معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیش‌بینی دولت از رشد اقتصادی شش ماهه ابتدای سال را یک درصد عنوان کرد و گفت: از 4.2 میلیارد دلار منابع مالی آزاد شده ایران هیچ رقمی وارد بودجه نشده است.

به گزارش فارس، نشست خبری محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پیرامون عملکرد یکساله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امروز در ساختمان اصلی این معاونت برگزار شد.

او گفت: طبق بررسی‌های مرکز آمار، برآوردهای اولیه از رشد اقتصادی نیم درصدی طی 6 ماهه اول امسال حکایت دارد.

نوبخت ادامه داد: البته این رقم تا پایان ماه جاری نهایی می‌شود و پیش‌بینی ما این است که طی 6 ماهه اول امسال بیش از یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و این رقم تا پایان سال به نزدیک 2 درصد خواهد رسید.

او با بیان اینکه در صورت در نظر گرفتن وضعیت فعلی، تمام اعتبارات عمرانی استانی در سال جاری اختصاص خواهد یافت، گفت: همچنین پیش‌بینی می‌کنیم همه طرح‌هایی که قابلیت اتمام در سال جاری را داشته باشند در حال حاضر 246 طرح هستند و تا پایان سال به طور کامل تخصیص اعتبار می‌شوند.

نوبخت با بیان اینکه طی سال جاری اعتبارات تبصره 22 مربوط به برقراری توازن بین مناطق مختلف نیز به طور کامل تخصیص خواهد یافت، گفت: بودجه برنامه ششم توسط دولت انجام شده و پیش نویس این برنامه با 14 جلد پیوست به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شده تا با اصلاحات به ما ابلاغ شود.

او ادامه داد: در سال گذشته پرداخت اعتبارات 21 هزار میلیارد تومان، علاوه بر این 2 هزار میلیارد تومان نیز از محل فروش اوراق مشارکت در جهت تأدیه پیمانکاران است که در مجموع 23 هزار میلیارد تومان پرداختی ما بود که این رقم در سال 91 معادل 13 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است.

نوبخت با گزارش آخرین گزارش منتهی به 6 شهریور امسال گفت: در این مدت 71 هزار و 821 میلیارد تومان منابع بودجه عمومی شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی حاصل شد و به این ترتیب با وجود شرایط تحریم وضعیت منابع نسبت به سال گذشته در همین مدت 1.5 برابر شد که این مسئله نشان می‌دهد حتی شرایط تحریم نیز نمی‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد.

او با بیان اینکه از 4.2 میلیارد دلار منابع مالی آزاد شده ایران هیچ رقمی وارد بودجه نشده است، گفت: از ابتدای امسال تا 6 شهریور امسال 56 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 برابر شده است و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.7 برابر شده است.

به گفته او، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی نیز در این مدت 3.2 برابر شده و دارایی‌های سرمایه‌ای استانی نیز 8.1 برابر شده است که البته این رقم تا هفته قبل 13 برابر بود.او گفت: تخصیص اعتبارات جاری فقط 85 درصد است که این کار در خروج اقتصاد ایران از رکود بسیار موثر است.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه اعتبار واحدهای آموزشی که نیاز به ترمیم و مرمت داشته‌اند، صددرصد پرداخت شده، گفت: همچنین 70 درصد اعتبارات تعدادی از طرح‌های مناطق سردسیر پرداخت شده است.

او با اشاره به حمایت رهبر انقلاب برای اختصاص دو میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی گفت: برای طرح‌های ناتمام آب در مناطق مرزی این منابع اختصاص خواهد یافت و نیز سال خوبی برای پرداخت بدهی پیمانکاران خواهد بود؛ همچنین 4810 میلیارد تومان در اسفند به پیمانکاران پردخت شد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امسال بودجه سال 94 به وقت و به صورت عملیاتی با حذف تمامی تبصره‌های تکراری به مجلس ارائه خواهد شد و نیز از ماه‌های آینده با شکل گرفتن برنامه ششم نوع نگاه و رویکرد دولت ارائه می‌شود.

او گفت: برای اینکه به فرهنگ در کنار اقتصاد و خروج از رکود بپردازیم همه دستگاه‌های مربوط فراخوان خواهند شد و از همه اشخاص حقیقی و حقوقی برای برنامه ششم دعوت می‌شود تا برنامه‌های خود را ارائه و در جهت تدوین استفاده شود.

نوبخت گفت: آغاز سال جاری همراه با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و متناظر با 24 بندی که وجود دارد، دستگاه‌های اصلی و فرعی کمک‌کننده مشخص شده و خارج از کلی‌گویی اهداف کمی و زمان‌بندی پیش‌بینی شده است و ابتدا در کمیته شورای تخصصی اقتصاد جمع‌بندی و سپس برنامه دستگاه‌ها در شورای اقتصاد تصویب شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: از درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها فقط سهم صنعت 3400 میلیارد تومان است که در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت و پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات و سود بانکی پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه سهم تولید از درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها 5200میلیارد تومان است، گفت: در این زمینه عقب نیستیم و قرار نیست از آن پولبه بانک‌ها بدهیم؛ چرا که سررسید تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌ها تاکنون اعلام نشده است.

* رشد 90 درصدی واریزی به خزانه از محل درآمدهای نفتی

نوبخت در ادامه با بیان اینکه طبق قانون 14.5 درصد از منابع حاصل از فروش نفت به شرکت نفت اختصاص داده می‌شود گفت: 31 درصد از این منابع نیز برای اجرای طرح‌های بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد و تنها 54.5درصد از این منابع به ریال تبدیل می‌شود.

او ادامه داد: تا به حال مجموع درآمد پیش‌بینی شده از محل فروش نفت به طور کامل محقق نشده و حدود 92 درصد آن به خزانه واریز شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای مختلفی در فضای فعلی آمادگی خرید نفت ایران را دارند گفت: در این مورد راهکارهای لازم تدوین شده و اجرایی خواهد شد.

او با بیان اینکه تاکنون 32 هزار و 458 میلیارد تومان از این محل حاصل شده است گفت: 54.5 درصد از این رقم به خزانه واریز شده که نسبت به مدتمشابه سال قبل 90.4 درصد رشد داشته است.

نوبخت در پاسخ به سؤالی در مورد پرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملیبابت برداشت در جهت پرداخت عیدانه کارمندان دولت در سالهای گذشته نیزگفت: ما هر سال لطف و کرامتی که دولت قبل در این مورد داشته است را با پرداخت 2 درصدی به صندوق جبران می‌کنیم.

* احتمال اصلاح برخی ارقام بودجه امسال

او در مورد لایحه خروج از رکود نیز گفت: بودجه سال جاری از نظر ما نیازی به اصلاح ندارد مگر در جهت تکمیل لایحه خروج از رکود که ممکن است برخیاعداد بودجه اصلاح شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در مورد میزان تحقق حماسه اقتصادی در کشور نیز گفت: اینکه برای 2 سال متوالی رشد منفی اقتصاد کشور به رشد مثبت تبدیل شود و تورم بالای 45 درصد را مهار کنیم به معنی ایجاد حماسه اقتصادی است.

* بررسی‌ها برای احیای سازمان مدیریت ادامه دارد

نوبخت در مورد چگونگی احیای سازمان مدیریت نیز گفت: قرار است این کار طی ماه آینده انجام شود و در این مورد سناریوهای مختلفی مطرح است که در حال دریافت و بررسی نظر کارشناسان هستیم.

او توضیح داد: در حال حاضر سازمان با مشکلی روبه‌رو نیست و با ایجاد 2 معاونت در ریاست جمهوری کارهای لازم انجام می‌شود بنابراین اینکه برخی می‌گویند دولت موضوع احیای سازمان مدیریت را فراموش کرده درست نیست.

او ادامه داد: برای هویت‌بخشی به سازمان مدیریت سناریوهای متفاوتی مطرح است از جمله اینکه به صورت سازمان مدیریت احیا شود و یا سازمان برنامه وبودجه و یا اینکه به عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه فعالیت دهد و یا وضع دیگری داشته باشد که تا ماه آینده برای انتخاب یکی از این حالت‌ها به جمع‌بندی خواهیم رسید.

* موافق برداشت از صندوق توسعه برای وام ازدواج نیستیم

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملی جهت پرداخت وام ازدواج نیز گفت: دولت موافق برداشت از صندوق توسعه ملی نیست و بهتر است 500 میلیون دلار را صرف پروژه‌های عمرانی کنیم.

خبرنگاری عنوان کرد که فوریت این طرح به تصویب رسیده و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از نظر موافق رهبر با این طرح خبر داده است، نوبخت گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم ولی اگر نظر رهبری موافق این طرح باشد قطعاً بحث دیگری است و حتماً ایشان همه جوانب را در نظر می‌گیرند.

* 2906 طرح نیمه‌تمام، میراث دولت دهم

او در مورد اجرای طرح‌های نیمه‌تمام دولت قبل نیز گفت: 2906 طرح نیمه‌تمام در دولت قبل وجود داشت که البته هر طرح برای خودش شامل 4 یا 5 پروژه است.

او گفت: اجرای این طرح‌ها 400 هزارمیلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و البته بسیاری از طرح‌ها درحال حاضر دارای توجیه اقتصادی نیستند که در مورد اجرای این طرح‌ها بازنگری خواهد شد.او همچنین با اشاره به مصوب شدن برخی طرح‌ها در سفرهای استانی دولت یازدهم گفت: طرح‌هایی که در این سفرها مصوب شده‌اند در اسفند ماه امسالافتتاح خواهند شد.

* قدرت خرید مردم در حال افزایش است

نوبخت در مورد برنامه دولت برای خروج از رکود با وجود کاهش قدرت خرید مردم نیز گفت: 2 اتفاق باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که یکی از آنها موضوع تورم و دیگری کاهش ارزش پول ملی در برابر پولهای خارجی است.

او با بیان اینکه در حال حاضر نرخ تورم کاهشی است گفت: به هر میزان که تورم کاهش یابد قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت و علاوه بر این با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز شاهد تقویت پول ملی هستیم که در واقع این دو مسئله به معنی افزایش قدرت خرید مردم است که البته کافی نیست و باید ادامهیابد.

* حقوقی از نهاد ریاست جمهوری دریافت نمی‌کنم

نوبخت در مورد دریافت حقوق از نهاد ریاست جمهوری نیز گفت: من حقوقی ازنهاد دریافت نمی‌کنم و فقط حقوق هیأت علمی دانشگاه را دریافت می‌کنم و در مورد سایر وزرا نیز حتماً همینطور است که البته این موضوع را پیگیریخواهیم کرد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمعی از فرهنگیان شهر تهران IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    1 1
    جناب آقای دکتر نوبخت ، سلام ، انصافف با توجه به مسئولیت تان حکم می کرد این تفاوت حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت را بر طرف می کردید ، جناب نوبخت عزیز شما خوب حرف می زنید اما برای معلمان تاکنون عملکرد مثبتی نداشتید ، کجا عدالت نوشنه شده معلمان با تحصیلات لیسانس ، و فوق لیسانس و دکترا از آبدارچی سایر وزارتخانه ها کمتر حقوق بگیرند . آقا معلمان تعلیم وتربیت انسان را بر عهده دارند نا کی دولت تدبیر وامید دکتر روحانی نسبت به معلمان بی توجه خواهد بود ، حتما سال انتخابات ریاست جمهوری ؟