مهر نوشت:

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: حدود 75 هزار پروژه نیمه تمام داریم که اگر بخواهیم با روال بودجه عمرانی سال 91 این پروژه ها را تکمیل کنیم 40سال و اگر با روال بودجه سال 92 اعتبار تخصیص دهیم حدود 20 سال طول می کشد تا کل پروژه ها تکمیل شود.

حجت الاسلام مجید انصاری در جلسه شورای اداری شهرستان سبزوار با بیان اینکه سفرهای استانی دولت هدفمند و با برنامه ریزی مشخص انجام می شود گفت: تمامی مشکلات، پیشنهادات و درخواست های مردمی و مسئولان شهرستان ها در جلسات مسئولان استانی و کشوری پیگیری می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ظرفیت های شهرستان سبزوار از ظرفیت های برخی استان ها بالاتر است، گفت: جایگاه تاریخی و سرنوشت ساز سربداران در تاریخ تشیع و مبارزات آزادی بخش آنان در جهت استقلال از شاهان ظالم و استقرار حکومت متکی به ائمه اطهار(ع) بی بدیل و الگوی موفق است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه به گزارش عملکرد دولت تدبیر و امید در نخستین سال خدمتگزاری به مردم و نیز مشکلات موجود کشور پرداخت و گفت: حرکت سازندگی در کشور تا رسیدن به نطقه مطلوب نباید متوقف شود و باید هر روز بر سرعت و شتاب آن افزوده شود.

او گفت: دولت با رصد و تحلیل مشکلات و راه حل آن در یکسال گذشته نقشه راه را ترسیم کرد و با گام های متین و محکم و متکی بر مطالعه علمی و مشاوره با دانشمندان و صاحب نظران هر عرصه پیش می رود.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در آغاز کار دولت تدبیر و امید مشکلات اقتصادی مهمترین مشکل عرصه مدیریتی کشور بود گفت: منابع و مصارف کشور چالش بزرگی است که هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

او با بیان اینکه که اگر الزمات سند چشم انداز، سیاست های اصل 44، سیاست های 54 گانه کلی برنامه توسعه چهارم و برنامه برنامه پنجم به درستی اجرائی و عملیاتی می شد و کشور بر ریل های گذاشته شده از قبل حرکت می کرد مشکلات فعلی کشور را شاهد نبودیم، گفت: در پایان سال 1384 تورم کشور حدود ده و نیم درصد، رشد اقتصادی حدود 6 درصد و نرخ بیکاری به سمت تک رقمی در حال کاهش بود می توانستیم به اهداف برنامه برسیم اما اتفاقات بازار نفت و در آمد مازاد بر پیش بینی که می توانست در رسیدن اهداف ما را حمایت کند مشکل آفرین شد.

او با اشاره به بیماری شدید بودجه کل کشور در سال گذشته گفت: تورم 44 درصدی، افزایش بودجه جاری کشور به 128 هزار میلیارد تومان، افزایش کارکنان دولت به حدود 3 و نیم میلیون نفر که 400 هزار نفر آن طی 8 سال گذشته و اکثرا خارج از مصوبات قانونی به کارکنان دولت اضافه شده اند باعث خلق خطر بزرگ شده است که اگر این روند متوقف نشود و به الزمات قانونی عمل نشود تا 4 سال آینده هیچ بودجه ای برای امور عمرانی نخواهیم داشت.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در سال کل بودجه عمرانی تخصیص داده شده 13 هزار میلییارد تومان بوده است گفت: سیل شتابان هزینه های جاری باعث کاهش بودجه عمرانی می شود که با تلاش دولت تدبیر و امید و فشار بر بودجه های جاری، این مبلغ در سال 92 به 23 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که البته امسال تمام تلاش دولت بر این است با مصوبه مجلس 48 هزار میلیارد تومان به امور عمرانی کشور تخصیص و پرداخت شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سطح کشور حدود 75 هزار پروژه نیمه تمام داریم گفت: اگر بخواهیم با روال بودجه عمرانی سال 91 این پروژه ها را تکمیل کنیم 40سال و اگر با روال بودجه سال 92 اعتبار تخصیص دهیم حدود 20 سال طول می کشد تا کل پروژه ها تکمیل شود.

او با تقدیر از همکاری مجلس در تصویب اصلاح بودجه 92 و تصویب بودجه 93 و نیز قید فوریت ایجاد ساختار برای رونق اقتصادی و نظام بودجه نویسی گفت: دولت ناچار است جراحی هایی در حوزه بودجه کل کشور را آغاز کند در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

عضو هیات دولت با تکید بر اینکه دولت بنا دارد بودجه را عملیاتی کند گفت: برای مهار تورم و رونق اقتصاد بسته های متنوع و متناسب طراحی شده است که می توان در حوزه اقتصاد به روان سازی و برداشتن مقررات دست و پا گیر، اصلاح نظام گمرک در مبادی ورودی و خروجی کالا و لغو مصوبات مشکل ساز و روان سازی اقتصاد اشاره کرد.

حجت الاسلام انصاری در ادامه با بیان اینکه در بحث واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی نیز دولت با مشکلات بزرگی رو به رو است گفت: تقریبا 135 هزار میلیارد تومان واگذاری شرکت های دولتی بعد از تصویب اصل سیاست 144 صورت گرفته که در خوشبینانه ترین فرض 6 درصد به بخش خصوصی واگذار شده و بقیه واگذاری ها از دولت به شبه دولتی ها بوده است.

او با اشاره به اینکه اینگونه واگذاری باعث بروز مشکلات شده است، ادامه داد: دیون دولت به تامین اجتماعی، بنیاد شهید و دیون بین دستگاه های اجرایی دولتی، اخلال در مدیریت بنگاه ها به دلیل غیر تخصصی شدن کاهش کارآمدی، بدهی 60 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها و بدهی 80 هزار میلیارد تومانی بانک ها به بانک مرکزی از جمله این مشکلات است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حجم نقدینگی از 64 هزار میلیارد تومان در سال 84 به 500هزار میلیارد تومان گفت: چاپ پول و افزایش نقدینگی به بهمن تخریب کننده ای تبدیل شده بود که باعث خسارات زیادی در حوزه بازار ارز، سکه زمین شد.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه بسیاری از بانک ها به دلیل عدم توانائی در ارائه تسهیلات در مرز خط قرمز قرار گرفتند، گفت: دولت یازدهم ترمز افزایش نقدینگی را کشید و به این منظور بسته ای با بیش از 60 ماده تهیه کرده که به مجلس ارائه شده است.

او با اشاره به اینکه دولت مصمم است به هر طریق دیون به بانک ها پرداخت شود و توان بانکداری افزایش یابد گفت: یکی دیگر از تصمیم های دولت افزایش سرعت پرداخت دیون دولت به پیمانکاران پروژه های عمرانی است که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت اعتبار دچار مشکلاتی شده اند.

عضو تشخیص مصلحت نظام تکلیف مسئولان در دولت تدبیر و امید را سنگین دانست و گفت: باید با همت و تلاش مضاعف مشکلات را مرتفع کنیم و امید دولت بعد از توکل به خدا و حمایت رهبری و مردم به تدبیر و تلاش جهاد گونه مدیران عرصه های مختلف کشور است.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه هرچند هنوز کار بزرگی انجام نشده است و مردم هنوز دست به گریبان گرانی، رکود و بیکاری هستند، گفت: نور امید، نشاط و آرامش بر جامعه حاکم شده است.

معاون رئیس جمهور طرح نظام سلامت و کاهش پرداختی مردم از 60 درصد به 10 درصد، بیمه کردن 5 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه، آزادسازی بخشی از دارائی های بلوکه شده به ناحق ایران، شکاف برداشتن شدن دیوار تحریم ها، ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی و افزایش قدرت چانه زنی ایران در منطقه و جهان را از دیگر دستاوردهای دیگر دولت در یکسال اخیر دانست.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 1
    تا وقتی خودرو و خانه در ایران ارزان نشود چیزی به چشم مردم به حساب نمیاد۰۰۰ این دو موضوع مهمترین دغدغه بعد از سلامت و امنیت کشور هستند
  • علی A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 3
    چرا ان قدر سال 84 وسال 92 میکنید . چرا اعضای دولت به تذکر رهبری در مورد عدم تخریب دولت های پیشین ، عمل نمیکنند