خسرو خرم

به نظر بعضی ها فوتبال دنیا را سپ بلاتر و میشل پلاتینی روسای فیفا و یوفا می چرخانند، عده ای دیگر با این نظر موافق نیستند و می گویند روسائی باشگاه هائی همچون پرز (رئال مادرید) ، آبرامویچ (چلسی)، برلوسکونی( میلان)، موراتی( اینتر میلان) و شیخ منصور (منچستر سیتی) حاکمان واقعی دنیای فوتبال هستند، گروه سوم عقیده دارند که افرادی همچون مسی، رونالدو ،گواردیولا ،مورینیو ، فرگوسن و بکن بائر فوتبال دنیا را در چنگ خود دارند. ولی یک اسم هست که نمی شود به هیچ وجه از او گذشت و آنهم ژرژ مندس (Jorge Mendes) مدیر برنامه 48 ساله پرتقالی است که دنیای اصلی فوتبال یعنی بهترین بازیکنان و مربیان را در اختیار خود دارد. آنها (مدیران برنامه های بازیکنان و مربیان)، نه بازی می کنند، نه کسی را تمرین می دهند و نه برای باشگاه ها پول تهیه میکنند ولی در دنیای فوتبال آقائی می کنند.
این لیسبونیائی ( پرتقال) که اسم کاملش ژرژ پائلو آگوستینو مندس که از 30 سالگی وارد این شغل شده و بزرگان آنرا یکی یکی حذف نموده است. شغل های زیادی را امتحان نمود از دی- جی گرفته تا مالک نایت کلاب بودن. پدرش یک کارمند ساده دولت بود و مادرش خانه دار.همیشه دوست داشت که متوسط نباشد، می گویند که روز دوشنبه یک تجارتی را راه می انداخت ودر یک شنبه همان هفته با سود خوب می فروختش! علاقه زیادی به کار داشت و شم بیزنیسی بسیار قوی. با یک اتوموبیل معمولی هزاران کیلومتر مسافت را در پرتقال و اسپانیا طی می نمود که کاری انجام شود. الان فقط با جت شخصی اش مسافرت میرود.ممکی است که صبح در لندن با آبراموویچ صبحانه، ناهار را با موراتی در میلان و شام را با پرز در مادرید صرف نماید. در دفتر تلفنش فقط اسامی روسا را می شود پیدا کرد.
در پرتقال احترام زیادی برایش قائل هستند. سالها با پورتو کار کرد و قهرمانی های زیادی به خاطر توانائی های او بدست آورد. او پورتوئیها را با سیستم " ارزان بخر- و گران بفروش" آشنا کرد.در این اواخر بخاطر اختلافات با پورتو به سمت بنفیکا متمایل شده است. مندس کارآگاه هایی دارد که در هنگام لزوم به او کمک می کنند. حتی می گویند که گواردیولا و زوبیزارتا را شنود می کرده واز بازیکنان مورد علاقه آنها با خبر می شده است!
می گویند که یک بیزنیسمن واقعی است، میاد تو خونت به بهانه این که قاشق بفروشد آخرش می فهمی که کل آشپزخونه را فروخته!
خیلی زود متوجه شد که فوتبالیست بزرگی نخواهد شد تا این که 18 سال قبل با "نونیا" در بار خودش آشنا شد و او را توانست قانع کند که به کمک همدیگر از ویتوریا گیمارش به دپورتیو لاکرونیا ترانسفر شود.
موفق شدند ، کل لیسبون و پرتقال در مورد آنها حرف میزدند، او وارد یک کار بدون بازگشت شده بود.ترانسفر های دیگر از راه رسیدند ، ژرژ آندراد و اوگا ویژانه را که در آن زمان ملی پوش های پرتقالی بودند توانست که مقدمات انتقالشان را فراهم نماید.ژرز مندس انرژی بسیار زیادی در همان شروع کار مصرف نمود تا به چم و خم راه دست یابد. به تمرینات تیم های جوانان و نو جوانان می رفت تا بازیکنان را کاملا زیر نظر بگیرد.
این فعال و پر انرژی بودن چندان هم برایش بدون درد سر نبود و مجبور شد حتی با رقیب اصلی اش در پرتقال ژوزه ویژگا بزرگ در فرود گاه لیسبون در گیری فیزیکی پیدا کند که گویا کتک خوبی هم نوش جان کرده بود.! ژوزه ویژگا در همان زمان مدیر برنامه لوئیس فیگو بزرگ بود.
ژرژ مندس تازاندان به سوی قله را فرا گرفته بود و موفق شد که مدیر برنامه بازیکنانی نظیر کریستیانو رونالدوو ریکاردو کوارژم شود.اوجش در سال 2004 بود که توانست مورینیو را از چنگ ژوزه بایدک درآورد.!
ژوزه بایدک همه چیز را با لیورپول تمام کرده بود که مندس پیدایش می شود و با توجه به رابطه ای که با رومن آبرامویچ داشت موفق میشود که مورینیو را از چنگ لیورپول در آورده و به چلسی (آبرامویچ) بفروشد.آبرامویچ هم قدردان بود و بعدها ملیونی برای مندس جبران نمود.
در این دزدیدن مورینیو از چنگ لیورپول و فروش او به چلسی ژرژ مندس یک کمکی هم داشت و او کسی نبود غیر از اسرائیلی معروف پینی زهاوی که در آن زمان رایطه نزدئیکی با آبرامویچ میلیاردر داشت که او هم عقبه اش به اسرائیل بر می گردد.
این طور به نظر می رسد که پینی زهاوی در حقیقت یک رقیب بزرگ برای خودش درست کرد. سالها بعد که اعتماد آبرامویچ را کاملا جذب نمده بود توانست که یک نقش دو جانبه را بازی کند : هم نماینده چلسی در مذاکرات با بازیکنان بود و هم نماینده بازیکنان با چلسی! هر دو طرف ماجرا باید که حق و حساب او را پرداخت می کردند، ولی همه هم راضی بودند! جنگ و معامله 3 طرف برد!
مندس دیگر راضی به چلسی تنها که بازیکنانی نظیر: ریکاردو کاروالیا،پائلو فریرا،تیگا، مانیش و در آخر دکا را به او داده بود، نشد. او به سراغ منچستر یونایتد رفت که توانسته بود بعد از ترانسفر رونالدو اعتماد فرگوسن را بدست آورده بود، برود و نانی و آندرسون را هم به آنها بفروشد.
ژرژ مندس 10 سال بعد از ورد خود به این شغل موفق شد که قویترین شود، با شرکت استرتفورد که مدیر برنامه وین رونی بود وارد درگیری قضائی شد که تا 2011 ادامه داشت.
مندس مرزها را در فوتبال تغییر داد، قیمت بازیکنان و مربیان را هنرمندانه بالا برد. از مورینیو گرانترین مربی دنیا را ساخت وقتی او را به اینتر میلان فروخت، سپس قیمت او را باز هم افزایش داد وقتی که به رئال مادرید ترانسفر نمود. موفق شد که برای فیلیپه اسکولاری در ازبکستان شغل 13 ملیون یورویی فراهم نماید که در زمان خودش یک رکورد برای یک مربی باشگاهی و تیم ملی بود.و او توانست که کارلوس کیروش را هم به ایران بفروشد....
سال 2009 از انتقال کریستیانو رونالدو از منچستر به رئال توانست که 4.8 ملیون یورو(20میلیارد تومان) در آورد! فقط از یک بازیکن!
ولی تمام نقل و اتقالاتش هم طلائی نبودند. سوتی هم میداد ولی نه به حساب خودش! از ترانسفر" به به" پول خوبی گیرش آمد. حتی آلکس فرگوسن بعد ها قبول کرد که به به را قبل از این که او را بخرد هیچ وقت بازیش را نگاه نکرده بود! چه اعتمادی بین مندس و فرگوسن حاکم بوده است!؟
ژرژ مندس امسال از ترانسفر بازیکنانش 30 ملیون یورو نا قابل درآمد داشته است! رونالدو باید 2 سال زحمت بکشد و چه دروازه هایی را باز کند که به این عدد برسد! مندس امسال دی ماریو، رودریگز ، دیگو کاستا،فیلیپ لوئیس، الاکیم مانگال و رادملا فالکائو را ترانسفر نمود.
رودریگز و فالکائو را فقط یک سال بعد از این که 100 ملیون یورو از دیمیتری ریبولوو میلیاردر روس گرفت و به موناکو برد توانست آنها را مجددا ترانسفر نماید. ظاهرا همه از بالا رفتن قیمت ها توسط او لذت می برند!
مندس میدونست که رودریگز و فالکائوبازیکنان بزرگی می شوند و اگر به تیم های بزرگ بروند دیگر تا چندین سال در آنجا خواهند ماند و دیگر او نمی تواند بر روی آنها کاسبی کند در همین حال متوجه شد که پول های زیادی در موناکو آمده است و موناکو تیمی نیست که فردا در صورت داشتن یک پیشنهاد خوب از یک باشگاه معتبر به بازیکن نه بگوید، به همین دلیل آنها را به مونته کارلو برد که بتواند سال بعد هم با آنها کاسبی خوبی نماید.و همین طور هم شد رئال به دنبال رودریگز و منچستر مشتاق فالکائو شدو این یعنی که هم آقای مندس پول خوبی گیرش آمد وهم بازیکنان!
مندس با پول میلیاردر روس در موناکو یک تیم قوی ساخت و یک شبه هم او را نابود کرد! دبل پورسانت درتنها یک سال !
مندس در حال حاضر قویترین ایجنت رسمی فیفاست و بیش از 80 بازیکن بزرگ چند تن از بهترین مربیان دنیا را توسط کمپانی خود، گستیفوت تحت پوشش دارد ، بیش از 536 ملیون یورو ارزش بازیکنانش تخمین زده میشود.حرف و حدیث در مورد او و مربیانش بسیار زیاد است حتی گفته می شود که مورینیو در زمان رئال از ترانسفر بازیکنان توسط مندش درصد خوبی گیرش آمده است؟! می گویند که ترانسفر خود مورینیو به رئال حدود 50 ملیون یورو ارزش داشته که 25% آن(12.5 ملیون یورو) به مندس رسیده است! بابت ترانسفر بیش از 90 ملیونی رونالدو هم 9 ملیون یورو گیرش آمد.
مدیران برنامه ها ویا ایجنت ها خیلی وقت است که نقش بسیار مهمی در دنیای فوتبال باری میکنند، در بعضی از جا ها حرف ها آنها از مربیان هم معتبر تر است.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    48 3
    پس این اقا عامل تورم در فوتبال اروپاست عجب
    • احمد A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      8 4
      مافیا
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    20 2
    تو فوتبال خودمونم از اینا داریم می بینید دلالی تو ا رپا هم نون واب خوبی داره
  • علی A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    45 13
    و او توانست که کارلوس کیروش را هم به ایران بفروشد.... و از زمانی که کروش هدایت تیم ملی به عهده گرفت، غیر از تعریف و تمجید رسانه‌ها و فاکتور شانس، تحولی در تیم ملی ندیدیم. کروش بسیار بسیار خوش شانس پروپاگاندایی بیش نیست.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      24 3
      آخه رسانه هاي ما هم گل به خودي مي زنن
  • فرزاد A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    26 1
    آقا ما از اینا حداقل 1415 تا تو ایران داریم.... یه همچین کشور پیشرفته ای هستیم ما
  • خان IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    8 3
    سلام عکسی که گذاشته اید اشتباه است.
    • ناشناس US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      7 2
      عکس متعلق به دکتر خرم است
  • رضا IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    17 0
    پرتقال یا پرتغال؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 1
    پس اين ژرژ مندس پرتغالي است كه فدراسيون وفوتبال ايران رابه بازيگرفته وبا مبالغ دل بخواهش كي ر وش رابه ايران قالب كرده است و قصه ء قالب كردن گنجشك رنگ شده بجاي قناري بوده است . اون ازوينگادا پرتغالي واين ازكي روش پرتغالي. و آخرش هم هيچ . كي روش بابازيكنان اروپائي نتيجه ميگيرد و صعود ميكند وبعدازجام جهاني همان بازيكنان به جاي پيشرفت ،به ليگهاي عربي هدايت ميشوند . ووينگادا هم كه يكي ديگرازمهره هاي مندس است . باعنوان مربي خوب براي كارهاي پايه اي فوتبال ايران به كارگمارده ميشود واين هم ازنتايج كارشان و...