واحد مرکزی خبر

دولت هلند روز جمعه اعلام کرد گذرنامه هلندی هایی را که در اقدامات تروریستی شرکت کرده یا می کنند، حتی پیش از اعلام جرم قضایی، باطل خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، دولت هلند با انتشار بخش هایی از نامه ایوو اوپس‌تلتن ، وزیر دادگستری این کشور اعلام کرد با وضع قوانین سختگیرانه تر، افرادی که به گروه های تروریستی مسلح پیوسته اند، حتی بدون اعلام محکومیت جنایی علیه آنان، تابعیت هلندی خود را از دست می دهند.
تدابیر جدید هلند در قالب رشته اقداماتی اتخاذ می شود که هدف از اجرای آن، مبارزه با افراط گرایی است. شمار زیادی از شهروندان غربی به سوریه و عراق می روند تا به عضویت (گروه تروریستی)  دولت اسلامی یا دیگر گروه های افراطی این دو کشور در آیند.
شمار روزافزون ستیزه جویان غربی پس از بازگشت از عراق و سوریه باعث نگرانی شدید دولت های غربی شده است. غربی ها بیم آن دارند که تروریستهای فعال در سوریه و عراق، پس از بازگشت به انجام حملات تروریستی در اروپا دست بزنند.
دولت هلند در عین حال تاکید کرد تصمیم جدید در خصوص آن دسته از شهروندان این کشور به اجرا در خواهد آمد که از تابعیت مضاعف برخوردارند؛ زیرا در غیر این صورت، لغو تابعیت، به بی ملیت شدن افراد منجر خواهد شد.
شمار زیادی از مسلمانان هلند، برآمده از جامعه مهاجر به ویژه مغربی تباران این کشور، تابعیت مضاعف دارند.
این در حالی است که ایوو اوپس‌تلتن، وزیر دادگستری هلند در کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر لاهه، اظهار داشت:  لغو تابعیت هلندی از اعضای گروه های تروریستی بدان معناست که آنها دیگر حق بازگشت به کشور را نخواهند داشت. به گفته وی، هر فردی که در یکی از اردوهای آموزشی تروریستها، آموزش دیده یا به عضو گیری تروریستهای جدید کمک کرده باشد نیز مشمول قانون لغو تابعیت هلندی خواهد شد.
تاکنون، نزدیک به 130 شهروند هلندی خاک این کشور را ترک کرده اند تا به عنوان  نیروی جهادی به مبارزه در سوریه و عراق بپردازند. به گفته دستگاه های اطلاعاتی هلند، 30 نفر از این عده به کشور بازگشته و 14 تن از آنان نیز کشته شده اند.
آژانس ضد تروریستی هلند نیز گزارش داده است دست‌کم یک عملیات انتحاری در سوریه و یک حمله انتحاری نیز در عراق به دست تروریستهای هلندی تبار صورت گرفته است.
اواسط ماه ژوئن گذشته، این نهاد دولتی هلند اعلام کرد موفقیت های اخیر داعش باعث شده است موج جدیدی از ستیزه جویان برای جنگ در خاور میانه اعلام آمادگی کنند.
شمار بسیاری از هلندی هایی که عازم سوریه و عراق بودند نیز به هنگام خروج از کشور بازداشت شدند. در اجرای قانون جدید دولت هلند، تاکنون 29 گذرنامه هلندی باطل اعلام شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =