساله ضحاک ماربدوش، اژدهای هفت سر، اردبیل شهر دیوها، ارژنگ دیو، دیو سپید، سیمرغ، ..... و خود رستم همه افسانه اند و هر قومی برای خود افسانه‌هایی‌ دارد. ضمنا رکسانا همان روشنک امروزی است و در هیچ تاریخ معتبری رکسانا دختر یزدگرد همسر اسکندر نووده و بیشتر نوشته‌های های هرودت و سایر مورخین یونانی هم از نظر تاریخدانان بزرگ دنیا فاقد اعتبار است. توهین نکردم پس لطفا درج کنید.
  • بی نام RO ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    اسکندر مقدونی اصلا وجود خارجی نداشته اگر داشته پس مقبره خودش کجاست؟
    • بی نام EU ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      اسکندر هم مثل داعش ساخته ی دست آمریکای جنایت کاره حتما ؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      41 3
      ای کاش اینطوری می بود اون گجسته وجود نداشت
    • بی نام US ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      11 3
      بیشتر وقتا از آدمای بدنام نشانی نیست
  • محمد IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    94 11
    عزیز بزرگوار در متن خبری که قاعدتا خودتان درج کرده اید امده "گمانه زنی " و باز آنطور که به نظر میاد به احتمال قوی قبر متعلق به مادر ایشان است متعجبم که چطور در تیتر خبر از واژه "منسوب " استفاده کرده اید ؟ اما از اینهم بگذریم آیا همسر اسکندر مقدونی بودن هم افتخار دارد ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      12 35
      الان شما دقیقا چی گفتی؟؟؟؟
  • علی IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    اسکندر مقدونی جز ریختن خون مردم بی گناه و ازبین بردن شهر های بسیار متمدن ایران باستان من جمله بابلیون که الان بابل واقع در عراق هست کاری دیگری نکرد ... بیچاره رکسانا هم از روی جبر با اسکندر ازدواج کرده بود
  • بی نام FI ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    کسی تو ایران برای این چیزآ ارزش قائل نیست چون میخوان تمدن ایرانی فراموش بشه
    • بی نام EU ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      67 13
      هزارتا مثبت
  • مصطفی A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    17 57
    عجب تیتر هیجانی زدی خبر؟ الان ما باید به چی این افتخار کنیم؟ به این که قاتل ودشمن پدرانمون و فرهنگ و اقتدار و تاریخمون از یه زن ایرانی که اگرهم دقیق حساب کنیم رکسانا اهل ایران کنونی حساب نمی شه و افغانی حساب می شه خوشش اومده چقدر خود کم بین شدیم ما ایرانی هاااا
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      67 3
      اول از اینکه شما چطور کشف کردی رکسانا افغانی بوده؟کارت ملی شو چک کردی؟ دوم اینکه به فرض که شما درست بگی اگه فقط ایران امروز رو بخوای حساب کنی که خیلی از شاعران و فیلسوف های تاریخ ایران رو باید گفت ایرانی نبودن که
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    9 1
    بنابر برخی گمانه زنیها این مقبره ممکن است متعلق به رکسانا، همسر ایرانی اسکندر، مادر و یا یکی دیگر از نزدیکان او باشد. اینو من تو یورو نیوز فارسی خوندم اما تو خبر اصلی نبود
    • بهاره A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
      0 0
      بسیاری از شخصیت های فرهنگی و علمی باستان و تاریخی از سرزمین افغانستان بلند شدند تاریخ گذشته را بخوانید اما ایران از هرج و مرج و جنگ های افغانستان سوی استفاده کرد در این سی سال تاریخ و فرهنگ مردم افغانستان را به نام خود کرد. همسر اسکندر هم از بلخ شمال افغانستان بوده است.
  • شهروز A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    13 38
    حمله ی اسکندر به ایران هنوز کاملا ثابت نشده و اون چیزی که در تاریخ هرودوت در این زمینه هست بیشتر به افسانه شباهت داره تا واقعیت.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      36 7
      شما که هرودت رو معتبر نمی دونین میشه بفرمایید سلسله هخامنشیان چه طور منقرض شدن و بعدشون به مدت چندین صد سال تا پیروزی اشکانیان چه کسانی بر ایران حکومت می کردن؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      20 2
      باهات موافقم ولی 97 سال بوده نه چند صد سال
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    20 6
    دو زن مهم در زندگی الکساندر مادرش و همسر ایرانیش بوده به خاطر وجود دو تندیس زن در این مقبره و ابعاد و اندازه مقبره ها باستان شناسان احتمال دادن که ممکن است این مقبره متعلق به همسر ایرانی الکساندر یا مادرش باشد که به آنها علاقه زیادی داشته
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    18 3
    اگر جسد سر نداشته باشد زن ایرانی روشنک است. زیرا طبق روایات تاریخی در جنگ قدرت بعد از اسکندر یونانی ها سر روشنک و پسرش را بریدند.
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      3 1
      آخه سرش رو بايد چيكار ميكردن شما خودت رو ناراحت نكن حتما اون مقبره سر هم هست ...
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    10 17
    رکسانا تلفظ یونانی رخسانه بابا، روشنکو از کجاتون درآوردید؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      21 2
      ایرانی راوخشنه است. روشنک همان رکسانا است.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    8 6
    تو منبع خبری که گذاشتید یورونیوز اسمی از رکسانا و غیره نیومده
    • مجید A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      4 3
      ولی تو یورونیوز فارسی اشاره شده http://persian.euronews.com/2014/09/12/archaeologistsunearthmarbletreasuresasmacedoniantombexcavated/ لینکش
    • اهوازی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      4 4
      من هم با شما موافقم مترجم فارسی یورونیوز یک پاراگراف از خودش نوشته و در متن اصلی اشاره ای به آن نشده بود
  • alireza A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    12 8
    بهترین روش برای فهمیدن حقیقت اینکه از شون ازمایش dna بگیرن خخخخ
  • مجی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 46
    خود اسکندر هم ایرانی بوده که شورش کرده علیه هخامنشیان
    • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      23 0
      تو دیگه چی میگی؟ داستان دارا و سکندر رو با تاریخ اشتباه نگیر
  • رضایی A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    7 11
    اشتباه نکنم اسم زن ایرانیش که بعداز فتح گرفته استاتیرا بوده
    • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      5 7
      نه بابا اشتباه می کنی استرازوروس بوده
  • بی نام US ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    78 12
    متاسفم واسه اونی که شاهنامه رو داستان میدونه حقمونه تا وقتی این تفکرات بینمون باشه حقمونه تورم و بدبختی و تحریم و...
  • احمد GB ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    7 52
    شاهنامه اساطير است يعني افسانه پس چرا ناراحت مي شيم
    • بی نام US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      83 5
      دوست عزیز شاهنامه از سه بخش اساطیری، تاریخی و پهلوانی تشکیل شده بقیه مردم دنیا خودشونو میکشن واسه خودشون تاریخ درست کنن حتی جعلی هم که شده اونوقت ما چیزی که داریم رو چرا نابود کنیم؟
  • افشین IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    6 1
    رکسانا نام دخترداریوش دوم بود در حالی که اسکندر با دختر داریوش سوم ازدواج کرد که نامش برسین بود
  • محمدرضا A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    6 0
    يعنی قبر کی ميتونه باشه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    8 23
    آقا یکی بگه به ما شاهنامه داستان بوده یا واقعیت
    • ندا A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      21 53
      شاهنامه بر گرفته از واقعیت بود ولی ذوق و تخیل فردوسی هم توش واضحه...
    • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      130 8
      دوستان یکم مطالعه کنید بخدا هیچ خطری نداره. مغز آکبند به هیچ دردی نمیخوره. //// شاهنامه بخش هایی از اسطوره و افسانه ایران باستان داره و بخش هایی از تاریخ ساسانی بصورت منظوم همانقدر که در 1000 سال پیش در مورد ساسانیان دانسته شده بود. افتاد حالا؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      4 36
      اگر ديو سفيد و سيمرغ وجود دارد شاهنامه هم تاريخ واقعي را نقل مي كند.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    26 7
    مادر اسکندر آنجلینا جولی بوده خخخخ
  • سعید A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    3 1
    سازمان میراث فرهنگی به جد لازم است ضمن رایزنی با طرف یونانی کارشناسانی مجرب به محل حفاری های ذکر شده مامور کنند تا از مصادره به مطلوب آثار معنوی قابل استحصال جلوگیری شود.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      6 35
      سعيد جان يك جمله نوشتي با سي و دو كلمه .نيمي از جمله شما كلمات عربي بود .اينك شما بفرماييد چگونه از گذشته پارس خود نگهباني كنيم ؟ من هم خواستم پارسي بنگارم گويا نتوانستم جمله بندي خوبي داشته باشم .خودم را كشتم تا پارسي بنويسم.
  • بی نام EU ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    1 0
    آقا بی خیال گیر دادین .......