سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دولت در یک نشست خبری حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که به همراه مدیرانش در این نشست حاضر شده بود گزارشی از عملکرد معاونت فرهنگی طی یک سال گذشته ارائه داد.

پاسخگویی درباره علت صدور مجوز بعضی کتاب‌ها، بیان نقطه نظرات درباره اختلاف پیش آمده بین مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مدیر دفتر کتاب، سیاست معاونت فرهنگی در برابر فشارهای وارد آمده به این معاونت از بیرون و ... نیز از جمله موضوعاتی بود که صالحی در قالب پرسش خبرنگاران به آن پاسخ داد.

در همین راستا، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرآنلاین، که آیا فشارهای وارد آمده از سوی افراطیون در سیاست‌ها و تصمیم‌های معاونت فرهنگی تاثیر خواهد داشت یا خیر؟ گفت: «تا زمانی که من هستم، فشارها تاثیری نخواهد نگذاشت.»

او در آغاز سخنانش گفت که معاونت فرهنگی رسانه‌ها را مزاحم نمی‌داند بلکه آن‌ها را به عنوان ناظر چهارم تلقی می‌کند. او همچنین رویکرد معاونت فرهنگی را توجه به عدالت فرهنگی دانست و افزود: «در این راستا با امضای تفاهمنامه با استان‌ها حدود 16 میلیارد تومان به آنها اختصاص پیدا کرده است. توجه به حوزه فارسی‌زبان، امضای تفاهمنامه با سازمان فرهنگ و ارتباطات و یونسکو از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.»

در این نشست سیدعباس صالحی گزارش عملکرد خود در یک سال اخیر را با 11 رویکرد عنوان کرد که کاهش زمان صدور مجوز و بازنگری در برخی جوایز جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها از آن جمله بود.

صالحی در ادامه این نشست درباره نیازهای نشر گفت: باید چند سامانه در حوزه نشر تاسیس شود، سامانه مجوز کتاب، سامانه توزیع و سامانه چاپ که امیدواریم تا سال آینده راه‌اندازی شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره زمان صدور مجوز کتاب نیز گفت: ملتزم خواهیم بود فرایند بررسی کتاب حداقل 2 ماهه باشد. التزام ما بر بررسی یک‌ماهه است اما با مجوز خاص حداکثر طی دو ماه بررسی‌ها انجام می‌شود و کتاب‌ها بیش از این بلاتکلیف نخواهد بود.
او همچنین درباره برداشت خود از اختلاف پیش آمده بین مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مدیر دفتر کتاب معاونت فرهنگی ارشاد اظهار داشت: «با توجه به بعضی از بحث‌هایی که در این مورد صورت گرفته است، طبیعی است. به هر حال وقتی مسیر حرکت رو به جلو باشد، ممکن است این بحث‌ها هم در گیرد و یا تغییراتی از سوی دوستان به کار گرفته شود. که ممکن است برداشت‌های مختلفی هم از آن‌ها شود.
وی سپس گفت: من از روزی که به معاونت فرهنگی آمده‌ام، همواره از رسانه‌ها درخواست داشتم تا تلاش کنند بحث نشر و کتاب وارد حاشیه‌ها نشود. وقتی ما این همه مساله در حوزه نشر و در واقع مسائل بسیار مهم در این زمینه داریم، یقینا بحث‌های حاشیه‌ای می‌تواند در این بخش اخلال ایجاد کند.»
سیاست‌های صدور مجوز کتاب دیگر بحثی بود که صالحی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس به آن پرداخت. این خبرنگار از صالحی پرسید: «این روزها شاهدیم کتاب‌های نویسندگان ضدانقلابی چون رضا براهنی و آثار پیرامون اسماعیل خوئی منتشر شده، استدلال شما این است که ما به کتاب نگاه می‌کنیم تا شخص، درحالیکه این استدلال درستی نیست، از سوی دیگر نیز اخباری بر مقاومت ارشاد در برابر چاپ کتاب آقای میرکاظمی (وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد) درباره «کرسنت» شنیده می‌شود، استدلال وزارت ارشاد برای انتشار کتاب خوئی و براهنی و توضیح شما برای مقاومت در برابر کتاب آقای میرکاظمی با موضوع کرسنت چیست؟»

شجاعی صائین مدیر اداره کتاب نیز در این باره گفت: «استنباط ما مبنی بر نقد قانون است و فکر می‌کنیم قانون نگاه به متن دارد ضمن اینکه این روزها دیدگا‌ه‌هایی در برخی دیدگاه‌ها پیرامون این رسانه‌ها دیده می‌شود ما نیز این دیدگاه‌ها را به هیأت نظارت و نشر ارائه می‌کنیم اگر تایید کردند و رویه درست بود که هیچ اما اگر دیدگاه متفاوتی ارائه شده باید بررسی شود و در نهایت اطلاع‌رسانی شود.»

او همچنین درباره کتاب میرکاظمی گفت: « ما از اداره کتاب برای کتاب آقای میرکاظمی هنوز ابلاغی نکرده‌ایم ضمن اینکه این کتاب به وزارت ارشاد ارائه شده است.»

در ادامه سخنان شجاعی صائین، سیدعباس صالحی نیز گفت: «کتابی که از آن یاد کردید پیرامون کتاب خویی است نکته دیگر اینکه نسبت به این مسئله یقین داشته‌ایم که بر اساس متنی که در ضوابط آمده و با نگاه به محتوا کتاب بررسی می‌شود. ما کاری به نویسنده نداریم بلکه با توجه به فهم از ضوابط نشر می‌خواهیم به مُر قانون عمل کنیم چرا که باید بدانید قانون بد بهتر از بی‌قانونی است ولی احتیاج به تشویق آن داریم و فهم از ضوابط نشر تا الان این بوده که محتوا را بنگریم.»

او ادامه داد: «برخی‌ها می‌گویند باید به مولد هم نگاه کنیم و ما این بحث و فهم را به هیأت نظارت ارجاع می‌دهیم چون ساختار قانونی بهترین فصل الخطاب است و نباید بحث‌ها را به سمت لجاجت برد.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: «اگر نظر، همین نظر اداره کتاب بود رویه ادامه می‌یابد اما اگر مخالف بود ما تمکین می‌کنیم در این مسیر نه لجاجت و نه پیش‌داوری خواهیم کرد چرا که بحث قانون و فهم آن مهم است.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «اگر این فهم تأیید شد، ادامه می‌یابد و اگر ابطال شد، نگاه جدید مبنی خواهد بود.»

صالحی همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون اینکه برخی‌ها زمانی از شما پیرامون عدم مجوز به کتاب آقای دولت‌آبادی سؤال می‌کردند، اما امروز از اینکه برخی آثار مجوز داده‌اید، سؤال می‌کنند آیا این فشارها در تصمیم‌گیری شما تأثیر دارد، گفت: تا وقتی من باشم این فشارها تأثیر نخواهد داشت.
در این نشست همچنین مدیران مختلف معاونت فرهنگی نیز حضور داشتند و هر کدام درباره حوزه فعالیت خود توضیحاتی به خبرنگاران ارائه دادند.

243۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    32 3
    کلنل دولت آبای را چاپ کنید ادبیاتمون یه نفسی بکشه
  • گودرزی A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    24 5
    درود برجنتی وزیرارشادومعاونش سیدعباس صالحی.مدیریتتان قابل تحسین است .تاکورشود آنکس که نتواند دیذ.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    اين سيد رومن دوسش دارم من خودم ميديدم ايشونو كه باباشو نو "ايت الله صالحي ره"كه سكته كرده بودند با سختي به حرم مياوردند.ايشان واقعا"متواضعن قضاوت بيجانكنيم
  • امیر A1 ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    1 0
    درود بر تو ...