مدیرکل صندوق اوپک برای توسعه بین المللی (OFID)  خبر داد: بازسازی فلسطین با پول اوپک

ما در OFID شش حساب برای برنامه های کلی مان داریم. یکی از این حسابها برای برنامه فلسطین است. برای اینکه هیچگونه شبهه و سوالی در مورد اعطای کمک های ما ایجاد نشود همه این کمک ها را از طریق سازمان ملل و UNDP پرداخت می کنیم.

 

رضا زندي: هفته گذشته نه با لباس عربی که با کت و شلوار به ایران آمد. برای شرکت در دهمین همایش بین المللی انرژی. سیزده سال نماینده عربستان سعودی در هیات عامل اوپک بود. زمانی هم بعنوان کاندیدای سعودی ها برای کسب دبیرکلی اوپک مطرح شد. اما سعودی ها او را آرام کنار کشیدند تا با نامه پادشاه عربستان بعنوان نامزد این کشور برای کسب صندلی نهاد مالی سازمان اوپک معرفی شود. "سلیمان جاسم الهربیش" با نظر وزرای اقتصاد کشورهای اوپکی از سال 2003 بعنوان مدیرکل "صندوق اوپک برای توسعه بین المللی" (OFID) انتخاب شده است. سازمانی موازی اوپک اما زیر سایه آن.

***

وقتی اوپک زیر فشار افکار عمومی بود. وقتی غربی ها در بوق های تبلیغاتی خود می دمیدند که اوپک کارتلی است که می صرفا برای منافع اعضای اش می خواهد قیمت نفت را بالا نگه دارد، اوپکی ها دور هم نشستند تا نهادی را برای اعطای کمک به نیازمندان کشورهای در حال توسعه تشکیل دهند. تا به نوعی به مسوولیت اجتماعی بین المللی خود عمل کنند. تا شاید تبلیغات منفی علیه اوپک را خنثی کنند. پیشنهاد تاسیس"صندوق اوپک برای توسعه بین المللی" (OFID) برای اولین بار در سال 1975 در اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در الجزایر مطرح شد. فعالیت این صندوق با هدف اهدای کمکهای توسعه ایی اوپک به کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده رسما در سال 1976 با مشارکت 13 کشور عضو اوپک و سرمایه اولیه 800 میلیون دلار آغاز به کار کرد. "صندوق اوپک برای توسعه بین المللی" (OFID) زیر نظر وزرای اقتصاد کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اداره می شود.. وزرات اقتصاد ایران، با مجوز مجلس در سال 1391 سرمایه ایران در این صندوق را به ۱۵۲٫۹۰۰٫۰۰۰ دلار افزایش داد.

***

 121 کشور حالا از تسهیلات وامها و کمک های بلاعوض "صندوق اوپک برای توسعه بین المللی" (OFID)  بهره برده اند. کمک هایی این صندوق بیشتر برای ساخت زیرساخت های ضروری و تقویت خدمات اجتماعی ارائه می شود. ترویج بهره وری، و تمرکز بر پروژه هایی که با نیازهای اساسی - از جمله مواد غذایی، انرژی، آب پاکیزه و بهداشت، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش - در ارتباط هستند از اولویت های (OFID) است. سه شنبه گذشته سلیمان جاسم الهربیش" همکارانش را هم به تهران آورده بود تا در آخرین میزگرد روز اول دهمین همایش بین المللی انرژی، عمکلرد (OFID) را تشریح کنند. 70 درصد منابع (OFID) به کشورهای در حال توسعه اختصاص یافته است. مسوولان صندوق اوپک برای توسعه بین المللی" (OFID) معتقدند "ریشه کنی فقر انرژی" باید بعنوان هدف نهم سند توسعه هزاره توسط سازمان ملل تعیین شود. همانطور که از بین بردن فقر و گرسنگی، آموزش ابتدایی، برابری جنسیتی و... بعنوان اهداف توسعه هزاره تعیین شده است. (OFID) در سال 2011 یک میلیارد دلار برای دسترسی افراد فقیر به انرژی اختصاص داده است. از 16 میلیارد دلاری منابع تسهیلاتی این سازمان 600 میلیون دلار بصورت بلاعوض پرداخت می شود. اغلب مردم ایران اوپک را می شناسند. (OFID) اما نه. گفت و گوی کوتاه هفته نامه صدا با "سلیمان جاسم الهربیش"، مدیرکل "صندوق اوپک برای توسعه بین المللی" در حاشبه دهمین همایش انرژی ایران با یک محور مهم روز انجام شد.

***

·آقای مدیرکل، افکار عمومی حتی در کشورهای عضو اوپک با سازمان شما (OFID) آشنایی زیادی ندارند چه رسد به اینکه بدانند ماموریت های شما چیست. حتی به در اوایل سخنرانی شما مترجم سالن نام OPEC  را اشتباها به جای نام سازمان شما ترجمه می کرد. سازمانی که منابع مالی اش از پول نفت کشورهای عضو تامین می شود هنوز شناخته شده نیست. سوال اولم اینست که چرا؟ با وجود اینکه شما به کشورها کمک می کنید و به نوعی مسوولیت اجتماعی سازمان اوپک را انجام می دهید.

-اجازه بدهید در پاسخ به سوال شما به نکته ایی اشاره کنم. زمانی که من از طرف کشورم (عربستان سعودی) برای پذیرش سمت مدیرکلی OFID نامزد شدم ملک عبدالله نامه ایی را برای معرفی من نوشتند. در این نامه ایشان نوشته بودند که من این آقا را برای سمت مدیرکلی OFID معرفی می کنم و برای اینکار  قبولش دارم اما نمی دانم این موسسه سودش به چه کشورهایی می رسد. منظورم از بیان این نکته این بود که شاید ده - یازده سال پیش اطلاع درستی از فعالیت های  OFID وجود نداشت اما امروز اینچنین نیست. ما برنامه هایی را برای اطلاع رسانی و فعالیت هایی را برای معرفی هر چه بیشتر OFID انجام داده ایم.

· در سازمان های بین المللی که فعالیت های بشردوستانه انجام می دهند معمولا برای شناساندن خود به نخبگان، تسهیلاتی در نظر می گیرند یا خود را در برنامه های پر مخاطب اجتماعی به معرض دید افکار عمومی می گذارند. شما چنین اقدامانی انجام نمی دهید؟

-  در این باره هم ما برنامه های وسیعی داریم. بطور مثال جایزه ایی سالانه به موسسات می دهیم. یا اینکه یک بورس درست کرده ایم. یا مثلا مسابقه دوی ماراتن وین را فاینانس کرده ایم. حتی در مقطع دکتر بورس هایی داریم. با این برنامه ها آگاهی مردم درباره فعالیت های سازمان ما رشد سریعی داشته است. اما یک مطلب مرا اذیت می کند. ما وقتی اطلاعاتی حتی به شبکه هایی نظیر الجزیره می دهیم آنها نمی خوانند. بارزترین نکته درباره مجموعه ما اینست که پولی که در اختیار ماست برای کشورهاست.

·  آقای هربیش، حجم ویرانی های جنگ رژیم اسراییل علیه مردم غزه چنان است که برای ترمیم آن حتما باید جامعه بین الملل به مردم غزه کمک کند. شما بعنوان سازمانی که عمده اعضای تان مسلمان است برنامه ایی برای کمک به بازسازی غزه دارید؟

-  این سوال مورد علافه من است. ما در OFID شش حساب برای برنامه های کلی مان داریم. یکی از این حسابها برای برنامه فلسطین است. برای اینکه هیچگونه شبهه و سوالی در مورد اعطای کمک های ما ایجاد نشود همه این کمک ها را را از طریق سازمان ملل و UNDP به افرادی که از اشغال رنج می برند می رسانیم. من در آخرین روزهای ماه مارچ به فلسطین سفر کرده بودم. به رام الله، قدس و الخلیل رفتم. ما یک واحد جراحی در بیمارستان الخلیل راه اندازی کرده ایم. و اخیرا هم 500 هزار دلار به مردم غزه کمک کرده ایم. در سال 2012 هم یک کمک 100 هزار دلاری بلاعوض به دکتر مازن الحاجری از امارات متحده عربی اعطا کردیم . ایشان یک جراح است و بر بهبود کودکان غزه که شنوایی شان را بخاطر بمباران سال 2006 از دست داده اند کار می کند. 2/1 میلیون دلار هم به دانش آموزان غزه کمک کرده ایم.

·  این کمک ها که گفتید برای قبل از جنک 51 روزه اخیر بود. حجم ویرانی ها در این جنگ بسیار بیشتر از قبل است. سوال من از شما این بود که برای بازسازی ویرانی های ناشی از این جنگ چه کمکی به مردم غزه خواهید کرد؟

-  بعد از پایان این جنگ هم ما به کمک هایمان ادامه می دهیم و آنها را قطع نخواهیم کرد. بخش مهمی از برنامه ما کمک به غزه است.

·   ملک عبدالله، در سومین اجلاس سران اوپک در رباض پیشنهادی را برای تامین انرژی برای فقرا مطرح کردند و مبلغی را در سخنرانی شان بین سران کشورها به این منظور اختصاص دادند. آیا این پیشنهاد بنا بود از طریق سازمان شما عملیاتی شود؟ اگر پاسخم مثبت است آیا این پول به شما رسیده است؟

-حالا درست است که این برنامه را ملک عبدالله مطرح کردند اما این پیشنهاد از طرف همه سران مورد تصویب قرار گرفت. ملک عبدالله دستور داد تا برای تامین انرژی برای فقرا بودجه یک میلیارد دلاری از طرف عربستان اختصاص یابد که ما آنرا گرفته ایم و از ایشان ممنویم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =