فارس نوشت:

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل 90 پس از ورود به ساخت و سازهای غیرمجاز با یک فاجعه بزرگ روبه رو شد.

محمدعلی پورمختار ظهر امروز در بیست و دومین نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری‌های سراسر کشور که در همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه مسائل مربوط به روستا و فضای سبز یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، گفت برای حفظ زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و جنگل‌ها باید جدیت بیشتری به خرج داد.

او با تأکید بر اینکه روز به روز به میزان ساخت و سازهای غیرمجاز افزوده می‌شود، گفت: در طول 9 ماه گذشته درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در کمیسیون اصل 90، ورود پیدا کردیم و با یک فاجعه بزرگ رو به رو شدیم.

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارگروه ویژه‌ای برای اخذ تدابیر لازم در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد شده است.

او با بیان اینکه برخی از مشکلات از قوانین موجود سرچشمه می‌گیرد، گفت: بر اساس قانون می‌توان در اطراف روستاها یک سری سوله زیر عنوان صنایع تبدیلی ایجاد کرد که به تغییر کاربری منتج می‌شود.

پورمختار با اشاره به اینکه این قبیل اقدامات باعث کاهش اراضی زیر کشت می‌شود، گفت: برای ایجاد صنایع تبدیلی باید به احداث شهرک‌های صنعتی در مناطق مختلف اقدام کرد و ساخت سوله را به این نقاط سوق داد.

او با تأکید بر اینکه ساخت و سازها و تغییر کاربری‌ها در برخی از روستاها، 15 درصد آمار کمی و 90 درصد آمار ریالی را در بر می‌گیرد، گفت: در برخی از مناطق به ویژه روستاهای اطراف تهران یک تغییر کاربری باعث ایجاد ارزش افزوده بالایی خواهد شد.

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در خانه ملت گفت: در نزدیکی یکی از شهرهای بزرگ کشور دهیار زمینی به مساحت 10 هکتار را در اختیار یکی از بانک‌ها قرار می‌دهد و 500 میلیون تومان برای دهیاری و انجام امور مربوطه اخذ می‌کند.

او با تأکید بر اینکه به شدت باید جلوی ساخت و سازها در داخل و یا خارج از حریم‌ها را گرفت، گفت: در روستاها هرگز نباید اجازه ساخت و ساز و تغییر کاربری داده شود چراکه یک بار سهل انگاری در این زمینه بستر را برای انجام سایر تخلفات مهیا خواهد کرد.

پورمختار دلیل صدور این مجوزها را نبود درآمد پایدار برای دهیاری‌ها دانست و گفت: برخی از افراد برای انجام ساخت و سازها از سازمان میراث فرهنگی یک موافقت اصولی برای ایجاد منطقه نمونه گردشگری گرفته و به دهیار به عنوان مجوز ساخت نشان می‌دهند که چنین چیزی ارزش قانونی ندارد.

او گفت: متأسفانه چهره زندگی روستایی به شهری در حال دگرگونی است و حتی زبان‌های محلی نیز در حال نابودی هستند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرهنگ کار نیز در روستاها در حال از بین رفتن است و روستائیان به دنبال شهر نشینی و کار در ادارات هستند.

او با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به یک زمین خوار بزرگ تبدیل شده، گفت: اوقاف اداعای موقوفه بودن زمین‌های منابع طبیعی را می‌کند و برخی از آن‌ها اجاره داده و مجوز ساخت و ساز صادر کرده است.

پورمختار گفت: در حالی که اوقاف اجازه صدور مجوز ساخت و ساز را ندارد و تنها از نام ولایت سوء استفاده کرده است و نباید این اتفاقا روی بدهد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =