شوک به مذاکرات؛ این خلاصه تاثیر تحریم های جدید آمریکایی ها به توافقی است که این روزها به سرانجام رسیدنش وضعیتی مبهم پیدا کرده است.

محمود عزیزی:اگر قبل از تمدید چهار ماهه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، امید به سرانجام رسیدن مذاکرات زیاد بود، بعد از تمدید مذاکرات حالا همه با شک و تردید درباره سرانجام آن اظهار نظر می کنند.

این تحلیل را می توان از حرفهای عباس عراقچی که به نوعی دست راست وزیر خارجه در مذاکرات است، دریافت. عراقچی اگر چه می گوید:«میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد.» اما در گفت و گویش با شبکه لبنانی المیادین تاکید می کند که «مسایل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می کردیم.»

 سناریو های خوب و بد

فاصله نسبتا زیادی که در مواضع دو طرف وجود دارد به تفسیر آنها از من مذاکرات 3 آذر 92 باز می گردد.آمریکایی ها معتقدند ایران باید نیاز عملی اش به غنی سازی از طرف آمریکا مورد شناسایی قرار بگیرد و ایران تاکید دارد که  غنی سازی صنعتی، حقی طبیعی است که بر اساس قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را دارا است و نیازی به اجازه از آمریکایی ها ندارد.

همین پیچیدگی ها است که موجب شد وقتی خبرنگار از عراقچی سوال می کند «اگر مذاکرات شکست بخورد، چه شرایطی به وجود خواهد آمد؟» تصریح می کند:«اجازه بدهید به سناریوهای مثبت و خوب فکر کنیم. همواره جایی برای سناریوهای بد وجود دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی هم همچون رئیس جمهور تحریم های جدید آمریکایی ها را «مخالف روح توافقنامه ژنو» می خواند. سخنان دیروز رئیس جمهور در کنفرانس خبری هم همین معنا را مخابره کرد.

 تردید های کلامی

سوال های زیادی که درباره تحریم هایی جدید آمریکا و چشم انداز مذاکرات از رئیس جمهور مطرح شد،اگر تا قبل از تمدید مذاکرات هسته ای بیشتر مبتنی بر خوش بینی های رئیس جمهور بود، حالا عبارات رئیس جمهور با چاشنی شک و تردید همراه است.

وقتی خبرنگاری به رئیس جمهور گفت که متن مشترک توافق تا 60 درصد آماده است و 40 درصد باقی مانده نیازمند توافق سیاسی است،آیا این توافق به وقع می پیوندد: گفت که «این کار سخت است اما معنایش این نیست که به نتیجه نمی رسیم.»

اگر در ماههای گذشته روحانی از«خوشبینی» هایش می گفت، در کنفرانس خبری اش از عبارت «به نتیجه کار بدبین نیستم » استفاده کرد و بعد هم گفت:«گرچه کار سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم.»

این شک و تردید ها به دلیل اظهار نظر رسمی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا بود که تاکید کرده بود باید در مذاکرات نهایی روی موشک های بالستیک به نتیجه برسیم.

خط قرمز ایران و اصرار آمریکا

موضوعی که رئیس جمهور در دیدار چندی قبل با آمانو و دیدار امروز با وزیر خارجه فنلاند به صراحت به آمریکایی ها پاسخ آن را داد.« ایران به هیچ وجه در خصوص توان دفاعی و موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.»

فردا در شرایطی ظریف و اشتون بعد از چند ماه مذاکره می کنند که امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات کمتر از قبل است.شوکی که به  مذاکرات وارد شده است برای رفع شدن نیازمند معجزه ای است که بعید است خروجی جلسه اشتون و ظریف باشد.

 /27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    74 7
    باید برای هر نتیجه ای اماده بود. امید واهی نباید داشت. و نامید هم نباید بود.
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    واقعا اگر توافق حاصل نشه، اینجا دیگه جای موندن نیست هر روز تحریم پشت تحریم در راهه ای خدا کاش یه عقلی به آدم های سد راه این توافق بده، تا این مردم از این وضع و گرفتاری نجات پیدا کنند
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      15 19
      خب باید دعا کنی خدا اون عقلو به لابی های صهیونیستی امریکا بده
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    20 11
    بخدا اگه توافق نشه فاجعه میشه
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    14 15
    ازاين دولت به علت تلاش بي وقفه بايد بسيار قدر داني و تشكر كرد ولي اگر قرار باشه امريكا زور بگويد بايد جلو انها ايستاد
  • بی نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    33 6
    اين است كه در روابط بين الملل نبايد ترمز بريد ، چرا بايد اجازه دهيم چنين ما را تحت فشار قرار دهند كه حالا نه راه پس داشته باشيم نه راه پيش ؟ چرا بايد اجازه مي داديم عليه ما قطعنامه صادر شود و كشور هاي جهان يكپارچه عليه ما متحد شوند ؟ چرا آن روز به فكر غروري كه روز مثل امروز جريحه دار مي شد نبودند ؟ حالا بايد با گردن كج به همان سازمان مللي برويم كه روزي از تريبون آن سخنان احساسي سر مي داديم . آيا مي دانيد بعد از به نتيجه رسيدن مذاكرات بايد براي رفع تك تك قطعنامه ها ، سراغ هريك از كشور هاي عضو شوراي امنيت برويم و آنها را يك به يك به هر نحوي راضي كنيم كه به خاتمه تحريم ها رضايت دهند ؟
    • من US ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      23 4
      بی نام جان متاسفانه اون کسایی که این مشکلات رو به ما تحمیل کردن حالا فراموش کردن این مشکلات از کجا اومده و با نهایت بی انصافی به دولتی میتازن که میراثی از دولتشون نداشته جز تحریم ، خزانه خالی ، فلج بودن همه بخشای کشور و در نهایت یه قطعنامه دون که هنوزم پاره نشده ولی طرفدارای دولت قبل که اون روزا تیترشون حرفای احساسی احمدی نژاد برای صندلی های خالی سازمان ملل بود امروز هنوزم از منتخب ملت سهم می خوان
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    6 11
    دولت غاصب اسراییل هر هدفی را ایران تعیین کند کور می کند. اگر ایران بخواهد به صلح با غرب برسد طوری نشان می دهد که منطقه جای سازش نیست اگر بخواهیم سرسختی نشان دهیم موزماربازی در می آورد و مظلوم نمایی می کند. ما هر هدف تاکتیکی یا استراتژیکی تعیین کنیم او زار و زندگیش را ول می کند سعی می کند روی آن تاثیر بگذارد.
  • ابراهیم EU ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    5 9
    خوب اگر توافق بشه که خیلی خوبه اما اگر نشه ما باید به پیمانی که بین چند کشور از جمله چین روسیه هند و افریقای جنوبی بسته شده و در ان کشورها از دلار در معملاتاستفاده نمی کنند بپییوندیم وبازارچه های مرزی و مناطق ازاد را گسترش دهیم ‌و از وضعیت منطقه مناقشه روسیه و غرب بواسطه منابع گازی استفاده کنیم و کارهایی از این دست تا گشایشی صورت گیرد شاید نیاز باشد که داعش وارد امریکا و اروپا شود........
  • امیرحسین IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    4 5
    چرا اینقدر از تحریم ها می ترسیم؟ چرا ما مردم همیشه در معاملات معمولی سر هم کلاه می گذاریم به هم گرانفروشی می کنیم و همه مشکلات اقتصادی را گردن تحریم ها می اندازیم غرور ما جریحه دار نشده این تحریم ها بیشتر روی مردم اثر روانی و تبلیغاتی گذاشته تا اثر اقتصادی باید روی توانایی های داخلی تکیه کرد اکثر کشور های منطقه ما مطیع آمریک و غربند ببینید آیا امروز وضع آن ها چگونه است به محض اینکه آمریکا اراده کند آن ها از نظر اقتصادی نابود می شوند هنگامی که نفت آن ها تمام شود بیچاره می شوند