او را ربودند چرا که همه ادیان را یکی می دانست و از همزیستی سخن می گفت

سیزده هزار و صد و چهل هشت روز از ربودن مرد اندیشه های بزرگ، امام موسی صدر در لیبی می گذرد.

امروز، نهم شهریور ماه برابر با روزی در سال 1357 است که امام موسی صدر و دو تن از یاران همراهش از سفر به لیبی بازنگشتند. 36 سال از ربوده شدن مردی می گذرد که تمام دغدغه و زیستنش برای "انسان" بود، برای همزیستی مسالمت آمیز او در سراسر جهان.

اما چرا او را ربودند و سال های طولانی بی خبری را برای چشم انتظارانش رقم زدند؟ خلیل حمدان، عضو هیئت رئیسه جنبش امل می گوید: "زیرا او در سرزمین محرومان از آنان و سرزمینشان دفاع کرد؛ زیرا او پیشگام وحدت و مروج همزیستی و مخالف فرقه‌گرایی و تکیه بر افتخارات فرقه‌یی بود؛ زیرا او در مسجد‌ها و کلیسا‌ها برای مردم سخن می‌گفت و وقتی آنان را به خیابان فراخواند، قیام کردند. از این رو، او زبان عبادت خداوند و عامل پیوند میان فرزندان یک میهن بود؛ زیرا او نپذیرفت که در سنگر فتنه‌انگیزان باشد و همه را به مخالفت با آنچه از خارج از لبنان دیکته می‌شد تا مردم یک میهن به روی همدیگر اسلحه بکشند، فرا می‌خواند و می‌گفت: «فعالیتی سیاسی و اجتماعی من بخشی از رسالت دینی و اسلامی من است.»؛ زیرا او می‌گفت: «شرافت قدس جز این نمی‌پذیرد که به دست مومنانی شرافتمند آزاد شود.»؛ زیرا او هرگونه دیکته شدن از داخل و خارج را رد می‌کرد و می‌گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند برای من نقش تعیین کند. نقش من از سوی خدا و میهن تعیین شده است." ... »

و زیرا که او برای جلوگیری از تفرقه و همزیستی همه عقاید و دین ها که معتقد بود دینی واحد هستند تلاش می کرد، کاردینال نصر، از کشیشان کلیسای مخلصیه لبنان می گوید: «مناسبت‌های متعددی پیش آمد که در آن با چهره نورانی ایشان‏ مواجه شدیم. از جمله، سخنرانی ایشان را در خانه جوانان، نزدیک کلیسای مخلصیه و نیز یک گفت و گوی روحانی را در صومعه راهبه‏‌های مخلصیه، و شرکت در یک ‏میزگرد فرهنگی در انجمن فرهنگی جونیه درباره مشکلات جوانان را به یاد می‌‏آورم.

من و بیشتر پدران و کشیشان کلیسای مخلصیه درهمان نخستین برخورد چنین دریافتیم، این مرد بزرگ، یک‏ روحانی راستین است، که در تمام زندگیش و در همه رفتار‌هایش از دین خود مدد می‌‏گیرد. به همین دلیل ما به ایشان اعتماد کامل داشتیم. احساس‏ می‌‏کردیم تنها در برابر یک روحانی مسلمان قرار نداریم، بلکه امام صدر یک مرد روشنفکر است که نسبت به همه ادیان، به ویژه مسیحیت دیدگاهی روشن دارد. هیچ‌گاه از دیدار با وی واهمه یا تردیدی نداشتیم. ما مسیحیان ‏رهنمود‌ها و سخنانش را حق می‌دانستیم، و به عنوان دستورالعملی برای زندگیمان، می‌‏پذیرفتیم.»

اگر چه او را ربوده اند و تمام دوستداران و یاران و چشم انتظارانش به امید آمدن خبر بازگشت او نشسته اند، اما اندیشه و تفکر او همچون آبی روان بر جان های آزادگان جهان جاری شده است. سخنان وی به زبان های مختلف گسترش یافته تا او را به درستی از میان گفتارهای خودش بشناسند.

خانواده، فرزندان و یاران امام موسی صدر با حفظ موسسات پایه ریزی شده توسط ایشان و ایجاد مجموعه های جدید در لبنان و ایران به گردآوری، ترجمه، و بازنشر سخنان و گفتارهای این اندیشمند بزرگ مشغولند تا رسالت خود را با معرفی اندیشه بزرگ و جاوید او به انجام برسانند.

موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در تهران، که با مدیریت مستقیم حورا صدر، فرزند ایشان از سال 1382 مشغول به فعالیت شده تا کنون آثار بسیاری از مجموعه مقالات و گفتارها و سخنرانی های ایشان را ترجمه و منتشر کرده است. برای آشنایی با تفکر و اندیشه های فکری و عملی این روحانی برجسته بر آن شدیم تا گزارشی از آثار منتشر شده این موسسه را برای خوانندگان خبرآنلاین ارائه دهیم.

بیشتر آثاری که در این گزارش معرفی شده اند، از نوشته ها و گفتارهای امام موسی صدر است و تعدادی از آنها مجموعه خاطرات و سخنان شخصیت های برجسته، یاران و نزدیکان برای معرفی و شناساندن سیره عملی ایشان است. گزارش خبرآنلاین از آثار امام موسی صدر را در ادامه می خوانید.

مجموعه در قلمرو اندیشه امام موسی صدر

"در قلمرو اندیشه امام موسی صدر" عنوان مجموعه کتاب هایی است که ما را با اندیشه امام موسی صدر آشنا می کند و دربردارنده مقالات، سخنرانی ها، پیام ها و مصاحبه های خود ایشان است. کتاب های اول و دوم این مجموعه با عناوین «نای و نی» و «ادیان در خدمت انسان» دربردارنده مجموعه ای از مقالات، سخنرانی ها، پیام ها و مصاحبه ها در موضوعات مختلف است. اما از شماره سوم کتاب ها به شکل موضوعی آماده شده اند. این مجموعه اصلی ترین منبع برای شناخت اندیشه امام صدر و پژوهش درباره آن است.

حدیث سحرگاهان
این کتاب گفتارهای تفسیری است که امام موسی صدر در سحرگاهان ماه مبارک رمضان در رادیو لبنان بیان کرده است. در این کتاب 89 قسمت از مباحث تفسیری امام صدر گنجانده شده که موضوعات مختلفی را از جمله: انفاق، ایمان به غیب، نماز و روایت در قرآن در بردارد.

انسان آسمان
این کتاب در بردارندۀ ۱۳ جستار از امام موسی صدر دربارۀ امیرالمؤمنین (ع) است. مطالب کتاب در 3 بخش ولادت حضرت علی، واقعه غدیر و ولایت و شهادت ایشان دسته بندی شده است.

روح تشریع در اسلام
این کتاب دربردارنده مقاله‌ای از امام صدر در کنفرانس هفتم «ملتقی الفکر الإسلامی» در الجزایر و نقد و نظرهای اساتید حاضر در جلسه و پاسخ‌های امام موسی صدر به این نقد و نظر‌ها است. موضوع کنفرانس و جستار امام "روح شریعت اسلامی و واقعیت قانون گذاری در جهان اسلام" بود که ناظر به مسائل فلسفه فقه است و امام می کوشد تا دو مسئله اساسی را در آن تبیین کند: 1. نفاوت قوانین الهی و بشری، 2. نسبت قوانین الهی و شریعت با تحول جهان و اسلام.

نای و نی
این کتاب در بردارندۀ مقالات و گفتار‌ها و پیام‌های امام موسی صدر است. اسلام و انسان، تبلیغ دینی، شیعیان لبنان و مقاومت لبنانی از جمله موضوعات گفتارهای این کتاب است.

سفر شهادت
این کتاب دربردارنده گفتارهای امام موسی صدر دربارۀ قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت است. امام صدر در این گفتار‌ها تلاش می‌کند تا پیش‌زمینه‌های این واقعه و اهداف امام حسین را از این حرکت روشن کند. نقش و تاثیر حضرت زینب نیز در چند گفتار این کتاب بررسی شده است. امام صدر تلاش می کند که با درس آموزی از این واقعه مسائل جامعه لبنان و شیعیان را حل کند.

رهیافت‌های اقتصادی اسلام
این کتاب شامل مقالات و گفتارهای امام موسی صدر دربارۀ اقتصاد است. او در این مقالات میان نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری و مارکسیسم و آموزه‌های اسلام مقایسه‌ای صورت داده و در این میان رهیافت‌های اقتصادی اسلام را روشن می‌کند. فصل نخست این مجموعه مقالات فارسی امام موسی صدر است که در مجله مکتب اسلام در ایران به چاپ رسیده است.

اديان در خدمت انسان
این کتاب ۲۹ مقاله، سخنرانی‌ و گفت‌وگو از امام موسی صدر دربارۀ دین و انسان، اسلام و تربیت، عبادت، تشیع، آزادی، انقلاب اسلامی ایران و دکتر شریعتی است. نام کتاب از عنوان سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشیه بیروت گرفته شده است. این کتاب خواننده را با منظومه فکری امام صدر به خوبی آشنا می کند.

برای زندگی
این کتاب دربردارنده تفاسیر امام موسی صدر است که در درس‌گفتارهایی برای کادرهای جنبش امل ارائه شده است. ایشان در این کلاس ها سور قصار قرآن را تفسیر کرده است.

مجموعه تفسیر قرآن

"تفسیر قرآن" عنوان مجموعه کتاب هایی است در قطع پالتویی و با حجم کم که مخاطب آنها جوانان هستند. هر کتاب از این مجموعه یا تفسیر یک سوره قصار است یا تفسیر یک موضوع که امام صدر به آن پرداخته است. کتاب های این مجموعه به شکلی انتخاب شده اند که ما را با دیدگاه های امام در حوزه دین شناسی آشنا می کنند.

اسرا
آیات یک تا هشت سورۀ اسرا موضوع تفسیر این کتاب هستند. امام صدر به شش نکته در خصوص این آیات اشاره می‌کند.

انفاق
این کتاب شامل تفسیر آیات ۲۷۰ تا ۲۷۲ سورۀ بقره است.

زندگی و مرگ
آن گونه که از عنوان کتاب بر می‌آید، این کتاب مجموعه تفسیرهایی از امام صدر است که با زندگی در این دنیا و آخرت پیوند دارد.

سوره تکاثر
این کتاب شامل دو جلسه از تفسیرهای امام صدر است که به تفسیر سورۀ تکاثر اختصاص دارد.

سوره قدر
در ابتدای تفسیر این سوره امام صدر به سبب نزول این آیات می‌پردازند و توضیح می‌دهند که مقصد از «هزار ماه» چیست.

ناس و فلق
در تفسیر سورۀ ناس امام صدر واژۀ «وسواس» و «خناس» را توضیح می‌دهد و، سپس، به واژۀ «جن» و حقیقت جن می‌پردازد.

اخلاص
این کتاب تفسیر سورۀ اخلاص است. امام صدر این سوره را به سبب معانی عقایدی و فرهنگی و علمی و اخلاقی آن یکی از مهم‌ترین سوره‌های قرآن قلمداد می‌کند.

تأملی دیگر در تفسیر و قرآن
این کتاب حاوی دو مقاله در حوزۀ قرآن‌پژوهشی است.

مجموعه پرتوها

"پرتوها" عنوان مجموعه ای است که هر کتاب از آن دربردارنده یک گفتار یا چند گفتار با موضوع واحد از امام موسی صدر است. قطع کتاب ها پالتویی و حجم هر کتاب اندک است.

محمد؛ پيامبر بت شكن
این کتاب ترجمۀ مقاله‌ای است از امام صدر که در دو هفته‌نامۀ النهج در سال ۱۳۳۹ شمسی به مناسبت میلاد پیامبر چاپ شد.

زهرا فصلي از كتاب رسالت
«زهرا فصلی از کتاب رسالت» عنوان مقدمه‌ای است که امام صدر به درخواست سلیمان کتانی، ادیب و پژوهشگر مسیحی لبنانی، برای کتاب فاطمۀ الزهراء و‌تر فی غمد نگاشته است.

اخلاق روزه

این کتاب دربردارندۀ دیدگاه‌ ها و تجربیات معرفتی امام صدر در پیوند با روزه است.

دين در جهان امروز
این کتاب ترجمۀ سخنرانی امام صدر در دانشکدۀ حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه پدران یسوعی در سال ۱۹۶۸ میلادی است.

علي موحد بود و بس
این کتاب متن سخنرانی امام صدر در تیمچۀ بازار کاشان در سال ۱۳۵۰ شمسی است. مناسبت این سخنرانی میلاد امام علی (ع) است.

حسين وارث انبيا
این کتاب ترجمۀ یکی از سخنرانی‌های امام موسی صدر دربارۀ قیام عاشورا است.

زينب شكوه شكيبايي
این کتاب دربردارندۀ دو سخنرانی امام صدر دربارۀ نقش حضرت زینب در قیام امام حسین است.

عدالت در اسلام
این کتاب ترجمۀ مقاله‌ای است که امام صدر در کنفرانس هفتم «ملتی الفکر الإسلامی» الجزایر در سال ۱۳۵۴ ارائه کرد.

روح تشريع در اسلام
این کتاب ترجمۀ مقاله‌ای است که امام صدر در سال ۱۳۵۵ به کنفرانس «ملتقی الفکر الإسلامی» الجزایر ارائه کرد.

اسرار ربودن امام موسي صدر
این کتاب خلاصۀ پرونده‌ای بیش از دو هزار صفحه‌ای است که به موضوع ربودن امام صدر می‌پردازد.

مجموعه روایت صدر

این مجموعه شامل کتاب هایی است که به همت دکتر محسن کمالیان برای معرفی امام موسی صدر و پیگیری پرونده وی تالیف شده است. اهمیت این مجموعه در این است که ما را با سیره عملی امام موسی صدر آشنا می کند.

عزت شیعه
دفتر اول: اين كتاب شامل يك مقدمه، چكيده‌اي از گاهشمار زندگي امام موسي صدر،‌سخن اول، ده گفت‌وگو با نزديك‌ترين ياران جهادي امام مويس صدر در لبنان، وصيت‌نامه شهيد دكتر مصطفي چمران،‌سخن آخر و فهرست اعلام است.
دفتر دوم: اين كتاب شامل مقدمه، زندگي‌نامه، و بيست و پنج گفت‌وگو با نزديك‌ترين ياران جهادي امام موسي صدر است. همچنين در بخش «پيوست‌ها»ي اين كتاب مي‌توان نامه‌هايي از امام صدر به آيت الله مستجابي، سندي تاريخي از آيت الله شمس الدين، نامه‌اي از امام صدر به استاد سيد مهدي حائري، نامه‌اي از استاد پرويز اتابكي، امام موسي صدر و ملك حسن و نامه‌اي از حجت‌الاسلام دكتر محمد هادي مفتح را خواند.

فریاد در خاموشی
این کتاب که دومین عنوان از مجموعه «روایت صدر» است، یادداشت‌های دکتر محسن کمالیان را درباره پی‌گیری مسئله امام موسی صدر در بر دارد. «فرياد در خاموشي» شامل يك مقدمه و بخش‌هاي «زندگي‌نامه»،‌ «يادداشت‌ها»، «گفت‌وگوها»، «نامه‌ها»، «بارسانه‌ها»، «ميزگرد اينترنتي»، «پيوست‌ها»، «تصاوير» و «نمايه‌ها»ست و در 696 صفحه منتشر شده است.
از جمله عناوين يادداشت‌هاي اين كتاب مي‌توان به «آسيب‌شناسي روند پي‌گيري مسئله امام صدر»، «ضرورت بازنگري دولت آقاي خاتمي در روند پي‌گيري»، «چهار سؤال از جلال الدين فارسي»، «جفاي وزارت خارجه در حق امام موسي صدر»،‌ »مظلوميت امام صدر،‌ حتي در عهد آقاي خاتمي؟!»،‌ »منطق دولت نهم در برابر منطق شهيد چمران» و «با كميته پي‌گيري مسئله امام صدر در مجلس هفتم» اشاره كرد.

صدر دین
کتاب صدر دین از مجموعۀ «روایت صدر» حاصل تلاش های دکتر محسن کمالیان دربارۀ شخصیت و زندگی آیت الله سید صدر الدین صدر، پدر امام موسی صدر است.

مجموعه تاریخ شفاهی

این مجموعه با تلاش گروه تاریخ شفاهی موسسه در پی دیدار و گفت و گو با افراد مختلف و سرشناس که سابقه آشنایی با امام موسی صدر را داشته اند، جمع آوری شده است که تا کنون دو کتاب "حدیث روزگار" و "من و آقا موسی" از این مجموعه منتشر شده اند.

در این بخش همچنین دو کتاب که به زندگی نامه و روایت امام موسی صدر توسط خانواده و نزدیکان او پرداخته معرفی شده است.

حدیث روزگار
«حدیث روزگار» دومین اثرِ گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر است که خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی است و به کوشش حمید قزوینی گردآوری شده است.

من و آقا موسی
کتاب من و آقا موسی، نخستین کتاب از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی مؤسسه است.این کتاب دربردارنده خاطرات آیت الله عبدالجلیل جلیلی کرمانشاهی است که به کوشش حمید قزوینی فراهم آمده است.

عصایت را به میله‌های زندان بزن موسی

این کتاب زندگی نامۀ امام موسی صدر است که به قلم فرشته مرادی و حسن هوشمند نوشته شده است. کتاب شرح فعالیت‌های امام موسی صدر است که با زبانی ساده ابعاد مختلف زندگی امام صدر را توضیح داده و شانزده فصل دارد: خاندانی به نام صدر، لبنان، باشگاه بزرگ فرهنگی، گدایی ممنوع، الگویی برای زنان، جبل عامل، چمران، خون بس، مجلس اعلا، جنوب چراگاه اسرائیل نیست، مبارزۀ منفی، أمل یا هستۀ مقاومت لبنان، مسیح مسلمان، جنگ‌های داخلی، فرار مجاهدان و رجعت.

هر فصل، فرازی از زندگی امام را شرح می‌دهد. این کتاب، در عین اختصار، اطلاعات متنوعی دارد و تصویر موجز و در عین حال، کاملی از امام موسی صدر ارائه می‌دهد.

سید موسی صدر؛ ۷ روایت خصوصی

هفت روایت خصوصی مجموعه گفت‌و‌گویی است با نزدیکان امام موسی صدر که حبیبیه جعفریان آن را روایت کرده است. این کتاب شامل نه بخش است: مقدمه، روایت بعد: ملیحه (کوچک‌ترین فرزند امام)، روایت۱: پری خانم (همسر امام)، روایت ۲: صدری (صدرالدین صدر، فرزند ارشد امام)، روایت ۳: حورا (دختر ارشد امام)، روایت ۴: علی صدر (برادر امام)، روایت ۵: خواهر‌ها (طاهره، فاطمه، ربابه و زهرا صدر)، روایت ۶: خواهر هشتم (فاطمه صدرعاملی، خواهرزاده امام)، روایت ۷:‌ام غیاث (دوست خانوادگی). گفت و گوی خبرآنلاین با نویسنده این کتاب را اینجا بخوانید.


چگونه این آثار را تهیه کنید

برای تهیه تمامی آثار منتشر شده از امام موسی صدر می توانید به موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام صدر واقع در میدان هفت تیر، کوچه شریعتی، پلاک 10، واحد 2 مراجعه کرده یا با تلفن: 88494162 تماس بگیرید.

همچنین نسخه الکترونیک کتاب‌های انتشارات موسسه در فروشگاه کتاب الکترونیک فارسی فیدیبو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است لذا این امکان برای علاقه‌مندان به مطالعه آثار موسسه امام موسی صدر فراهم شده تا کتاب‌های انتشارات این موسسه را به صورت الکترونیک در هر کشوری خریداری کنند. برای خریداری این نسخه ها که تعدادی نیز به صورت رایگان عرضه شده است، اینجا را کلیک کنید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    5 0
    عالی بود.