تسنیم نوشت:

رهبر حوثی‌ها در یمن ضمن درخواست از مردم این کشور برای اعلام نافرمانی مدنی و برگزاری تظاهرات گسترده علیه دولت این کشور، گفت: من از تمامی گروه‌های سیاسی در یمن می‌خواهم تا نسبت به خواسته‌های مردم جدی‌تر عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، "عبدالملک حوثی"، رهبر حوثی‌ها در یمن در سخنانی اظهار داشت: ما جنبش و اقدامات خود را براساس طرحی هدفمند و عادلانه برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص آغاز کردیم، اما به جای این که خواسته‌هایمان محقق شود، سیاست غارتگری و گرسنه نگه داشتن مردم و تبدیل مردم ما به مردمی فقیر ادامه یافت و دولت شکست خورده یمن همچنان بر سر کار باقی مانده است. ما طرفدار حق و حقیقت هستیم و ما با دولتی فاسد مواجه شده‌ایم.

وی تصریح کرد: مردم ما نه به دلیل گمراهی و فریب بلکه به خاطر رنج‌ها و گرسنگی‌ها دست به اعتراضات زده‌اند. همگان در یمن حتی ثروتمندان خواهان کاهش قیمت سوخت و فرآورده‌های نفتی و پایان دادن به بحران اقتصادی هستند.

حوثی اظهار داشت: همگان در میدان‌های تحصن می‌دانند که جنبش امروز ما صرفا برای تحقق خواسته‌های گروه "انصار الله" نیست، بلکه برای عملی کردن خواسته‌های تمامی مردم یمن است. ما از جهانیان می‌خواهیم تا با چشمی غیر از چشم آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها یا اسرائیلی‌ها به جامعه و مردم ما نگاه کنند و از جهان عرب می‌خواهیم که با یمنی‌هایی که در کشور آن‌ها هستند، به خوبی رفتار کنند.

رهبر حوثی‌های یمن با بیان اینکه جنگ تبلیغاتی ابزاری است که فاسدان برای مقابله با خواسته‌های قانونی یمنی‌ها بر آن تکیه می‌کنند، از تمامی گروه‌های سیاسی خواست تا با خواسته‌های مردم یمن با جدیت بیشتری برخورد کنند.

وی گفت: از مردم یمن می‌خواهم تا برای اعتراضات و تحصن خود در مرحله سوم که آخرین مرحله نیز است، آماده شوند و امروز (دوشنبه) در میدان "التغییر" در صنعاء دست به تظاهراتی گسترده بزنند.

عبدالملک حوثی عنوان داشت: این اقدامات تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت و من امیدوارم مردم یمن بدانند که اقدامات ما اقداماتی بسیار مهم خواهد بود.

به رغم درخواست‌های شورای امنیت برای پایان دادن به اعتراضات علیه دولت یمن، عبدالملک حوثی از تمامی طرفداران خود خواست تا برای تحقق خواسته‌هایشان دست به نافرمانی مدنی بزنند.

در همین حال خبرگزاری تسنیم نوشت:  ملک عبد الله پادشاه عربستان در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس جمهور یمن اعتراضات مردم یمن به سیاست های دولت این کشور را تلاش برای به هم ریختن ثبات و امنیت یمن توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی یمن، عبدربه منصور هادی در یک تماس تلفنی با ملک عبدالله پادشاه عربستان وی را در جریان جدیدترین تحولات این کشور قرار داد و مدعی شد که این تحرکات خطری برای ثبات و امنیت یمن به حساب می‌آید.
در حالی که مردم یمن اعلام کرده‌اند که هدف آنها سرنگونی حکومت نبوده و بلکه برکناری «دولت فاسد» است، منصور هادی در این تماس تلفنی گفت: «این تحرکات اقداماتی نشات گرفته از اقدامات منطقه‌ای است که هدف آن به شکست کشاندن طرح کشورهای عربی حوزه خلیج است.»
از سوی دیگر پادشاه عربستان تاکید کرد که از یمن برای حفظ امنیت و ثبات این کشور حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و تاکید کرد که عربستان و جامعه بین المللی تحرکات آنها (حوثی‌ها) را هدف آن به هم ریختن امنیت و ثبات در یمن است، رد می‌کند و ثبات یمن در واقع ثبات عربستان به حساب می‌آید.
اظهارات ملک عبد الله در حالی است که عبدالملک الحوثی شب گذشته طی سخنانی گفت : ملت یمن جنبشی روشمند و واضح را آغاز کرد و سه خواسته یعنی لغو دستور آزادسازی قیمت‌های سوخت، سرنگونی دولت فاسد و اجرای نتایج گفت‌وگوها را مطرح کرد.
پیشتر یک منبع دیپلماتیک به پایگاه خبری یمنی «حیات عدن» گفت که عربستان سعودی تهدید کرده است، برای متوقف کردن آنچه که تلاش حوثی‌ها برای تصرف صنعا پایتخت یمن خواند، از زور استفاده خواهد کرد.
مقامات عربستانی با لحنی شدید حوثی‌ها را تهدید کرده‌اند که هر تلاشی برای به دست گرفتن قدرت در صنعا کودتا علیه قانون اساسی، تصمیمات بین المللی و کودتا علیه مصوبه‌های گفت‌و‌گو‌های ملی است که اخیرا به پایان رسیده است.
درپی اعتراضات گسترده مردم یمن در روزهای جاری، شاه سعودی برای مهار اعتراضات و نجات دولت یمن به تکاپو افتاد و دستور اعطای نفت و پول فوری و بلاعوض به یمن را صادر کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =