خطر داعش را نباید ساده انگاشت، این چیزی است که حالا سیاستمداران اروپایی و امریکایی و همین طور شماری از سردمداران دولت های عربی به آن اذعان می کنند، البته منهای ترکیه که گویی توافقاتی با داعش دارد که البته معلوم نیست کسی به آنها پایبند باشد.

پادشاه عربستان گفته است که داعش تا یک ماه دیگر به اروپا و تا دو ماه دیگر به امریکا خواهد رسید. چنین اظهار نظری از پادشاه عربستان شگفت می نماید. یا آن که واقعا از جایی خبر دارد که دیگران خبر ندارند و یا آن که تصوری مثل پدرش عبدالعزیز در فتح قلعه های نجد و حائل و کویت و یا ماجرای حمله به کربلا و قطیف و احساء دارد که با قتل عام پنج هزار نفر در یک شهر خواست بر کربلا مسلط شود اما نشد.
با این حال، هرچه هست، داعش در این مرحله، همین طور که ایشان می فرمایند عمل کرد، و منطقه وسیعی را مابین حلب و اربیل به همین ترتیب فتح کرد.
در این مدت، بی توجهی دولت های همسایه، و همین طور بی توجهی کشورهای بزرگ و نیز نهادهای بین المللی در توجه به اوضاع منطقه، و نیز مشارکت بسیاری از همین ها در تجهیز افرادی که یا جزو همین دسته و گروه بودند یا آن که بعد پیوستند این فاجعه را پدید آورد.
اما اکنون که نزدیک است آتش دامن برخی از ایشان را بگیرد، برای ترساندن اروپا و امریکا، بحث از تصرف یک ماهه و دو ماهه اروپا و امریکا می کنند. پادشاه عربستان بهتر از هر کسی می داند وضع داخل عربستان تا چه اندازه به نفع داعش است، به طوری که تمام مشایخ را بسیج کرده و از نظر مرزی و امنیتی هم تمام قوای خود را بکار گرفته است. اینها نیست مگر آثار تربیتی سلفی گری در این چند دهه حالا قرار است منطقه را به اسم اسلام و خلافت اسلامی تصرف کند.
ماجرایی در اروپا و امریکا اتفاق نخواهد افتاد، هرچند ممکن است عملیاتی در آن نواحی بکنند، اما اگر قرار باشد مشکلی پدید آید، اول در عربستان و ترکیه و اردن خواهد بود، یعنی بعد از شام و عراق. هراس عربستان هم از همین است.
اما ایران، تصور این که داعش در ایران کاری انجام بدهد، بر اساس تجارب تاریخی، تقریبا محال است. دولت عظیم عثمانی، آن هم با پادشاه ستمگری مثل سلطان سلیم که فقط در سال 922 نزدیک به دویست هزار نفر از اهل سنت را به بهانه سرکوب ممالیک در جریان حمله به جزیره العرب، شامات و مصر کشت، نتوانست صفویه را از صحنه گیتی حذف کند و ایران را به اشغال عثمانی درآورد. درست است که شاه اسماعیل در سال 920 در چالدران شکست خورد، اما نه تنها مردم ایران که دولت صفویه هم به سرعت قد علم کردند.

 

سلیم و اسماعیل

رسول جعفریان

بعد از آن هم بارها و بارها عثمانی ها حمله کردند، حتی وقتی که افغانها دولت صفوی را ساقط کردند، عثمانی ها تا همدان آمدند، به اسم خلافت و تسنن و این قبیل مطالب، اما ایران برای آنها تصرف ناشدنی شد.
در این سوی هم، دولت ازبک، بارها تا خراسان و مشهد آمد، شیعیان را قتل عام کرد، اما هرگز نتوانست دولتی استوار و ثابت حتی در خراسان برای چند سال نگاه دارد.

 

نقاشی نبرد اسماعیل و شیبک خان ازبک در چهلستون

رسول جعفریان

الان هم به رغم آن که تلعفر مرکز شیعیان ترکمان سقوط کرد، و آن هم بعد از مقاومت، آمرلی در تمام این مدت، برابر داعش ایستاد. حالا هم بحمد الله با همکاری همه گروه ها و حمایت هوایی امریکا، تحت عناوین بشر دوستانه، آمرلی از محاصره نجات یافته است. مسلما این شیعیان غیور ترکمان این ناحیه بودند که این دو ماه سخت مقاومت کردند.
بنابرین پادشاه عربستان فکری به حال مملکت خود بکند، چنان که اردن و ترکیه و مصر باید چنین بکنند که مسلما اگر قرار باشد، داعش برق و بادی باشد و بوزد مسلما در سمت و سوی ایران نخواهد بود. ایران استوار ایستاده و حتی وقتی توسط افغانها هم سقوط کرده، هنوز چند سالی نگذشت که نادره دورانی آمد و با همت همین مردم، آنها را چنان تاراند و از مملکت بیرون کرد که جز چند صد نفر نتوانست خود را به موطن اصلی شان در قندهار برسانند.

 

مردان و زنان آمرلی تن به اسارت برابر داعش ندادند و مقاومت کردند

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    70 2
    اين نوشته بيشتر از اينكه تحليلي و تخصصي به حساب بياد شبيه بيانيه راهپيمايي ها بود متن تحليلي بايد بدور از احساسات باشه
  • یک رزمنده دوران دفاع مقدس IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    32 14
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ایرانی در 8سال مردانه به تنهایی جلوی تمام شیاطین بزرگ ایستادگی کرد اینکه شیطونکی بیش نیست
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    15 47
    علت اين كه داعش تو اونجا ها مي تونه هر غلطي بكنه ولي براي ما عددي نيست اينه كه ما ايراني و شيعه هستيم.
  • peyman IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    پیرو ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      3 18
      با جمله ات مشکل ندارم ولی ربطش به بحث ضعیف بود
  • hamid A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    19 2
    مقایسه کردن ایران اون زمان با ایران الان درست نیست
  • ارش EU ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    34 12
    این یعنی چی که ما افتخارکنیم عثمانیها بارها تا مرکز و جنوب ایران پیشروی کردن ولی ایران رو اشغال نکردن هرنوبت ازاین حملات صدها هزار کشته و اسیر و مجروح ببار آورده.اینقدرتعصبات الکی و توهم پیروزی نداشته باشیم.داعش هم اگرسمت ایران نمیاد میدونه اینجا پشتیبان نداره و قبرستانش خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    عثمانی ها دنبال تکمیل نسل کشی های قرن های اخیر خودشون هستند، داعش هم دنبال تکرار جنگ قادسیه هست اما نمی دونه این ایران دیگه اون ایران ضعیف نیست که شکست بخوره همشونو تو همون صحرای فرات پرپر میکنه...
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    9 17
    اون‌زمان که مردم در دفاع از تشیع مقابل متجاوزین خارجی ایستادن فرقی بین آئین آبا و اجدادی و آئین اجانب می‌دیدن... حالا اینجا هم داعشی هست.....
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    9 3
    مثل مور و ملخ تارو مار شون می کنیم فقط یکیشون قدم به این خاک مرزو بوم بزاره
  • علی IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    16 3
    داعش بزرگترین تهدید امنیتی برای ایران و شیعیان است. دست کم گرفتن چنین تهدیدی باعث پشیمانی است. شاه عربستان هم در حال رد گم کردن است. نقش عربستان در ایجاد، تقویت و هدایت این گروهک انکار ناشدنی است
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    14 10
    جناب جعفریان باور نمی کنم این متن را شما نوشته باشید آن قدر مثال برای نقد و رد نوشته ی شما هست که دلم نمی آید که بنویسم چون می دانم دانسته ندید گرفتید واقعا متاسف شدم راستی چرا؟ چرا این طور نوشتید؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    8 5
    ابوبکرالبغدادی هم اگر دوست داره بشه سلطان محمد خدابنده می تونه بیاد ایران اما اگر می خواد حکومت به اصطلاح خودشون اسلامی درست کنه بهتره دور ایران رو خط بکشه چون یهو یادش می ره چکار می خواسته بکنه و شروع می کنه به ساخت مسجد با دو گلدسته.
  • mostafa A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    23 7
    من فقط میدونم تا اسم تعرض به ایران و ناموس ایرانی میاد فشار خونم به حدی بالا میره که فشار ناشی از اون تو شاهرگم میخواد سرمو از جاش بکنه و به چشمام فشار میاره ، فکر کنم همه ایرانیها اینجورین و وقتی پاش بیافته با تمام وجود از خاک و ناموسشون دفاع میکنن تا ایران همیشه ایران باشه
  • ملت ایران A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    34 2
    از مردم فقط برای ابراز قدرت به رقبا استفاده نکنید...در وضعیت سخت اقتصادی که حاصل 8 سال مدیریت بی تدبیر و خودسر بر کشور بوده دستگیر ملت باشید نه پا گیر آن...ملت در مقابل متجاوزان وظیفه خود را میداند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    نباید خودمونو گول بزنیم اینکه عثمانی ها پایتخت و کل مملکت ما رو نگرفتند به خاطر این نبود که تو جنگ ها از ما شکست می خوردند اونا اکثر جنگ هاشونو در برابر ما بردند بخاطر این بود که بیشتر نیروهاشون رو توی جنگ صرف بالکان و اروپای شرقی کرده بودند چون اون منطقه خیلی براشون مهمتر بود البته تا تونستند از مملکت ما کندند و کلی هم جنایت و قتل عام مرتکب شدند چه اینور تو ارمنستان چه اونور تو اروپا...اون قسمت تاریخ خیلی ناراحت کننده است
    • محمدmm A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      35 44
      درسته که عثمانیها همزمان با ایران در اروپا هم میجنگیدند ولی ایران هم همیشه با ازبکها در درگیری بود و نمیتونست با خیال راحت جلوی عثمانی بایسته.در ضمن عثمانیها در مهمترین جنگهاشون با ایران با بیشترین نیروها و قدرتمدترینهاشون میومدند و دراینطور مواقعی سعی میکردن که در چند جبهه در جهان درگیر نباشن و تمرکزشون به ایران بود مثل نبردشون با شاه اسماعیل،چهارنبردشون با شاه طهماسب،نبردشون با شاه عباس کبیر و در نهایت جنگهاشون با نادرشاه.
    • کومار A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      36 21
      در جواب محمد،شاه عباس کبیر یا .... در ضمن صفویه هیچوقت در مقابل عثمانی توفیقی نداشتن اونا نخاستن ایرانو کامل بگیرن ولی از ما کندن مرزهای غربی امروز مال همون دورانه
  • امين A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    2 1
    ايروني ساقه و برگ و ريشه ساقه از ريشه جدا نميشه روزگارمون پاييز ميشه اما هيچ وقت زمستون نميشه
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    2 0
    چون مرزامون با اونا خیلی طولانیه وارد شدنشون هر چند بعیده اما اگرم اتفاق افتاد بعد از وارد شدن همون لب مرز خاکشون میکنیم
  • مرد IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    1 0
    قدرت داعش در برابر قدرت ایران هیچ است . رژیم بعث صدام نیز توان مقاومت در برابر ایران را نداشت . چیزی که توان نظامی و اقتصادی ایران را تحلیل میبرد حمایت همه جانبه چندین قدرت از امثال صدام و داعش است و گرنه غیر باور بود که صدام بتواند 8 سال در برابر ایران دوام بیاورد .کشورهای قدرتمند هدفی جز فرسایش و درگیری دوباره ایران و عقب افتادن آن ندارند.باید مراقب همین مگس های موزی مانند داعش بود تا باعث فرسایش ایران بزرگ نشوند زیرا انها نه یک تن نه یک ارتش بلکه چندین کشور علیه ایران قدرتمند هستند.
  • محمد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    10 6
    هیچ دشمنی رو دست کم نگیرید غرور کاذب خیلی خطریه جناب حجت الاسلام توجه کنند اما اینکه داعش بره عربستان هم چیز خوبی نیست. قبله مسلمین آنجاست .
  • مرتضی A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    2 1
    البته با نظر جعفریان موافقم که داعش در ایران فعلا هیچ کاری نمی تواند بکند غیر از اینکه دولت مقتدری بتواند در ورای مرزهای ما تشکیل بدهد ان مو قع خطر ناک هست .و واقعا عثمانیها در جنگ چالدران با انکه مجهز به تو پخانه بودند و ده برابر نیروی ایران نفرات داشتند مجهز به کار ازموده ترین نیروها که یعنی ینی چری بودند سه روز مقاومت مردانه ایرانیان اها را کلافه کرده بود .و وقتی هم تیریز را گرفتند متوجه شدند که این نیرو سازماندهی می شود و بر میگردد چو ن در راسشان یکی از شجاع ترین پادشاهان صفوی بود یعنی شا اسماعیل اول گرچه فرماندهان شجاعی مانند خان محمد استاجلو از دست رفته بودند .پس داعش کوچکتر از ان هست که با هیبت کنونی کاری انجا دهد وخطر متوجه عربستان و اردن سنی نشین هست تازه در سوریه ارتش محدود علوی گ
  • کوچک جنگلی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    4 0
    داعش را باید در نظر گرفت یا ابرقدرتهای پشت آنان را؟
  • بینام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    14 5
    روم نتونست ایران عزیزمو تسخیر کنه اینا که یه مشت عرب پاپتی هستن...
  • عبدالله IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    2 4
    اگر جرات آمدن داشت بیاید چنان درسی به این داعش داده می شود تا ابعاد فراموش نکند که با ایرانی درگیر شوند البته داعش ضربه شست ایران را چشیده است مبارزه حزبالله لبنان در سوریه نمونه کوچکی از این نبرد بود.
  • ایرانی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    5 24
    اقا چرا تخم نفاق می پاشی صحبت از گذشته ای می کنی که نمی توان تغییر داد حالا بیا برگرد وصحبت از جنگ ایران عثمانی وفلان وفلان بکن چی عوض میشه وراه مقابله با داعش وهمه تهدید های دیگر ایجاد حس برادری تمامی اقوام ومذاهب ایرانی با استفاده از عدالت وپرهیز از ظلم به سایر هموطنان با عقاید گوناگون می باشد جایی که صرف ایرانی بودن برای برابری وبرادری در عمل کافی باشد .
    • بی نام A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      11 8
      شما چه مدل ایرانی ای هستی که از صحبت جنایات تاریخی عثمانی ها علیه ایران برآشفته میشی؟ عثمانی چه ربطی به به اقوام ایران داره؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    7 13
    استاد عزیز صریح بنویسید و کتمان نکنید که منطق عاشورایی شیعه را زنده و مقاوم نگه داشته است . در راهپیمایی اربعین موکب ترکمن ها را دیدم ولی امروز خیلی به شان علاقه پیدا کردم. جمله زیبایی است حال از هر که باشد : الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء
  • فرزاد A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    4 4
    بنده همه نوشته های شما هموطنان عزیز را خواندم. همگی ما دغدغه دشمن خطرناکی که با سوءاستفاده از دین دنیا رامورد تاخت وتاز قرار داده است راداریم. این دشمن بشریت است که ازطرف کشورهای جاهل عربی واسراییل و اردوغان و مرسی نفرین شده حمایت شده و به اینجا رسیده است. اما ما ایرانیها چه شیعه چه سنی اول ازهمه ایرانی هستیم ودرتمام دوران در هر دینی که بودیم اینرا ثابت کرده ایم..وازکشور وناموسمان دفاع کرده ایم .انشاءاله این داعش هم دراین دو سه ماه اینده با عزم بین المللی که بوجود امده نابود میشود. تااین دنیا یک نفس راحت بکشد.
  • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    13 5
    دولت عثمانى خيلى به ايران اسيب رساند،كردستان را ازماجداكرد