حمید احمدی


 در حالیکه دستگاه سیاست خارجی کشورمان تحرکات تازه و فشرده ای را با هدف رایزنی با کشورهای مختلف در ارتباط با گفتگوها با 5+1 آغاز کرده است و خود را آماده دوره جدیدی از این گفتگوها می کند، دولت آمریکا با وضع تحریم های جدید علیه بانک ها و افراد ایرانی - به زعم این کشور مرتبط با برنامه هسته ای ایران- دست به اقدامی «غیرسازنده» و «کاری زشت» در آستانه این گفتگوها زد. اقدامی که اگر نبود باور و اراده ایران برای ادامه گفتگوها می توانست آسیبی غیرقابل جبران به این گفتگوها وارد کند. این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفته است که براساس تمام گزارشات آژانس ایران پایبندی کاملی بر تعهدات خود براساس موافقتنامه شش ماهه داشته و جای هیچ سئوال وابهامی باقی نگذاشته است.
اقدامی که بدون تردید موضع «بدبین» ها و «دلواپسان» مذاکرات ایران و 5+1 را در هر دو طرف تقویت و بیش از هر چیز «دلواپسان» داخلی، منطقه ای و بین المللی این مذاکرات را خوشحال می کند؛ اقدامی که آمریکا را به حق شایسته شماتت و سرزنش برای به خطر انداختن مذاکرات کرده است. ایران – البته - بر حق خود بر عمل متقابل تاکید کرده است؛ عمل متقابلی که در صورت تحقق می تواند برای طرف های گفتگو با ایران «ناخوشایند» باشد.
آنچه تهران در واکنش به اقدام غیرسازنده واشنگتن انجام داده است پیامی قوی بود. پیامی روشن و مبتنی بر اعتماد به نفس به جامعه بین المللی و وجدان های منصف مبنی بر باور و پایبندی ایران به ادامه مذاکرات و گفتگوها. چنین اقداماتی از سوی طرف مقابل می تواند تعمدی و با هدف قرار دادن ایران در موضعی سخت برای تصمیم گیری برای ادامه روند کنونی مذاکرات باشد و یا با هدف تحریک لایه های تندرو در ایران برای به زیر سئوال بردن مسیر و فضای گفتگوها و در نتیجه متوقف کردن تحرکات و تلاش های تیم مذاکره کننده ایران،  صورت گرفته باشد.
اقدام آمریکا هیچ انطباقی با روح حاکم بر مذاکرات و گفتگوهایی که طی یکسال گذشته بین طرفین – بویژه بین ایران و آمریکا -  برقرار بوده، ندارد. تمام آنانی که مذاکرات ایران با 5 +1 را دنبال می کنند اذعان دارند که ایران و آمریکا طرف های واقعی و اصلی این مذاکرات هستند و هر گونه اقدام غیرسازنده ای از سوی هر یک از این دو کشور می تواند آثار ناخوشایندی بر روند مذاکرات و سخت تر شدن رسیدن به توافق داشته باشد، جایی که در حال حاضر می توان گفت آمریکا بازنده آن بوده است و ایران با درایت مقامات آن، سربلند از آن همچنان به «معجزه گفتگو و مذاکره» ایمان و باور دارد و بر آن پایبند است. بدون تردید با تحول اخیر، ادامه گفتگوها را  می توان مدیون درایت ایرانیان دانست.
واکنش مقامات ایران به اقدام اخیر دولت آمریکا پیامی کاملا ایرانی - بر مبنای آموزه های تاریخی، فرهنگی و اسلامی ایرانیان - بود به مقامات این کشور و جهان برای نشان دادن پایبندی اخلاقی به آنچه توافق شده است، یک پایبندی به مراتب فراتر از هرگونه امضاء و تعهد کنوانسیونی، قانونی و قراردادی. ولی نمی توان منکر آن شد که صبر، درایت و پایبندی ایرانیان به توافقات، در صورت تداوم بی مسئولیتی طرف مقابل، برای همیشه نخواهد بود و ادامه اقدامات غیرسازنده از سوی طرف مقابل می تواند سرنوشت گفتگوها را با دشواری های زیادی روبرو کند.
به صورت طبیعی آنچه قرار است بر روی آن و در ماه های آینده توافق شود به اندازه کافی دشوار و پیچیده است و افزودن بر این دشواری و پیچیدگی – حتی اگر تحت فشار نیروها و جریان های پشت پرده صورت گرفته باشد- نمی تواند نشان دهنده حسن نیت عاملین آن باشد.

 
کارشناس امور بین الملل

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    5 0
    کاملا درسته اما اندیشمندان ما می دانند بافت جامعه امریکا نیز افراط گرایانی دارد که با اتکا به ثروت خط مشی سیاسی برای حکومت خود ترسیم می کنند به همین دلیل با صبر و حوصله با آنها برخورد می کنند.