۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴

ایسنا نوشت:

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مرگ "احمد ابوغودانی" موسوم به "ابوزبیر"، یکی از رهبران الشباب سومالی را در پی حمله هوایی تایید کرده و آن را یک ضربه نمادین و عملیاتی بر پیکر این شبه نظامیان مرتبط با القاعده خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تایید می‌کنیم که احمد ابوغودانی از رهبران الشباب سومالی کشته شده است.

احمد ابوغودانی از زمان به دست گرفتن سمت رهبری الشباب به سال 2008، این گروه شبه نظامی را به یک بازیگر کلیدی در شبکه تروریستی القاعده در سطح جهان بدل کرده بود که دست به بمب گذاری‌ها و حملات انتحاری در سومالی و سایر نواحی در منطقه شاخ آفریقا می‌زند؛ از جمله حمله 21 سپتامبر 2013 در فروشگاه وستگیت در نایروبی کنیا که 67 کشته برجای گذاشت.

غودانی علنا مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت که این انتقام گیری از دولت کنیا و غرب به خاطر دخالت در امور سومالی بوده است.

مرگ وی شکافی عمیق در رهبری الشباب بر جای گذاشته و به نظر بزرگترین چالش در اتحاد این گروه از زمان شکل گیری در هشت سال پیش محسوب می‌شود.

مدیر موسسه میراث در مطالعات سیاسی در موگادیشو، پایتخت سومالی گفت: مرگ غودانی باعث تغییرات شگرفی در الشباب خواهد شد و یکی از مهمترین این تغییرات کشمکش برای صدارت این گروه است. همچنین احتمال گسستگی الشباب به خاطر خلاء رهبری وجود دارد. غودانی تجربیات زیادی داشت.

مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم دولت آمریکا نیز در این باره گفت: غودانی یک رهبر قوی برای الشباب بود و به شدت بر رقبایش اثر می‌گذاشت. کاندیداهای زیادی برای به دست گرفتن پست رهبری الشباب وجود دارد.

عبدولی شیخ احمد، نخست وزیر سومالی نیز در بیانیه‌ای مرگ رهبر الشباب را تایید کرد. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: احمد ابوغودانی در جریان حمله هوایی آمریکا که روز دوشنبه صورت گرفت کشته شد.

اما الشباب خود نه حمله پهپادی در جنوب سومالی و نه مرگ رهبری این گروه را تایید نکرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز که در نشست ناتو در ولز حضور داشت با اعلام خبر کشته شدن رهبر الشباب سومالی گفت، آمریکا به تلاش‌های خود برای از میان برداشتن این گروه و تضعیف و بی‌اعتبار کردن عملیات الشباب ادامه می‌دهد.

رئیس جمهوری سومالی با تایید خبر کشته شدن ابواحمد غودانی اعلام کرد که آمریکا با اطلاع کامل و توافق دولت موگادیشو دست به این حمله زده است.

وی گفت: دولت سومالی یک ضرب الاجل 45 روزه به اعضای الشباب می‌دهد تا هرگونه ارتباط با القاعده را انکار کرده و سلاح بر زمین بگذارند. اما آنهایی که می‌خواهند همچنان در این گروه بمانند سرنوشت خودشان را می‌دانند. الشباب در حال فروپاشی است. غودانی کشته شده و این بهترین زمان برای دستیابی به صلح است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =