تسنیم نوشت:

فرمانده ناجا با گلایه از عدم برگزاری جلسات با سایر دستگاه‌ها به ریاست معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مدیریت یکپارچه حلقه مفقوده وضعیت ترافیکی کشور است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در نشست فصلی فرماندهان پلیس راهور ناجا با اشاره به بی تاثیر بودن افزایش قمیت سوخت بر کاهش سفرها و تقاضای سفر در کشور اظهار داشت: افزایش قیمت سوخت همچون فاز اول آن، که باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفر در کشور شد، می‌توانست اهرمی برای کاهش سفر باشد اما در فاز دوم هدفمندی رایانه‌ها با توجه به موج گسترده سفر در تعطیلات عید سعید فطر و آمارهای موجود شاهد هستیم که افزایش قیمت هیچ تغییری در سفرها نداشته و قیمت سوخت مانع سفر مردم نشده است.

وی با بیان اینکه ترافیک جاده‌ها در عید سعید فطر، آزمونی برای چالش‌های پیش روی پلیس بود ادامه داد: در عید فطر شاهد بودیم که برگشت مسافران مدیریت و توزیع شد اما در رفت شاهد ترافیک های چندین ساعته بودیم.

رئیس پلیس کشور با تاکید بر اینکه جاده‌های کشور گنجایش این تعداد سفر را ندارد، از عدم پاسخ دهی دولت به درخواست پلیس برای گسترش راه‌های شمالی انتقاد کرد و افزود: با توجه به حجم بالای تقاضای سفر در کشور و افزایش روزافزون نمودارهای این تقاضا، باید عنوان کنیم که تکمیل راه‌های در دست ساخت در شمال کشور نیز تغییری در بار ترافیکی موجود ایجاد نخواهد کرد و اگر تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه ششم در خصوص راه‌های استان‌های شمالی کشور نیز محقق شود، باز هم ترافیک عید فطر امسال را در عید فطر سال ۱۴۰۰ نیز مشاهده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید در برنامه‌ریزی در خصوص راه‌های کشور، برنامه‌ریزی و نگاه بلند مدت داشت، به تمهیدات پلیس برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر در راه‌های شمالی کشور در زمان انسداد به دلیل بار ترافیکی خودروها اشاره و خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات بیشتر به هموطنان در معابر پرترافیک شمالی و کوهستانی مقرر شده تا در راه‌های پرترافیک کوهستانی از موتورسیکلت استفاده شود و توان پلیس به حداکثر خود برسد.

احمدی‌مقدم ادامه داد: با توجه به اینکه تا پایان سال پنج میلیون گردشگر خارجی وارد کشور می‌شوند و سفرهای داخلی در کشور نیز رو به افزایش است باید از راهکارهای خاص با همکاری دیگر دستگاه‌ها از جمله گسترش ارائه خدمات الکترونیک برای کاهش سفرها، استفاده کرد که این موضوع نیازمند یاری و همکاری دیگر دستگاه‌ها است و پلیس در این موارد هیچ نقشی ندارد.

وی در ادامه با انتقاد شدید از عدم وجود مدیریت یکپارچه در موضوع راه‌ها و ترافیک در کشور، به دیدار خود با رئیس جمهور در روزهای ابتدایی پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: سال قبل در روزهای نخست دولت روحانی در دیداری که با وی داشتیم کاهش تلفات به ۲۰ هزار نفر را عنوان کردیم و تاکید داشتیم که با برنامه‌ریزی پلیس و استفاده از منابع مالی موجود، می‌توانیم تا انتهای سال ۹۳ به میزان ۲۰ درصد از تلفات رانندگی بکاهیم که این موضوع تنها با وجود یک ساز و کار درست که نقش هر دستگاه را مشخص کرده و از عملکرد آن‌ها بازخواست کند محقق می‌شود؛ لذا رئیس جمهور با استقبال از این طرح مقرر کرد جلساتی با دستگاه‌های متولی به ریاست معاون اول برگزار شود اما دو بار این جلسات لغو شد و ما انتظار داشتیم اگر جلسه‌ای لغو می‌شود در اولین فرصت بار دیگر این جلسه برگزار شود.

رئیس پلیس کشور با انتقاد از اینکه نیمی از سال را پیمودیم اما اتفاقی در حوزه کاهش تلفات از سوی دستگاه‌ها رخ نداد افزود: زمان در حال طی شدن است و دیگر جبران این زمان از دست رفته امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که قول داده بودیم تا پایان امسال ۲۰ درصد تلفات جاده‌ای کاهش یابد اما با توجه به روند طی شده به نظر می‌رسد نمی‌توان به این هدف دست یافت.

احمدی‌مقدم با اشاره بر لزوم افزایش جرائم رانندگی به انتقاد از متوقف ماندن این موضوع در کمیسیون‌های دولت پرداخت و افزود: کنترل رفتار رانندگان پرخطر می‌تواند در کاهش تلفات موثر باشد و باید محرکی ایجاد شود که فرد متخلف دیگر مرتکب تخلف نشود. این در حالی است که افزایش جریمه‌های رانندگی یک تکلیف قانونی بوده و مقدمات آن نیز انجام شده است ولی این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی دولت متوقف شده است.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه ۶ هزار نقطه حادثه‌خیز برون‌شهری و درون‌شهری شناسایی شده است ادامه داد: به راهداری و شهرداری ابلاغ شده است که این نقاط را ایمن‌سازی کنند چرا که اگر حادثه‌ای در این نقاط رخ دهد سهم تقصیر دستگاه‌ها در وقوع حادثه تعیین می‌شود. لذا با توجه به اینکه اصلاح این نقاط نیازمند بودجه بسیاری است، باید با اولویت‌سنجی در این نقاط، حداقل از تابلوهای هشداری برای هشدار به رانندگان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده ترافیک مدیریت ایمنی است افزود: درست است که تحریم در ارتقای خودروها تاثیرگذار بوده و این موضوعات را به تاخیر انداخته است اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای تعویق اجرای قانون باشد. باید اعتراف کنیم که سرعت لازم را در این موضوع نداریم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال شماره‌گذاری خودروهای صفر کیلومتر ۵۰ درصد افزایش یافته است تاکید کرد: برخی خودروسازان همچون خودروی اسکانیا معایب خودروهای خود را نمی‌پذیرفتند و یک سال وقتشان را تلف کردند اما بعدها با ایستادگی پلیس مشخص شد که راه‌های غیر متعارف برای فشار به نیروی انتظامی بسته است.

رئیس پلیس کشور با ابراز رضایت از همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و راه گفت: وزارت راه قول داده است تا پایان سال ۹۴، ۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را تحت پوشش دوربین و سیستم کنترل الکترونیکی قرار دهد که امیدواریم این تعهد محقق شود.

وی با تاکید بر لزوم اعمال مدیریت یکپارچه برای کاهش تلفات گفت: باید تلاش کنیم اراده رئیس جمهور که متاسفانه هنوز با گذشت نیمی از سال محقق نشده، محقق شود چراکه ما تاپایان مرداد ماه تنها موفق به کاهش ۲ درصدی تلفات شده‌ایم و این در حالی است که هدف گذاری ۲۰ درصد را برای پایان سال در نظر گرفته بودیم. لذا اگر سایر دستگاه‌ها با مدیریتی یکپارچه به میدان نیایند، شاید ما نتوانیم این کاهش فعلی را نیز تا پایان سال محقق کنیم.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه در مهر ماه ترافیک شهرهای بزرگ ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد گفت: امیدواریم با هماهنگی سرویس‌های مدارس، آژانس‌ها و همکاری شهروندان ترافیک کاهش یابد.

وی با اشاره به موضوع معاینه فنی و انتقاد از عدم وجود متولی برای این بخش افزود: نکته پرچالش در حال حاضر معاینه فنی است چرا که این موضوع متولی نداشته و حتی گزارشاتی از تخلف این مراکز در اطراف تهران به گوش می‌رسد که گفته می‌شود در این مراکز بدون بازدید خودرو و فقط با دریافت پول، برگه معاینه فنی صادر می‌شود لذا به جز تهران می‌توان به راحتی گفت که معاینه فنی در کشور به مسئله مضحکی تبدیل شده است.

احمدی مقدم تاکید کرد: معاینه فنی نباید محل درآمد باشد و در حال حاضر از دولت و مجلس می‌خواهیم مسئله معاینه فنی را مدیریت کند. لذا یا معاینه فنی باید به صورت کامل حذف شود یا اینکه به این موضوع به صورت ساختاری و منطقی اصلاح شود.

فرمانده ناجا در پایان با اعلام اینکه واردات خودروهای خارجی در ۵ ماه نخست امسال به نسبت سال گذشته، دو برابر شده است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که خروج خودروهای فرسوده روند شتابانی داشته به صورتی که در پنج ماهه نخست امسال ۵۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده که امیدواریم تا پایان سال ۲۰۰ هزار خودرو از رده خارج شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عربلو A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    39 0
    كل فرايند صنعت به اصطلاح توليد خودرو از بدو ساخت و مونتاژ تا كيفيت و كميت و قيمت و زيست محيطي و خدمات پس از فروش و قطعه يدكي تو اينجا مضحك و خنده دار است ، چيزي كه گريه داره بي اعتنايي به جان و مال مردم و خواست بر حق آنان در جهت ارتقاء كيفيت و قيمتهاي عادلانه است ، نه اينكه لبنيات 50 درصد گران شده و خودرو چرا نشه
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    14 2
    معاينه فني كه با شهرداريهاست، تردد هم كه با خودتونه دولت چكار بايد بكنه؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    11 1
    مثل همه چيزهاي ديگر
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    18 4
    شما اگه خيلي راست ميگين يه سروسامان و نظارتي واسه موتورسوارايي كه به هيچ قانوني كوچكترين پايبندي ندارن داشته باشين