تغییر واحد پولی از طریق حذف صفر معمولا به بالاتر رفتن کارایی و تسهیل معاملات تجاری کمک می کند و حسابداری چه در سطح ملی و چه در سطح بنگاه ها را آسان تر خواهد کرد.

آرش پور ابراهیمی: از سال 1960 تاکنون اقتصادهای در  حال توسعه بیش از هفتاد بار اقدام به تغییر واحد پولی خود کرده اند. چنین اقدامی معمولا شامل حذف یک یا چندین صفر از پول ملی می شود. اگرچه حذف صفر بیشتر اقدامی تکنیکی و اقتصادی به نظر می آید اما گاهی هم انگیزه های سیاسی باعث تن دادن دولت ها به تغییر واحد پول می شود. البته باید توجه کرد که تغییر واحد پول به معنی تغییر در ارزش پول ملی و یا تغییر در قدرت خرید مردم نخواهد بود.

به نظر می رسد اقتصاد ایران در آینده ای نه چندان دور شاهد حذف چندین صفر از پول ملی باشد. این طرح هم مانند هر طرح اقتصادی دیگر موافقان و مخالفان خود را دارد و البته در میان افراد جامعه هم سوالاتی را برانگیخته است. اولین نگرانی اینست که آیا چنین طرحی در زمان مناسب انجام خواهد شد و آیا اصلا اجرای آن ضرورتی دارد؟ با نگاهی به تجربه دیگر کشورها می توان فهمید که الگوی مشخصی برای زمان صحیح حذف صفروجود ندارد. برخی کشورها به محض حل معضل تورم سرسام آور و یا حتی در هنگام مبارزه با تورم اقدام به حذف صفر کرده اند و برخی دیگر با تاخیر زیاد و حتی چند سال بعد از به ثبات رسیدن اقتصاد خود دست به تغییر واحد پولی زده اند.

دومین نگرانی مربوط می شود به کارایی حذف صفر و توانایی آن برای برطرف کردن نابسامانی های اقتصادی. در این مورد به نظر نمی رسد کار چندانی از واحد پولی جدید برای حل معضلات بربیاید. تجربه آرژانتین و برزیل نشان داد که بحران اقتصادی می تواند بعد از حذف صفر هم به اقتصاد بازگردد. در این مقاله انگیزه دولت ها از حذف صفر و مزایا و معایب چنین اقدامی مورد بررسی قرار گرفته است.

چرا به پول ها چنین می کنند؟

دلایل متنوعی برای تصمیم یک کشور به تغییر واحد پولی خود وجود دارد، از کسب اعتبار بین المللی و بازیابی هویت داخلی گرفته تا کنترل بازار پول و کاهش فشار تورمی.

معمولا کشورها بعد از تجربه تورم سرسام آور و هنگامی که سیاست های پولی و مالی برای بخشیدن ثبات به اقتصاد را به کار بردند اقدام به اصلاح واحد پولی می کنند. چنین اقدامی این پیام را برای سرمایه گذاران خارجی به همراه خواهد داشت که فضای اقتصاد کشور به ثبات رسیده است. همچنین با کاهش ارزش پول بعد از یک دوره تورم، افراد جامعه در معاملات روزانه خود همواره به یاد می آورند که پول کشورشان چگونه ارزش خود را از دست داد، همین مسئله باعث می شود که همچنان انتظار دوره ای دیگر از تورم را داشته باشند، چنین طرز تفکری در فعالیت های اقتصادی آن ها تاثیرگذار خواهد بود و به فشار تورمی خواهد انجامید. به همین خاطر تغییر واحد پول می تواند انتظار تورمی را تغییر دهد. البته باید توجه کرد که تاثیرگذاری بر انتظار تورمی افراد از طریق مجموعه ای از سیاست های پولی و مالی امکانپذیر است که حذف صفر تنها بخشی از آن ها به حساب می آید.

یکی دیگر از انگیزه های دولت ها برای حذف صفر، بازیابی هویت ملی است. شکی نیست که داشتن واحد پولی کم ارزش بر نگرش افراد تاثیر می گذارد و چه بسا باعث خود کم بینی شود. جدا از اینکه حذف صفر از لحاظ اقتصادی به ارزش پول نمی افزاید اما همین که هر واحد پولی کشور در مقابل ارزهای خارجی از قدرت بیشتری برخوردار باشد باعث خوشایندی افراد و کسب اعتماد به نفس خواهد شد. اگر دولتی بازیابی هویت ملی را در برنامه های خود داشته باشد، حذف صفر و ایجاد واحد پولی که با ارزهای مهم جهان برابری کند می تواند یکی از اقدامات محتمل باشد.

انگیزه مهم دیگری که باعث می شود دولت ها واحد پولی خود را تغییر دهند، بی اعتمادی مردم کشور به پول ملی و استفاده آن ها از ارزهای خارجی و به خصوص دلار آمریکا در معاملات روزمره است. در چنین شرایطی است که دولت کنترلی بر عرضه پول ندارد و اقتصاد آن تابعی از اقدامات بانک های مرکزی دیگر کشورها خواهد شد. به همین خاطر دولت ها با تغییر واحد پولی و تلاش برای کسب اعتبار مجدد تلاش می کنند تا از میزان استفاده از ارزهای خارجی در اقتصاد کشور بکاهند.

از دلایل ذکر شده می توان پی برد که تصمیم برای حذف صفر از پول کشور می تواند تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی باشد. اما مزایا و معایب چنین اقدامی چیست؟

مزایا

تغییر واحد پولی از طریق حذف صفر معمولا به بالاتر رفتن کارایی و تسهیل معاملات تجاری کمک می کند و حسابداری چه در سطح ملی و چه در سطح بنگاه ها را آسان تر خواهد کرد. به علاوه استفاده از واحدهای کوچکتر پول، حمل و نقل آن را آسان تر کرده و همچنین زمان مورد نیاز و خطرات آن مانند سرقت را کاهش می دهد. همانطور که گفته شد حذف صفر از انتظارات تورمی در میان افراد جامعه می کاهد و به اطمینان نسبت به پول ملی می افزاید. اگر حذف صفر بعد از اصلاحات اقتصادی و ایجاد ثبات در اقتصاد و به طور صحیح اجرا شود می تواند بر کاهش تورم هم تاثیرگذار باشد. همچنین با حذف صفر دولت توان ضرب سکه های پر ارزش تر و البته کاربردی تر را دارد.

معایب

خطرات و ایرادات حذف صفر را می توان به پنج گروه عمده تقسیم کرد. اولین ایراد تاثیر تورمی ناشی از گرد شدن قیمت ها رو به بالا است. با حذفصفر قیمت بسیاری از کالاها برای رند شدن افزایش پیدا می کند. برای مثال اگر کالایی اکنون 15500 ریال باشد، اگر سه صفر از پول ملی کاسته شود تبدیل به 15.5 واحد می شود که ممکن است برای راحتی به 16 تومان تبدیل شود. چنین رخدادی در مقیاس کلان فشار تورمی ایجاد خواهد کرد. ایراد دوم هزینه فهرست بها (menu cost) است. هزینه فهرست بها به هزینه های ناشی از تغییر قیمت ها برای بنگاه های اقتصادی اشاره دارد که مثال بارز آن الزام رستوران ها به تغییر فهرست غذاها و بهای آن ها و چاپ فهرست بهای جدید است. در واقع تمام بنگاه ها ناچارند قیمت های خود را بر اساس واحد پولی جدید تغییر دهند که این مسئله هزینه زا خواهد بود. همچنین دولت ها باید جهت چاپ اسکناس و ضرب سکه های جدید و نیز جمع آوری و امحاء اسکناس و مسکوک از دور خارج شده هزینه زیادی را متحمل شود. سومین ایراد تاثیرات روانی ناشی از کاهش دستمزدها است. چنین اثری که ناشی از کاهش ناگهانی دستمزد اسمی است به خصوص بر اقشار کم درآمد محسوس تر خواهد بود.  به علاوه تغییرات اساسی مانندحذف صفر در اقتصادهای در حال توسعه ممکن است باعث بی اطمینانی به شرایط اقتصادی شود، در این شرایط خطر خروج سرمایه ها از کشور و همچنین دست روی دست گذاشتن سرمایه گذاران برای مشخص شدن عاقبت طرح وجود دارد. آخرین خطر در مورد حذف صفر که مهمترین آن ها هم به محسوب می شود اینست که صفرهای حذف شده بعد از مدتی دوباره بازگردند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد نه تنها تمام زحمات و هزینه های انجام شده بی حاصل خواهد بود بلکه باعث بی اعتباری زیادی در سطح بین المللی و داخلی خواهد شد.

مرور مطالعات انجام شده توسط صندوق بین المللی پول و برخی اقتصاددانان در زمینه نتایج تغییر واحد پولی نشان می دهد که اگر حذف صفر در شرایطی انجام شود که اصلاحات اقتصادی ناموثر بوده و یا سیاست های ثبات اقتصادی در میانه راه قرار دارند، آنگاه نتایج مطلوبی از تغییر واحد پولی به دست نخواهد آمد. به همین خاطر است که توصیه می شود که اگر حذف صفر بعد از به سرانجام رسیدن برنامه ثبات اقتصادی انجام نمی شود حداقل به عنوان آخرین مرحله از آن به کار گرفته شود. بررسی ها نشان می دهد که زمانی حذف صفر از پول ملی موثر واقع خواهد شد که حوزه کلان اقتصاد از ثبات برخوردار باشد، تورم در حال کاهش باشد، نرخ ارز با ثبات باشد، دولت از ولخرجی های مالی پرهیز کند و در سطح جامعه اعتماد زیادی نسبت به سیاست های دولت وجود داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان اگر حذف صفر بتواند با موفقیت به سرانجام برسد آنگاه هزینه های جانبی آن مانند چاپ اسکناس جدید از آنجا که هزینه هایی موقتی به حساب می آیند چندان اهمیتی نخواهند داشت و نگرانی در مورد آن ها بی مورد خواهد بود.

 منابع:

International Monetary Fund (2003): Lessons from the Crisis in Argentina

  Mosley, L. (2005): Dropping Zeros, Gaining Credibility?

Soludo, C.C. (2007): Strategic Agenda for the NAIRA

Bello Dogarawa(2007): The Economics of

Currency Redenomination 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنیامین A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    موافق حذف صفرهای اضافی هستم 1000تومان یا10000ریال باید یکی شود مثلا 1دلار البته اسم ایرانی
    • احمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      10تا صفر هم کم بشه فایده ای نداره
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      141 5
      اصلا همین الان هم بین مردم هیچکس نمیگه مثلا 100000 ریال. میگن ده تومن.
    • سیا IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      راست میگوید در همه کشور همه میگویند تومان کسی جز در بانکها و موسسات دولتی از ریال حرفی نمیزند. واحد پول را غیر عربی کنید، ریال عربی است و برای همین مردم آنرا مچاله میکنند.
    • فرهاد A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      10 3
      شما این خبر رو کامل خوندید ویا کارشنااس اقتصادی هستید که یکدفع موافق شدید؟ معایب اون رو تو همین گزارش بخونید تا متوجه بشید چه اثز مخربی داره. این راه خل برا کشورهایی است که اقتصادشون تثبیت شده وسغی وخطا نمیکنند نه مثل ما که فسااد اقتصادی واداریمون گوش فلک رو کر کرده. میدونید اگر صفر خذف بشه طبق همین گزارش اگر کالای 500 تومن گرون بشه معادل 50000 هزار تومن الانه این راه کار بهیچوجه براا ایران خوب که نیست ویران گر است. میگید نه برید از طراح یارانه ها بپرسید
    • مهدی A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      9 1
      ریال عربی نیست یونانی است تومان هم مغولی
    • مهدی A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      22 0
      این کار منحرف کردن ذهن مردم از ضعف اقتصادی و ناتوانی در برابر حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم است اگر راست میگید مشکلات مملکت را حل کنید.
    • بی نام US ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      9 3
      ریال به زبان اسپانیایی به معنیِ پادشاهی رویال می‌باشد
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      4 4
      یکم فکر.... بد نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    چند سال پیش نظرسنجی کردن واحد پول رو تغییر بدن اخرشم هیچی به هیچی مگر ملت مسخره شمان که برای کاری که انجام نخواهید داد نظرسنجی میکنین
    • مهندس رضائی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      21 10
      یکی از الزامات انجام هر پروژه و از جمله این موضوع تحقیق و نظرسنجی و اطلاع از میزان رضایت مردم نسبت به پروژه میباشد. این کمترین کاری است که ما مردم میتوانیم انجام دهیم و با اعلام نظر مخالف و یا موافق خود بطور صادقانه مسئولین و متولیان کار را مطلع کنیم. اگر فرهنگ کار جمعی در ما تقویت شود مسئولین نیز خواسته و یا نا خواسته به سمت خواسته های ما سوق داده میشوند و مجبور به پاسخگویی و تمکین نطریات جامعه خواهند شد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    65 9
    صفر های پول ایران واقعا دارن زیاد میشن. درضمن الان بین مکالمات روزمره مردم تقریبا صفر ها به صورت ناخوداگاه کم شدن. ما دیگه نمیگیم دومیلیون ریال. میگیم دویست هزار تومن. یک صفر کمتر شده. تازه خیلی ها هم میگن دویست تومن. البته خب هزینه های چاپ اسکناس همینطور که اشاره کردید باید لحاظ بشه که با این بودجه ای داریم خیلی دور از انتظاره.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    130 9
    طبیعتا این کار پاک کردن صورت مساله است
  • شهریار IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    42 7
    بسیار مقاله ریبایی بود. از نثر زیبای شما متشکرم
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    32 8
    واحد پول ایران باید درست بشه. واحد پول ما ریال است و جزء آن دینار. اما دینار که به تاریخ پیوسته و ریال هم فقط مخصوص جایی است مثل بانک. اگر همچون زیمبابوه نباشیم، انجام این کار می‌تونه اثرات مفیدی داشته باشه. ملاک عمل 1000 ریال درنظر گرفته بشه و اون رو 1 واحد پولی در نظر گرفت. در زندگی مردم عملا کمتر از اون تأثیری نداره و اینجا میشه دو روش رو بکار برد: 1 تا 100000 ریال میرسیم به 100 واحد پولی مثلا 100 سنت ایران و بعد ده‌هزارتومان الان میشه 1 دلار ایران و ... . 2 جزء خرد پول درنظرگرفته نشه و 100 تومان امروزی بشه 1 تومان حذف سه صفر و همین گونه ادامه پیدا کنه. یعنی چک یا همون اسکناس صدهزارتومانی تازه به چاپ رسیده، میشه 1000 تومان.
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      39 4
      چه اثرات مفیدی میتونه داشته باشه؟ تولید میره بالا یا اشتغال ایجاد میشه یا قدرت خرید عوض میشه؟ چی؟
    • بابك A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      1 0
      1000 تومان امروزي بايد بشه يك تومن يا هر اسم جديدي كه واسش ميذارن
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    71 5
    یه هزار تومنی بگذارید جلوتون با موبایل ازش بگیرید انقدر از این عکس تکراری استفاده نکنید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    80 6
    در این صورت درآمد ماهیانه من یک ریال خواهد بود . شاید هم یک پاپاسی . شاید هم یک چوب . شاید هم ....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    30 13
    عزیزم سه تا صفر هم کمه.
  • اسی RO ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    32 2
    مطلب خوب و پر باری بود سپاس فراوان از نویسنده محترم
  • بي نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    30 2
    از طرف ديگر در حال حاضر عملا هزار توماني جاي صد توماني سابق را گرفته وبلكه كمتر زيرا يك پرس چلو كباب كه الان بالغ بر ده هزار تومان است قبلا يعني حتا حدود سالهاي 65 زير صد تومان بود . بنابرين واحد پول ايران ارزشي به تنهايي ندارد.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    34 3
    در شرايط عدم امكان كنترل بازار يكي از خطرناك ترين اقدام ها است چون دقيقا با هر بار افزايش قيمت ها مبلغ افزايش يافته رقم خيلي زيادي مي شود و لطفا فكر نكنيد كه اتفاق نمي افتد .شخصا اين مورد را در اروپا مشاهده كردم كه واحد خورد ، يورو عملا از بين رفته و يكدفعه كالا از يك يور مي شود 2 يورو در حالت اضطرار در صورت انجام اينكار حتما مي بايست نام پول جديد هيچ تشابهي با اسم قديم آن نداشته باشد تا بتوان مثلا گفت ده هزار ريال برابر 1 ... است
  • مهدی A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    65 22
    این کار باید بعد تک رقمی شدن تورم انجام شه..خواهشا یک بار برای همیشه این واحد پولی رو هم سر و سامان بدین تومان و ریال کلا عوض کنید یک نام ایرانی و فارسی بگذارید تمام
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      39 84
      مگ ایران فقط فارسه ؟
    • احسان A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      88 30
      ایران کشور پارسیه... همیشه هم خواهد بووود
    • من IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      52 7
      اونايي كه منفي دادن مي‌خوان بگن ايران كشور پارسي نيست؟ مثلاً الآن ما همه اسكاتلندي‌هستيم؟
  • پويا ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    27 3
    بهتون تبريك مي گم با اين مقاله ي خوب. ذكر منابع بسيار جالب بود. آخه اين روزها دزدي علمي بسيار رونق دارد. مثل بسياري از پايان نامه هاي دانشگاهي كه هيچ ارزش علمي ندارند.
  • اسماعیل IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    44 2
    من یه چیزی میخواستم بگم که شاید ربط زیادی نداشته باشه. من خودم امام خمینی رو هم قبول دارم و هم دوس دارم اما چه اجبار و الزامی هست که روی همه اسکناس های ما عکس امام خمینی باشه. ما دانشمندان و بزرگان دیگه ای هم داریم که میشه عکسشون روی اسکناس چاپ بشه تا هم باعث آشنایی بیشتر مردم بشه و هم تنوع باشه. خبرآنلاین اگه میشه در این مورد هم مقاله بنویس.
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      12 3
      امام مخالف بودند عکسشان رو پول باشد و تمام این کارها بعد از رحلت امام انجام شده است.
  • . IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    13 3
    5 ساله دارید همینارو میگید
  • عرفان IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    20 4
    خواهش میکنم چیزی رو عوض نکین چون تجربه نشون داده تمام کارهای شما بدون مطالعه و دقت کافی هست و همیشه وضع رو خرابتر کرده. نمونش میشه همین هدفمند کردن یارانه که باعث شده ایران به بدتراین شرایط خودش برای زندگی برسه و مردم برو سختی و مشکلات زیادی برای زندگی روزمره خودشون بندازه.
  • مكس A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    15 3
    با حذف هر تعداد صفري تنها مقياسها تغيير ميكنه و گرنه اقتصاد همونه كه بود
  • عباس RO ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    23 3
    حذف صفر و اینجور چیزا مثل پاک کردن صورت مسئله میمونه، بابا مشکلات ما چیز دیگه ایه، وقتی منه کارمند حقوقم به ریاله و خرج کردنم به دلار، حالا شما بیا 100 تا صفر هم حذف کن، ارزش پول همچنان باقی می مونه، حقوق ما رو که نمیبرن بالا، قیمت ها دقیقا مثل جت می رن بالا، والا بقران با این نوناشون
  • بی نام US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    13 1
    این جور که شما گفتین معایبش بیشتر از مزایاشه اگه واقعاً اینطوریه چرا می خواین انجامش بدین ؟
  • علیرضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    23 24
    باید ریال به کل حذف بشه اسم واحد پول ملی هم به پارسی باید تغییر کنه
  • هموطن A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    10 1
    مشکلات عنوان شده هیچکدام مشکل جدی ای نیست. 1 دولت همین الان هم برای چاپ اسکناس و سکه های مبلغ پایین کلی هزینه میکنه. 20 تا 50 تومنی که میشه 1000 تومن. پول یه آدامس. 2 میشه شرکتها رو ملزم کرد که قیمت کالاها رو رند نکنند. توی مبالغ پایین بار تورمی اش خیلی پایینه. 3 فهرست بهاء بسیارش از شرکتها بخاطر تورم دائم داره تغییر میکنه. اگر تورم مهار بشه این مشکل هم حل میشه.4 خطر روانی مقدار دستمزد از کی تا حالا مسئله روانی کارگر ها برای دولت مهم شده. قدرت خرید مهمه. 5 و البته بزرگترین مشکل با مهار تورم و کنترل قیمتها درست میشه. البته اگر ارگانی در ایران باشه که بتونه قیمتها رو کنترل بکنه. که من بعید میدونم
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    10 3
    باتوجه به مطلب گفته شده زیانهای این طرح بیشتر می باشد. چون در سوابق دولت های گذشته اجرا موفق هیچ طرح مهمی به چشم نمی خورد و تاریخ نشان داده که مردم ما در چنین شرایطی بدترین عملکرد را از خود نشان می دهند
  • احمد A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    38 16
    پیشنهادم اینه باحذف 4تاصفر10000ریال بشه یک واحد.اسمش هم بشه پارسی
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    5 2
    والا ضررش بیشتر از منفعتش هست.....این همه کار انجام بدیم بعد تاثیر چندانی هم نبینیم راستش انتظارم ندارم مثل همیشه تاثیری ببینم....
  • 111111111111111 A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    3 1
    مقاله خوبی بود
  • گيلاني A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    15 5
    حتما" بايد چهارتا صفر حذف شه تا درست در بياد وگرنه مثلا" ده هزار ريال ميشه ده تا واحد پول كه واسه مردم غريبه است چون الان به ده هزار ريال ميگيم يه تومن. اسم جديدش هم به نظرم دريك يا زريك كه واحد پول هخامنشيان بود خوبه
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    18 23
    امیدوارم اسم پولمون پارسی بشه و یه تحول اساسی تو اقتصادمون ایجاد کنه.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      13 3
      اسم پول که باید از زبان فارسی باشه. ولی اینکه اسمش بشه پارسی اصلا خوب نیست. یعنی چی پارسی؟ انگار انگلیس هم اسم پولشو بذاره انگلیش
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    18 0
    آره خیلی شیک و مجلسی اختلاس سه هزار میلیاردی تبدیل به اختلاس میلیونی میشه و نیازی به پیگیری و محاکمه نخواهد بود.....
  • علیرضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    6 0
    اگر هزار بار صفر کم بشه تا اقتصاد درست نشه مشکل حل نمیشه
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    3 0
    در یکی دوتا از کشورهای همسایه ایران حذف صفر صورت گرفت و ارزش پول انها بالا رفت و اوضاعشون بهتر شد. قبل از این اتفاق، هموطن های ما وقتی به این کشور میرفتند با پول کمی میتوانستند کلی ولخرجی کنند ولی حالا دقیقا برعکس شده اونا وقتی ایران میایند کلی گردش و خرید میکنند .
  • اقتصادی IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    4 0
    آقا همون اوشلوق از همش بهتره واحد پول میشه 1 اوشلوق
  • افشین A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    4 0
    فرض محال، محال نیست. بیایید فرض کنیم که دو راه در پیش رو داریم: راه اول حذف چند صفر از واحد پول ملی. پر واضح است که با این کار به هیچ وجه "ارزش" پول ملی افزایش پیدا نخواهد کرد و قدرت خرید مردم زیادتر نخواهد شد. راه دوم که فرض محال است باز گرداندن "ارزش" پول ملی به بیش از 30 سال پیش زمان طلایی که هر دلار آمریکا تنها 75 ریال و یا 7.5 تومان بود. با این کار قدرت خرید مردم بیش از 400 برابر خواهد شد. در دنیای واقعی هرگز قادر نخواهیم بود ارزش ریال را به آن زمان بازگردانیم و قصد اینجانب برای بیان این راه حل فرضی تنها مطرح کردن این موضوع بود که راه حل اصلی تنها و تنها "افزایش ارزش پول ملی" است و صرفا" با تغییر چند صفر هیچ اتفاق مثبتی برای اقتصاد نخواهد افتاد. با تشکر، افشین حدادی
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    4 1
    سایه سیف را زا سر ریال کم کنید ارزشش بالا می رود.
  • بابا A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    این روشها و مشکلات هست اما مشکل اصلی اینه که چون نرخ تورم بالاست بعد از گذشت مدتی هزینه تولید اسکناس ها و سکه های با مبالغ پایین از ارزش مبادله ای انها بالاتر میرود و این زیان بسیاری برای بانک مرکزی دارد ویا اینکه ارزش فلزات بکار رفته در سکه های با مبالغ پایین از ارزش ریالی انها بالاتر میرود و از بازار جمع اوری و ذوب و فروخته میشود با توجه به این موارد حذف صفرها جز اثر روانی اثر دیگری نداردو فقط مردم را برای پله بعدی تورم اماده میکند
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    عمرمون هم کم میشه