ایسنا نوشت:

سفیر تاجیکستان در ایران گفت: سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور ایران به جمهوری تاجیکستان می‌تواند زمینه‌های افزایش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور را فراهم کند.

نعمت‌الله امام‌زاده که به تازگی به عنوان سفیر تاجیکستان در ایران مشغول به کار شده است در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در محل این سفارتخانه برگزار شده با اشاره به این‌که دوره ریاست تاجیکستان بر اجلاس شانگهای رو به اتمام است، گفت: در این نشست امیدوار هستیم کشوری که به عنوان رئیس جدید دوره‌ای این اجلاس انتخاب می‌شود نیز همانند جمهوری تاجیکستان تمام تلاش خود را برای گسترش روابط کشورهای عضو انجام دهد.

امام‌زاده با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان، گفت: شرکت‌های ایرانی هم‌اکنون در تاجیکستان فعال هستند. همچنین تاجیکستان و ایران در ساخت نیروگاه‌های آبی و برقی با یکدیگر همکاری دارند. علاوه بر این قرار است جمهوری تاجیکستان در انتقال آب از این کشور به ایران نیز اقداماتی را انجام دهد.

او با اشاره به همکاریهای 5 کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با یکدیگر، گفت: از جمله اهداف این سازمان که در سال 1996 تأسیس شده است ایجغاد همکاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است. در همین راستا رهبران کشورهای چین، روسیه، قزاقستان و تاجیکستان که اعضای اصلی این سازمان هستند تمام تلاش خود را در جهت ایجاد همکاری‌های بیشتر، گسترش اعتمادسازی و روابط تجاری - اقتصادی با یکدیگر، همچنین مبارزه با تروریسم در منطقه معطوف می‌کنند.

سفیر تاجیکستان در ایران با ابراز امیدواری از گسترش روابط اقتصادی- تجاری میان تاجیکستان و ایران گفت: متأسفانه از سال گذشته تا امروز این روابط تجاری تا حدی کاهش یافته است و این در حالی است که در گذشته هم روابط تجاری دو کشور چندان چشمگیر نبوده است. با این حال حدود 150 شرکت ایرانی در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی در تاجیکستان فعالیت می‌کنند که امیدوار هستیم با سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور این روابط گسترش داشته باشد.

او گفت: قرار است با سفر رئیس‌جمهور ایران به تاجیکستان توافق‌نامه‌های دوجانبه‌ای در راستای گسترش روابط دو کشور به امضا درآید.

امام‌زاده با اشاره به برگزاری اجلاس سران شانگهای در پایتخت تاجیکستان، گفت: قرار است در 11 و 12 سپتامبر همزمان با برگزاری اجلاس سران شانگهای در دوشنبه که در سطح روسای جمهور و به ریاست تاجیکستان برگزار می‌شود تفاهم‌نامه‌ها و بیانیه‌هایی به امضا دربیاید و همچنین ما در سفارت تاجیکستان به دنبال افزایش سطح همکاری‌های فرهنگی دو کشور نیز هستیم.

در بخشی از این نشست خبری امام‌زاده سفیر تاجیکستان به چند سوال خبرنگاران در رابطه با اجلاس شانگهای پاسخ داد.

همچنین او در رابطه با اولویت‌های سفارت تاجیکستان در ایران، گفت: با توجه به این‌که امروزه مسائل اقتصادی سیاست را هم در بر گرفته است من به عنوان سفیر تاجیکستان در ایران تلاش خواهم کرد تا روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را بهبود ببخشم.

سفیر تاجیکستان در رابطه با این‌ که آیا قرار است در اجلاس شانگهای به بررسی علت گسترش تروریسم در منطقه نیز پرداخته شود یا خیر؟ گفت: بحث تروریسم موضوعی نیست که طی یک جلسه حل شود بلکه این مسأله باید در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع نیز دنبال شود و از این طریق به دنبال راه‌حل جدی برای آن باشیم.

امام‌زاده در پاسخ به این سوال که برای مقابله با افزایش گروه‌های تاجیک در میان تروریستها برنامه‌ای دارید یا خیر، گفت: داعش امروز نه تنها برای ایران بلکه برای تاجیکستان و همه کشورهای منطقه مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است ولی این صحبت را که تاجیک‌ها به عنوان سربازان داعش فعالیت‌ می‌کنند از طریق رسانه‌ها پخش شده. همچنین باید بگویم از همه کشورها در میان نیروهای داعش حضور دارند. ولی امیدواریم با نظارت و پیگیری این مسأله به خوبی حل شود.

او برای انتقال هرچه سریع‌تر آب آشامیدنی از این کشور به ایران، گفت: قرار است در جلسه‌ای کمیسیون اقتصادی این طرح بررسی شود و به زودی زمینه‌های آن فراهم گردد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =