ایرنا نوشت:

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که « ابومالک التلی» سرکرده گروه تروریستی تکفیری « جبهه النصره» در منطقه القلمون سوریه اکنون تنها رباینده نظامیان لبنانی نیست بلکه حاکم شهرک لبنانی عرسال و بلندی های آن هم هست.

الاخبار در شماره روز شنبه خود با اشاره به اینکه گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره از بعداز معرکه اخیر شهرک عرسال لبنان نه تنها در منطقه القلمون جان گرفته است، نوشت که اخبار این گروه وابسته به القاعده درصدر اخبار برخی رسانه های لبنانی هم قرار گرفته است.

در گزارش الاخبار آمده است: برخی رسانه های لبنانی حتی روش ها و راهبردهای نظامی و رسانه ای این گروه تروریستی تکفیری را تقویت و ترویج می کنند و آن را در سطح مخالفان نظام سوریه می دانند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به روند شکل گیری و گسترش گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در منطقه القلمون تاکید کرد که این گروه در شهر القصیر در ریف حمص با اعضایی کمتر از تعداد انگشتان دست شکل گرفت اما « ابو محمد الجولانی» سرکرده جبهه النصره یک هیات 6 نفری را به سرپرستی تروریستی به نام « ابو العیناء» نزد آنان فرستاد تا القصیر را به مرکز این گروهک تبدیل کنند و سپس عناصر مسلح را به بیعت با او فرابخوانند.

در ادامه این گزارش آمده است:

ابوالعیناء در القصیر به هلاکت رسید و « ابوالبراء الشامی» امارت گروه النصره را در حمص برعهده گرفت در حالی که در کنار او شیخ « ابومالک التلی» از اهالی شهرک التل ریف دمشق قرار داشت.

این دو به همراه شیخ «ابو جندل الحمصی» که بعدها در درگیری فرودگاه الضبعه در ریف القصیر کشته شد، نخستین بذر القاعده را در استان حمص سوریه کاشتند.

در آن زمان بیشتر عناصر مسلح در حمص عضو« گردان الفاروق» بودند که به ظاهر وابسته به گروه موسوم و خودخوانده « ارتش آزاد سوریه» بود تا اینکه یک سوری به نام « ابو اسلام الشامی» و عضو گروه جبهه النصره در اوایل زمستان سال 2012 بزرگترین عملیات انتحاری را با استفاده از یک کامیون بمب گذاری شده با 20 تن مواد منفجره علیه پایگاه نظامی المشتل در شهرک القصیر انجام داد و بدنبال این عملیات، شمار عناصر مسلح جبهه النصره افزایش یافت.

اردیبهشت ماه سال 2013 عملیات نبرد القصیر کلید خورد و عناصر مسلح از دیگر شهرهای سوریه بعداز دو هفته از شروع درگیری ها با نیروهای ارتش سوریه و حزب الله عازم القصیر شدند اما سرانجام به دستور مسئول گردان فاروق مجبور به عقب نشینی گردیدند.

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره ، مسئول گردان فاروق را به خیانت متهم کرد.

بعدازعملیات القصیر دوره جدید جبهه النصره شروع و عناصر مسلح آن عازم منطقه القلمون سوریه شدند و به علت عدم مقاومت نیروهای ارتش سوریه بجز شهرک رنکوس براحتی بر روستاها و شهرک های این منطقه سیطره پیدا کردند.

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره از موقعیت استفاده و زیرساخت های خود در منطقه را تقویت کرد و حتی نیروهایش عازم شهرک یبرود شدند و بزرگترین دژ این گروه را در آنجا برپا کردند.

در این زمان ابو البراء کنار زده شد و سرکردگی این گروه تروریستی تکفیری به « ابو مالک التلی» سپرده شد.

علت کنار زدن ابوالبراء مشخص نشد اما مهمترین دلیل دست داشتن او در فساد ذکر شده است.


 ابو مالک التلی کیست؟

ابومالک التلی در دهه پنجم عمر خود قرار دارد ، از قبل از جنگ سوریه با افکار تکفیری فعالیت به اصطلاح جهادی داشته و گفته شده که حدود 13 سال در یکی از زندان های سوریه ( صیدنایا) بوده و در همین زندان با« ابو محمد الجولانی » سرکرده گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره آشنا شده است.

وی با فرمان عفو « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه در سال 2011 از زندان آزاد شده است .

ابومالک که فعالیت نظامی خود را به عنوان « تک تیرانداز» شروع کرد، بسرعت به یک عنصر سرسخت در رویارویی های همه جانبه تبدیل شد و اکنون به دستور و تحت سرکردگی او اوضاع منقطه القلمون سوریه باردیگر ملتهب شده است.

کسانی که از نزدیک فعالیت های این گروه تروریستی تکفیری را دنبال می کنند ، معتقدند که با دیگر گروه های تروریستی تکفیری که درآنها هرج و مرج حاکم است و به باندها شبیه هستند، فرق می کند.

این گروه تروریستی تکفیری در عملیات های مختلف سلاح های زیادی را از جمله موشک های ضد زره کونکورس را از انبارهای سلاح ارتش سوریه به یغما برده است و حتی دیگر گروه های تروریستی تکفیری را مجبور می کند قبل از هراقدامی علیه ارتش سوریه با آن هماهنگی کنند.

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در منطقه القلمون دیگر گروه ها را اگربخواهند زیر پرچم آن بجنگند مجبور به پذیرش شروط خود بویژه در تقسیم غنایم می کند.

در پرونده راهبه های ربوده شهر معلولای سوریه ، ابومالک التلی مجبور شد که معامله کند اما مدتی بعد ، نبرد آن در القلمون با نیروهای ارتش سوریه و حزب الله لبنان شروع شد و عناصرش تحت فرمانش نتوانستند مدتی زیاد طاقت بیاورند و از صحنه نبرد فرار کردند.

در کمتر از دو روز دژ یبرود سقوط کرد و بعداز دو هفته از شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه ، نیروهای مسلح ابومالک در بلندی های القلمون و عرسال لبنان مخفی شده بودند.

او اکنون با همین نیروها قصد دارد، عملیات جدیدی را در منطقه القلمون کلید بزند تا بزعم خود آن را باردیگر در اختیار بگیرد و هر چند در این ماموریت حتی در بخشی کوچک تاکنون موفق نبوده است.

تاکتیک های گروه تروریستی جبهه النصره در بیشتر مناطق سوریه با گروه تروریستی تکفیری داعش متفاوت است اگر چه هر دو یک مشرب فکری و عقیدتی دارند و آن القاعده است.

امیر شرعی گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره از همان ابتدا دستور داده است که سربریدن گروگان ها و عملیات اعدام مخفی انجام شود و تصاویر آنها منتشر نشود تا نفرت مسلمانان وغیر مسلمانان از این گروه بیشتر نشود.

بعداز انشقاق و جدایی گروه های تروریستی تکفیری جبهه النصره و داعش در میدان سوریه، اما ابومالک التلی منطقه القلمون را از این قاعده مستثنی کرده و بین دو طرف ارتباط برقرار است.

ابومالک التلی با « ابوعبدالله العراقی» امیر سابق داعش در منطقه القلمون که از دوستان بسیار نزدیک « ابو مصعب الزرقاوی» درعراق بود، دوست صمیمی بود.

در میدان لبنان، گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره بعداز درگیری های القلمون، حملات آن به لبنان بویژه ضاحیه جنوبی بیروت و بقاع شمالی با خودروهای بمب گذاری شد و عملیات انتحاری شدت گرفت و در این زمینه از گروهک های تروریستی تکفیری مانند گردان های عبدالله عزام و فتح الاسلام استفاده کرد.

معروفترین عنصر لبنانی در سطح بالای گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره، « ابراهیم قاسم الاطرش» بود که بعدها با گروه تروریستی تکفیری داعش بیعت کرد.

امروز گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره از 18 نظامی ربوده شده لبنانی در اختیار خود به عنوان « گنجی قیمتی» یاد می کند که قصد دارد در پرونده های سیاسی و رسانه ای نبرد نظامی آینده القلمون از آن استفاده کند.

ابومالک التلی بدنبال بیشترین استفاده از وجود نظامیان ربوده شده لبنانی در همه زمینه ها است.

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره اکنون نمی خواهد شهرک عرسال صحنه درگیری باشد بلکه بدنبال این است که این شهرک به عنوان شریان حیاتی آن باقی بماند زیرا سیطره بر منطقه القلمون اکنون برای ابومالک اولویت دارد هر چند درهمه تلاش هایش برای تحقق آن شکست خورده است.

آخرین اطلاعات میدانی حاکی است که تنها راه باقی مانده در مقابل گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره ترک منطقه در آینده و رفتن به مناطق دیگر سوریه مانند ریف حمص ، ریف حماه ، حلب و یا ادلب است اما ابومالک می خواهد تا آخرین لحطه گلوی دولت لبنان را فشار داد.

ابومالک التلی امروز تنها رباینده نظامیان لبنانی نیست او حاکم کنونی منطقه عرسال و بلندی های آن است و می خواند این عنوان را تا آخرین لحظه داشته باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =