شرق نوشت:

آیت‌الله مصباح‌یزدی آب پاکی را بر دستان سیدرضا تقوی ریخت و با عباراتی متفاوت به او فهماند که از وحدت جبهه پایداری با جریان اصولگرایی خبری نیست.  سیدرضا تقوی از اعضای جامعه روحانیت است که با اذن آیت‌الله مهدوی‌کنی - البته قبل از بیمارشدن ایشان - مامور برگزاری نشست با شاخه‌های مختلف اصولگرایان برای رسیدن به وحدت شده است. هرچند در جریان برگزاری این نشست‌ها از سهم‌خواهی اصولگرایان گلایه‌مند شده و البته گلایه‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی را هم از این موضوع ابلاغ کرده بود.

در حالی که به نظر می‌رسد سیدرضا تقوی همچنان به وحدت با پایداری‌ها کورسوی امیدی دارد و از بیان جزییات اختلاف دیدگاه‌ها خودداری می‌کند، سایت آیت‌الله مصباح‌یزدی متن سخنان آیت‌الله را در آن دیدار منتشر کرده است.  آیت‌الله مصباح‌یزدی در این دیدار، از جلساتی که به گفته او «چندنفر با هم می‌گذارند و چنانچه کسی با این جلسات مخالفت کند، از آن به‌عنوان وحدت‌شکن یاد می‌شود» گلایه کرده و گفته است: «نظر مرجعیت درباره انتخابات مجلس برای تایید افراد حجت نیست و باید از فرد اصلحی حمایت کرد که درد انقلاب و اسلام را داشته باشد؛ حتی اگر آن فرد اصلح رای نداشته باشد مثل حمایت ابوذر و سلمان از حضرت‌علی(ع).»

  او در دیدار با سیدرضا تقوی همچنین در پاسخ به دغدغه‎ای مبنی بر ضرورت وحدت میان اصولگرایان گفت: «همانطوری که توقع یکی‌بودن فتاوای همه مراجع در احکام شرعی بیجاست، توقع اینکه در مسایل اجتماعی نیز بین افراد وحدت نظر حقیقی حاصل شود، غیرواقع‌بینانه است، مخصوصا با توجه به اینکه در مسایل اجتماعی افراد با موضوعات سروکار دارند و نه فقط احکام؛ لذا اتحاد نظر در چنین مسایلی شبیه به محال است.»

آیت‌الله مصباح‌یزدی ادامه داد: «اینکه با چندنفر جلساتی را برگزار کرده، تصمیم بگیریم و بعد بخواهیم که همگان تابع ما شوند تا وحدت حاصل شود، این شیوه نه اصولگرایی است و نه مردمسالاری واقعی؛ نه با شیوه عقلا سازگاری دارد و نه با شرع، بلکه این از قبیل همان فریب‌کاری‌هایی است که دیگران انجام می‌دهند.» او با اشاره به اینکه اگر قصد تقارب نظرات وجود دارد، باید یک نوع همفکری وجود داشته باشد تا افراد، نظرات و دلایل خود را مطرح کنند، ادامه داد: «برای کم‌شدن اختلافات و نزدیک‌شدن نظرات افراد به یکدیگر، باید نظر افرادی که کمابیش نظرشان در دیگران اثر دارد، گرفته شود و آنها نیز دلایل و ملاک خود را مطرح کنند؛ اگر استدلالی صحیح و منطقی بود باید پذیرفته شود و اگر هیچ استدلالی پذیرفته نشد یا دارای نقص بود، برای انتخاب روشی یکسان در عمل، رای‌گیری شود. البته باید این اصل را با عبرت‌گرفتن از برخی کارهای گذشته مد نظر قرار داد.»

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوه تعیین مصادیق برای انتخابات مجلس گفت: «در انتخاباتی مانند انتخابات مجلس، سخن یک مرجع تقلید از آن جهت که مرجع است، در تشخیص اصلح حجیت ندارد، مگر اینکه نسبت به آن فرد شناخت کاملی داشته باشد که در این‌صورت حجیت شناخت و رای او ربطی به مقام مرجعیت و فقاهت او ندارد. لذا در چنین موردی که مرجع تقلید، خودش شخصا اصلح را بشناسد، سخن او از آن جهت که شناختش نسبت به اصلح بیشتر است، می‌تواند مقبول دیگران واقع شود، نه از آن جهت که مرجع تقلید است و اینکه مخالفت با نظر وی مخالفت با مرجعیت تلقی شود، یا افراد مخالف متهم به وحدت‌شکنی شوند، حرف باطلی است.»

این استاد حوزه علمیه در ادامه با دفاع ضمنی از عملکرد جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 گفت: «گاهی باید فرد اصلح - ولو رای‌آوری نداشته باشد - مطرح شود تا حداقل مشخص شود هنوز بین مردم اعتقاد و ایمان به اسلام و انقلاب اسلامی وجود دارد. آیا خوب بود از میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری هیچ‌کس حرفی از اسلام و انقلاب نزند و همه به فکر ارزانی اجناس و رفع تحریم‌ها باشند؟ آیا نباید از کسی که ولو رای‌آوری ندارد، اما دغدغه انقلاب و اسلام را دارد، حمایت کرد؟»

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    مصباح یزدی تا زمانیکه مجلس رو دستی تقدیم هاشمی نکنه ول کن نیست
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      8 هاشمی هیچ نقشی توی مجلس نداشت مجلسیا چه قوانینی وضع کردند فقط یه قانونش انجام هر گونه عمل پیش گیری از بارداری جرم به حساب بیاد. خوبه آدم یه کم منطقی باشه هاشمی کم به این نظام خدمت نکرده که الان با این تبلیغاتتون میخواید اونو بد جلوه بدید ولی موفق نمیشید
    • بی نام RO ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      منظورت البته تقديم مردمه ديگه؟نميدونم چرا هر جا نظرات مردم تامين بشه جبهه پايداري ها ميگن هاشمي اونجاستو چرا اينقدر فقط خودشان را مثل امام علي و انقلابي و معصوم ميبنند؟
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      17 84
      حرف آیت الله مصباح درست است به این دلیل که افرادی مثل علی مطهری و خیلی دیگری از نمایندگان به اسم اصولگرایی رای می آورند و رفتاری کاملا متضاد با اصولگرایی و آرمان های انقلاب دارند
    • پسر شجاع A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      22 5
      اشتباهی مثبت زدم عذر میخوام .
    • روح الله A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      44 8
      یک استراتژی کاملا زیرکانه و....که میخواد حالا که خودشون سقوط کردن .دیگر اصولگرایان رو حفظ کنه.واصولگرایان رو که همه یه خط دارن وتندرو و غیر تندرو هم معنی نداره براشون.از غضب .مردم دور کنه.وهنوز هم به وسیله اندک اصولگرایان مثلا غیر تندرو نفوذ حداقلی در قدرت داشته باشه.شک ندارم همه اصولگرایان سر سوزنی با هم فرق ندارن و واژه افراطی و تندرو سال آخر حکومت احمدی نژاد اختراع شد تا یه قسمت دیگه معصوم جلوه داده بشه وگرنه هفت سال سکوت؟؟؟؟؟؟
    • ایرانی A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      4 52
      واقعا اصولگرایان در حق آیت الله مصباح ظلم کردند و بعید میدونم ایشون بتونند از پس اصولگراهای مخالف خودشون بربیان.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      4 2
      اصولگراها تو خواب ببین رای میارن دیگه تموم شد به قول رئیس جمهورشان ممه لولو برد
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    خبر خوب برای مردم
    • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      کدوم مردم؟
  • بی نام A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    درود بر علامه مصباح که با هوش بالای خود بلد هستند به کجا بزنند که باعث عصبانیت فتنه‌گران و دشمنان بزنند
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      20 23
      اتفاقا فتنه گرا خیلی هم خوشحال شدن، جبهه پایداری و اصول گرا ها با هم نباشن بیشتر به نفعشونه،
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    آدم تندرو تک رو هم هست. چون بقیه سرعت تندرویش رو کم می کنن
  • فاطمه A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    با تشكر از آيت ا.. مصباح يزدي كه اينقدر شيوا موضوعات را بيان كرده اند .
  • محمد صادق IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    169 9
    اصولگرایان چرا متوجه نمیشه که در دیدگاه پایداری سایر اصولگرایان همانقدر کافرند که اصلاح طلبان .
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    وحدت فقط بین اصلاح طلبان وجود دارد ولاغیر.
  • محمد A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    باز خوب شد فهمیدیم بین هشت کاندیدای ریاست جمهوری، فقط جلیلی دغدغه انقلاب و اسلام داشته و افرادی مث دکتر روحانی که پرسمئولیت ترین وظایف رو چه در زمان مبارزات با رژیم سابق، و چه بعد از انقلاب و جنگ دفاع مقدس بر عهده داشتند فاقد چنین دغدغه ای بودند
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    119 4
    پس چرا کاندیدای اصلح شما تایید صلاحیت نشد؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    65 3
    در تمام دنیا رسم است اول انتخابات برگزار میشود و بعد از مشخص شدن قدرت هر گروه ائتلاف صورت می گیرد ولی در ایران چون انتخابات و دموکراسی بحث جدیدی است بر عکس عمل می کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    99 4
    اصولگراها بهتره آبروی خودشون رو با پایداری گره نزنند اینجوری شانسشون برای جذب آرا بیشتره
  • آرمین IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    5 90
    مهم این است که در انتخابات همگی بوحوت داشته باشیم و حریف را به راحتی کنار بزنیم. مانند استیضاح وزیر علوم و تعیین رییس شورای شهر تهران.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    10 95
    خبر آنلاین تفرقه انگیزی نکن
  • اصلاحات A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    74 6
    برای اصولگرایان متاسفم. خبر ندارین که دارین به سمت متفقین میروید زنده باد اصلاحات که وحدت شکن و تفرقه انگیز نیستن مهمتر فکر حرمت شکنی نیستن. الهم صلی الله محمد و آل محمد
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    67 3
    تماميت خواهي ميانه اي با وحدت ندارد
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    28 2
    عجبا
  • جواد A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    55 8
    باز خدا عمرش دهد که نگذاشت این دو گروه تندرو متحد گردند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    22 3
    وجدت یعنی چی؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    75 5
    کاش هیچ وقت با هم متحد نشن، متحد شدنشون نتیجش میشه هشت سال خرابی برای مملکت
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    من طرفدار مصباح نیستم اصولگرا هم نیستم ولی انصافا خیلی از حرفاش درست و منطقی هست
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    13 24
    آیت الله مصباح از دست اصولگرایان بدجور عصبانیه.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    54 2
    و اینچنین آیت ا... بصراحت اعلام نمودن که مرجعیت نیز یک رای دارد و نه بیشتر و اگر مردمان رای مراجع را قبول نداشتن مهم نیست مهم انجام تکلیف است و مرحبا جانا سخن از دل ما میگویی چون هرکس که مخالف نظر و رای دیگری باشد نه کافر است و نه مستجوب تکفیر بلکه مصادیقش برای اصلح بودن فرق دارد میدانیم و میدانید که بغییر از ذات احدیت هیچ شخص و. یا مکتبی حق مطلق و بی عیب و نقص نیست.....
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    18 2
    خبر جان وجدت ؟؟؟؟؟ یا وحدت ؟؟؟؟؟ همه متن هایی که مینویسید پر از اشکال تایپی
  • مهر IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    6 36
    انقلاب و اسلام نیز دغدغه رفع مشکلات مردم را دارد و راهی بهتر از اجرای صحیح احکام اسلامی وجود ندارد برا رفع همه مشکلات
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    50 4
    امروز ارزانی گرانی کالا در مقابل اسلام و انقلاب قرار می دهید این چه منظقی است که شما دارید اگر کاندیدای هشت سال گذشته شما می توانست ارزانی کالا موجب شود هم این سخن را می فرمودید همه نخبگان جامعه می گویند اقتصاد مشکل اول ماست شما و یاران تان ساز دیگری می زنید
  • ذوالعلی IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    39 2
    اقای تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است چرا اینقدر اشکارا وارد مسائل جناحی وحزبی میشود ائمه جمه باید مایه وحدت همه مسلمانان باشند نه گروه یا جریان خاصی که ایشان برای ان تلاش میکند اینگونه اشکارا ایشان وارد این جریانات میشود به جایگاه ائمه جمعه اسیب میزند ایشان اگر چنین مسولیتی نداشته باشند ازادند برای هر جناحی تلاش کنند اما وقتی چنین جایگاهی دارند چرا به مسائلی میپردازند که مربوط به بخشی از مردم است ایا میخواهخیم کاری کنیم که مثلا افراد با گرایشهای سیاسی غیر اصولگرایی احساس کنند نباید به نمازجمعه بروند چون مربوط به جریانی خاص است
  • کرم IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    30 3
    همه ما سر کاریم
  • علي A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    47 4
    جناب استاد منظور شما از شخص اصلح كسي مانند احمدي نژاد است ؟؟؟
  • حسن IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    39 4
    منظور اقای مصباح از مردمسالاری واقعی دقیقا چیست؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    13 4
    انشاا... که مبارکه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    33 5
    امیدوارم درسی که احمدی نژاد به اینها داد خوب آموخته باشند
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    25 4
    یک سئوال آیا به همین دلیل حضرت عالی زمانی که همه ملت پشت حضرت امام ره بود از ایشان جمایت نکردید راستی شما که مثال حمایت ابوذر و سلمان از حضرت‌علیع.» را مطرح فرمودهایید ان زمان مدنظرتان چه کسی بوده است ؟ وحدت امث اسلامی در خصوصا زیر سایه ولایت امر وولایت فقیه یک اصل است شما چرا با اصل ولایت امر و وحدت مسلمین اینگونه موضع ابراز مینماید ؟
  • حسن IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    11 3
    ما خبر انلاین چقدر سانسور میکنی از دست عارض میشم اگه نظرمو نزاری اقای مصباح من برای نظرات دینی و فلسفی شما ارج مینهم اما شما کمی باید واقع جهانی نظاره کنید امروز را نظاره کنید اسلام و کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی سهمی چشم گیری در تولید جهانی ندارن اگر ما میخواهیم اسلام را به عنوان راه سعادت معرفی کنیم باید یک مدینه فاضله که وجود عینی نه اسمی و رویایی داشته باشد را بسازیم که در زمینه های اقتصادی فرهنگی سیاسی و اخلاق حرفی برای گفتن در دنیای امروز داشته باشد ممنون استاد جاویدان عرصه علم ادب دین
  • مهرداد محمودی US ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    39 3
    پایداری ها در دولتین قبلی کاری کردن که هیچ اصولگرایی حتی دزد دست اینها نمیدهد که ببرد تحویل دهد...
  • سيدمهدي A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    13 3
    رسيدگي به امور معيشتي مردم و خدمت به خلق هم از فرامين اسلام است كه مسلمان خادم مي تواند مردم را جذب دين كند و برعكس شعار اسلامي سردادن اما عمل مغاير با سفارشات ديني و خدمت به مردم باشد مي تواند مردم را از دين و مدعيان دينداري بيزار كند بهتر است با عبرت از رفتار گذشته فقط شعار ندهيم اهل عمل باشيم تا خودبخود نه تنها ملت ايران بلكه مردم دنيا جذب رفتار ما مسلمانان و درنتيجه دين ما شوند
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    20 3
    تقصیر اصولگراها ست. خودشون هم نمی دونن چی می خوان و چطوری می خوان بهش برسن. گاهی چپ می زنن و گاهی راست. به جای منشور نوشتن کمی فکر کنند بهتر است.
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    18 5
    اصولگرایان هیچ وقت متحد نمی شوند .
  • حسام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    57 9
    احمدی‌نژاد هم مانند آیت‌الله مصباح با وحدت اصولگرایان مخالف است زیرا معتقد می‌‌باشد همه باید نظرات او را بپذیرند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    4 3
    در مورد جبهه پایداری حداقل آدم می دونه با چه تفکری روبروست و می داند اگر آنها به قدرت برسند با جمهوریت مخالف جدی هستند و رای مردم برایشان اهمیت ندارد اما این اصولگرایان معلوم نیست چه شکل حکومتی را می خواهند پیاده کنند. نه جمهوری را به شکل جمهوریت ان قبول دارند و نه حکومت اسلامی را. مشکل از اصولگرایان است و باید تکلیف خودشان را روشن کنند. پایداری ها هم با اینکه من با تفکرشان کاملا مخالفم درست می گویند. می گن از ما استفاده ابزاری نکنید.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    4 4
    ایشان داره به اصولگرایان می گه که قرار نیست شما با من ائتلاف کنید و راه خودتان را برید و هروقت خرابکاری کردید بندازید گردن طرفداران من. من ایده ام مشخص است و برای آن فعالیت می کنم و مایل نیستم ابزار قدرت شما باشم. اینکه بد نیست. حداقل مرز خود را پررنگ می کند و همه می دانند با چه گروهی طرفند یا طرفداری می کنند یا نمی کنند.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    33 3
    درستش این است که آقای مصباح وارد سیاست ودستجات سیاسی نشود ونظریه های سیاسی هم ندهد چون بوضوح اینکاره نیست وشم سیاسی نداردودرضمن دربیان نظریه های اسلامی هم نکات مبهمی ابراز می کند که جای سوال است مثل رای مردم که برداشت بنده این است که خیلی به این حجت رای مردم اعتقادندارند.
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    22 3
    البته این که ایشون می‌گه وحدت معنی نداره حرف درستیه. معنی نداره شما در عرصه سیاسی حرفتو بخوری که با چند تا آدم که معلوم هم نیست تو رو بازی بدن یا نه ائتلاف کنی... ولی یک سوالی. چی شد شما فک کردی صاحب انقلاب شما و دوستاتی؟
  • محمدمخلصی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    2 18
    ائتلاف اصوالگرایان روی مبانی اصیل اسلامی مثل ولایت فقیه مثبت و خوبست.البته وحدت باید باشد چه ائتلاف صورت بگیرد چه نگیردبرخی ها لفظ ائتلاف را فقط درانتخابات تلقی می کنند درحالی که ائتلاف یعنی تجمیع نیروهای ارزشی دور هم.اگر اختلافی هست نباید رسانه ای شود و بیشتر روی مشترکات مانور داده شود.روی مصادیق وحدت نکنید بلکه وحدت همه گروه ها باید حول محور ولایت فقیه باشد.هرکسی که الویت اولش دین باشد همه گروه ها روی انتخاب ان فرد به عنوان اصلح تکیه کنندچون دین حاکم برهمه چیز یک شیعه یاید باشد.
  • اردکانی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    8 40
    درود بر مطهری زمان ومالک اشتر زمان ایت الله مصباح یزدی.