اصلاح طلبیِ مرده و اصلاح طلبی که با لباس بیمارستان رای داد

خیلی با خودم کلنجار رفتم که چیزی درباره انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر ننویسم اما نشد که نشد. وقتی یک چیزی در ذهنت می آید تا ننویسی اش از دستش خلاص نمی شوی.

سال پيش وقتي اصلاح طلبان شادمانه پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري را به نام خود مي زدند غافل بودند که در حقيقت چالش اصلي و رقابت حقيقي شان با اصولگرايان در شوراي شهر بود و حقيقتا آن رويارويي را واگذار کرده بودند.

راستش را بخواهيد اصلاح طلبان سال هاست که عرصه سياست را واگذار کرده اند. اگر انتخابات معيار و ملاک باشد ، آخرين مجلسي که فاتحش اصلاح طلبان بودند، مجلس ششم بود، آخرين رئيس جمهور اصلاح طلب هم سيد محمد خاتمي بود و شوراي اسلامي شهرها هم که مدت هاست از دست اصلاح طلبان خارج است. همه زور و توان اصلاح طلبان قبضه يک ساله رياست شوراي شهر تهران بود و بس.

شايد بگوييد اگر حمايت اصلاح طلبان نبود ، حسن روحاني پيروز انتخابات نبود. حرف شما را دربست مي پذيرم و اصلا مفروض مي گيرم که اينچنين است اما به خاطر ندارم که روحاني حتي يک بارهم گفته باشد که اصلاح طلب است. واقعيت اين است که اصلاح طلبان چاره اي جز حمايت از روحاني نداشتند.

اما همه اين هايي که گفتم به معناي نقطه پايان اصلاح طلبي نيست. حقيقت اين است که اصلاح طلبي سال هاست رخت خود را از سياست جمع کرده و در جامعه گسترده است. اصلاح طلبان مانند هر کدام از افراد اين جامعه علاوه بر تعلقات سياسي ، هرکدام زندگي شخصي خود را نيز دارند. علائق فرهنگي و اجتماعي و رسم و رسوم زندگي خود را دارند. عقيده من بر اين است که در اين سال ها که نتوانسته اند در سياست دست بالا را داشته باشند به اجتماع پناه برده اند و اصلاح طلبي را نه در قالب جناح سياسي که در فضاي زندگي ايرانيان گسترش داده اند. به اين ترتيب شما آدم هايي را مي بينيد که آنچنان سابقه سياسي و فعاليت حزبي و جناحي نداشته اند اما عميقا به مفاهيمي مانند دموکراسي، آزادي بيان، حقوق برابر و نظائر آن ها باور دارند. اين ها که تعدادشان کم هم نيست و به زعم من راي همين ها حسن روحاني را پيروز انتخابات سال گذشته کرد، نه حزبي دارند و نه نماينده اي در مجلس.

در عوض اصولگرايان اجتماع را واگذار کرده اند ، اما برنده بلا منازع  عرصه سياست ايران هستند. دليل من هم بر اين مدعا اين است که مي بينيم حتي پس از شکست همه نامزدهايشان در انتخابات سال گذشته همچنان سياست ايران عرصه اظهار وجود آن هاست. مجلس را در دست دارند، مجلس خبرگان را در دست دارند، شوراها در دست آن هاست، نامزد بازنده انتخابات رياست جمهوري براي بار سوم کليددار شهر تهران مي شود و در نهايت همين رئيس جمهوري که با راي قاطع مردم پيروز شده بايد آنقدر محتاطانه عمل کند که نکند کارت زردي بگيرد ، يا وزيرش را استيضاح کنند و يا... .

براي فهميدن بهتر آنچه که مي خواهم بگويم يک مثال مي زنم. خيلي از خوانندگان اين يادداشت دکتر علي صابري را مي شناسند. وکيل نابينايي است که نماينده تهراني ها در شوراي اسلامي شهر تهران است. او خود را اصلاح طلب مي داند و در انتخابات شوراي شهر نيز نام او در ليست اصلاح طلبان قرار داشت و به همين خاطر هم موفق شد در انتخابات پيروز شود. البته او به عنوان علي البدل انتخاب شد و پس از چند جايگزيني وارد شوراي شهر شد.  من دکتر صابري را از سال ها قبل مي شناسم. به واسطه رفاقتي که با برادر کوچکتر او دارم به خانه آن ها رفت و آمد داشته ام و اين مربوط به سال ها قبل است. زماني که دکتر تنها يک وکيل ساده بود. شهرت او هم به خاطر وکالت در پرونده خون هاي آلوده بود. دکتر صابري تا کنون عضو هيچ حزب اصلاح طلبي نبوده است. خيلي ساده بگويم تا پيش از انتخابات شوراي شهر فعاليت سياسي شايان ذکري نداشته است. اصلا دغدغه کار سياسي نداشت. دکتر صابري بيش از همه دغدغه حق و حقوق مردم را داشت، به خصوص معلولين و جانبازان. با شناختي که من از او دارم مي توانم بگويم که براي او آزادي هاي مدني و حقوق اجتماعي مردم بسيار حائز اهميت است. او در انتخابات چند روز پيش هيئت رئيسه با وجود بيماري و جراحت حاضر شد. اين عکس را ببينيد:

دکتر علی صابری

او اعلام کرد که راي او ، راي اصلاح طلبان است و يکي از آن 13 رايي بود که به نام مسجد جامعي نوشته شد. به نظر من دکتر صابري نمونه بارز اصلاح طلبي اجتماعي است. يعني دغدغه اصلاح طلبي دارد اما سابقه سياسي نه. در مقابل نمونه کاملا برعکس اين را هم داريم. ديگر همه ماجراي الهه راستگو را مي دانند. کسي که نه تنها در ليست اصلاح طلبان بود ، بلکه سابقه عضويت در يک تشکل اصلاح طلب به نام حزب اسلامي کار را هم داشت اما او به درستي تشخيص داده بود که اگر مي خواهد در سياست ايران باقي بماند بايد به ريسمان اصولگرايان چنگ بزند. اين شد که او آن روز به قاليباف و احتمالا چند روز پيش هم به چمران راي داد.

من معتقدم اصلاحات به معناي حزب و جناح سياسي سال هاست که مرده است اما اصلاح طلبي و خواست اصلاح امور به شکل پررنگ تر و زنده تري جاري است. کما اينکه اصولگرايي هم به شکل سنتي اش مرده است که اين خود نيازمند بحث مفصل تري است و شايد بعدها درباره آن هم نوشتم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    66 4
    جالب بود.
  • آرش US ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    83 5
    حتی اگر میخواستیم نتیجه گیری را قبول کنیم، درستش این میشد: " اصلاحات به معناي حزب و جناح سياسي را سال هاست که کشته اند" نه " اصلاحات به معناي حزب و جناح سياسي سال هاست که مرده است".
    • اسمال طلا A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      20 1
      بقول یک ناظر خارجی گرایشات سیاسی مردم ایران مانند رانندگی کردن آنهاست. در آخرین لحظه و بدون راهنما زدن یکمرتبه به چپ یا راست میپیچند.انتخابات در کشور ما طبق قواعد دمکراسی نیست که بتوان بر مبنای آن وزن جریانات و گروههای سیاسی را ارزیابی کرد. انتخابات ایران یک حرکت توده ای بدون شکل است که بیشتر بر اساس احساسات آنی شکل میگیرد. در نظر بگیرید 20 میلیون نفری که به خاتمی رای داده بودند اگر به هر یک از کاندیداهای اصلاح طلب رای داده بودند هیچگاه شاهد پدیده نادری به نام احمدی نژاد نبودیم. مطمئنا گروه زیادی از کسانی هم که به احمدی نژاد رای داده بودند در انتخابات اخیر به روحانی رای دادند. سیاست هم مثل هر مقوله بشری دیگر احتیاج به آموزش دارد. آموزشگاه سیاست هم احزاب هستند که فعلا نداریم.
  • بی نام BE ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    23 4
    نفست حق رفیق
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    16 5
    راست میگی.
  • آرمان NL ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    56 5
    دوست عزیز، هنگامیکه یکسری با افکاری پوپولیستی هر سیاهی رو سفید نشون میدهند و در هشت سال کشور رو به اندازه 40 سال عقب می اندازند و وزیری به اون نجابت رو استیضاح می کنند و به خاتمی ای که از نجیب ترین سیاستمداراهایه دنیاست هر ناسزایی میگن و ... رو موفق می دونی، بنده هم به شما میگم در تعریفه موفق بودنتون یه تجدیده نظری بکنید راه دوری نمی ره، بگذریم: این هم بگذرد و خدا همه ی ما رو به راه راست هدایت کند
    • محمد US ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      9 2
      من واقعا به درستی حرف ارمان ایمان دارم فهمیدنش هم سخت نیست نمی بینی شمشیرها از رو بسته شده برای مجلس اینده تا هیچ اصلاح طلب مقبولی وارد عرصه نشود به نظرم فتنه خط قرمز نیست اصلاح طلبی خط قرمز است عزیزم نتیجه هم معلوم پس تحلیلت رو اصلاح کن بی زحمت
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    70 3
    آقاجان چرا خودت رو به .... میزنی . تا زمانیکه نظارت استثوابی و رد صلاحیت اصلاح طلبان واقعی باشه همین میشه دیگه .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    57 4
    خير عزيز من اصلاح طلبي نمرده بلكه يه عده انحصارطلب با ابزار قدرتي كه دارند شوراي نگهبان، صداوسيماو... مقابلش ايستادن، امروزه اصلاح طلبي يعني ملت و اصولگرا يعني حكومت.
    • علی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      9 1
      الحق که جان کلام را گفتید .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    41 6
    اگه اصلاح طلبها رو رد صلاحیت نمیکردند اینجوری مقاله نمینوشتی خوشتیپ
  • مهدی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    31 2
    تحلیل خوبی بود.اصلاح طلبی در بدنه جامعه غالب است .ولی یک چیز را فراموش نکن مردم و اجتماع به مرور زمان پیروز عرصه سیاست هستند.واینو تو سال های اینده خواهید دید
  • اسماعیلی A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    6 11
    تحلیل خوبی بود.
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    6 35
    اصلاح طلبا حالا حالاها باید دنبال اصولگرایان بدوند تا بهش شاید برسند///////////////////////////
    • mohsen IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
      0 0
      این اصول گراها هستند که باید حالا حالا ها بدوند تا مثل اصلاح طلبان در بین مردم جایگاهی پیدا کنند . انتخاب های آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد .
  • شمس الديني A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    2 7
    چه اصلاح طلب چه جمع گراببخشيد اصول گرا هر دو شيفته هاي خدمت هستند البته به قول ما لرها چواشه اگر نه در طول هشت سال دوري از قدرت چگونه اصلاح طلبان يا حتي اصول گرايان مي توانند در ناز و نعمت زندگي كنند و اكثر فرزندانشان/دامادها و عروس هايشان در بهترين دانشگاه هاي اروپا و امريكا درس بخوانند.در كجاي دنيا فردي براي رضاي خدا و خدمت به مردم حاضر است صدها ميليون تومان خرج كند تا روي يكي از صندلي هاي سبز مجلس جلوس كند
  • مهربانی A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    25 4
    جالب بود اما فکر کنم تا خاتمی هست اصلاحات امیدوار است
  • احمد A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 19
    خیلی مسخره بود،طرف رو به زور آوردن که رای بده،حالا دارن ازش حمایت هم میکنن اگه مسجد جامعی خوب عمل میکرد که خود اصلاح طلبها که به قول شما بیشتر هم هستن بهش رای میدادن خوب تعجب میکنم از این جمله شما که اصلاح طلبی در جامعه گسترده شده است ولی بازم مجلس،شورای شهر و ... اکثریت اصولگرا هستند درضمن آقای روحانی هم اگه خودشو اطلاح طلب معرفی میکرد رای نمی آورد،باید دکتر عارف عزیزخدایی دوسش دارم میموندتا رای زیر سه میلیونش علنی بشه تا شما نویسنده عزیز متوجه بشی که اصلاح طلبی در جامعه گسترده نیست و فقط بوق و کرنا داره...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    5 19
    نمونه بارزی از تحلیل ‌های من در آوردی و حرفهای صد من یه غاز ... آخه استاد بزرگ چه جوری می‌شه یک جریان سیاسی پایگاه وسیع اجتماعی داشته باشه و بعد صندوق انتخابات رو از کف داده باشه ... اتفاقا یکی از دلایل شکست‌های مستمر اصلاحات همین توهمه ... اینکه همه مردم با مان مثل ما فکر می‌کنند ... توده وسیعی از مردم هیچ کدام از مفاهیم دموکراسي، آزادي بيان، حقوق برابر و نظائر آن ها با قرائت اصلاح طلبی اصلا مسئله‌شان نیست ... همین توهماته که موجب می‌شه اصلاح طلبان همیشه برای توجیه شکست‌هاشان یک گزینه کلیشه‌ای را مدام تکرار کنند: ما پیروز بودیم اگر می‌گذاشتند ...
  • جاوید IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    12 18
    آقای صادق روحانی تحلیل بدی نبود در کل،ولی در بیاناتتون طوری عنوان کردید که انگار هدف اصلاح طلبان دموکراسی ،آزادی بیان ،حقوق برابر و... هست و این رو در جامعه هم ترویج کردن.اتفاقا برعکس اصلاح طلبها در این چند ساله نشون دادن که نه دموکراسی میدونن چیه ،نه عتقادی به آزادی بیان و عقیده دارن و نه به حقوق مساوی اعتقاد دارن.مردم به روحانی رأی دادن فقط بخاطر مشکلاتی که مافیا و فاسدین ثروتمند و برخی خواص طرد شده در دوسال آخر دولت دهم بوجود آوردن و اصلا نگاهی به اصلاح طلب بودن یا نبودن روحانی نداشتن و مطمئن باشید مردم عاشق شخص نیستن و ممکنه باز نظرشون عوض بشه.پس هیچکس نمیتونه فکر کنه که همیشه در بین مردم جایگاه داره.بلکه بازیهای کثیف سیاسی و توطئه های فاسدین نظر مردم رو شکل میده.کمی دقت کنید لطفا
  • بی نام EU ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    32 3
    تا وقتی که رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان ادامه داره و چهره های واقعی اصلاح طلب برای من اصلاح طلب در لیست انتخابات نیست اینگونه مطالب هیچ ارزشی نداره ... اصولگرایان هم برن خدا رو شکر کنن که رد صلاحیت ها میدان رو برای بردهای کذاییشون هموار کرده
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    22 14
    اصلا تحلیل خوبی نبود...
    • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      17 11
      تحلیل بی نظیری بود .شما دوست عزیز از سیاست ایران بی خبرید بنده کارمند شورای شهر هستم و حرف ایشون رو میپذیرم
  • بی نام US ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    40 8
    جالب بود .... به امید پیروزی اصلاحات
  • بی نام US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    64 9
    اکثریت مردم ایران اصلاح طلب هستن.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    30 5
    اتفاقا تحلیل بسیار جامع و خوبیست. چون همانطور که نویسنده وهمه ایمان دارند که اصلاح طلب شیفته خدمت است ودلیلش حضور در بطن جامعه است. اما اصولگرا و افراطی یعنی تشنه قدرت ونشان آنهم قبضه ی کانونهای قدرت واز طریق آن ارعاب خدمتگزاران راستین مردمه.حتی از قرارگرفتن در پشت شعائر دینی هم ابائی ندارند
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    4 3
    دلیل اصلی پس افتادن اصلاح طلبان این است که صلاحیت آنها را برای حضور در انواع انتخابات تأیید نمی کنند. همین. با این وصف یکی مثل الهه راستگو یکباره به نام اصلاح طلبی حاضر می شود و چون وجودش تأثیری ندارد، تأیید صلاحیت می شود.
  • امین A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    26 4
    آقای صادق روحانی لطفاً بی انصافی نکنید.آخه بعد از انتخابات مجلس ششم در کدام دوره انتخابات به اصلاح طلبان اجازه حضور واقعی با عناصر درجه یکشان داده شد؟اتفاقا به نظرم این اوج موفقیت است که با این شیوه تایید صلاحیت ها باز هم اصلاح طلبان توانستند حدود 14 کرسی شورای شهر را به دست آورند...
  • حسین م..... IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    7 1
    درودبرعلی صابری وگونه اصلاح طلبی اش تحلیل آقای روحانی حکایت درستی ازآنچه درجریان اصلاح طلبی گذشته ومیگذردبود
  • محرمی A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    3 2
    سلام. بنظرم تحلیل درستی ارایه شده. اصلاح طلبان از نظر سیاسی ضعیف شده اند اما اصلاح طلبی در بین مردم درونی شده و بروز این رو در فعالین اجتماعی بیشتر می بینیم تا افراد سیاسی
  • علی صلاح IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 1
    اصلاح طلبی مثل خانم راستگو را چرا بزرگان حذف نمکنند موقع انتخابات با پرچم اصلاح طلبی می اید وبعد با وزیدن باد موضع خود را عوض میکند بزرگان اصلاح طلب رو در باسی با این خانم دارن یا بقیه اصلاح طلبان علنا اعلام کنند که ایشان اصول گرا هستند چون بار دوم است که این خانم با بیرق اصلاح طلبی خود راجا میزند ولی در عمل به اصولگرایان رای میدهد وبه نظر من منافقانه عمل میکند که اصلاح طلبان باید طردش کنند
  • مانى IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    2 0
    دنياي سياست به امثال دكتر صابرى نياز دارد.
  • مهدی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    4 0
    اصلاحات تا زمانی که آقای خاتمی حضور دارند مانند خون در رگ جاریست و با یکی دوتا انتخابات از بین نمیرود نظرتان محترم ولی با نگاهی به کابینه میشود فهمید که اصلاحات زتده است و در دل مردم جای دارد به امید پیروزی در انتخابات آتی مجلس.