واحد مرکزی خبر نوشت:

سازمان ملل متحد از عربستان سعودی خواست اعدام به شیوه « گردن زدن»‌ را فورا متوقف کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی، دو مقام سازمان ملل از عربستان خواستند مجازات اعدام به شیوه ظالمانه گردن زدن را فورا متوقف کند به ویژه آنکه گزارشها از افزایش اعدامهای علنی در عربستان حکایت دارد و بخش زیادی از اعدام به این شیوه به اجرا در می آید.
خوان مندز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه و دیگر شیوه های بدرفتاری یا مجازات شدید و غیر انسانی و اهانت آمیز گفت :« گردن زدن به عنوان یکی از شیوه های اعدام یک اقدام غیر انسانی و اهانت آمیز و بر اساس قانون بین الملل نیز در همه شرایط چنین شیوه ای ممنوع است.»
کریستوفر هینز گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص اعدام خارج از چارچوب قضایی یا تدابیر ظالمانه نیز درباره بی اعتنایی عربستان به استانداردهای قانون بین الملل با وجود «دعوت نهادهای متعدد حقوق بشر از عربستان برای متوقف کردن اعدام افراد به صورت برنامه ریزی شده و هولناک» ابراز نگرانی کرد.
این دو کارشناس گفتند محاکمه هایی که در عربستان برگزار می شود بر اساس همه معیارها به شدت ظالمانه است در بیشتر موارد به متهمان اجازه تماس با وکیل داده نمی شود همچنین حکمهای اعدام پس از اعترافات زیر شکنجه و بدون امکان تجدید نظر در حکم صادر می شود.
این دو کارشناس سازمان ملل تصریح کردند شیوه اعدام باعث شده است بر زشتی این وضع افزوده شود.
عربستان از ابتدای سال 2014 دست کم 45 نفر را اعدام کرده است که 22 نفر بین چهارم تا بیست و دوم اوت اعدام شده اند و هشت نفر از این عده نیز گردن زده شدند.
مجازات جرائم زنا، ارتداد، قاچاق مواد مخدر و شعبده بازی در عربستان اعدام است.
سازمان نظارت بر حقوق بشر اعلام کرد روز هجدهم اوت گذشته چهار نفر از اعضای یک خانواده که در تلاش بودند مقادیر زیادی حشیش قاچاق کنند اعدام شدند.
محمد بن کر علوی روز پنجم اوت گذشته به جرم شعبده بازی اعدام شد.
السید بومدوحه معاون رئیس سازمان عفو بین الملل در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز خواستار توقف اعدامها در عربستان برای جرائمی شد که مجازات آن در حد اعدام نیست.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا GB ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    8 3
    اینها از همون نژاد وحشی داعشی‌ها هستند که تو قرن ۲۱ مثل اجداد خون آشامشون با گردن بریدن آدمها لذت میبرند.
  • سعید A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 2
    شعبده‌بازی :