تابناک نوشت:

فیلم «رستاخیز» اثر مهم احمدرضا درویش، بالاخره پروانه نمایش دریافت کرد و قرارداد پخش این فیلم تاریخی-مذهبی نیز با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی کشور که تحت نظر رهبر انقلاب فعالیت می‌کند، منعقد شده و در جلسات آینده شورای صنفی نمایش درباره نوبت اکران این فیلم و ترتیب اکرانش تصمیم گیری خواهد شد.

در این میان مسئله اساسی این است که در «رستاخیز» چه ممیزی اعمال شده و اثر به نمایش درآمده از چه کیفیتی به نسبت نسخه به نمایش درآمده در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برخوردار است؟ ظاهراً مطابق با اصلاحات صورت پذیرفته، چهره خاندان امام حسین (ع) -به خصوص زمانی که خاندان امام حسین (ع) در فیلم معرفی می‌شوند- حذف شده است.

همچنین درباره نمایش چهره حضرت عباس (ع) تا آنجا که امکان داشته، سکانس‌هایی که حذف‌شان به کلیت این اثر ارزشمند آسیب وارد نمی‌کرده، حذف شده اما در عین حال 50 درصد سکانس‌هایی که حضرت ابوالفضل (ع) حضور دارد همچنان حفظ شده و چهره قمر بنی هاشم نیز در برخی سکانس‌ها به طور واضح به نمایش در می‌آید و نورانی کردن چهره‌ها متنفی شده است.

بر اساس پیگیری‌های «تابناک»، در ماه‌های اخیر رایزنی‌های بسیار گسترده‌ای با مراجع اعظام و علمای تاثیرگذار درباره آثار این فیلم و همچنین اثر مثبت نمایش چهره در برخی سکانس‌ها برای تاثیرپذیری مخاطب صورت پذیرفته و برخی چهره‌های تاثیرگذار نیز این استدلال‌ها را پذیرفته‌اند. یکی دیگر از دلایل همراهی جریان‌های عقیدتی با این رویه و پذیرش نمایش چهره حضرت عباس (ع)، استفتای عالی‌ترین مقام تصمیم گیرنده در چنین مواردی است که هنوز رسانه‌ای نشده است.

در متن این استفتاء تاکید شده که نمایش چهره علمدار کربلا با حفظ شان و منزلت و جایگاه ایشان بلااشکال است و احمدرضا درویش نیز پس از دریافت این فتوا و همچنین فتوایی از یکی از علمای برجسته عراق درباره بلااشکال بودن نمایش چهره، اقدام به ساخت این اثر کرده و با توجه به فتوای این مقام عالیتربه مذهبی و سیاسی کشورمان، اطمینان داشته سدی برای اکران عمومی فیلم «رستاخیز» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینماییِ تاریخ، درباره واقعه عظیم عاشورا، وجود نخواهد داشت.


با توجه به آنکه نخستین روز ماه محرم 1435 هجری قمری مصادف با روز 4 آبان ماه 1393 خواهد بود، طبیعتاً برای اجرای برنامه اکران اعلام شده، باید حداکثر تا ابتدای مهرماه شاهد اکران سراسری رستاخیز در ایران باشیم اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا علی‌رغم صدور پروانه نمایش این فیلم با اصلاحاتی که اکنون شاهدش هستیم، درباره اکران فیلم با این محتوا نیز شاهد تاخیر خواهیم بود؟

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    امان از افراط و تفریط که کمر مملکت را شکسته
    • رضاتنها IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      24 3
      اسم ابولفضل که میاد ناخداگاه این نوحه میاد رو زبونم ؛؛ ابولفضل سالار زینب؛ابولفضل سالار زینب.........
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    یا ابالفضل
    • محمد ق IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      اونایی که منفی دادن مشکل روحی روانی خاصی دارن؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      اشتباهي منفي دادم،جانم فداي حضرت ابوالفضل
  • ياسين IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    44 79
    صورتي پيدا كنيد كه مثل قمر بني هاشم باشد؟ايا ميتوانيد؟اشتباه است اگر نشان داده شود؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    32 52
    مشکل این فیلم خیلی بیشتر از این هاست، چندین موردکه با واقعیت عاشورا مطابقت ندارد.در ضمن اگر قرار بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل عبود چرا در سریال زیبای مختارنامه پخش نشد؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      11 2
      البته فایلهای بلوتوثش پخش شد و با اون افتضاحی که یمرباقری درست کرده بود همون بهتر که پخش در تلویزوین نشد. اونقدر صحنه های مربوط به علقمه و شهادت حضرت مسخره بود که آدم عوض اینکه ناراحت بشه حرصش در می اومد. نه فقط با نقلهای تاریخی مطابق نبود بلکه تحریف هم شده بود. آخه کجا نوشته که شمر کنار علقمه وایساده بود و...؟ آدم واقعا ناراحت میشه.
  • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    36 11
    پس مشکل فقط سریال فاخر مختار بود؟ چهره حضرت عباس و اهل بیت امام حسین به کنار، با تحریف های تاریخی که تو فیلم صورت گرفته که هر بچه دبستانی هم قادر به درکش هستن چیکار میخوان بکنن؟ ای کاش از اقایون میپرسیدن این فیلم رو دقیقا از روی کدوم منبع یا مقتل ساختن؟ هرچند تمام این فیلم ساخته ذهن نویسنده و کارگردان هست و سندیت تاریخی نداره، رفتین سینما خودتون متوجه منظورم میشین
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    نکنید این کار رو تبعات بسیاری داره. نمونه بارز هم سریال حضرت یوسف، ناخداگاه چهره اون بازیگر بجای شخصیت اصلی در ذهن نقش میبنده
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    34 69
    واقعاً واقعاً واقعاً متأسفم از ساخت چنین فیلم هایی،چون هنر ندارن چون چیزی بلد نیستن میخوان با نشون دادن چهره ی مقدسین دین فیلمشون فروش کنه،کارشون دیده بشه،کارشناسان بگن این اثر متفاوته و ... چند وقت دیگه با همین توجیهات چهره ی اماماعرو هم میخوان نشون بدن ...
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    مردم جازه اکران این فیلم موهن را نخواهند داد؛ امام حسین ع خط قرمز ماست
    • قلندر A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      19 7
      طبق چیزی که روال شده بعضی ها حرف خودشون رو میزنن بعد میگن مردم .حاجی شما از طرف همه وکالت داری یا آمار گرفتی که میگی مردم اجازه نمی دن . مملکت قانون داره و قانونی بر مبنای اسلام که اکثریت هم بهش رای دادن اگر فیلمی که ساخته شده قواعذ وضوابط رو رعایت کنه اجازه نمایش پیدا میکنه حالا اگر دوست نداری نبین وبرداشتت رو به دیگران تحمیل نکن برای خودت نگه دار.
    • بی نام US ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      25 5
      مردم یا تو؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      3 1
      احتمالا شما که نماینده مردم نیستین آدم عاقل وکیل و وصی نمی خوان علیرغم عشقی که به حضرت ابوالفضل دارم فکر نمی کنم نشون دادن چهره ایشون مشکلی داشته باشه باید یه راهی پیدا بشه نسل جدید با ایشون ارتباط برقرار کنن در مقابل فیلمهایی که هر روز غربیها می سازن ما هم باید به شخصیت هامون عینیت بدیم الان بچه ها جومونگ رو بهتر از شخصیتهای بزرگ ملی و مذهبی می شناسن و این به خاطر معجزه تصویره
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    28 67
    ببینید کی گفتم،، آیت الله وحید نمیزاره پخش شه این فیلم
  • نوکر امام حسین A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    لعنت خدا بر هر کس که بخواهد قداست قمر منیر بنی هاشم را بشکند،،،آقای تهیه کننده نیت شما هر چقدر هم خیر باشد این کار با فرهنگ ما جور نیست،،،ما چشم امیدمان به آیت الله وحید خراسانی است که اتمام حجت کند با وزارت ارشاددرست مانند سریال مختارنامه و ماجرای نمایش چهره علمدار کربلا،، ،، بنده با تمام احترامی که برای آقای درویش قایل هستم اما از عاقبت این حرکت نادرست می ترسم،،،عواقب بسیار سنگینی خواهد داشت یقینا
  • نوکر عباس مهرداد IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    24 14
    اگه بخوان چهره ای بجای مولایمان عباس نشون بدن ضمن اعلام مخالفت اصلا به هیچ عنوان نگاه نمیکنیم بگذارید هاله های نور در ذهن ها باقی بمانند... السلام علیک یا ساقی کرببلا یا عباس ع
  • رمضانی US ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    20 17
    دوستان عزیزی که مخالفت دارند با نمایش سیمای حضرت ابوالفضل العباس، با این استدلال که تقدس ایشان شکسته میشه، ممکنه توضیح بدهند که دقیقاً سخنشون چه حجت شرعی ای داره؟ آیا مراجع عظام تقلید به اندازه عوام دغدغه حفظ حریم ایشان را ندارند؟ از قضا باید توجه کرد که گاهی "غلو" و "اغراق" درباره جایگاه بزرگان مذهبی، اولین قدم در راه تحریف معارف دین بوده. در حالی که در معارف شیعه در باب مفهوم عصمت ائمه اطهار هم در میان صاحب نظران بحث جریان داره، عده ای نعوذبالله به نحوی برخورد میکنند که گویی جایگاه حضرت ابوالفضل، برتر و فراتر از نبی اکرم، امامان و صحابه رسول بوده. این تلقی غلط بیش از هرچیز محصول مجالس شرک آلود و منحرف مداحان جاهل است که بزرگترین خطر برای اسلام و روحانیت هستند.
  • مهدی اردبیل IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    14 9
    سلام : شهر اردبیل که به دارالارشاد شهرت دارد. پس چرا در ایام محرم حق حمل هیچگونه عکسهای معصومین اللخصوص حضرت ابوالفضل ع را نداریم آیا فتواهای حضرات شهر به شهر فرق میکند ؟
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    12 11
    اگه چهره نشون ميديد كسايي كه تو ذهن مردم خوبنو بزاريد. مثل شهاب حسيني. يا همون مصطفي زماني يوزارسيف
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    7 7
    سینما هم شده جای بازیهای بچگانه . . .
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    18 11
    چطور این همه سال چهره های این عزیزان رو جورهای مختلف نقاشی می کردند و به تصویر می کشیدند اشکالی نداشت؟ یعنی چی که قداستشون با این کار کمرنگ میشه یا از بین میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اون آقایی هم که سریال حضرت یوسف رو مثال زده باید بگم اتفاقا اصلا هم اینطور نیست یعنی حالا که مردم هنرپیشه ای رو در نقش حضرت مریم یا حضرت یوسف دیده اند دیگر قداستشان را از دست داده اند. حضرت مریم و حضرت یوسف همچنان در نظر ما مسلمانان مقدس و محترمند و هرگز ذره ای از حرمتشان کم نشده که اتفاقا بیشتر هم شده چرا که شناخت بیشتری نسبت به آنها پیدا کرده ایم. انسانها قادرند این مسایل جزیی را از هم تمیز بدهند.
  • بی نام RO ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    6 7
    من مایلم به تعزیه اشاره کنم ،سالهاست که در تعزیه ها افراد مختلف با چهره های مختلف نقش امام حسین و حضرت عباس را بازی می کنند و چهره شان را نیز نمی پوشانند و مردم همچنان ارادت بسیاری برای این بزرگواران قایل هسند بنده با نمایش چهره حضرت عباس هیچ مشکلی ندارم و این موضوع را به نفع شیعه و معرفی آن به جهانیان می دانم .شما به اسطوره های غربی نگاه کنید ،همه آنها با فیلم های هالیوودی معرفی شدند اسطوره هایی که خیال و توهم هستند و هیچ نقطه مثبتی ندارند .چرا ما با ابزار هنر ،بزرگان دینی و معرفتی خود را به جهان معرفی نکنیم ،مگر چه اشکالی دارد ؟ مگر چه اشکالی دارد که دنیا با نام بزرگ حضرت ابوالفضل از طریق یک فیلم سینمایی آشنا شود ؟ دنیای امروز دنیای رسانه و فیلم و سریاله ،چه بسا یک فیلم میتونه ...
    • علی A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      5 0
      آخه برادر من توانائی سینمای هالیوود با اون همه تجهیزات و دوربینهای مدرن کجا سینمای ما کجا که نفسهاش به شماره افتاده . بهترین راه تخریب تبلیغ ضعیف کردنه . تمام سازندگان و دست اندرکاران این معدود سریال تاریخی و مذهبی هم اذعان دارند که ما حتی یک سیستم مدیریتی برای یک همچنین پروژه هایی نداریم . وقتی برای فیلم سلیمان نبی از چینی ها برای جلوه های ویژه استفاده میشه و وقتی سریال امام علی خلاصه میشه در ولید و قطام و وقتی در مختارنامه بازیگر مطرح شمشیر را مثل چماق دست میگیره دیگه چه جای این قمپز در کردنه . حالا بیائید با چهره یکی از پاک ترین اسطوره های تاریخ تشیع کاری کنید که آخرین تبر هم به تنه اعتقادات مردم بخوره بعد بگید این بضاعت ما بود و وظیفه ما عمل به تکلیف بوده
  • مولانا IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    13 5
    خلق را تقلیدشان برباد داد / ای دوصد لعنت براین تقلید باد
  • هاشم IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    6 19
    خودم حداقل یک سینما را آتش خواهم زد.
    • ارشاد EU ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      3 2
      چرا هاشم جان؟ چی شده مگه؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      10 4
      پیشنهاد میکنم خودتو آتش بزنی ازجان و مال مردم چرا خرج میکنی؟
  • فرین A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    12 4
    همه چیز را از عرش به فرش آورند......پناه بر ابوالفضل.....
  • مهدی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    9 1
    دو گروه به واسطه من به هلاکت می افتند: کسانی که در دشمنی من افراط می کنند و کسانی که در دوستی من راه افراط را می پیمایند. مولا علی. مراقب باشید در دسته دوم قرار نگیرید. در تاریخ بارها و بارها چهره عیسی مسیح به تصویر کشیده شده است. آیا از قداست و ارزش آیشان کاسته شده؟ زمانی می گفتند حتی نشان دادن بدن معصومین نیز اشکال دارد. آیا فیلم "امام علی" یا فیلمی که در مورد حضرت رضا ع ساخته شد، از جایگاه و قداست این بزرگواران کاست؟ خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
  • فائزه IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    6 4
    درسته که نشون دادن چهره حضرت ابولفضل علیه السلام از نظر شرعی مشکلی نداره اما اگه نشون بدن همون اتفاقی که برای مصطفی زمانی تو سریال یوسف پیامبر افتاد میفته هنوزم که هنوزه عوام اقای زمانی رو یوسف پیامبر صدا میزنن که اصلا خوب نیست کاش چهره ی حضرت ابولفضل رو نورانی میکردن.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    5 0
    در زمان اکران فیلم رستاخیز در جشنواره، علما ومراجع وحتی مردم عادی ايرادات این فیلم را دیدند. بیش از بیست مورد اشکال تاریخی وتحریف واقعه عاشورا در این فیلم است. مانند شهادت حضرت علی اکبر. بعضی مواقع این اشتباهات هر چند ممکن است که عمدی نباشد ولی خودش بهانه را به دست دشمنان اسلام وشیعیان میدهد. به اسم امامان واهل بیت با شعور و اعتقادات مردم بازی نکنید. مچکرم
  • ر.ق A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    9 5
    من هم با چهره سازی از این بزرگواران مخالفم. بازیگر این نقش هم در مراسم تجلیل از دست اندرکاران این فیلم با شلوار لی پاره پوره مثلا مد روز و پیراهن کوتاه یقه باز با گردنبند شرکت کرده بود. خدا به خیر بگذرونه
  • مریم IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    4 0
    برای شناسوندن اسلام خودمون ب غرب قرار نیس حتما از مواد اونا برای ساختن استفاده کنیم.....جنس مواد اونا کاملا فرق میکنه.....ماجرا صرفا تاریخی نیس....قسمت اعظمش مذهبیه....من واقعا متوجه نمیشم ....این فیلم خیلی تحریفات داره....باید جواب ابا عبدالله رو بدن.....شده عین فیلم نوح و حضرت موسی غرب...