فارس نوشت:

مذاکرات معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو پس از ۳ ساعت به منظور صرف ناهار متوقف شد و ساعت ۱۷ به وقت محلی از سر گرفته می‌شود.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به همراه کارشناسان دو طرف ساعت 12 امروز -پنجشنبه- به وقت محلی (14:30 به وقت تهران) و برای دومین بار در یک ماه اخیر در شهر ژنو به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداختند که سه ساعت به طول انجامید.

این مذاکرات نیم ساعت برای اقامه نماز هیأت ایرانی متوقف شد.

در حال حاضر رایزنی دو طرف به منظور صرف ناهار متوقف شد و قرار است ادامه مذاکرات ساعت 17 به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) مجددا از سر گرفته شود.

مذاکرات جاری ایران و آمریکا در شهر ژنو دو تا سه روز به طول خواهد انجامید.

معاونان ظریف و کری 16 مرداد ماه نیز به مدت 4 ساعت در شهر ژنو بر سر یک میز به گفت‌وگو نشسته بودند و عراقچی پس از پایان این مذاکرات، گفت‌وگوهای انجام شده را مفید و خوب خواند.

پس از آنکه ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) در 28 تیر ماه توافق کردند که مذاکرات درباره راه‌حل جامع هسته‌ای را برای 4 ماه دیگر تمدید کردند اعلام شد که مذاکرات پس از دو تا سه هفته دوباره از سر گرفته خواهد شد. در همین راستا مذاکرات دوجانبه‌ای بین معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در شهر ژنو در 16 مرداد برگزار و در طی این مدت نیز رایزنی‌هایی با اعضای 1+5 (به غیر از آمریکا) از طریق سفارتخانه‌های آنها در تهران صورت گرفت.

محمدجواد ظریف نیز جمعه هفتم شهریور ماه در شهر مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره این مذاکرات به گفت‌وگو پرداخت و ظریف و کاترین اشتون 10 شهریور ماه نیز در شهر بروکسل به همراه معاونانشان به مدت 3 ساعت گفت‌وگو کردند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز 11 شهریور ماه در شهر پاریس با نیکلا دو ریویر نماینده فرانسه در گروه 1+5 به مدت 4 ساعت گفت‌وگو کرد.

قرار است رایزنی هیأت ایرانی با سه کشور اروپایی به صورت چهارجانبه 20 شهریور ماه در شهر وین برگزار شود.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز 27 شهریور ماه در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

وزرای امور خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ سوم آذر ماه سال گذشته (1392) 24 نوامبر 2013 در شهر ژنو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافق از 30 دی ماه سال گذشته وارد مرحله اجرا شد و از آن زمان به بعد شش دور مذاکره درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در شهر وین برگزار و در پنجمین دور نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع آغاز و در دور ششم حدود 60 تا 65 درصد از متن به نگارش درآمد ولی هنوز اختلافات عمده بر سر میزان غنی سازی، تحریم‌ها، بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع و راکتور آب سنگین اراک باقی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بارها اعلام کرده که در صورتی که در طرف مقابل حسن نیت وجود داشته باشد و در مذاکره جدی باشند امکان حصول توافق جامع هسته‌ای امکانپذیر است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    31 9
    زنده باد تیم باسواد خدا پشت وپناهتون اگر هم شکست خووووورد مذاکرات چیزی از ارزشاتون کم نمیشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 1
    تیتر خبرت گول زننده است خبر آنلاین