معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اهمیت نهاد خانواده،‌ نقش سرپرست در اداره آن، وجود تبعیض جنسی و موضوعات عرفی و قانونی موجب آسیب پذیری بخش زیادی از زنان سرپرست خانوار شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران؛ شهیندخت مولاوردی در همایش «بانوی تدبیر، سفیر امید» که در استانداری تهران برگزار شد، با توجه به زمینه بوجود آمده قانونی و حقوقی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: ضرورت دارد به نقش سمن‌ها در خدمت رسانی به این زنان توجه شود که موسسات غیر دولتی هم در این زمینه فعال هستند و به علت قدرت بالا در جلب مشارکت‌های مردمی می توانند به ظرفیت‌های مهمی تبدیل شوند، بنابراین باید در برنامه ریزی‌ها لحاظ شوند.

وی نارسایی در برخی قوانین، ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با زنان سرپرست خانوار و محدودیت منابع مالی را به عنوان مهمترین مشکلات این دسته از زنان دانست و افزود: در تمام برنامه ریزی‌ها، برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید به سطح اقتصادی خانوارهای زن سرپرست توجه شود، ضمن آنکه فشارهای ناشی از زن سرپرستی آنان را دچار مشکلاتی می‌کند.

ملاوردی گفت: تعداد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار سطح تحصیلی پایینی دارند و بسیاری از آنها به تنهایی یا با فرزندان خود زندگی می‌کنند. تصادفات جاده‌ای و حوادث ناشی از فوت از مهمترین عوامل زن سرپرستی خانوار است که با توجه به رشد روز افزون این زنان، لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان و ایجاد برنامه ملی برای زنان سرپرست خانوار ضروری به نظر می‌رسد.

وی عنوان کرد: با یکپارچه سازی اطلاعات و تهیه بانک جامع اطلاعاتی می‌توانیم گام‌های خود را در حوزه زنان سرپرست خانوار به درستی برداریم و طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حاصل زحمات شبانه روزی و قدم اولیه برای تحقق اهداف ما در حوزه زنان سرپرست خانوار است.

ملاوردی با اشاره به وعده‌های ریاست جمهوری پیش از انتخابات گفت: دکتر روحانی پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهور وعده‌هایی داده بودند. بنابراین باید به زنان سرپرست خانوار توجه کنیم و با این کار زمینه‌های لازم را برای پیشبرد برنامه‌های دولت نیز فراهم کنیم. در واقع از برنامه‌های رئیس جمهور حمایت از زنان سرپرست خانوار و اولویت بخشی به اشتغال بوده است.

معاون رییس جمهور گفت: ‌طرح جامع زنان سرپرست خانوار به ابتکار خانم سهیلا جلودار زاده تشکیل شده است و ما پیشنهاد تشکیل کارگروهی را با هدف کاهش زنان سرپرست خانوار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده‌ایم و تاکنون سه جلسه آن تشکیل شده است. در بسته اشتغال پایدار به دو موضوع زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل دانشگاهی می‌پردازیم و امیدواریم تا پایان شهریور ماه ویرایش اولیه آن منتشر شود.

مولاوردی با اشاره به همکاری‌های معاونت زنان با وزارت جهاد کشاورزی گفت: با این وزارتخانه همکاری‌هایی برای زنان محروم داریم علاوه بر آن با وزارت رفاه و شهرسازی نیز همکاری‌هایی را درباره وضعیت زنان ساکن در بافت‌های فرسوده و اقامتگاه‌های غیر رسمی آغاز کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: کشور در طول سه دهه گذشته تغییرات سریع اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده است و در این راستا رشد شهرنشینی، کاهش نرخ باروری، سالخوردگی جمعیت و غیره رخ داده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانوار با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 90، 12.1 درصد خانوارها زن سرپرست هستند و این آمار در پنج سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. در کنار این رشد، ویژگی‌های اجتماعی، ‌اقتصادی، ‌ترکیب سنی، تحصیل و میزان درآمد زنان سرپرست خانوار به طور قابل توجهی تغییر کرده است و زنان سرپرست خانوار به موضوعی اجتماعی از جنس آسیب تبدیل شده‌اند.

معاون رییس جمهور در امور بانوان افزود: اهمیت نهاد خانواده،‌ نقش سرپرست در اداره آن، وجود تبعیض جنسی و موضوعات عرفی و قانونی موجب آسیب پذیری بخش زیادی از زنان سرپرست خانوار شده است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، به علت افزایش سن امید به زندگی با زنانه شدن سالمندی مواجه هستیم که نتیجه آن زنانه شدن سرپرستی خانوار، گسترش سرپرستی خانوار از سوی زنان و افزایش آمار زنان مجرد بوده است.

وی افزود: در حال حاضر با الگوی نوظهوری مواجه هستیم، بالارفتن سن ازدواج و مجرد ماندن دختران موجب شده است که آنان را در زمره زنان سرپرست خانوار قلمداد کنیم.

مولاوردی با بیان اینکه بسیاری از خانوارهای زن سرپرست آسیب پذیر هستند، اظهار کرد: 54.5 درصد خانوارهای زن سرپرست بی سواد هستند، 82 درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    11 40
    چند همسری شاید آخرین راه چاره باشد
  • 123 IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    19 3
    با سلام.اگر اینطور ادامه پیدا کنه و فکری به حال اشتغال جوونا نکنید که نتیجه اش ازدواج نکردن اونا بشه.باید بگم حتما آینده فاسدی در پیش خواهیم داشت..خدا رحم کنه...
  • نقی A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    9 3
    هر دم از این باغ بری می رسد
  • ف A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    21 1
    چند ملیون دختر مجرد هست بعد میگن جمعیت کمه . فقط فکر ازدواج پسرها هستند دخترایی که سنشان بالا رفته چی ؟ چه با افتخار هم میگن دختران مجرد سرپرست خانوار
  • فغفور IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 7
    پیشنهاد :برای مدتی مهریه دختران رابصورت طلاو مسکوکان ممنوع شودوفقدارزش ریالیگردد نسبت بدرامد چند سال.........داماد وهرجوانی که ازدواج کرد دراولیت استخدام کار نسبت به تخسس که داردقرار گیرد مبلغ قابل هم وام باوپرداخت وتا زمانیکه بدرامدی نرسد قسط بندی نشود دولت ومجلس محترم باید همکاری بفرمایند واین بودجه را طبق اماری که تهیه خواهندکردتامین کنند ......؟حتی میتوانند فرسماژور. فقطچندماه ازهمین بودجه یارانه درسال استفاده کنند البته رییس جمهور محترم وسیله رسانه ملی میتواند ازملت اجازه بگیرد که مردم مقاوموازخود گذشت ایران عزیز بطور حتم رضایت خوا هندداد چون شایداگر اقراق نشود حدود. چهارده ملیون خانوار لااقل یک. یا. دوفرزند دم بخت دارند بااین حرکت اگر دولت ومجلس محترم همکاریکنند انشاا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    3 0
    با این وضعیت گرانی و تورم و بیکاری جوانان و مسکن و...... نتیجه ای بیش از این نمیتوان داشت
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    6 0
    کلا مشکل شماها سر مهریه دختراست؟ دختراان ای رانی جز مهریه هیچ تکیه ای برای حفظ زندگی شان ندارن اینکه میگ محبت و فلان از این حرفا همه شعاره