مهر نوشت:

وزیر آموزش و پرورش، با بیان این مطلب که «رویکرد جداسازی» با برگزاری یک آزمون، تاسیس مدارس خاص و انتخاب معلمان ویژه شکل می گیرد، تاکید کرد: این شیوه آموزشی متمرکز علاوه بر اثرات منفی بر روحیه دانش‌آموز، آن را از بدنه جامعه دور می‌سازد و می‌تواند مشکلات رفتاری و تربیتی برای او ایجاد کند.

علی اصغر فانی در دوره آموزشی مدرسان استانی «طرح شهاب» که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، افزود: سرمایه هر کشور از سه عنصر سرمایه «انسانی»، «طبیعی» و «فیزیکی» تشکیل می‌شود که سهم کشورهای توسعه یافته درصد بالای «سرمایه ‌انسانی» است.

وی با بیان اینکه لازمه «توسعه‌یافتگی» هر کشور بالا بودن سهم «سرمایه انسانی» است، تصریح کرد: اگر بخواهیم یک کشور توسعه‌یافته شویم باید به سرمایه انسانی توجه بیشتر کنیم و سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهیم.

فانی سهم «سرمایه انسانی» از تولید منابع خالص کشور را ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: این درصد در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته پایین است و از این رو باید به آموزش و پرورش به عنوان مولد زیرساخت منابع انسانی کشور توجه ویژه کرد.

وزیر آموزش و پرورش «تربیت نیروی انسانی»، «انتقال فرهنگ» و «خلاقیت و نوآوری» را از کارکردهای آموزش و پرورش در دنیا معرفی کرد و ادامه داد: بحث تربیت و تامین سرمایه انسانی هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش آموزش و پرورش در این مهم منحصر به فرد و ممتاز می‌باشد.

وی «شناسایی»، «تربیت» و« هدایت» استعدادهای برتر را از ضروریات آموزش و پرورش امروز برشمرد و تاکید کرد: استعدادهای برتر به شرط «شناسایی»، «تربیت» و «هدایت» صحیح و اصولی همراه با نظارت و ارزیابی می تواند سرمایه انسانی آینده کشور را تامین کند.

فانی «رویکرد جداسازی» را یکی از روش‌های «شناسایی»، «تربیت» و «هدایت» استعدادهای برتر عنوان کرد و افزود: این روش با برگزاری یک آزمون، تاسیس مدارس خاص و انتخاب معلمان ویژه شکل می‌گیرد که این شیوه آموزشی متمرکز علاوه بر اثرات منفی بر روحیه دانش‌آموز، آن را از بدنه جامعه دور می‌سازد و می‌تواند مشکلات رفتاری و تربیتی برای او ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش «رویکرد تلفیقی» را روشی مناسب و البته دشوار در اجرا خواند و گفت: در این روش دانش آموز در اجتماع سایر دانش‌آموزان دیگر آموزش می‌بیند که علاوه بر رشد انگیزه و ارتقای علمی دانش‌آموزان و معلمان، تربیتی متعادل و ماندگار پیدا می‌کند.

فانی با بیان اینکه طرح «شهاب» در بستر «رویکرد تلفیقی» پیگیری می‌شود، افزود: آموزش و پرورش به دنبال آموزش طبیعی دانش‌آموزان است نه آموزش گلخانه‌ای و از این جهت طرح «شهاب» قابل دفاع می‌باشد.

وی با بیان اینکه مباحث «تربیتی» و «اعتقادی» در دانش آموزان برای آموزش و پرورش یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، افزود: پای‌بندی دانش آموزان به اصول اخلاقی، اسلامی و ملی کشور، اصلی است که باعث می‌شود «سرمایه انسانی» در کشور از قوام و دوام خوبی برخوردار باشد و از این جهت برنامه‌ریزی درسی و محتوایی مناسب در ایجاد هویت دینی، اسلامی و ایرانی دانش‌آموزان موضوعی مهم تلقی می‌شود.

فانی با اشاره به روند تدوین و طراحی آیین‌نامه طرح «شهاب» خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه در راستای اهداف سند تحول بنیادین قرار دارد که با اجرای صحیح، نظام‌مند و با رویکرد تلفیقی می‌تواند در «شناسایی»، «تربیت» و «هدایت استعدادهای برتر» نقش به‌سزایی ایفا کند و زمینه رشد دانش آموزان و معلمان را فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش «نظارت» و «ارزیابی» را دو ضرورت مهم در اجرای طرح «شهاب» دانست و تاکید کرد: نظارت اجرایی بر فرآیند طرح و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی پس از بازخورد اجرای محدود آن می‌تواند راه‌گشای کار آموزش و پرورش در آینده باشد.

دوره تامین مدرسان استانی طرح «شهاب» با حضور ۱۲۰ مدرس از سراسر کشور از چهارم تا هفتم شهریور ماه در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنیگان برگزار شد.

 

47503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    14 2
    لطفا در مورد حذف بن ، پاداش مناطق محروم فرهنگیان از وزیر گزارشی تهیه کنید.
    • یه معلم IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      6 4
      چه ربطی به موضوع داشت این آبروی ما معلم هارو می برید با اذان های بی وقتتون
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    21 4
    ای کاش ما هم مثل کشورهای دیگه بودیم و جدا سازی را انجام نمی دادیم. تا وقتی بچه ها بزرگ میشوند مشکلات عدیده ای با جنس مخالف نداشته باشند
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      11 2
      منظور وزیر حذف مدارس سمپاد بود نه ایجاد اختلاط جنسیتی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    31 1
    ضعیفترین وزیر دولت ...آقای فانی
  • مهربان A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    23 8
    با حذف مدارس خاص و تیزهوشان موافقم اما وزیر در معیشت ومنزلت معلم تغییری ایجاد نکرده
  • یک معلم IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    7 1
    به شخصه با حذف مدارس سمپاد مخالفم، حضور دانش آموزان ضعیف باعث افت سطح کیفی دروس ارائه شده میشه و این ظلمیه در حق دانش آموزان مستعد. معلم مجبوره ارائه ی دروس رو با ضعیف ترین دانش آموزان هم هماهنگ کنه، وقتی موضوعی در سطح دانش آموزان ضعیف نیست، خیلی مواقع معلم مجبور میشه از ارائش خودداری کنه و سطح درس رو پایین بیاره.