ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (چهارشنبه) پیش نویس قانون اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را امضا کرد و آن را مجدداً به پارلمان ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، پارلمان اوکراین با 242 رای موافق در 4 اوت سال جاری میلادی لایحه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کرده بود و پس از امضای پیش نویس این لایحه توسط پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین ، این قانون در روز بعد اجرایی می‌شود .

این قانون به شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین اجازه می‌دهد تا دارایی‌های متعلق به روسیه را مسدود کرده، عملیات تجاری با این کشور را محدود کند یا به صورت کامل یا نسبی ترانزیت کالاها، پروازها و حمل و نقل‌های هوایی و خطوط آهن را لغو کند به تعلیق مجوزهای تجاری و اقتصادی بپردازد.

در کنار این اعمال تحریم‌ها،‌ این قانون به ممنوعیت یا محدودیت حرکت کشتی‌ها برای ورود به آب‌ها یا بنادر اوکراینی و ورود هواپیماها به حریم هوایی اوکراین یا فرود آن‌ها می پردازد. همچنین توافق‌ها، پروژه‌های مشترک و برنامه‌های صنعتی به ویژه در بخش دفاعی به حالت تعلیق در می‌آید. همکاری در زمینه فرهنگی و علمی،‌آموزشی ، ورزشی و تفریحی نیز لغو می شود. به ساکنان خارجی که همان روس‌ها باشند ویزا داده نخواهد شد و تمامی نشست‌ها و دیدارهای رسمی و مذاکرات که برای انجام توافق و قرارداد باشد، لغو خواهد شد.

پیش از رای نهایی، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر منتصب، پارلمان اوکراین پیشنهاد داده بود که سرویس ارسال مرسوله‌های پستی و اعمال محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و روزنامه‌ها نباید در فهرست تحریم‌های ضد روس قرار گیرند و دادگاه‌های اوکراین می توانند دراین باره حکم دهند.

پوروشنکو همچنین گفت: اعلام آتش بس که هفته گذشته صورت گرفت اثبات کننده این اقدام بسیار دشوار در برقراری آرامش بود اگرچه هنوز اقدامات خصمانه در مناطق شرقی اوکراین صورت می‌گیرد.

وی که در نشست کابینه امروز سخن می گفت: به ضرورت رایزنی با سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه ویژه از ناظران اشاره کرد و گفت که این روند اجازه می دهد تا مسئولیت‌ها برای نظارت ، اعتبار بخشیدن و اعمال دقیق قوانین آتش‌بس توسط تمام طرف‌های درگیر به اشتراک گذاشته شود.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با اعلام اینکه کشور باید متحد بماند، گفت: آتش بس میان دولت و مخالفان دولت کی‌یف در شرق این منطقه هنوز برای موفقیت آمیز بودن باید راه طولانی را بپیماید چرا که تروریست‌ها همچنان تلاش می‌کنند تا نیروهای دولتی کی یف را برانگیزند.

پوروشنکو همچنین گفت که قرار است در چند روز آینده لایحه‌ای را برای اعطای خودمختاری بیشتر به مناطق شرقی در کنترل مخالفان ارایه دهد، اما اعلام کرد که این مناطق همچنان جزئی از اوکراین هستند و ایده فدرالی شدن این نواحی را رد کرد.

وی ادامه داد: 70 درصد از سربازان روس درقلمروی اوکراین از زمان اعلام آتش‌بس که حمله آغاز شده،‌ به عقب بازگشته‌اند و 700سرباز اوکراینی نیز از اسارت مخالفان آزاد شدند و امیداواریم که 500 تن دیگر نیز در چند روز آینده آزاد شوند.

رئیس‌جمهور اوکراین با تایید اینکه تحقق آتش‌بس امری بسیار دشوار است، جدایی طلبان حامی روس در شرق اوکراین را به تحریک سربازان اوکراینی متهم کرد و گفت: از زمان اعلام آتش‌بس مواردی از نقض آن گزارش شده است. به طوریکه پنج سرباز اوکراینی کشته و 33 تن دیگر نیز از روز جمعه تا به امروز زخمی شده‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =