ایرنا نوشت:

مجید تخت‌روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان این که مذاکرات دو جانبه هسته‌ای برای مشخص شدن آخرین مواضع کشورها است، گفت: مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه فردا در وین برگزار می‌شود.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: هفته پیش با طرف آمریکایی در ژنو مذاکره داشتیم و فردا نیز با سه کشور اروپایی به صورت مجموعه این کشورها در وین مذاکره خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیش از این، دکتر ظریف وزیر امور خارجه در مسکو با همتای روسی خود مذاکره داشت و در حاشیه اجلاس شانگهای با وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه این مذاکرات، ما را برای مذاکراتی که در ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور ماه) در نیویورک با ۱+۵ خواهیم داشت آماده می‌کند، اضافه کرد: قبل از آن هم جلسه‌ای با خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک خواهیم داشت.

روانچی اظهار داشت: ما کماکان با امید در این مذاکرات شرکت می‌کنیم و حسن نیت داریم؛ گرچه کار سخت و پیچیده بوده و برای پیشبرد آن، طرف مقابل نیز حتما باید حسن نیت و اراده سیاسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: طرف مقابل باید در چارچوب و با حسن نیت مذاکره کند و به موضوعاتی که در چارچوب مذاکره هست، بپردازد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت طرف مقابل اگر واقعا علاقه‌مند به حل این موضوع باشد فکر می‌کنیم تا قبل از سوم آذر (۲۴ نوامبر) می‌توانیم به نتیجه برسیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: از طرف خودمان مطمئن هستیم و در چارچوب مواضعی که برای ما تعیین شده و برد- برد است، مذاکره می‌کنیم و امیدواریم طرف مقابل هم با حسن نیت وارد شود.

روانچی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش سطح مذاکره‌کنندگان وجود دارد یا خیر؟ گفت: نیازی به افزایش سطح مذاکره‌کنندگان نیست. مذاکره در سطح وزیر امور خارجه و خانم اشتون است و نیازی به تغییر سطح نیست و در سطح معاونان هم مذاکرات دو جانبه برقرار است.

وی تاکید کرد: نکته مهم سطح مذاکره نیست آنچه تعیین‌کننده بوده، این است که در مذاکرات زیاده‌خواهی نشود و در عمل، علاقه را از طرف مقابل ببینیم که واقعا می‌خواهند این موضوع حل شود. اگر چنین روحیه‌ای بر مذاکرات حاکم شود، می‌توان این موضوع را حل کرد.

بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس به زودی

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه درباره زمان بازگشایی سفارت ایران و انگلیس نیز گفت: مذاکرات ادامه دارد و اخیرا کاردار ترددی ما در لندن بود و مذاکراتی برای بازگشایی دو سفارت داشتند.

تخت روانچی افزود: البته سفارت ما در لندن در بخش کنسولی فعال است اما سفارت انگلیس در تهران در حال انجام اقدامات اولیه است تا سفارت را بازگشایی کنند.

وی با بیان این که بحث‌های کارشناسی و فنی زمان‌بر است، اظهار داشت: انشاء الله با طی شدن این فرایند، دو سفارت به صورت رسمی کار خود را آغاز کنند و امیدواریم در اسرع وقت انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: مذاکرات دو جانبه‌ای هم در تهران و هم در لندن توسط کاردارهای ترددی انجام شده و این امکان وجود دارد که این رفت و آمد برقرار باشد تا این که زمینه بازگشایی دو سفارت فراهم شود.

روانچی ادامه داد: زمان دقیقی را نمی‌توانیم برای بازگشایی تعیین کنیم اما به زودی این کار انجام خواهد شد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره خرابکاری‌های هسته‌ای نیز گفت: در طول سال‌های گذشته دشمن تلاش داشته است در روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما خرابکاری کند که الحمدالله در این زمینه مقاومت شده و برنامه صلح آمیز ما همچنان ادامه دارد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =