تسنیم نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور در مورد برخورد با بدحجابی واکنش نشان داد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره برخورد با مظاهر بدحجابی اظهار داشت: سخنان اخیر آقای روحانی مرا به یاد صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد درباره مسائل فرهنگی انداخت. رئیس جمهور سابق می‌گفت که مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی مثل بدحجابی وظیفه روحانیت، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و نهادهای فرهنگی است و دولت وظیفه‌ای در این خصوص ندارد و فقط باید کار فرهنگی کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل یکی از سؤالات ماجرای سؤال از رئیس جمهور همین اظهارنظرها و رویکرد عملی وی در سامان دادن به امور فرهنگی بود که سبب انحطاط در این حوزه شده بود.

روحانی همان حرف‌های احمدی‌نژاد را درباره حجاب می‌زند

این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: متأسفانه آقای روحانی نیز همان حرف‌ها را می‌زند و می‌خواهد بگوید که دولت در این زمینه وظیفه‌ای ندارد. در حالی که این طور نیست بلکه اجماع فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، وظیفه دولت اسلامی است لذا وظیفه مردم نیست و این غیر از کار فرهنگی است.

مطهری با تاکید براینکه هیچ کس منکر کار فرهنگی نیست، تصریح کرد: به عبارت دیگر این حرف‌هایی که متأسفانه اکثر دولت‌ها می‌گویند در واقع مغالطه‌ای است برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود. به قول طلاب، محل نزاع و محل بحث این نیست که آیا برای مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی باید کار فرهنگی کرد یا اقدام عملی و آیا امر دایر است میان یکی از این دو؟ بلکه موضوع بحث این است که با وجود این همه کار فرهنگی که انجام شده و می‌شود و با توجه به روشن بودن و پیچیده نبودن مسئله برای عموم مردم و پس از اتمام حجت بر همه مردم در این سال‌های پس از انقلاب، اگر کسانی هنجارهای مورد قبول جامعه اسلامی را به تمسخر گرفتند و نیاز به اعمال قانون بود نه صرفا تذکر، آیا در اینجا دولت اسلامی وظیفه‌ای دارد یا ندارد؟

متأسفانه آقای روحانی اخیراً به گونه‌ای صحبت کرد که گویی این وظیفه دولت را قبول ندارند و قبلا از وزیر کشور ایشان نیز این رفتار مشاهده شده است. ایشان می‌گویند که با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقاء فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است، یعنی به عهده دولت نیست!. چه کسی گفته است فرهنگ را باید با ون و سرباز درست کرد؟ اگر کسانی معتقد باشند که دولت موظف است مثلا بر ورود افرادی با پوشش زننده به ادارات دولتی و دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها و سایر اماکن دولتی نظارت داشته باشد تا این نوع رفتار اجتماعی رسمیت پیدا نکند،‌ این به معنی استفاده از سرباز است؟ قطعاً کسی طرفدار سخت‌گیری در این امور نیست ولی با مواردی که حداقل نود درصد مردم مخالف آن هستند دولت وظیفه دارد که برخورد مناسب داشته باشد.

«عده‌ای» نمی‌گویند که دختر و پسر را باید جدا کرد بلکه اسلام می‌گوید

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری سخنان حجت‌الاسلام روحانی خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور می‌گوید که عده‌ای می‌گویند باید دختر و پسر را جدا کنیم. ایشان حتما می‌دانند که این طور نیست که «عده‌ای» می‌گویند؛ بلکه اسلام می‌گوید که حتی‌المقدور و تا آنجا که امکانات اجازه می‌دهد و عسر و حرج پیدا نمی‌شود، بهتر است محیط کار مردان و زنان و محیط تحصیل پسران و دختران جدا باشد.

مطهری افزود: اگر اختلاط از نظر اسلام بهتر است، چرا حوزه‌های علمیه ما مختلط نیستند؟ علاوه بر این اکنون در دنیای غرب خصوصاً آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که محیط‌های جداگانه تحصیلی باعث افزایش بازدهی و رشد علمی می‌شود و از دانشگاه‌های دخترانه استقبال خوبی شده است. استاد شهید مطهری که آقای رئیس‌جمهور ارادت ویژه‌ای به ایشان دارند، راه درست را چنین بیان کرده‌اند که نه پرده‌نشینی و نه اختلاط، بلکه حریم.

وی در پایان اضافه کرد: آقای رئیس جمهور گفته‌اند که در عصر ما راهی جز اقناع وجود ندارد. اولا این موضوع ربطی به عصر ما و سایر اعصار ندارد، همیشه اقناع گام اول و مقدم بر سایر اقدامات است و ثانیاً اقناع به تنهایی کافی نیست. بسیاری از کسانی که مثلا از پوشش بسیار نامناسب استفاده می‌کنند، از نظر عقلی اقناع شده‌اند و فلسفه حجاب را می‌دانند اما از روی هوا و هوس رعایت نمی‌کنند، مانند پزشکی که درباره مضرات سیگار صحبت می‌کند و بعد خودش یک سیگار روشن می‌کند. به هرحال دولت نباید از وظیفه نظارت خود بر امور فرهنگی شانه خالی کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    دقیقا من اب شنیدن صحبتهای روحانی به یاد حرف های احمدی نژاد افتادم
    • بی نام DE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      یعنی احمدی نژاد این همه روشن فکر بود و ما نمی دونستیم؟
  • اسکندر A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    حتما یک چیزی هست که همه ریس جمهورها با هر گرایشی در این زمینه متفق القول هستند شاید فقط شاید؛ حق با انها باشد
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      آفرین به علی مطهری. کاش میشد وزیر فرهنگ و ارشاد.
  • سمنانی A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    آقای علی مطهری مردم از شما توقع دیگه ای داشتند.چه دولت بد شانسیه این دولت اعتدال
    • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      نخیر. اقای مطهری مواضعش هم در مورد حجاب هم در مورد مسائل سیاسی روشنه.
  • محمد امین A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    واقعا چقدر خوب میشد اگه همه مسئولین بدون درنظر گرفتن منافع شخصی صحبت می کردند.... مثل آقای مطهری.... شما اگه دقت کنید می بینید که در اظهارنظر هاشون اصلا مهم نیست که پایگاه مردمیشون از دست بره... حالا هر سمتی که صحبت می کنه.... لااقل آدم می دونه که این حرفیه که بهش اعتقاد داره نه مثل بعضی ها که روی آفتاب پرست رو هم سفید کردن... جواب به حرف های ایشون باید علمی باشه چون ایشون حرفاشون علمیه...
  • محمدرضا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    درود بر مطهری مرد شجاع و بی طرف ایران
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      مطهري را دوست دارم ولي تاوقتي كه حرف حق بزند به همين دليل منفي را زدم
    • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      9 29
      بگو تاوقتی که حرف حق برخلاف نباشه
    • محمدرضا IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      12 8
      شمایی که از حق صحبت می کنی بگو ببینم فرق حقیقت و واقعیت را می دانی یا نه؟ من هم با خیلی از حرف های آقای مطهری مشکل دارم اما چیزی که جالب است این است که ایشان از هیچ چیزی هراس ندارند و حرفشان دقیقا عقیده شان است این خیلی اهمیت دارد.
  • مینا IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    11 87
    چه بوی خوشی میاد
  • اقا پسر A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    این علی اقا موضع گیری های سیاسی و دفاعش از مردم حرف نداره ها فقط کاش از لحاظ فرهنگی هم بروز تر میبودن ایشون
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    من با نظر اقای مطهری موافقم
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    153 4
    بله با ون و سرباز فرهنگ درست نمیشود آقای مطهری..
    • رزمين ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      32 8
      به شرط اينكه حرمت جامعه نگه داشته بشه در اين صورت كاملاً درسته نميشه به زور عقايد رو به كسى تحميل كرد
  • بی نام DE ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    130 5
    "علاوه بر این اکنون در دنیای غرب خصوصاً آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که محیط‌های جداگانه تحصیلی باعث افزایش بازدهی و رشد علمی می‌شود و از دانشگاه‌های دخترانه استقبال خوبی شده است. " آقای مطهری نمی دانم این حرف شما چقدر پایه اساس دارد ولی د غرب و امریکا از اول زن و مرد در کنار هم بودن و کلی هم پیشرفت کرده اند...
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    124 8
    احمدی نژاد ایرادش این بود که چیزی رو که می گفت عمل نمی کرد و روی اعتقادات مردم موج سواری می کرد. آقای روحانی به چیزی که می گوید اعتقاد دارد. فرقشون اینه.
  • حسن IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    16 63
    تاریخ دیگر اسطوره ای مثل احمدی نژاد را نخواهد دید....
  • کوروش IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    66 8
    متاسفانه علی مطهری با این نظراتش باعث اختلال تو کار دولت و فرهنگ میشه
  • رضا A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    53 16
    علي مطهري تو فكر مي كني كي هستي ؟ چي هستي ؟ بابا برو دنبال كارت خداوكيلي ولمون كن
  • نادر A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    14 35
    حجاب امری است که انسانها باید ان را بپذیرند وبه ان ایمان داشته باشند وبا حجابان رفتار واعمالشان به گونه باشد که دختران جوان شیفته انها شوند یک انسان با حجاب باید تمام اعمالش شایسته ومورد تایید باشد اگر در جامعه اسلامی حجا ب همراه بادیگر مسائل اخلاقی وارزشی توام شود جوان تر ها ان را می پذیرند ولی وقتی ببیند که یک خانم با حجاب اعمالش خلاف حجابش می باشد انرا رد میکنند ودراین سالهای گذشته ما نفهمیدیم چه پوششی حجاب است وچه پوششی حجاب نیست بعضی رسانه هاحجاب را به گونه ای نمایش میدهند وعده ی دیگر به گونه ای دیگر باید برای مردم تفهیم شود که چه پوششی حجاب است وچه پوششی حجاب نیست ونوع پوشش جامعه قانونمند شده تا مردم متوجه باشند که باید به قانون عمل کنند با زور وتهدید هم نمی شود مردم را باحجاب کرد
  • بی نام EU ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    65 7
    اقاي مطهري همه انديشه هاش خوبه جز تفكرات افراطيش در مورد حجاب.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    11 22
    حتی احمدی نژاد هم حرف های درست و اقدامات مناسب داشت اگر چه دیر
  • سینا IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    43 5
    آقای مطهری در آمریکا به خیلی نتایج دیگه هم رسیدن لطفا قیاس مع الفارق نکنید
  • مسعود A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    5 19
    به نظر من مساله حجاب یه مساله حیاتی در این دوره و زمونه شده واقعا باید نه تنها روحانیون که اندیشمندان و روشنفکران روی موضوع کار کنن در مقام تئوری ونظر با نظرات اقای مطهری موافقم ولی نمی دونم چه جوری باید در عمل با این قضیه برخورد کرد که قضیه چشم و ابرو نشه
  • مهدی A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    25 2
    مواضع فرهنگی آقای مطهری بر خلاف مواضع سیاسی ایشون همیشه رادیکال بوده و هست.
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    4 21
    حالا که مطهری دارد از اسلام دفاع می کند شما اصلاح طلبان او را اپوزیسیون می دانید تا دیروز که سنگ مطهری را به سینه می زدید ؟ و وی را علامه زمان می دانستید ای ناقولاها خجالت بکشند اصلاح طلبان دروغین
  • ایرانی مسلمان IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    11 23
    بااینکه آقای علی مطهری راقبول ندارم ولی این حرفش حرف نداشت.
  • مهدی A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    13 5
    طرف ایفون 6 معرفی میکنه ما هم گشت ارشاد و ون های جدید را