روایت فریدون شهبازیان از صدا و هنر فرهاد مهراد / خواننده‌ای که بی‌نظیر بود

فریدون شهبازیان می‌گوید باید سال‌ها بگذرد تا بتوان به تعریفی از سبک خوانندگی فرهاد مهراد دست پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرهاد مهراد خواننده، نوازنده و آهنگساز  9 شهریور سال 1381 در پاریس زندگی را بدرود گفت.او که سال 1322 به دنیا آمده بود و از دهه 40 فعالیت در زمینه موسیقی را اغاز کرد و در دهه 50 به عنوان یک صدای متفاوت در موسیقی ایران شناخته شد.

فریدون شهبازیان آهنگساز و موسیقیدان که زمانی قرار بود جشنواره موسیقی فرهاد با دبیری او برگزار شود، درباره ویژگی‌های این خواننده می‌گوید:‌« شادروان فرهاد مهراد به جز سلیقه خوبش در انتخاب اشعار بسیار خوب و قابل تامل و تفکر، در انتخاب موسیقی مناسب که حال و هوای صدای خودش را هم داشته باشد، تبحر داشت.»

او می‌افزاید: «شاید بتوان گفت اجرای او به نوعی بود که خواننده دیگری نمی توانست ماننده او  ترانه‌ای را اجرا کند. از نظر دکلماسیون واقعا بی‌نظیر بود و شما وقتی صدایش را می‌شنیدید می‌فهمیدید که هر واژه از شعرش و هر مصراعی که می‌خواند کاملا با مفهوم بیان می‌شود به شکلی که معنای تلفیقی آن بی‌اثر نبود.»

این آهنگساز در ادامه می‌گوید: «شاید سال‌ها بگذرد تا بتوانیم برای سبک او تعریفی داشته باشیم اما، اگر از من بپرسید می‌گویم سبک او سبک رمانتیک بود. از قرون وسطی به بعد سبک‌های مختلفی در موسیقی ظهور کرد. رنسانس، باروک، کلاسیک، رمانتیک و معاصر یا مدرن از جمله سبک‌های موسیقی هستند که شاید درخشان‌ترین آنها هم همین موسیقی سبک رمانتیک باشد که از نظر سال‌های پابرجایی نسبت به باقی سبک‌ها دیرپاتر است.»


فریدون شهبازیان

فریدون شهبازیان قرار بود دبیری جشنواره فرهاد مهراد را به عهده‌ داشته باشد

آهنگساز فیلم «لیلا» ادامه می‌دهد: «من صدای فرهاد را به این سبک بسیار نزدیک می‌دانم با این تفاوت که صدایی مثل صدای او را در نامگذاری نوع اصواتی که از انسان می‌شنویم - مثل سوپرانو، دنور، باریتون و باس- می‌توان به تنور دراماتیک تشبیه کرد. مثلا صدای پاواراتی نیز یک تنور لیریک باشکوه بود، همچنان که صدای فرهاد عزیز تنور دراماتیک باشکوهی بود. فراموش نکنید که اجراهای درخشان او را همان‌طور که گفتم باید چندین بار شنید تا به جذابیت‌های صدای او دست یافت. با همه زیبایی‌ها و جذابیت‌ها باید توانایی او در اجرای کنسرت‌هایی را که در آن‌ها همزمان پیانو هم می‌نواخت، ستایش کرد. نظیر کار او را می توان در اجرای خوانندگان دیگری مثل التون جان و ... پیدا کرد.»

شهبازیان می‌افزاید: «البته او، موسیقی ایرانی را با شعر فارسی اجرا می‌کرد، با مشخصاتی که از شعر فارسی سراغ داریم، می‌دانیم که همه کلمات آن باید حتما با دکلماسیون درست بیان شود، می‌توان گفت که اجرای او بسیار پیچیده‌تر از خوانندگان دیگر کشورهاست و لازم است این نکته را هم گوشزد کنم که زبان فارسی زبان بسیاری مشکلی برای موسیقی ست.»

آهنگساز آلبوم «کاشفان فروتن شوکران» با بیان این که فرهاد مهراد خواننده بزرگی بود که الان در میان ما نیست، می‌گوید: «فرهاد خواننده‌ای بود که نظیرش هرگز پا به عرصه وجود نگذاشت. کسی که حتی ترانه‌های خارجی‌ را بسیار با فکر با صدای ملکوتی و منحصر به فرد اجرا کرد و خاطراتی برای من و ما به جا گذاشت.»

کنسرت‌های اجرا شده توسط فرهاد دیگر نکته‌ای است که این موسیقیدان به آن اشاره می‌کند: «در مورد اجراهای درخشان فرهاد که باید چندین بار شنید، باید بگویم که این اجراها جذابیت‌هایی داشت که واقعا ستودنی بود. او هر چه را که می‌خواست اجرا کند، بنا به سلیقه خودش از نظر آهنگسازی و ملودی دستکاری می‌کرد و درواقع سلیقه خود را در کار اعمال می‌کرد که این، بسیار خوب بود.»

شهبازیان با اشاره به جشنواره موسیقی فرهاد که چند سال پیش قرار بود برگزار شود، می‌گوید: «قرار بود ما جشنواره به نام جشنواره موسیقی فرهاد برگزار کنیم. بانی این کار آقای یحیی شریعت‌نیا موسس خانه فرهاد و رییس هیات‌مدیره آن بود. این جشنواره از سوی مسئولان وقت هم پذیرفته شد، و ایشان از من خواستند که به عنوان دبیر مسئولیت بپذیرم. من هم به خاطر دوستی قدیمی و ارزش‌های انساین این خواننده بزرگ این کار را پذیرفتم.»

او ادامه می‌دهد: «در آن موقع مسئولان ارشاد شرط کردند که من باید دبیر این جشنواره باشم. ما شروع به کار کردیم و از دورترین نقاط کشور اثاری از جوانانی که به فرهاد علاقه داشتند، به دست ما رسید و برای من خیلی جذاب بود که حتی کسانی که اصلا همزمان و هم‌دوره فرهاد نبودند با صدای او ارتباط برقرار کرده و به او علاقمند شده بودند. اما متاسفانه بعد از این که بررسی دوره اول تمام شد و آثار برای مرحله نهایی انتخاب شدند، همسر ایشان با کار ما مخالفت کردند، چون دوست داشتند به سلیقه خودشان این جشنواره را برگزار کنند و این به نظر من بسیار جای دریغ دارد. کاش این جشنواره برگزار می‌شد تا معلوم شود که این خواننده بزرگ چقدر روی جوان‌های این مرز و بوم تاثیر داشته است.»

شهبازیان تاکید می‌کند:‌«ما یک خواننده با صدای تنور دراماتیک و باشکوه را از دست دادیم و شاید سال‌ها طول بکشد که چنین خواننده‌ای به وجود بیاید.»

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    84 1
    بوی عیدی .بوی توپ .بوی کاغذ رنگی .بوی تند ماهی دودی وسط سفره نو ... یادش گرامی .
    • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      37 4
      چقدر تحت تاثیر صدا و سیما هستین و فقط همین کارایی که صدا و سیما پخش کرده رو میشناسید در حالی که شاهکارهای فرهاد بزرگ هیچ وقت از صدا و سیما پخش نشد
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      16 0
      در تاييد نظر دهنده دوم البوم" خواب دربيداري" و" برف" فرهاد بينظير است.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    45 1
    شاید از لحاظ فنی کسی مثل آن بزرگوار پیدا شود، اما هیچگاه آن بینش و معرفتی که او داشت تکرار نخواهد شد. ای کاش الان پیش ما بود.گرم و زنده بر شن های تابستان زندگی را بدرود گفت.خدایش بیامرزد.
  • مهدی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    40 1
    اون موقع که بود، فیلتر بود، حالا که نیست بی نظیر شد..
  • علی اصغر A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    12 1
    من اگه یک روز صداشو نشنوم مریض میشم عاشقشم
  • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    26 0
    وقتی ک بچه بودم پرواز یک بادبادک میبردت از بام های صحر خیزی پلک تا نارنج زاران خورشید.......
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    14 0
    گرم و زنده بر شن های تابستان زندگی را بدرود خواهم گفت...... تا قاصد ملیون ها لبخند گردم تابستان مرا در بر خواهد گرفتو دریا دلش را خواهد گشود.....
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    12 0
    زمان در من خواهد مرد و من بر زمان خواهم خفت....
  • yaskingranger IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    15 1
    تو فکر یک سقفم ... . . . حتی مقوایی...
  • reza IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    6 0
    بي نظير بي همتا يادش گرامي روحش شاد
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    9 0
    با صدای بی‌صدا، مث یه کوه، بلند، مث یه خواب، کوتاه، یه مرد بود، یه مرد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    6 0
    امروز در اين شهر چو من ياري . . .
  • بندرعباسی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    8 0
    روزگارم سپید بود و مویم سیاه ، روزگارم سیاه شد و مویم سپید