هرچند که گزارش ها از نرخ بیکاری 10.7 درصدی خبر می دهند ولی اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد همچنان نرخ اشتغال ناقص در بازار کار کشور بالاست.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بررسي وضعيت بازار کار کشور نشان مي دهد که سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال در کشور همچنان بالا باقي مانده است. اين اتفاق در برخي استان هاي کشور وضعيت وخيم تري نيز دارد. از سوي ديگر اطلاعات مرکز آمار از وضعيت بازار کا بازهم تاييد مي کند، استان هايي که تا مدتي قبل به فعاليت هاي کشاورزي و صنعتي شهرت داشته اند طي سال هاي گذشته در همين بخش ها با کاهش ميزان اشتغال مواجه شده اند. با اين وجود در بهار سال جاري وضعيت اشتغال در بخش هاي مورد اشاره در اين استان ها قدري بهبود پيدا کرده است.

بررسي نرخ مشارکت اقتصادي در بين استان هاي کشور نشان مي دهد نرخ مشارکت اقتصادي جمعيت 10 ساله و بيشتر در استان هاي اردبيل با 44.4 درصد در جايگاه نخست قرار دارد و بعد از آن، استان آذربايجان شرقي با 42.5 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در مقابل استان سيستان و بلوچستان با 29.3 درصد پايين ترين نرخ مشارکت اقتصادي را به خود اختصاص داده اند. اين درحالي است که نرخ مشارکت اقتصادي در کل کشور 37.1 درصد به دست آمده است.

نرخ بيکاري جمعيت 10 ساله و بيشتر در کل کشور 10.7 درصد محاسبه شده است. مقايسه اين شاخص در بين استان ها نشان مي دهد، لرستان با 20.3 درصد، بالاترين نرخ بيکاري را داشته و بعد از آن، استان سمنان با 17.4 درصد قرار گرفته است. از سوي ديگر پايين ترين نرخ نرخ بيکاري با 7.2 درصد مربوط به استان هاي تهران و مرکز است.

مقايسه اشتغال در بين استان هاي کشور نشان مي دهد اردبيل با 40.4 درصد بالاترين نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است و استان لرستان با 25.6 درصد پايين ترين نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است. نسبت اشتغال در کل کشور 33.1 درصد بوده است.

در استان خراسان شمالي بيشترين شاغلان 38.2 درصد در بخش کشاورزي مشغول به کار بوده اند. در مقابل استان تهران با 1.4 درصد کمترين شاغلان بخش کشاورزي را داشته است. شاغلان کشاورزي در کل کشور 19.6 درصد بوده است. در بخش صنعت، استان يزد با 47.8 درصد بيشترين و استان گيلان با 21.4 درصد کمترين درصد شاغلان را به خود اختصاص داده اند. سهم شاغلان در اين بخش در کل کشورف 33 درصد بوده است. همچنين در بخش خدمات، استان تهران با 61.4 درصد بالاترين و استان خراسان شمالي با 35.6 درصد پايين ترين شاغلان در بخش خدمات را به خود اختصاص داده اند. شهم شاغلان در اين بخش در کل کشور 47.3 درصد است.

مقايسه سهم اشتغال ناقص در بين استان ها نشان مي دهد، استان گلستان با 20.8 درصد بالاترين سهم اشتغال ناقص جمعيت 10 ساله و بيشتر را به خود اختصاص داده است. اين رقم در استان بزد با 2 درصد، کمتر از استان هاي ديگر است. اين شاخص براي کل کشور 9.5 درصد بوده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عشقم دايي IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    19 2
    يك سري از استانها هست كه فقط اسم استان و شهر بودن رو با خود يدك ميكشه و بهتر بود بجاي گذاشتن اسم شهرستان براش. اسمشو ميگذاشتن دهرستان كه لاقل مردم ميتونستن به كارهاي كشاورزي ، دامداري و غيره جهت تامين معيشت شون مشغول بشن
  • سجاد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    4 0
    سلام من از ایلام و بیکارم .همش کذبه