ایسنا نوشت:

در حالی که نمایندگان کمیسیون های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه هر گونه تفاهم مشخص بر سر تهاتر نفت ایران در برابر دریافت کالا از روسیه را رد کرده‌اند،با اعلام شرکت بازرگانی دولتی روسیه مبنی بر این که کشورش به دنبال عرضه گندم به ارزش 500 میلیون دلار در ازای نفت ایران است، تفاهم نامه مشترک دو کشور در ابهام بیشتر فرو رفته است.

در پی تحریم های اعمال شده علیه ایران و روسیه، دو کشور مذاکراتی را از ابتدای سال جاری میلادی با یکدیگر آغاز کردند و سرانجام 14 مرداد ماه تفاهم نامه ای در سکوت کامل خبری توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مسکو به امضا رسید که هدف آن همکاری‌ تجاری و اقتصادی دو کشور در تعدادی از بخش‌ها اعلام شد.

البته با گذشت چند ساعت از امضای این تفاهم نامه، مسکو با عقب نشینی و لغو بیانیه صادر شده، بر ابهامات تفاهم نامه منعقد شده افزود اما این ابهامات باعث شد تا گمانه زنی ها درباره جزییات تقاهم صورت گرفته افزایش یابد و چنین برداشت شود که این تفاهم به تهاتر کالا در برابر نفت ایران خواهد انجامید.

اگرچه پس از این گمانه زنی ها علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت به ارائه توضیحی مختصر بسنده و اعلام کرد که این قرارداد برای فروش نفت ایران به روسیه نیست بلکه تفاهم نامه اقتصادی و تجاری بوده و ممکن است تهاتر نفت و کالا هم بخشی از آن باشد، اما هفته گذشته در مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، بیژن زنگنه،نماینده ایران و الکساندر نواک نماینده روسیه تاکید کردند که هیچ تفاهمی بر سر تهاتر نفت و کالا صورت نگرفته است.

نواک همچنین گفت در ارتباط با صادرات نفت حق ایران است که نفت خود را به هر مسیری که می خواهد صادر کند. اما تاکنون توافق مشخصی در زمینه تهاتر کالا و نفت بین ایران و روسیه صورت نگرفته است.

این اظهار نظر نمایندگان دو کشور در حالی صورت گرفته که فردای آن روز رویترز از تهاتر گندم روسیه در برابر نفت ایران به ارزش 500 میلیون دلار خبر داده است.

بر این اساس اگرچه سند همکاری های مشترک دو کشور درحوزه های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، گردشگری، امور بانکی، فناوری و انرژی و امور مرزی به امضا رسید اما جزییاتی از همکای دو کشور در این حوزه ها مطرح نشد و تنها اعلام شد که این سند زمینه های همکاری در آینده را فراهم خواهد کرد.

البتیه الکساندر نواک،وزیر انرژی روسیه با تاکید بر این که روسیه به محصولات کشاورزی، مواد غذایی و مواد لبنی ایران نیاز دارد گفت: در پی تحریم های اعمال شده علیه روسیه توسط اتحادیه اروپا ، روسیه به منظور تامین نیاز خود آمادگی پذیرش این محصولات را از طریق بنادر روسیه دارد.

زنگنه وزیر نفت ایران نیزبا اشاره به ظرفیت های بزرگ روسیه در زمینه‌های مختلف نفت، گاز، برق، تکنولوژی ، گفت که روسیه همچنین توان تامینن کالا به ویژه کالاهای اساسی و مورد نیاز ایران را دارد.

اما پرهیز زنگنه و نواک نسبت به ارائه اطلاعات جدید درباره تهاتر در شرایطی صورت گرفته که آندری گورماخ، معاون اول مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی روسیه در حاشیه نشست همکاری اقتصادی و تجاری روسیه و ایران در تهران به ریانووستی گفته که این مسئله در نشست کاری مطرح شده اما ما از راه حل برای مسئله مالی مطلع نیستیم.

او همچنین اعلام کرده که این شرکت آماده تامین سالانه یک تا دو میلیون تن گندم برای ایران در ازای نفت این کشور است.

بر این اساس داستان تهاتر نفتی ایران و روسیه از سال ۲۰۱۱ که فروش نفت ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو شد، آغاز شد و در شرایطی که ایران در پی راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و مقابله با پیامدهای منفی آن بود بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

زمستان سال گذشته بود که رویترز از مذاکرات ایران و روسیه به منظور مبادله نفت در برابر کالا خبر داد و اعلام کرد: در صورتی که دو طرف به توافق برسند، مسکو روزانه بالغ بر 500 هزار بشکه از نفت ایران را به‌ازای صادرات کالا و تجهیزات خریداری می‌کند.

بر این اساس زنگنه فروردین‌ماه سال جاری گفته بود که ما اصلا قراردادی تهاتری نداریم و این موضوع را تایید و یا تکذیب نکرد اما در اظهار نظر دیگری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، تاکید کرد که همه چیز درباره این قرار داد در حد مذاکره است.

در این زمینه پیش تر سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، با بیان این‌که این موضوع فقط در حد ایده است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است، گفته بود که سفر اخیر وزیر نفت به مسکو نیز برای حضور در چهارمین اجلاس بین‌المللی انرژی بوده است و ربطی به این قرارداد نداشته است.

او همچنین با تاکید بر این که این موضوع همچنان در حد مطالعه و بررسی است، گفته بود که هنوز تصمیمات قطعی در این باره اتخاذ نشده است.

بر این اساس تفاهم ایران و روسیه نه تنها در زمینه تهاتر کالا در برابر فروش نفت در ابهام قرار دارد بلکه طرفین هیچ گونه اطلاعاتی را در زمینه جزییات همکاری با یکدیگر عنوان نکرده و سند امضا شده را زمینه ای برای توسعه همکاری ها عنوان کردند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    227 6
    چند سال دیگه معلوم میشه اینا با روس ها قرارداد "ایرانچای" رو امضا کردن. ماهم به صورت مستاجر تو کشور زندگی می کنیم.
    • امین A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      حرف اول در دیپلماسی رو منافع مشترک رقم میزنه ما و روسیه منافع مشترک زیادی داریم و دشمنان مشترک بسیار که خوش گفت امیر المومنین که که دشمن دشمن شما دوست شماست. اما اینکه از معادله کالا به کالا استفاده میشه روش خوبیه چون امریکا با سیستم عنکبوتیش بانکهای دنیا رو قبضه کرده پس لزومی به استفاده دلار در معاملات نیست و این روشی خوبیه که خیلی از کشور های مستقل دنیا دارن به سمتش میرن .
    • محمد IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      12 93
      تو که کلت پر قرمه سبزیست وقتی نمیفهمی بپرسی بد نیس .عزیزم تنها راه نابود کردن امریکا وسریع ترین راه حذف دلار از روابط تجاری کشوراس که با سرعت داره تو کشورای موافق امریکاهم انجام میشه تا اونجا که چین با داشتن بیشترین ذخایر دلاری داره این کارو میکنه البته کار راحتی نیس ولی تلاش میخواد اگه بجا 60جلسه مذاکره با ادمای زبون نفهمی که جز تحقیر کردن ایرانیا خواسته ی دیگه ای ندارن میرفتیم با کشورایی که باهاشون روابط اقتصادی داریم برای حذف دلارو پول یا روش جایگزین مذاکره میکردیم الان کلی جلو بودیم
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      50 1
      الان بهترین موقع است ایران انتقام موشکهای استار 100 و نیروگاه اتمی بوشهر رو از روسیه بگیره یا لااقل اونقدری سود از روسیه بگیره که ضررهایی که به ما زده جبران بشه امیدوارم رافت اسلامی ما شامل حال روسیه نشه... مرگ بر روسیه مرگ بر چین
    • شهره DE ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      5 0
      آقای بی نام: وطن پرست هستی . تو درک میکنی که این سالیان دراز روسیه چه بر سر کشور ما آورد و حالا باز آقای روحانی با دشمن ایران و ایرانی همکاری میکند. مرگ بر چین و مرگ بر روسیه
  • شهاب A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    162 3
    هنگامی که ایران تحریم شد، روسیه نه تنها کمکی به ایران نکرد بلکه تا توانست از این موقعیت سوء استفاده کرد و ضربات سختی به اقتصاد ایران وارد کرد. الان که شرایط روسیه بد شده، مردم ما نباید جور فشارهای این روسیه رو بکشن و تن به قراردادهایی بدهیم که همش به ضرر ایران است.
  • اسد US ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    146 7
    روسيه كشور معتمدي نيست.
  • ور نوس IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    6 108
    ایران و روسیه دو کشوری که در یک مکمل منطقهای همیشه باید روابط انها به بهترین وجه باشد غرب مقتدر دشمنی که همیشه قصد تفرقه بین این دو کشور را داشته تا هر دو را اسیر فرمانها و خواسته های خود کندو قدرتی متشکل ایجاد نشود بزرکترین اشتباه ایران در مقابله با شوروی سابق بود که به جای سامان دهی در هجوم شوروی به افغانستان . غرب یعنی اسرائیل و انگلیس و امریکا را یاری کردتا فرشته نجات افغانستان یعنی شوروی از کشور افغان خارج شود زیرا افغانستان قبلا درسیتره انگلیس و هدایت شده تولید مواد مخدربود ایران بایست مردم افغان را ارام واز خطر غرب حفظ میکرد و دولتی طبق خواسته افغانها وحفاظت شوروی ایجاد میکرد ایران دور انیش نبود ایاوضعیت تاجکستان بهتر است یا افغانستان مستعمره انگلیس قدیم وحالادر دست اسرائیل و امریکا .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      62 1
      ببخشید وقتی روسیه پول سه تا نیروگاه از ما گرفت یکی هم تحویل نداد وقتی روسیه پول موشکهای استار صد رو از ما گرفت بهمون تحویل نداد چرا دم از توافق و برادر نمیزدید؟؟؟ مرگ بر روسیه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      41 1
      روسیه کشور بی پرنسیب و ابن الوقت سیاسی میباشد که افراط و خشونت همواره تاریخ با این کشور عجین بوده نه شریک تجاری خوبی محسوب میگردد و نه شریک سیاسی خوبی قرار بود سیاست جمهوری اسلامی نه شرغی نه غربی باشد نه اینکه حیاط خلوت چین و روسیه شویمآیا چهره ضد امریکایی و ضد لیبرال بودن ارزش باج دادن به دو کشور چین و روسیه را دارد.....
    • وحید A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      49 1
      عزیز شما میشه یه نمونه منفعت ایران از روس رو بگی؟؟؟؟؟خیانت هایی که روس وانگلیس به ایران کردن رو یک دهمشو امریکا به ایران نکرده خزر رو ببین مال کیه؟؟؟؟؟خلیج فارس مال عرباس اون از نیروگاهای هسته ی که 10 برابر قیمت جهانیش ازمون پول گرفتن و با کیفیت پایین تر روسیه رقیب استراتژیک ماستاون دنبال مرزه یکم منطق داشته باشی و ببینی کی مرزای ایرانو به اینجا رسوند روسیه اقتصادش جهان سومیهداره از فرانسه زیردریایی میخرهبا این همه ادعا...الان با تحریمای جدید 40 میلیارد دلار از روسیه خارج شده و به آلمان رفته فقط با گاز و نفت رو پاس الان وقت ماهیگیریه از آب گل آلوده و فرستادن لوله های گازمون تو اروپا و تحریمی دیگه نبینیم...هرچن با واسه صادر گاز به گرجستان و ارمنستان باید از روسیه اجازه بگیریم
    • بی نام A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      1 0
      کشتار دو میلیون نفر از مردم افغانستان به دست جنایتکاران ارتش سرخ شوروی هم از مواهب همین فرشته نجات شما یعنی شوروی بود ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    71 1
    تف به این لعنت به آن / همه مثل زالو خونخوار هستند
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    55 0
    خواهش می کنم در مورد غذای مردم کارهای غیر عقلانی نکنید. اگر قرار است گندم هم وارد کنیم نباید تنها از یک کشور باشد. روسیه نفت ما را برای چه می خواهد؟ خودش صادرکننده بزرگ نفت و گاز است.
    • وحید A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
      52 0
      روسیه داره نفت و گاز از ما میخره که مطمئن شه ما به اروپا گاز و نفت نمیدیم تا بتونه مرزهاشو گسترش بده و شوروی سابقو احیا کنه امریکا هم داره خودش صادر کننده نفت میشه و این جنگ انرژیه ما باید به فکر منافع ملیمون باشیم نه منافع روسیه و امریکا همه دنبال منافع خودشونن متاسفانه مسئولین ما همیشه آزمون و خطا کردن و همیشه روسیه سودشو برده
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    50 1
    روسها اگه انسان بودن تو سرماي وحشتناك اوكران براي افزايش قيمت گاز شيرهاي گاز خود را رو اوكران نميبستن تا اونها رو وادار به پرداخت قيمت بيشتر كنن روسها ادمهاي پستي هستن اصلا قابل اعتماد نيستن اگه بودن موشك s300 كه ٨٠٠ ميليون دولار از ايران گرفتن تحويل ميدادن اقتصاد روسيه اصلا تو دنيا حرفي برا گفتن نداره اگه داشت كه اين كشور رو تحريم نميكردن اينا بيايان نشيني بيش نيستن
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    40 1
    روسيه خودش بزرگترين وارد كننده مواد غذايي از اروپا هست اينو كه ديگه همين خبر آنلاين هم تيتر زده بود، از لحاظ صنعت هم چيزي براي گفتن نداره، حالا كدوم منطقي قبول ميكنه كه با تحريمي كه خود روسيه شده بتونه در برابر نفت ما مواد غذايي و گندم و... بده؟ شايد منظور از كالا چيزاي ديگست توپولف و ماشين لادا و اتوبوس ماگيروس و اسلحه كلاشينكف...
  • ناشناس IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    35 0
    چرا توافق نامه ها را مردم نمی بینند اصلا با مجوز چه کسانی این قراردادها امضا میشود حالا که امضا شده مردم باید بدانند چه چیزی از روسیه بدست اوردیم نکنه باز هواپیما های عقب افتاده و راکتورهای قراضه را در قبال نفت و گاز بدست اورده
  • رقیه A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    40 1
    سلام اقای زنگنه مگه یادتون رفته تو مذاکرات 51 روسی ها گفتن ما حمایتتون میکنیم حق وتو داریم واز این حرف ها بعد که وارد مذاکره شدیم هیچ حمایتی ازمون نکردو بعد بیرون گفت ما کاری نمیتونستیم بکنیم ببخشید.اقای زنگنگه ودیگر مسولین فک کنم وقتشه که سرتونو از زیر برف بیرون بیارید دنیا تغییر کرده مردم پیشرفت کردند ولی ما هنوز هنوز جهان سومی هستیم اونم فقط وفقط به خاطر کم کاری ها وسهل انگاری ها وخود خواهی های مسولین بی لیاقتمون فردا من رفتم امریکا نیاید دنبالم بگید گه برگد ایران بدون دانشمند ها اره داداش من فرار مغز ها به این میگن
  • مالی A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    24 0
    من هم به موئافقم با شم
  • رامین IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    48 1
    ما8سال جنگیدیم تایک میلیمتر زمین به دشمن ندهیم ولی داریم بدون جنگ تمام ایران رامیدهیم دست روسها
  • شهره DE ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    3 0
    چرا دولتمردان ما باز تو تور روسیه افتاده اند؟ اینهمه به ما خسارت زد . چرا با قرارداد پشت قرارداد می بندند؟ کاش از مردم نظرسنجی می شد . اگر 99 درصد مردم مخالف بودند . هستند و خواهند بود. متاسفم کشور ما باز در دستان روسیه پوتین سر خورد. مرگ بر روسیه . مرگ بر چین