یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است بدنه اصولگرا به ضرورت نایل شدن به وحدت رسیده است و آن را یک مطالبه جدی از راس این جریان می داند.

فاطمه استیری: محمود فرشیدی چهره سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرآنلاین، با اشاره به اینکه رسیدن به وحدت همچنان دغدغه اصولگرایان است، گفت: جدا از بحث‌هایی که در زمینه جناح بندی‌های سیاسی می‌شود باید کسانی که در مصدر کار اجرایی قرار می‌گیرند و مردم به آنها به عنوان نمایندگان خود در شورای شهر یا مجلس یا به عنوان رییس جمهور و وزیر اعتماد می‌کنند، دقت کنند که سلایق سیاسی شان مسئولیت اصلی‌شان را تحت الشعاع قرار ندهد. مردم از مسئولان خدمت را می طلبند و برخلاف سیاستمداران که غرق در کشمکش‌های سیاسی هستند مردم از این کشمکش‌ها گریزانند.

وی به انتخابات شورای شهر اشاره کرد و گفت: در انتخابات شورای شهر هم درست است تغییراتی صورت گرفت و اصولگرایان رای لازم برای ریاست شورا را کسب کردند اما در مجموع معتقدم که عملکرد شورای شهر مثبت است و حتی دوستانی که منسوب به اصلاح طلبی هستند به خاطر آن تجربه شورای اول که دائم درگیر کشمکش های درونی بود و به نیازهای مردم توجهی نداشتند، تلاش دارند آن رویه دوباره تکرار نشود. الان هم اگر اظهارات اصولگرایان شورای شهر را بررسی کنید می بینید که از این هم زیستی با رقیب اصلاح طلب شان ابراز رضایت می کنند. برداشتم این است که همین نگاه و هدف مشترک تفکرات سیاسی باید در همه بخش ها و نهادهای حکومتی حاکم باشد تا جدای از سلایق سیاسی هدف خدمت به مردم باشد. این مهمترین عامل وحدت بین همه جریانات سیاسی است.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید براینکه ضرورت رسیدن به وحدت در بدنه اصولگرایی بیش از راس آن حس می شود، افزود: در بدنه اصولگرایان خصوصا از بدنه به پایین یک حرکت ارزشمند و هوشمندانه ای شروع شده است که همه به ضرورت وحدت رسیدند و می دانند اگر قرار بر خدمت باشد دلیلی ندارد این مسئولیت حتما به دست افراد خاص باشد.

راس جریان اصولگرا در اختلافاتی که پیش آمد موثر بودند

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم تاکید کرد: محاسباتی از این نوع که من تلاش کنم حتما خودم به یک پست و مقامی برسم در بدنه جریانات سیاسی خصوصا اصولگرایان وجود ندارد، این حرکت وحدت گرایی در بدنه و پایین تر از راس شروع شده است. برخی دوستانی که در راس بودند و هستند در اختلافاتی که ایجاد شد موثر بودند که به عدم موفقیت اصولگرایان هم منجر شد. برای این دوستان شاید پذیرش این مسیر وحدت گرایی مشکل تر باشد اما فشار بدنه به بعضی دوستانی که آنگونه که باید به ضرورت این وحدت نرسیدند باعث خواهد شد که در این مسیر قرار گیرند.

بدنه اصولگرا جز در مسیر وحدت حاضر به همکاری با راس این جریان نیست

فرشیدی تصریح کرد: در بدنه اصولگرایان شعور و آگاهی خاصی ایجاد شده است که جز در مسیر وحدت حاضر به همکاری با راس جریان اصولگرا نیستند و امیدواریم همین تفکر هم راس جریان اصولگرا را وادار کند بر سر سفره وحدت بنشینند.

وی درخصوص اظهارات اخیر آیت الله مصباح مبنی براینکه رسیدن به وحدت عملی و منطقی نیست، گفت: وحدت یک واژه بسیار گسترده ای است. فقط انبیا هستند که اگر دور هم جمع شوند هیچ اختلافی با هم ندارند والا تضارب افکار و آرا و دیدگاه ها خودش یک امر محکومی نیست و در احادیث داریم که می گوید تفکرات تان را رودرو با هم قرار دهید و از بین آنها خیر بخواهد خاست. باید دید آیت الله مصباح درباره وحدت چه بعدی را مدنظر دارند و آن را بیان کردند. بهرحال اگر همه یک نوع فکر کنند آنهم در انتخاباتی که عرصه برای اصولگرایان باز است، هیچ رقابتی هم نخواهد بود.

اختلافات اصلاح طلبان عمیق تر از اصولگرایان است

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه انتخابات مجلس دهم را نمی توان رقابت صرف بین اصولگرایان دانست و اصلاح طلبان هم فعال شده اند، گفت: اصلاح طلبان هم در درون خودشان اختلافات عمیقی دارند و حتی اختلافات آنها به نسبت اصولگرایان عمیق تر هم است. اصلاح طلبان در یک مرحله جدیدی برای بازتعریف از خودشان هستند، برخی اصلاح طلبان تابوهایی را در سال های گذشته در پیش گرفتند که ضربات کاری را بر بدنه و تفکر اصلاح طلبی وارد کرد. الان هم بعضی از آنها هنوز جرات نکردند که از آن تابوها رها شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: الان جریان اصلاح طلبی برای حفظ کردن خودش در نظام باید با نیروهایی که دلسوزی لازم را دارند با شهامت ورود کنند و از این تابوهایی که جرات اعتراف به خطا و اشتباهات را ندارند، عبور کنند. از سویی دیگر در درون آنها هم اختلافات در خصوص نزدیکی به حاکمیت شدید است. میبینیم که برخی تلاش دارند که خودشان را در درون نظام تعریف کنند و برخی هم حاضر نیستند که خطاها و تمایلاتشان به بیگانه را بپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه در اصولگرایان در مبانی اتفاق نظر است، خاطرنشان کرد: اما روی روش ها اختلاف نظر است اما در بین اصلاح طلبان اختلافات مبانی بسیار زیاد است. معتقدم تا حد زیادی بستر و زمینه رسیدن به وحدت فراهم شده و بسیاری از بدنه اصولگرا به این نتیجه رسیدند که با گفتگو به سمت وحدت حرکت کنند. تلاش هایی هم در تهران و استان ها آغاز شده که این رویکرد وحدت آفرین را دنبال می کنند.

تندروها خود را انقلابی‌تر از سابقه داران انقلاب می‌دانند

این وزیر سابق دولت نهم در خصوص برنامه اصولگرایان برای مهار تندروهای این جریان گفت: همیشه افرادی هستند که خودشان را از سابقه داران انقلاب، انقلابی تر می دانند یا به ضرورت وحدت و همگرایی نرسیدند.نمی توان تصور کرد یا انتظار داشت که هیچ ندای تفرقه انگیزی را در انتخابات پیش رو نداشته باشیم ولی فکر می کنم که برآیند حرکت اصولگرایان در یک شرایط عمیق تری است و ضرورت رسیدن به وحدت و انسجام بیش از گذشته حس می شود. بهرحال همه باید از نتایج انتخابات گذشته درس خوبی بگیریم.

وحدت تبدیل به یک مطالبه در بدنه اصولگرایی شده است

فرشیدی با بیان اینکه آنچه تاکید دارم این است که وحدت برای بدنه اصولگرایان تبدیل به یک مطالبه شده است، اظهار داشت: بدنه اصولگرایان اگر قبلا به اعتبار شخصیت یک فردی حاضر بودند در ستاد او صمیمانه تلاش و فعالیت کنند بدون اینکه جستجو کنند که تا چه اندازه با دیگر اصولگرایان هماهنگی دارد، امروز در بدنه یک مطالبه ای مطرح است که اگر بخواهند برای کسی هم فعالیت کنند اول سوال می کنند که شما چه اندازه با بقیه دست اندرکاران اصولگرایی هماهنگی به عمل آوردید.

وی افزود: بهرحال باید بپذیریم که در نظام رویش هایی داریم و اینگونه نیست که بگوییم یک عده دائما در راس هستند و دیگران درک و شعورشان پایین تر از آنها است.در استان ها این وحدت گرایی بیشتر است و امیدواریم این روحیه به تهران و دوستان در راش هم منتقل شود.

این فعال سیاسی اصولگرا درخصوص نسبت بین جریان اصولگرایی با طیف احمدی نژاد، گفت: نمی توان مطلق خط کشی کنیم و بگوییم که ما فقط دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب داریم و هرکس در این طیف اصلاح طلبی است هیچ مبانی اصولگرایی را رعایت نمی کند یا بالعکس. تصورم این است که اصولگرایی هم به آن معنای عمیقش باید یک مقداری در ارزیابی افراد دقت بیشتری را داشته باشد.

احمدی نژاد می خواهد حضورش در سیاست را حفظ کند

وی ادامه داد: با توجه به این امر، معتقدم که آقای احمدی نژاد هم به عنوان فعال سیاسی که در صحنه بوده و ویژگی های خودش را دارد به هر صورت تلاش خود را خواهد کرد که برای اینکه حضورش در عرصه سیاست حفظ کند حالا اینکه ما الزاما بگوییم جز اصولگرایان است یا یک سری ارتباطاتی در عالم سیاست با اصلاح طلبان داشته باشد قابل پیش بینی نیست.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    18 3
    اصلا ایشان سیاست ندارند که بخواهند در سیاست بمانند اگر داشتند با مردم خودش اینچنین برخورد نمی کردند بیشترین ریزش طرفدار در زمان ایشان بود
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    8 0
    دیگ محبوبیتی نداری دوست عزیز. این فیلما واسه هشت سال پیش بود. دیگ میشناسن تیمتونو مردم..
  • سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    12 0
    دوست عزیز همش در اشتباه و توهمی. مردم دیگه مسئولین اون هشت سال ناراحت کننده رو نمی خوان. حال چه مسئولین دولتی که شما قصد تطهیرشون را دارید چه اونایی که چشم بسته حمایت شون کردند تا در اختلاس و اختلاف غرق شویم.