خشم اصلاح طلبان از شورای شهر؛ از اصلاح طلب بدلی تا روز سیاه تهران و اتهام های مالی

آنها فعلا متهم هستند. متهم که خیانت کردند و منافع مالی را به سیاست های اصلاح طلبی ترجیح داده اند.

علیرضا موسوی: اگر سال قبل الهه راستگو به دلیل رایش به قالیباف از سوی اصلاح طلبان طرد شد، امسال همه اصلاح طلبان شورای شهر متهم هستند که سیاست های جمعی اصلاح طلبان را مورد نظر قرار ندادند.

 شعاری که یک پایش می لنگد

 بدنه اجتماعی اصلاح طلبان هم در شبکه های اجتماعی با تنفر به روایت انتخابات شورای شهر می پردازند. «دیروز پاستور، امروز بهشت، فردا بهارستان» شعاری بود که حالا یک پایش می لنگد. اصلاح طلبان که با این شعار در شبکه های اجتماعی برای اسفند 94 خود را آماده می کردند در یک غافلگیری، ریاست شورای شهر را واگذار کردند و ناراحتی ها یکی یکی خود را نشان داد.

 اصلاح طلبی بدلی از کجا آمد؟

در دوران قدرت مشارکت و کارگزاران بود که آنها حاضر نشدند طیف های دیگر اصلاح طلب را در قدرت خود شریک کنند و از آنان به عنوان اصلاح طلبان بدلی و غضنفر های اصلاحات نام بردند. چرا که در برخی مواضع، آنها حرف های این طیف را بیان نمی کردند و نقطه نظرات متفاوتی داشتند.

وقتی مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری از حوزه انتخابیه سمنان به مجلس هشتم رسید، او اگر چه نظرات اصلاح طلبی را مطرح می کرد، اما در روزهای بعد از انتخابات 88 در مقابل برخی ساختار شکنی ها موضع گیری کرد. همین مواضع بود که موجب می شد طیف مشارکتی اصلاح طلبان اعتنایی به او و دوستان اصلاح طلبش نداشته باشند.

متهم شدن اصلاح طلبان شورای شهر
رفتاری که در شورای سوم تهران بار دیگر تکرار شد و از همان زمان که زن اصلاح طلب شورای شهر تهران به شهردار اصولگرا رای داد، طعنه ها و سیاسی به او شروع شد و منجر به اخراج راستگو از حزب اسلامی کار شد.
یک سال بعد از آن حاشیه ها هم تغییر در ریاست شورا هم موجب شده اصلاح طلبان اعضای هم طیف خود در شورای شهر را «اصلاح طلب بدلی» بنامند.
حجت الاسلام قوامی از اعضای بنیاد باران در اظهار نظری گفته است:«به نظر من اگر کسانی که اکنون در شورای شهر هستند اصلاح طلب واقعی بودند این‌گونه عمل نمی‌کردند. آنها اصلاح طلب بدلی هستند.»
حجت‌الاسلام سید محمدعلی ابطحی رئیس دفتر سید محمد خاتمی در دوران اصلاحات چهره دیگری بود که در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه اجتماعی تلویحا اعضای اصلاح طلب شورا را به دریافت پول متهم کرد و نوشت:«یک ضرب‌المثل دورقوزآبادی میگه: لیستی که با پول بسته شده باشد، با پول هم رای می‌ده.»
از نگاه او اگر اصلاح‌طلبان کمیته انضباطی داشتند، «کسانی که لیست شورای شهر را به نام اصلاح‌طلبان با معیارهای مالی و ضوابط زشتی نوشتند، مواخذه می‌کردند .»

از پیروزی شکفت انگیز تا روز سیاه تهران
حسن رسولی چهره نزدیک به عارف هم در اظهار نظری موفقیت چمران در انتخابات ریاست شورای شهر تهران را برای جریان اصولگرا و طیف احمدی‌نژاد «یک پیروزی شگفت‌انگیز» خواند و گفت:« این انتخابات برای دولت یازدهم یک علامت و یک هشدار جدی محسوب می‌شود.»
حجت الاسلام محمد زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات هم انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران را«روز سیاهی»دانست که باعث شد مجدداً‌ «مردم احساس ناامیدی کنند.»
در مقابل این عصبانیت های بعد از شکست، اصولگرایان این موفقیت در انتخابات را عاملی برای وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم می خوانند. حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان عضو ارشد جبهه پایداری در گفت وگو با تسنیم گفت که موفقیت‌های اخیر اصول‌گرایان در سایه وحدت و همگرایی به دست آمده است.
لطف‌الله فروزنده قائم مقام جمعیت ایثارگران هم معتقد است انتخاب چمران به عنوان رئیس شورای شهر تهران نشان می‌دهد که اگر اصولگرایان با هم اختلاف نداشته باشند و وحدت داشته باشند، ظرفیت اجتماعی خوبی خواهند داشت و می‌توانند خدمت کنند.

«ظرفیت اجتماعی» از این پس محل جدل دو طیف سیاسی در تهران است. امید به اصولگرایان بازگشته است و اصلاح طلبان در فکر اعاده حیثبت هستند. انتخابات 94 کارزاری برای همین جدل است.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    40 3
    کاش اینقدر که به فکر باند وباند بازی بودید به جاش یک صدم برای مردم کار میکردید
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    30 14
    ظرفیت اجتماعی اصول گراها و اصلاح طلب ها در یک انتخابات آزاد و با رای مستقیم مردم مشخص میشود
  • م.م. A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    9 3
    چه ترسناک مردم و مسئولین باید حسابی خواسشون جمع باشه.
  • مهدیه A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    10 2
    حاشیه سازی را بس کنید شوارای شهر باید به امور شهر بپردازه و از نظر من نباید سیاست پیشه باشه همه چیزمون شده سیاست پس کی میخواد کار کنه تا اوضاع کشورمون بهتر بشه بس کنید واقعا دیگه بس کنید
  • سیدجلال IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    15 2
    ازخدا میخوام که روز ی برسه که مردم جمهوری اسلامی بخصوص جوانان الت دست هیچ باند وگروهی نشند و با محوریت اسلام وپیروی از ایمه معصومین فقط برضای خدا وانجام وظیفه شرعی وملی خود فکر کنند نه خودرا پل برا ی دنیای دیگران کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    27 4
    اگر واقعاً دنبال رسیدگی به پرونده های فساد و رانت هستید به اموال خانم راستگو و هزار البته برادران ایشان رسیدگی کنید که...
  • نوبخت از قائمشهر IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    43 4
    فراموش نکنیم که این رای نشاندهنده نگاه اکثریت مردم نبود .این شورا در زمانی انتخاب شد که نیمی از اصلاح طلبان بخاطر وقایع88 رغبتی برای حضوردر انتخابات نداشتند.اینکه با این تعداد شرکت کننده بیش از 14 اصلاح طلب به شورا راه یافتند خود نوید دهنده پیروزیهای بزرگتر در انتخابات اتیست.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    11 3
    خودت را اصلاح طلب جا بزنی با رای طرفداران اصلاحات وارد شورای شهر بشی آنوقت همگام با اصولگرایان رفتار کنی اگر اسم این کار فریب مردم نیست پس چه چیزی است .حق نداریم ناراحت باشیم .
  • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    12 3
    این افراد را چه کسی میشناخت فقط به خاطر قرار گرفتن در لیست اصلاحات به اینها رای دادند .
  • فریاد A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    10 5
    بنده بعنوان یک جناح راستی سنتی و قدیمی ، عرض میکنم که اینها همش توهم هست و واقعیت جامعه چیز دیگری است . آقایان جناح راست اگر یه وقت فرصت کردند و یه چرخ کوچولو تو کوچه و خیابان زدند متوجه میشن که کوچک ترین جایگاهی اجتماعی ندارند و البته بشینن فکر کنن که چه عملکردی داشتن که یه آدمی مثل بنده حقیر که رگ کردنم برای جناح راست وامیساد دیگه اهمیتی به حرف ها و شعار ها و فرافکنی ها و سیاسی کاری ها شون نمیدم و از محالات هست که بهشون اعتماد کنم . بقول یک عزیز که میگفت : بدست آوردن اعتماد و اعتبار سالها طول میشکه ، از بین بردش بالحظه ها ، و بدست آوردن مجددش یک عمر . آقایون متاسفم دیگه نمیشه شک نکنید ........
  • سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    6 2
    شورای هماهنگی اصلاحات همه ی گروههای اصلاح طلب را دربرمی گیرد اما جناح مخالف می کوشد تا افراد یا گروههایی اصولگرا را به اسم اصلاح طلب ، بدون آنکه آرمانهای اصلاح طلبی را قبول داشته باشند وارد مدار کنه تا در مواقع مورد لزوم از اونا استفاده کنه. نوع استفاده هم دونوع است: 1 ایجاد اختلاف بین اصلاح طلبان مثلا تاسیس جبهه اصلاحات با نیروهایی بدون تفکر و سابقه اصلاح طلبی برای مقابله با شورای هماهنگی اصلاح طلبان 2 استفاده از رای و توان نیروهایی نفوذی در مواقع اضطراری مانند انتخاب شهردار تهران متاسفانه سایت ها و رسانه ها هم سخنان مسئولین اصلی را سانسور می کنند و بیشتر میدان را به همین نیروهای بدلی میدهند. نمونه اش همین شما که نوشته مرا سانسور می کنید.