۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹

جواد ذاکری *

روابط عمومی ها سنسورهای حساس ارتباط دوسویه هر سازمان هستندکه با توسعه و گسترش سازمانها و نهادهای اجتماعی در جوامع از زوایای گوناگون خود را با روند موجود وفق داده،در مسیر توسعه گام نهادند.

تولد اصطلاح های روابط عمومی الکترونیک، مدیریت رسانه و روابط عمومی ، روابط عمومی و صنایع چاپ ،روابط عمومی و تبلیغات، نرم خبر و سخت خبر و روابط عمومی وجامعه اطلاعاتی، نشانگر اهمیت بیش از بیش این نهاد در هر سازمانی است.

لذا مسئولین روابط عمومی باید به خوبی وسائل ارتباطی(ارتباط فردی،گروهی و اجتماعی) و کانال های ارتباطی موجود در هر جامعه را شناخته،نقاط قوت و ضعف،میزان و دامنه اثرگذاری و نقش آنها را بدانند تا به بهترین نحو از فرصتهای بدست آمده و ابزار رسانه برای تحقق ارتباطی سازنده، در راستای اهداف سازمان بهره جویند.

وسائل ارتباطی روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است چه از نظر فناوری و چه از نظر نقش، وظیفه ، کارکرد و اثرگذاری آنها از بدو تولد، یعنی از دود و آتش،کبوترنامه بر، مطبوعات،تلگراف و تلفن،رادیو و تلویزیون گرفته تاشبکه های اجتماعی.

بنابراین هریک از این وسایل نقش و کارکردی ویژه داشتند که توانستند رضایت کاربران را جلب کنند و زنده و پرکارد بمانند.

ما در اینجا درپی شناخت و بررسی نقش همه وسایل ارتباطی نیستیم بلکه می خواهیم نقش وسایل ارتباط جمعی به خصوص رادیو،تلویزیون را ازدیدگاه اندیشمندان بدانیم و برپایه این شناخت ،رسالت و نقش روابط عمومی را بهتر اجرا نماییم.

به بیانی دیگر می خواهیم نگاهی کاربردی به وسائل ارتباط جمعی به خصوص رادیو،تلویزیون، از دریچه نقش وسائل ارتباط جمعی داشته باشیم و ببینیم به حقیقت آموزش و پرورش در بین نقش های گوناگون صدا و سیما در کانال چندم اهمیت است!

 

تعریف" نقش و سايل ارتباط جمعي "

اصطلاح" نقش و سايل ارتباط جمعي " را نخستين بار افرادي نظير كوترل1 ، لينتون 2 و پارسونز3 در سال 1932 در سه مقاله جداگانه به كار برده اند . بسياري از دانشمندان ازجمله لينتون معتقدند مفهوم نقش را بايد در رابطه با پايگاه يا منزلت بيان كرد و. پارسونز چنين استنباط كرد كه پايگاه ،موقعيت ويژه اي است كه شخص در جامعه اشغال كرده است و نقش ، رفتاري است كه از چنين شخصي انتظار مي رود . بنابراين وسايل ارتباط جمعي با موقعیت و پايگاهي كه در جامعه دارند بايد تا حد امكان در حوزه هاي سياسي ، اجتماعي آموزشي و تفريحي ، انتظارات مردم را برآورده سازند و به آنها پاسخ دهند . (دادگر ان ، محمد ، 106:1374)

 

نظریات

عمده ترين نقشي كه وسايل ارتباط جمعي با توجه به ويژگي هاي متفاوتشان بر عهده دارند ، عبارت است از :

1- فرهنگ سازي

2- آموزش

3- اطلاع رساني

4- ايجاد مشاركت اجتماعي 4

براساس جدول طراحی شده ، نظريات گوناگون انديشمندان را در اين عرصه به نمابش مي گذاريم؛ 

 

محقق

وسيله  ارتباطي

وظابف

اسكات  1

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-اطلاع رساني

2-بيان  عقيده                  

             ( دادگران سيدمحمد، 1381:   )

مرتن 2ولازارسفلد3

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-   وظيفه  اخلاقي  (حمايت  از هنجارهاي اجتماعي )

2-   امكان  اعطاي پايگاه اجتماعي

3-   برخي وظايف  نامطلوب  (تخدير اجتماع با  ايجاد  نوعي مشاركت خيالي در  واقعيت

( همان منبع)

لاسول 4

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-   حراست  از محيط (نظارت  بر محيط)

2-   ايجاد  همبستگي ميان  اجزاء جامعه (همبستگي اجتماعي)

3-   انتقال ميراثهاي فرهنگي از  نسلي  به  نسل ديگر  (انتقال ميراث  فرهنگي  )

( دادگران سيدمحمد، 1381:   ) (لاسول ،59::1383)

چارلزرايت 5

مولر6

روزن گرن 7

وسايل  ارتباط  جمعي 

1- تفريح و  سرگرمي

2- فراراز  واقعيت

                      ( دادگران سيدمحمد، 1381:    )

-

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-  برقراري ارتباط پويا و زنده با پيامگيران

2- حفظ  تنوع  و تازگي  در  توليدات فرهنگي ،  فكري ،  سياسي  و  انديشه هاي  نوين                                (همان  منبع ) 

دينس مك  كرايل 8

  

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-   اطلاعات

2-   همبستگي (ارتباط)

3-   تداوم (استمرار)

4-   سرگرمي

5-   بسيج

                              (مهدي زاده ،سيد محمد ، 47:1389)

كوين 9 ويليامز 10

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-    حافظ  و  حامي  ثبات  جامعه

                                          (همان  منبع  )

جان گيبينز11 وبوريمر12

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-  كمك  به فرآيند هويت  سازي

2- كمك به  فرآيند معنا سازي

3- شكل دهي نگرش  ها

4-  لذت دهي  به  مردم

5-  ايجاد  زمينه  خود انديشي در  مردم

6- كمك  به  ساخت  مند  شدن  در  زندگي  روزمره

                                                               (همان  منبع  )

 

مهدي  زاده ، سيد  محمد 

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-   كركاركردها 

1/1-درايفاي كاركرد  خبري ،اطلاع  رساني و  نظارت  برمحيط 

2/1- درايفاي كاركردهمبستگي 

3/1- درايفاي كاركرد  انتقال  ميراث  فرهنگي 

4/1- درايفاي كاركرد  سرگرمي و  پركردن  اوقات  فراغت 

           (  همان منبع )

معتمد  نژاد ، كاظم 

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-   وظايف  خبري  و  آموزشي و  پرورشي  (آگاه  كننده  و  آموزش دهنده  )  با لا بردن  سطوح معلومات 

2-   وظايف راهنمايي  و  رهبري  كننده

3-   -وظايف  تفريحي   ما و  تبليغي 

                             (معتمد  نژاد  .كاظم . 3:1383 )

 

محقق

وسيله  ارتباطي

وظابف

روژه  كلوس  1

وسايل  ارتباط  جمعي 

1-    وظايف  ارتباط  فكري

1/1 - اطلاع و  آگاهي 

       1/1/1-  اخباري  جاري روز 

       2/1/2-  اخبار  عمومي        

2/1- پرورش

       1/2/1-  پرورش انديشه ها  و احساسات

       2/2/1 عقايد

       3/2/1-  حرفه اي 

3/1-  بيان

      1/3/1-معرفي فرهنگ و  تمدن

      2/3/1- تشريح ايدئولوژي هاي جاري

      3/3/1- استدلال

4/1-اجبار

     1/4/1  تبليغ  تجاري

       2/4/1  تبليغ سياسي 

    2- وظايف رواني -  اجتماعي 

     1/2 - همبستگي  اجتماعي 

      2/2 - سرگرمي

      3/2- درمان  رواني           

                                              (همان منبع )

 

حال سئوال اين است :
از ديگاه روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، وسايل ارتباط جمعي ( راديويي ، تلويريوني ، توليدات فيلمي ، تصويري ، چاپي ، موبايلي ، 5پخش ، پورتالي ، شهري ، خود پخشي ، رايانشي و گوگلي ) چگونه نقش هاي فرهنگ سازي ، آموزش ، اطلاع رساني ، حراست از محيط و ايجاد مشاركت اجتماعي را در برخورد با مسائل آموزش و پرورش ايفا مي كنند ؟

براي پاسخ به اين پرسش ويژگي ، اهميت و ضرورت كاربرد استفاده ، مديريت ، فرصت تجزيه و تحليل محتواي تك تك وسايل ارتباط جمعي را بايد در دستوركار تحقيقات و پژوهش قرارداد تا هريك رابا نظر به خاصيت غالب آن ، مورد بررسي و بهره برداري در آن حوزه قرار گيرد.
به طور مثال : رسانه مكتوب در فرهنگ سازي و آموزش رسمي موثرتر از رسانه هاي ديداري - شنيداري است و شبكه هاي اجتماعي در اطلاع رساني پيشروتر از ديگر رسانه هاست . لذا با اين نگاه ،روابط عمومي آموزش و پرورش مي تواند به طور فعال دست به انتخابي آگاهانه زده و انديشمندانه از وسايل ارتباط جمعي با برنامه ريزي علمي بهره جويد .

البته پاسخ دقيق [‌‌‌‌‌‌‌جامع و مانع] به اين پرسش ، مستلزم تحقيق ، بررسي وفرصت مناسب است كه دراين يادداشت پرداختن به آن، هدف مانيست . مديران رسانه هاي جمعي با علم به نقش ،وظيفه و كاركرد اين رسانه ها سعي دارند :

با انتشار اخبار و اطلاعات در مورد رويدادهاي مربوط به تحولات اقتصادي ، تغيرات آب و هوايي ، مسابقات ورزشي، برخوردهاي نظامي ، دگرگوني هاي سياسي و ... وظيفه نظارتي رسانه تحت امر خود را برمحيط هاي اجتماعي گسترش دهند.

همچنين آنان در صدد هستند با گزينش و تفسير اطلاعات و اخبار از محيط، در فرآيند توليد و پخش اخبار و گزارشات به كنترل و مديريت افكار عمومي پرداخته از تهديدهاي ثبات اجتماعي بكاهند و هرچه بيشتر به همبستگي اجتماعي اهتمام ورزند . (مهدي زاده ، سيد محمد 59:1389)

مديران اين رسانه ها در ايفاي نقش آموزشي وسايل ارتباط جمعي تلاش مي كنند به آموزش در حوزه رسمي و غير رسمي در تمامي سطوح سني جامعه هدف بپردازند.

البته حضور دستگاه ها وسازمانهاي تخصصي دولتی و خصوصي ،كه متوليان امر آموزش در كشور هستند ، از جمله آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، موسسات خصوصي آموزشي و... درفرآيند آموزشي مخاطبان جامعه بي تاثير نيستند

به هر ترتیب ما از ديدگاه روابط عمومي ، که شان و منزلت اطلاع رساني آن بيشتر از اهداف آموزشي و تفريحي دانش آموزان است به نقش اطلاع رساني وسايل ارتباط جمعي مي پردازيم. بررسي و تحليل محتواي برنامه هاي وسايل ارتباط جمعي وميزان اثر گذاري آنها در آموزش و گذراندن اوقات فراغت در آموزش و پرورش ،بيشتر به حوزه هاي سازمان تاليف كتب درسي و معاونت پرورشي ،بخصوص سازمان دانش آموزي برمي گردد .

اگربخواهيم درحال حاضر به يك رسانه غالب از بين وسايل ارتباط جمعي اشاره كنيم وآنگاه باتوجه به نقشی که در آموزش و پرورش ایفا می کند آنرا بررسي وتحليل نماییم ، بايد به صدا و سيما اشاره داشته باشيم .

سازمان صداوسيما با اداره كل واحد مركزي خبر، باشگاه خبرنگاران جوان ، شبكه خبر ، واحدهاي خبري ديگر شبكه ها و گروههای تولید برنامه ها در22 شبكه تلويزيوني و 26شبكه راديويي(live.irb.ir )می کوشد تا با انتشار اخبار ، گزارش ها ، برنامه هاي تحليلي _ تفسيري بخصوص در حوزه معاونت سياسي و... در حوزه وزارت آموزش و پرورش با ايجاد همبستگي ميان اجزاء جامعه ،حراست از محيط اجتماعي ، حمايت از هنجارهاي اجتماعي و انتقال ميراث فرهنگي ، وظيفه اطلاع رساني خودرا به نحو احسن جامه عمل بپوشاند .

انجام تحقيفات با روش تحليل محتوايي ؛ ازكل جامعه آماری (كليه برنامه ي خبري - اطلاع رساني تمامي شبكه هاي صدا وسيما يا از نمونه آماري جامعه هدف؛ در شناخت ، بررسي ،برنامه ريزي فعاليتها و اجرای كمپين هاي خبری _ اطلاع رسانی مركز اطلاع رساني آموزش و پرورش بسيار موثر خواهد بود .

دراين بخش ما به عنوان نمونه ، نه به عنوان يك تحقيق با جامعه آماري درست ودقيق ، برنامه های خبري 30/20 شبكه دوم سيما ج .ا.ا را از تاريخ 30/6/1392 تا 2/7/1392یعنی دراثناي بازگشايي مدارس ، با روش تحليل محتوا از نظر " نقش خبر 30/20 در اطلاع رساني در حوزه آموزش و پرورش " مورد بررسي قرارمي دهيم .

گفتنی است این تحلیل بهتر است با استفاده از نرم افزارهای تحلیل محتوا به روش علمی به کل جامعه آماری برنامه های صدا وسیما تسری یافته تا نتایج کاربردی درست و دقیق به دست اید.

از تاریخ 30-6-92 تا تاریخ 2-7-92 چهار مناسبت ملی و بین المللی در جریان بود که در تحلیل خبری باید مد نظر قرار گیرد؛

1. 31-6-92 روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

2. 31-6-92 جشن شکوفه ها

3. 1-7-92 آغاز سال تحصیلی جدید مدارس

4. 2-7-92 سفر رییس جمهور ی ایران به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

 

جدول تحلیل محتوای اخبار 20:30 سیمااز تاریخ 30-6-92 تا 2-7-92

 

تاریخ پخش

نقش ایفاشده

مدت برحسب دقیقه

سازمان/دستگاه

موضوع خبر

رد

30-06-92

اطلاع رسانی

01:01

وزارت اقتصاد و دارایی

اقتصادی/سکه و ارز

1

30-06-92

اطلاع رسانی

00:34

وزارت کشور

اقتصادی / ساعت کاری

2

30-06-92

اطلاع رسانی

01:07

وزارت بهداشت

پزشکی

3

30-06-92

اطلاع رسانی

01:47

وزارت علوم/ دانشگاه آزاد

علمی/شهریه

4

30-06-92

نظارت بر محیط

01:10

وزارت علوم / دانشگاه پیام نور

علمی/شهریه

5

30-06-92

نظارت بر محیط

01:09

وزارت کشور/ ثبت اسناد

اجتماعی

6

30-06-92

فرهنگ سازی

00:47

سازمان حج و اوقاف

حج

7

30-06-92

نظارت بر محیط

00:10

مخابرات/ همراه اول

ارتباطات

8

30-06-92

اطلاع رسانی

00:49

وزارت راه

اقتصادی/ حمل و نقل

9

30-06-92

اطلاع رسانی

01:46

وزارت بهداشت

پزشکی/ بیمه

10

30-06-92

نظارت بر محیط

01:01

رسانه های برون مرزی

حقوق بشر

11

30-06-92

اطلاع رسانی

01:33

وزارت خارجه/ سوریه

تسلیحاتی

12

30-06-92

اطلاع رسانی

00:44

وزارت خارجه/ترکیه/ آنکارا

درگیری

13

30-06-92

اطلاع رسانی

00:42

وزارت خارجه / بحرین

درگیری

14

30-06-92

آموزشی

02:06

وزارت اقتصاد/ بانک

اقتصادی/ سرقت

15

30-06-92

اطلاع رسانی

07:58

ریاست جمهور

سفر رئیس جمهور

16

30-06-92

نظارت بر محیط

01:54

وزارت تربیت بدنی/ فوتبال

ورزشی

17

30-06-92

نظارت بر محیط

02:22

وزارت تربیت بدنی / فوتسال

ورزشی

18

30-06-92

نظارت بر محیط

00:27

وزارت تربیت بدنی / المپیک

ورزشی

19

30-06-92

نظارت بر محیط

00:37

وزارت تربیت بدنی / بوکس

ورزشی

20

30-06-92

نظارت بر محیط

00:34

وزارت ورزش و جوانان

ورزشی

21

30-06-92

نظارت بر محیط

00:25

وزارت تربیت بدنی / بسکتبال

ورزشی

22

30-06-92

اطلاع رسانی

00:15

وزارت تربیت بدنی / فوتبال

ورزشی

23

31-06-92

اطلاع رسانی

03:58

ارتش

نظامی/ارتش

24

31-06-92

اطلاع رسانی

03:15

وزارت خارجه

سیاسی/ ریاست جمهوری

25

31-06-92

اطلاع رسانی

01:08

وزارت اموزش و پرورش

آموزشی

26

31-06-92

نظارت بر محیط

01:20

وزارت اموزش و پرورش

آموزشی

27

31-06-92

اطلاع رسانی

00:20

وزارت اموزش و پرورش

آموزشی

28

31-06-92

نظارت بر محیط

01:30

وزارت راه

درگیری/ حادثه

29

31-06-92

اطلاع رسانی

01:12

وزارت صنایع

اقتصادی/ قیمت خودرو

30

31-06-92

اطلاع رسانی

02:10

مجلس

سیاسی

31

31-06-92

اطلاع رسانی

00:34

وزارت خارجه

سیاسی/ دیدار رئیس جمهور

32

31-06-92

اطلاع رسانی

00:35

وزارت نیرو

علمی

33

31-06-92

نظارت بر محیط

01:07

وزارت ورزش

ورزشی

34

31-06-92

اطلاع رسانی

00:44

وزارت خارجه/ سوریه

سیاسی

35

31-06-92

اطلاع رسانی

00:26

وزارت خارجه

درگیری سیاسی

36

31-06-92

اطلاع رسانی

02:31

وزارت خارجه

علمی

37

31-06-92

نظارت بر محیط

03:12

وزارت اموزش و پرورش

درگیری/ حادثه

38

31-06-92

نظارت بر محیط

01:34

تامین اجتماعی

اقتصادی/ بیمه

39

01-07-92

اطلاع رسانی

01:12

وزارت خارجه/نیویورک/1+5

سیاسی

40

01-07-92

اطلاع رسانی

03:31

رئیس جمهوری

سیاسی

41

01-07-92

اطلاع رسانی

03:00

وزارت اموزش و پرورش

علمی

42

01-07-92

اطلاع رسانی

01:03

قوه قضائیه

قضایی

43

01-07-92

اطلاع رسانی

01:27

وزارت راه

حادثه/ درگیری

44

01-07-92

اطلاع رسانی

00:53

سازمان انرژی اتمی

علمی - نیروگاه اتمی

45

01-07-92

اطلاع رسانی

01:13

سازمان تامین اجتماعی

اقتصادی / بیمه

46

01-07-92

نظارت بر محیط

00:45

وزارت علوم /دانشگاه پیام نور

علمی/شهریه

47

01-07-92

اطلاع رسانی

00:45

 وزارت ارتباطات /مخابرات

اینترنت

48

01-07-92

اطلاع رسانی

00:30

شورای اسلامی شهر مشهد

سیاسی

49

01-07-92

نظارت بر محیط

00:30

وزارت ورزش

ورزشی-فوتبال

50

01-07-92

نظارت بر محیط

01:30

وزارت بهداشت

اقتصادی

51

01-07-92

اطلاع رسانی

01:10

وزارت خارجه-کنیا

درگیری

52

01-07-92

نظارت بر محیط

01:20

وزارت خارجه-اکوادور

علمی-محیط زیست

53

01-07-92

نظارت بر محیط

00:45

وزارت ارشاد سینما

سینمایی دفاع مقدس

54

01-07-92

نظارت بر محیط

01:10

محیط زیست

علمی

55

01-07-92

اطلاع رسانی

00:35

وزارت بهداشت

پزشکی

56

01-07-92

نظارت بر محیط

01:10

وزارت نیرو

گردشگری-حادثه

57

01-07-92

نظارت بر محیط

00:30

محیط زیست

علمی - آلودگی

58

01-07-92

نظارت بر محیط

00:30

وزارت علوم -دانشگاه آزاد

علمی-بورسیه

59

01-07-92

نظارت بر محیط

00:17

وزارت صنایع

اقتصادی-حقوق

60

01-07-92

نظارت بر محیط

00:45

"

خودرو

61

01-07-92

نظارت بر محیط

01:00

وزارت اموزش و پرورش

پزشکی دانش آموزان شین آباد

62

01-07-92

فرهنگسازی

00:20

وزارت اموزش و پرورش

شروع تحصیلی

63

02-07-92

اطلاع رسانی

02:00

وزارت خارجه

سیاسی-سخنرانی ریس جمهور

64

02-07-92

اطلاع رسانی

00:05

وزارت خارجه-نییورک

سیاسی

65

02-07-92

اطلاع رسانی

01:15

مجلس

اقتصادی-بیمه

66

02-07-92

نظارت بر محیط

01:15

دولت

اقتصادی-ساعت کار

67

02-07-92

اطلاع رسانی

02:00

بانک مرکزی

اقتصادی

68

02-07-92

نظارت بر محیط

02:00

محیط زیست

 تخلف / زمین خواری

69

02-07-92

نظارت بر محیط

00:15

قوه قضایه

دادگاهی قضاوت

70

02-07-92

اظلاع رسانی

00:45

وزارت علوم -دانشگاه پیام نور

اقتصادی-شهریه

71

02-07-92

نظارت بر محیط

05:30

وزارت بهداشت

انتقال خون

72

02-07-92

فرهنگسازی

01:00

بنیاد جانبازان

دفاع مقدس- ورزش

73

02-07-92

نظارت بر محیط

01:30

وزارت بهداشت

قیمت دارو -اقتصادی

74

02-07-92

اطلاع رسانی

01:30

 وزارت خارجه / پاکستان

حادثه

75

02-07-92

اطلاع رسانی

00:30

وزارت خارجه / مکزیک

زلزله-حادثه-طوفان

76

02-07-92

اطلاع رسانی

01:30

وزارت خارجه / آمریکا

تکنولوژی -موبایل

77

02-07-92

نظارت بر محیط

00:45

نظام وظیفه

کارت پایان خدمت -عمومی

78

02-07-92

نظارت بر محیط

00:45

آلمان -مترو

در گیری-مترو

79

02-07-92

نظارت بر محیط

00:45

وزارت علوم - دانشگاه آزاد  اهواز

علمی-انتخاب واحد

80

02-07-92

نظارت بر محیط

01:00

سایتها

گذر نامه

81

02-07-92

نظارت بر محیط

02:00

سایت ها

شرطبندی فوتبال

82

02-07-92

اطلاع رسانی

01:00

 وزارت اطلاعات/زندانیان اشرف

سیاسی

83

 

جدول پخش اخبار 20:30 سیما از تاریخ 30-6-92 تا 2-7-92 براساس چهار مناسبت ملی و نقش ایفاشده

ردیف

مناسبت

موضوع خبر

نقش ایفاشده

مدت پخش به دقیقه

سازمان/دستگاه

1

روز ارتش

رژه ارتش

اطلاع رسانی

3:58

ارتش

2

جشن شکوفه ها

اغاز سال تحصیلی

آموزشی

درگیری-حادثه

اطلاع رسانی

نظارت بر محیط

فرهنگ سازی

10:20

وزارت آموزش و پرورش

3

سفررییس جمهور

سفر رییس جمهور

سخنرانی در مجمع عمومی

اطلاع رسانی

  

15:30

وزارت خارجه

ریاست جمهوری

بنابه اطلاعات داده شده جدول فوق مدت زمانی را که پخش اخبار 20:30 از تاریخ 30-6-92 تا 12-7-92 به مناسبت ملی مرتبط با آموزش و پرورش اختصاص داده است رتبه دوم را داراست پس نتیجه این که عملکرد اخبار 20:30 در این چهارروز در مواجهه با این مناسبت خوب بوده است.

جدول پخش اخبار20:30 سیمااز تاریخ 30-6-92 تا 2-7-92 براساس نقش ایفا شده برای هر وزارتخانه

 

 

ردیف

نقش ایفا شده

  

  

مدت پخش به دقیقه

وزارت آموزش و پرورش

وزارت ارتباطات

وزارت ارشاد

وزارت اطلاعات

وزارت اقتصادودارایی

وزارت بهداشت و درمان

وزارت خارجه

وزارت راه و ترابری

وزارت صنایع

وزارت علوم

وزارت کشور

وزارت نیرو

وزارت ورزش

مابقی سازمانها

1

اطلاع رسانی

58:08

04:28

00:45

0

01:00

01:01

03:18

19:16

02:16

0

02:32

00:34

00:35

00:15

22:51

2

نظارت بر محیط

44:05

05:32

00:10

00:45

0

0

07:30

01:20

01:30

02:14

03:10

01:09

01:10

07:08

12:25

3

فرهنگسازی

02:07

00:20

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

01:47

4

آموزشی

02:06

0

0

0

0

02:06

0

0

0

0

0

0

0

0

0

5

ایجاد مشارکت اجتماعی

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

اخبار 20:30 در این چهارروز در ایفای نقش اطلاع رسانی در برنامه های خود بعد از وزارت خارجه در رتبه دوم به آموزش و پرورش از بین وزارتخانه ها پرداخته است که این عملکرد خوب است.

اخبار 20:30 در این چهارروز در ایفای نقش نظارت بر محیط در برنامه های خود، بعد از وزارت بهداشت و ورزش در رتبه سوم به وزارت آموزش و پرورش از بین دیگر وزارتخانه ها پرداخته است که باتوجه به بعد منفی این نقش ، این عملکرد نیزخوب است.

اخبار 20:30 در این چهارروز در ایفای نقش فرهنگ سازی در برنامه های خود تنها به آموزش و پرورش از بین وزارتخانه ها پرداخته است که این عملکرد نیز درخور است.

اخبار 20:30 در این چهارروز در ایفای نقش آموزشی و ایجاد مشارکت اجتماعی در برنامه های خود توجه کمی داشته است.که شاید به ماهیت خبری و اطلاع رسانی این بخش خبری برمیگردد.

 

منابع:
1. مبانی ارتباطات جمعی .تألیف دکتر سید محمد دادگران . انتشارات فیروزه . تهران. 1374
2. نظریه های رسانه- اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی.تألیف سید محمد مهدی زاده. انتشارات همشهری.تهران.1389
3. وسایل ارتباطات جمعی . تألیف دکتر کاظم معتمدنژاد.انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.1383
4. تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات . تألیف :علی میرسعید قاضی. انتشارات مبتکران . تهران . 1370
5. مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی . تألیف و ترجمه : دکتر هرمز مهرزاد. انتشارات فاران. تهران.1380
6. جامعه شناسی ارتباطات . تألیف: ساروخانی باقر .انتشارات اطلاعات.چاپ جهارم . تهران. 1372

*  کارشناس ارشد علوم ارتباطات

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین زاده IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    2 4
    واقعا آموزش وپرورش نیاز به یک شبکه تلوزیونی مستقل دارد اگه وزارت خانه همت داشته باشه میسر میشود