معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت اجازه نمی دهیم موضوع موشکی ایران در مذاکرات با 1+5 مطرح شود.

سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن قدرت موشکی ایران در مذاکرات هسته ای گفت: مسئله توان موشکی ایران چند بار مطرح شد و ما به طور کامل این مسئله را برای طرف‌های مقابل تشریح کردیم که ما نمی توانیم درباره سامانه های دفاعی و تجهیزات نظامی و دفاعی خود بحث کنیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد وارد این مسئله شود.

عراقچی با اشاره به پیشرفت درباره بعضی مسایل در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 تاکید کرد: همچنان فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.

عراقچی با بیان اینکه هدف اصلی از توافقنامه ژنو فراهم کردن فضای مناسب و آرام برای مذاکرات اصلی بود گفت: هدف ما در مذاکرات کنونی رسیدن به توافقنامه فراگیر است و تصور می کنیم امکان دستیابی به نتایج مورد نظر وجود دارد، اما مسایل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می کردیم. همچنان فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما درباره بعضی مسایل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما مسایل اختلافی زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر آینده فرصت داریم.

اهم اظهارات عضو ارشد تیم مذاکره کننده را به نقل از ایسنا بخوانید؛

*برای دور جدید مذاکرات با گروه 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه سپتامبر آینده برنامه ریزی می کنیم و تا آن زمان ما به دیدارهای دوجانبه با بیشتر کشورهای عضو این گروه ادامه خواهیم داد و امیدواریم در این مدت بعضی از مسایل دشوار حل شود.

* موضع ما در مذاکرات مبتنی بر حقوق هسته‌ای ملت ایران است که امکان معامله بر سر آن وجود ندارد. اگر به حقوق هسته ای ملت ایران احترام گذاشته شود و طرف مقابل از خواسته های غیرمنطقی دوری کند، به اعتقاد من دستیابی به راه حل کار دشواری نخواهد بود.

* کلید موفقیت مذاکرات هسته ای  پایبندی به توافقات انجام شده است، بر اساس توافقنامه ژنو هدف مذاکرات برطرف کردن نگرانیهای دو طرف مذاکره است و نگرانیها درباره امکان حرکت کردن ایران به سوی سلاح هسته ای و اعتمادسازی در این باره است و ایران در مقابل باید از حقوق هسته ای خود از جمله حق غنی سازی اورانیوم استفاده کند.

* معادله برد- برد آن است که ما به خواسته های صلح آمیز خود برسیم و طرف مقابل هم اطمینان پیدا کند سلاح هسته ای وجود نخواهد داشت. در صورت پایبندی به این هدف و مطرح نشدن خواسته های غیرمنطقی، رسیدن به این توافقنامه واقعا امکان پذیر است. اگر کسی به دنبال دیگر اهداف سیاسی باشد و خواسته های غیر منطقی مطرح شود ما با مشکل روبرو خواهیم شد.

*{ در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات 11 سال گذشته در مورد پرونده هسته ای ایران}: همه بخش های برنامه هسته ای ایران و ساختار و اهداف آن صلح آمیز است. به همین علت ما هیچ مشکلی با شفافیت، نظارت یا بازرسی بیشتر نداریم. اما اگر کسی بخواهد از این مسئله سوء استفاده کند و تحت عنوان بازرسی به اهداف دیگری برسد و به نام شفافیت به دنبال اطلاعات درباره مسایل و اماکن دیگر باشد، ما در مورد آن حساس و نگران هستیم و در برابر آن خواهیم ایستاد.

* میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد، ما برای مذاکرات آمادگی داریم و در رسیدن به راه حل مسالمت آمیزی برای پرونده هسته ای ایران جدی هستیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد حقوق هسته ای ایران را محدود یا لغو کند.

*ممکن است بعضی از این فعالیت ها را برای مدت زمان مشخصی با هدف اعتمادسازی محدود کنیم، اما این مسئله به معنای صرف نظر کردن از حقوق هسته ای مان نیست.

* در همه مذاکرات بین المللی که شمار شرکت کنندگان در آن بیش از دو کشور است، مذاکرات دوجانبه معمول است. زیرا برای کمک به پیشرفت مذاکرات و درک بهتر موضع همه طرف ها، ضروری است گاهی مذاکرات دوجانبه انجام شود. این مذاکرات دوجانبه فقط بین ما و آمریکاییها نیست، بلکه با همه کشورهای عضو گروه 1+5 است.

* از سوی دیگر، بخش مهمی از تحریمها به قوانین آمریکا ارتباط دارد و آمریکاییها باید آنها را لغو کنند که شامل بخش مهمی از تحریمهای مالی، نفتی و بانکی است. به همین علت ما نیاز بیشتری به مذاکرات، رایزنی و هماهنگی با طرف آمریکایی داریم.

*{در پاسخ به سوالی درباره حضور ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران به عنوان نماینده باراک اوباما و خبرها در مورد مذاکرات پنهانی با ویلیام برنز در یک کشور منطقه}:: آقای ویلیام برنز از دیپلمات های بلندپایه آمریکا و فرد دوم در وزارت امور خارجه این کشور است. به اعتقاد ما مشارکت او در مذاکرات مفید بود، زیرا باعث شد تبادل نظر در مذاکرات به طور مستقیم گسترش پیدا کند. اما از نظر ما مسئله مهم آن است که مذاکرات با آمریکایی‌ها به نوبه خود اساسی نیست.

*ما فقط برای تامین منافع ایران مذاکره می کنیم و به دنبال مذاکره با آمریکا برای روابط دوجانبه یا درباره دیگر مسایل نیستیم. مشکلات قبلی با آمریکا همچنان وجود دارد و مخالفت ما با سیاست های استکباری آمریکا در خاورمیانه و حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی همچنان مطرح است. ما سیاست های آمریکا را درباره بسیاری از مسایل بین المللی و منطقه ای رد می کنیم و درباره آن هیچ مذاکره ای با آمریکاییها نداریم.

*{، در پاسخ به سوالی درباره چگونگی موفقیت هیئت ایرانی در مذاکرات اخیر هسته ای به ویژه توافقنامه ژنو}: نقاط قوت هیئت مذاکره کننده در پرونده هسته ای در واقع همان نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران است. مقاومت ملت ایران در 10 سال گذشته کشورهای غربی در آمریکا و اروپا را به این نتیجه رساند تهدید نظامی نتیجه ای ندارد و تحریم های اقتصادی هم نتیجه بخش نیست و نمی‌تواند مشکلی را حل کند و به همین علت گریزی از مذاکره وجود ندارد.

* اگر تحریم ها عامل مشارکت ما در مذاکرات بود، ما سال ها پیش این اقدام را انجام می دادیم. اما آنچه ایران را به مذاکره واداشت آن است که به علت دستاوردهای خود برگه های زیادی در اختیار دارد و به همین علت ایران از موضع قدرت در مذاکرات شرکت کرد.

*{ در پاسخ به سوالی درباره میزان غنی سازی مورد نیاز ایران}: ایران در واقع کشوری است که توانمندی هسته ای صلح آمیز دارد و این توانمندی ها برای تامین نیازهای ایران است نیاز ما به انرژی در چند سال آینده جدی است و بخش زیادی از نیاز ما به انرژی و برق باید از طریق انرژی هسته ای تامین شود. به همین علت ما به نیروگاه ها و راکتورهای جدید نیاز داریم. بنابراین باید سوخت این نیروگاه ها تامین شود.

* در ژنو گفته شد ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، اما میزان و حجم آن بر اساس نیاز عملی ایران تعیین خواهد شد. این مسئله انکار ناپذیر است و نیاز ما صنعتی است و ما باید به سطح تولید صنعتی سوخت برسیم.

*{ در پاسخ به این سوال که آیا تحولات منطقه ای تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای ندارد؟}: : ما تلاش زیادی کردیم تا هیچ مسئله ای بر موضوع هسته ای و مذاکرات هسته ای تاثیر نگذارد. اما به طور طبیعی در جهان سیاست و سیاست بین الملل همه چیز بر همه چیز تاثیرگذار است. امکان ندارد تحولات منطقه تاثیری بر مذاکرات هسته ای نداشته باشد. اما درباره این تحولات به عنوان مثال مسئله اوکراین. ما، روسها، غربیها و آمریکا تلاش کردیم به هیچ مسئله ای اجازه ندهیم بر مذاکرات هسته ای تاثیر بگذارد.

*{ در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات شکست بخورد، چه شرایطی به وجود خواهد آمد؟}: اجازه بدهید به سناریوهای مثبت و خوب فکر کنیم. همواره جایی برای سناریوهای بد وجود دارد. هیچ کسی نمی خواهد مذاکرات به نتایج مورد نظر نرسد و هیچ کسی نمی خواهد به اوضاع قبلی باز گردیم. همه تلاش می کنند به توافق خوبی برای همه طرف ها دست پیدا کنیم.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    شما و تیمتون به سرپرستی اقای ظریف از حمایت مردم برخوردار هستید براتون ارزوی موفقیت میکنیم لطفا هر کس موافقه لایک کنه نیایید بنویسید از مردم حرف نزن...دیسلایک کنید خب ناراحتید
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    ما منتظر صلح هستیم .
  • بدون نام ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    13 5
    شما هركاري ميكنيد بكنيد تو رو خدا تموم كنيد ديگه خسته شديم از اين تحريم ها
  • بي نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    25 7
    به اقاي دكتر ظريف اعتماد دارم اما هيچ وقت حرف هاي اقاي عراقچي را نمي توانم ان طور كه داسوزانه جلوه مي دهند باور كنم.هر چند تلاش مي كنند مثبت باشند اما هميشه براي من يه فرقي با اقاي ظريف و روانچي دارند.
  • الهه سادات IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    9 21
    اگه همه حیثیت مردم و نظام را حراج کنین برای دشمنان نظام ، هرگز دشمنان به ما اعتماد نمیکنند . چرا که اونها نمیخواهند که سر به تن ما باشد ، چه برسد به اینکه اعتماد کنند و سعی در حل مشکلاتی داشته باشند که خودشان باعث و بانی آن هستند و از این راه دارند به اهداف پلیدشان میرسند .. چرا نمیخواهید این امر بدیهی را قبول کنید و انرژی خودتان و کشورتان را سر یک کار عبث و باطل و بیهوده ، هرز ندهید... مگر رهبر نگفتند که آدم عاقل از یه سوراخ 2 بار گزیده نمیشود .. ما ملت ایران چند بار دیگر باید تاوان ندانم کاریهای شمارا بدهیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چقدر باید تاوان بدهیم ؟؟ این نظام الان یه دولت شجاع میخواهد که با اتکال به خداوند و رهبری و نیروی مقاوم ملت به پیش برود و هرچه زودتر به پیروزی اسلام نایل شود ..
    • ناشناس A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      8 5
      حیثیت هر نظامی بسته به حیثیت ادم های که در ان نظام زندگی می کنن. سیاست یعنی مذاکره با دشمن . مسئله احساسی و شعر و شاعری هم نیست. در سیاست دشمنا هم با هم مذاکره می کنن. درامد اصلی ایران از نفت است . شعر حماسی هم نبودش را جبران نمی کند. پس برای حفظ حیثیت مردم ایران باید این مذاکرات ادامه پیدا کند . سیاستمداران حرفه ای هم دنبا ل کار خودشو ن که مذاکره و معامله است هستن.
  • مهدی A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    4 9
    عراقچی جان در خونه ننجون کروبی فقط مونده پلمپ بشه اونم بگو بیان بزنند تا هم خیال شما راحت بشه هم خیال کدخدا منتقدان هم که رفتند جهنم پیک نیک البته با بلیط دربستی و چارتر حسن عمو فقط یه چیزی وسایل پلمپ رو بگیرید به نیابت از کدخدا یه بررسی کلی بکنید خدا رو چی دیدی شاید جایی مونده بود با پلمپش یه چند دلا ر ی گیرمون اومد.
  • بی نام ES ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    13 1
    امیدوارم هر اتفاقی که میفته منافع مردم در اون لحاظ بشه نه احزاب سیاسی و اشخاص خاص
  • هموطن A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    8 3
    خبر آنلاین نظر سنجی شما در مورد عملکرد سالانه دولات 11 اشتباهه. واسه اینکه دیپلماسی هسته ای مهمترین پیامدش کاهش تورم و جلوگیری از افزایش نرخ دلار بوده و هست که خودش مهمترین عامل در رفاه و معیشت مردم بوده. دیپلماسی هسته ای زیر مجموعه قسمت اوله ...../ درود بر تیم مذاکره کننده هسته ای...
  • ایرانی A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    4 14
    به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد حقوق هسته ای ایران را محدود یا لغو کند، ولی ممکن است بعضی از این فعالیت ها را برای مدت زمان مشخصی با هدف اعتمادسازی محدود کنیم خوب الان این دو کلمه محدود چه تفاوتی با هم دارند یکی منو روشن بکنه
  • بي نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    12 3
    خبرآنلاين اگر نظر منفي راجع به ظريف مي گذاشتم حتما تاييد مي كردي ولي حالا كه راجع به عراقچي هست سانسور كردي
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    6 9
    شما به هیچک نه نگفتین
  • فرهاد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    3 21
    رهبری در سخنرانی های اخیر کاملا واضح نقشه راه را مشخص کردند و همه دیدیم که ما هر چه امتیاز بدهیم آمریکا گستاخ تر میشود .آقای عراقچی خواهش می کنیم تا همه دستاوردهای دانشمندان ،شهدای هسته ای را معامله نکرده اید از مذاکرات برگردید. مردم سالها خون دل نخوردهاند که شما بروید و محدودیت بپذیرید. ما با تمام توان پشت سر دولت و شما هستیم ، به شرطی که شجاع باشید و مردانه بر سر دفاع از حقوق ملت ایران بایستید .مگذارید ترکمنچای ،1919 و... تکرار شود.
  • سرور A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    3 16
    رهبر مان در موضوع هسته ای خط قرمزی مشخص نمودند که باید رعایت شود وشما نمی توانید بخاطر اعتماد سازی حتی یکدقیقه ان خط قرمز را رعایت نکنید
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    3 9
    عجبیعنی هرطور امریکا رفتار کنه تحریم بیشتری اجرا کنه شما میز مزاکره را ترک نمیکنید؟