واحد مرکزی خبر نوشت:

ورنر فیمن، صدراعظم اتریش، روز جمعه اعلام کرد قصد دارد ماموریتی دیپلماتیک را به منظور ایجاد آشتی میان اوکراین و روسیه آغاز کند.
صدر اعظم سوسیال دموکرات اتریش در مصاحبه با روزنامه کرونن زایتونگ تاکید کرد : هر کس مایل است از وقوع جنگ جلوگیری کند، باید تلاشهایی دیپلماتیک به منظور ناکام گذاشتن اقدامات جنگ طلبانه انجام دهد.
ورنر فیمن تصریح کرد قصد دارد به زودی با پترو پوروشنکو و ولادیمیر پوتین روسای جمهور اوکراین و روسیه دیدار کند.
صدر اعظم اتریش در حالی تصمیم گرفته است این ابتکار را به منظور عادی سازی روابط روسیه و اوکراین به اجرا گذارد که اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های جدیدی در رابطه با بحران اوکراین بر ضد مسکو وضع کرده اند.
اتریش یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که در سالهای اخیر مناسبات اقتصادی و تجاری گسترده ای با کشورهای اروپا برقرار کرده است.
طبق بیانیه ای که روز جمعه در وین منتشر شد صدر اعظم سوسیال دموکرات اتریش پنجشنبه آینده، هجدهم سپتامبر، به رم خواهد رفت تا با فدریکا موگرینی، که به زودی مسئولیت هدایت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به جای کاترین اشتون بر عهده خواهد گرفت، دیدار و گفتگو کند. فریمن در این دیدار تلاش خواهد کرد ماموریت دیپلماتیک میانجی گرانه خود را میان اوکراین و روسیه با موگرینی هماهنگ کند.
صدر اعظم سوسیال دموکرات اتریش سه هفته دیگر به کیف خواهد رفت تا با پترو پوروشنکو دیدار کند. در همین راستا فریمن، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین نیز گفتگو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، فریمن در گفتگو با روزنامه زایتونگ تصریح کرد:  این گفتگوها و رایزنی ها باید در سریع ترین زمان ممکن صورت گیرند و تا حد ممکن از نظر زمانی به یکدیگر نزدیک باشند تا بتوانیم بهتر آنها را به یکدیگر گره بزنیم. 
صدر اعظم اتریش خاطر نشان کرد اوضاع اقتصادی منطقه زمانی بهتر خواهد شد که اوکراین و روسیه بار دیگر روابطی دوستانه برقرار کنند.
دولت اتریش ضمن اعلام همبستگی با سیاست تحریم های اروپا و آمریکا بر ضد روسیه، پیوسته بر ضرورت گفتگوی مستقیم اروپا با رهبران کرملین تاکید می کند.
ماه ژوئن در سفر ولادیمیر پوتین به وین، هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش با مشارکت کشورش در پروژه گازی ساوت استریم که اتحادیه اروپا با آن مخالفت می کند، موافقت کرد. قرار است خط لوله گازی ساوت استریم، پایانه های گازی روسیه را با دور زدن اوکراین و از طریق دریای سیاه به جنوب اتحادیه اروپا متصل کند.
کارشناسان معتقدند اروپا به خط لوله انتقال گاز ساوت استریم که شرکت دولتی گازپروم روسیه به منظور متصل کردن روسیه به مرکز و جنوب اروپا در زیر بستر دریای سیاه می سازد، نیازمند است. اجرای این پروژه و بهره برداری از آن برای اروپا بسیار حائز اهمیت است اما مناقشه کنونی که میان روسیه و غرب بر سر اوکراین به وجود آمده است، اجرای این پروژه را به خطر انداخته است. هدف از احداث خط لوله انتقال گاز ساوت استریم که ظرفیت آن شصت و سه میلیارد متر مکعب برآورد شده است، کاهش وابستگی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز به کشورهایی از قبیل اوکراین است که گاز صادراتی روسیه به اروپا از خاک آنها ترانزیت می شود. انتظار می رود این پروژه که شامل چهار لوله هر یک به ظرفیت پانزده میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون متر مکعب گاز است، اواخر سال دو هزار و پانزده راه اندازی شود و در سال دو هزار و هجده نیز ظرفیتش کامل شود. اجرای این پروژه هفتم دسامبر سال دو هزار و دوازده در قفقاز روسیه آغاز شد و روسیه برای اجرای بخش زمینی این پروژه، قراردادهایی بین دولتی با اتریش، بلغارستان، کرواسی، مجارستان، یونان، صربستان و اسلوونی امضا کرده است.
پس از لهستان و اسلواکی، اتریش نیز روز پنجشنبه اعلام کرد میزان تحویل گاز روسیه به این کشور به طور ناگهانی پانزده درصد کاهش یافته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =