روزنامه جوان نوشت:

برخي از اصلاح طلبان به شدت در برابر دولت اعتدالي موضع گرفته و به طور مستقيم و شفاف عليه آن سخن مي گويند و به اصلاح طلبان نسبت به حفظ هويت خود و فاصله گرفتن از اعتدال و دولت كنوني هشدار مي دهند. از ميان نظريه پردازان اصلاح طلبي‌ محمد رضا تاجيك كه هنوز مشاور رويكردهاي سياسي و حتي انتخاب واژه هاي و اصطلاحات محمد خاتمي است، با پيشنهاد اصلاح اصلاحات تاكيد دارد كه اصلح طلبان بايد از «هويت» خود دفاع كنند و زير چتر دولت نروند.

به گفته مشاور ارشد محمد خاتمي «اصلاح طلبان بايد از زير آستري كه ديگران به رويشان كشيده اند بيرون بيايند و چهره واقعي خود را به نمايش بگذارند...» و گرنه «بي ترديد ... جنبش اصلاح طلبي آرام آغاز به مردن خواهد كرد اگر اصلاح طلبان از هويت و تماميت جنبشي خود قدرداني و پاسداري نكنند.»

مشاور رئيس جمهور دوران اصلاحات، كاملا نگران اين مسئله است كه بازي سياسي دولت اعتدالي باعث شده تا اصلاح طلبان زير سايه آن قرار گرفته و هويت خود را از دست بدهند. در اين جمله محمد رضا تاجيك حتي به به محمد خاتمي نيز هشدار مي دهد كه با رفتن به سمت دولت اعتدال،‌ باقي مانده اصلاحات را زير چتر «ديگران» نبرد. «جوان آنلاين» روز 15 مرداد در يادداشت كوتاه «سرگرداني تجديدنظرطلبان با زايش‌هاي جديد فكري» به اين مسئله اشاره كرد كه «هر آنقدر كه محمد خاتمي خود را به طيف اعتدال و هاشمي نزديك كند، ‌اصلاح طلبان بيش از گذشته از او فاصله مي گيرند.»

مشاور ارشد محمد خاتمي، به قدري نسبت به دولت اعتدال، نگاه و ديد هشداري دارد كه حتي علاقه مند نيست جريان اعتدال را در عرصه سياست كنوني به رسميت بشناسد و به همين دليل مي گويد: «كماكان بوم نقاشي رسمي سياسي كشور توسط نقاشان دير آشنا _ يعني اصولگرايان و اصلاح طلبان _ نقاشي خواهد شد».

شايد محمد رضا تاجيك با آينده نگري گفتماني، نسبت مخرب بين «اعتدال و اصلاح» را خوب شناخته است و زودتر از ديگران به اين نتيجه رسيده است كه اعتدال نه تنها «متعلق» به اصلاحات نيست، بلكه اين جريان مي تواند اصلاحات و اصلاح طلبي را بي هويت كرده و از اين منظر بحران و خدشه اي جبران ناپذير براي آن ايجاد كند. به همين منظور هشدار مي دهد كه اصلاح طلبان بايد از اعتدال فاصله بگيرند.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    5 1
    از كي تاحالا شما شدين دلسوز اصلاح طلبها؟
  • بی نام RO ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    9 24
    اصلاح طلبان معتدل در صورتیکه نخوان تکلیف خود رو با اصلاح طلبان افراطی مشخص نکنند همگی رد صلاحیت خواهند شد.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    3 1
    کار اصلاح طلبان به خودشون مربوطه ، به روزنامه جوان هیچ ربطی نداره
  • سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    4 1
    خوشبختانه از دیرباز اکثر اصلاح طلبان ، معتدل بوده و هستند. برعکس اصولگرایان که بین افراطی های خودشون گم میشن. این روزنامه جوان هم از اتحاد اصولگرایان ناامید شده به فکر ایجاد اختلاف بین رقیب براومده وگرنه خودش تا حالا چن تا مقاله زده که این دولت زیر نظر اصلاح طلبان است و برای انتخاب وزرا و استانداران از اونا خط میگیره حالا چی شده رفته تو مسیر برعکس؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    3 0
    خواندن مصاحبه محمدرضا تاجیک برای دوستان علاقه مند توصیه می شود اصلا این بحث های خاله زنکی که روزنامه جوان از آن استنباط کرده در آن مطرح نیست روزنامه جوان است دیگر
  • بی نام EU ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    1 3
    من هم موافقم.چقدر عماد افروغ داد زد که ائتلاف عارف و روحانی شفافیت را در جریان سیاسی از بین می برد...اما خاتمی کار خودش رو کرد وگرنه عارف مخالف بود و حرف خاتمی را گوش کرد
  • وحید A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    1 1
    اکثر دهه 60 ها و به خصوص ذهه 70 ها از اطلاح طلبی عبور کرده اند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    3 0
    اصلاح طلبان با اعتدالگرایان بصورت موازی فعالیت میکنند.
  • حمید IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    2 1
    اصلاح طلب یعنی اصلاح هرگونه افراطی گری و یعنی عموم مردم، تفرقه افکنی بین مردم ممنوع. منم با دوستمون سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا موافقم کاملا