۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
چند واقعیت دربارۀ حماس و جنگ غزه

نیت اصلی رژیم صهیونیستی، محو حماس و فرماندهان آن و انضمام غزه به سرزمینهای اشغالی بود اما این هدف نیز با پایداری مردم غزه به تحقق نپیوست.

روز سه شنبه حماس و رژیم صهیونیستی پس از جنگی نابرابر که 7 هفته به طول انجامید و توسط اسراییل آغاز شده بود، برای یک آتش بس طولانی مدت به توافق رسیدند. در این جنگ نابرابر 2101 نفر فلسطینی که 70 درصد آن را شهروندان عادی تشکیل می دادند به شهادت رسیده و بیش از 1700 منزل و 58 بیمارستان و کلینیک در غزه توسط رژیم صهیونیستی ویران گردیده و صد هزار فلسطینی بی‌خانمان شدند. در حالی که تنها 70 اسراییلی که بیش از 64 نفر آنها سرباز بودند از سوی نیروهای مقاومت مورد هدف قرار گرفتند.
این جنگ که توسط رژیم صهیونیستی به بهانه کشته شدن سه اسراییلی که بعدها مشخص شد فلسطینی ها در آن نقشی نداشته اند، آغاز شد و بهانه ای بود تا رژیم صهیونیستی به اهداف خود به شرح ذیل دست یابد:

1- تلاش برای تشدید تفرقه و اختلاف میان دولت حماس و منطقه خودگردان محمود عباس: پس از وحدت جناحهای فلسطینی دولت حماس و محمود عباس رژیم اسراییل بار دیگر با هدف تفرقه میان این دو گروه حماس تلاشهای فراوانی نمود اما این تلاش و هدف آنها به نتیجه ای منجر نشد.
2- تلاش برای خلع سلاح حماس: از سوی دیگر این حملات تلاشی بود تا سلاح ها و موشکهای دفاعی حماس به تحلیل رفته و به تدریج قدرت دفاع از مردم فلسطین سلب شود. هرچند موشکهای حماس از قدرت کمتری برخوردار بود اما این موشکها نقطه ضعف مهم این رژیم را آشکار کرد. در واقع ضعف افسانه گنبد آهنین اسراییل بود که با موشکهای نه چندان قوی حماس درهم شکسته و اقتصاد این رژیم را تحت الشعاع خود قرار داد.
از دیگر ویژگیها در این نبرد این مهم بود این موشکها دارای برد گسترده تری بوده و همه شهرهای رژیم اسراییل را مورد هدف قرار میدادند. از سوی دیگر موشکها توسط نیروهای مقاومت ساخته شده بود که نشان می داد خلع سلاح حماس با حربه تحریم دیگر بی فایده خواهد بود.
3- تلاش برای محو غزه: نیت اصلی رژیم صهیونیستی، محو حماس و فرماندهان آن و انضمام غزه به سرزمینهای اشغالی بود اما این هدف نیز با پایداری مردم غزه به تحقق نپیوست. این سیاستی است که رژیم اسراییل از دیرباز با ایجاد شهرک های یهودی نشین در کلیه مناطق فلسطینی ادامه میدهد.
4- تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن افکارعمومی: رژیم اسراییل همچنین قصد داشت تا با مظلوم نمایی افکار عمومی جهان را که به شدت علیه این رژیم برانگیخته شده بود، تغییر داده و حماس را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. اما نتیجه این جنگ و جنایات عریان و بیشمار این رژیم به گونه ای بود که بازماندگان یهودی هلوکاست نیز این جنایات را محکوم کرده و حق مردم فلسطین و دولت فلسطینی را برای دفاع از خود و اراضی شان رسمیت شناختند.
نتیجه این نبرد نابرابر پیروزی چشمگیر مردم غزه در مقابل سلاح های آهنین و هجوم های مرگبار رژیم اسراییل بود. حماس تأکید کرده بود که برای آتش بس باید محاصره غزه به اتمام برسد و با توافق منعقد شده در روز سه شنبه مردم غزه این پیروزی را جشن گرفتند. زیرا آنها توانستند شروط خود را بر رژیم اسراییل دیکته نمایند.

بر اساس توافق جدید، رژیم صهیونیستی ضمن باز کردن معابر مرزی اجازه خواهد داد تا کمکهای بشردوستانه و مصالح ساختمانی به غزه ارسال شود. همچنین منطقه ماهی گیری مردم غزه از 3 مایل به 6 مایل وسعت پیدا خواهد کرد و برای نخستین بار پس از 8 سال غزه توانایی صدور کالا به کرانه غربی را خواهد داشت و مقامات دولت خودگردان خواهند توانست حقوق کارمندان دولت در غزه را که تحت کنترل حماس میباشد را بپردازند.
همچنین منطقه حائل میان غزه و رژیم صهیونیستی از 500 متر به 100 متر کاهش خواهد یافت. مسائل دیگری که در این توافقنامه حل و فصل نشد در خواست های حماس برای موضوعاتی از قبیل باز نمودن مرز رفح میان مصر وغزه، بازگشایی فرودگاه و بنادر ماهیگیری غزه بود. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که حماس قبلاً نیز چنین توافقی را منعقد کرده است اما رژیم اسراییل به تجربه نشان داده که به چنین توافقاتی پایبند نیست و هنگامی که شرایط را دوباره مناسب ببیند به مردم بی پناه غزه حمله خواهد کرد.
در هر حال مقاومت مردم غزه و موشکهای حماس نشان داد که فلسطینی ها به مرز بلوغ سیاسی و خود اتکایی رسیده اند. مقامات اروپایی و آمریکایی نیز علیرغم نفوذ لابیهای صهیونیستی و در اختیار داشتن اکثر رسانه های جمعی نتوانستند حقوق مردم فلسطین را نادیده گرفته و مجبور شدند تا در برخی از سیاستهای ظاهری خود تعدیلاتی را انجام دهند. شاید روزی برسد تا غرب به این نتیجه برسند که حمایت همه جانبه از این رژیمِ بحران زا که سعی در پخش نفرت و اختلاف و جنگ در همۀ جهان و منطقه دارد و تاکنون به بسیاری از کشورهای مستقل جهان از جمله فلسطین، سوریه، لبنان، سودان، عراق، اردن و مصر و... تعرض کرده است، باید خاتمه یابد. نتانیاهو اکنون به یهودی سرگردانی تبدیل شده است که نمی داند چگونه سیاستهای جنگ طلبانه خود را توجیه کند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 1
    با شماره سه اصلا موافق نیستم. اسرائیل, هم با حماس میجنگد و هم به آن نیاز دارد
  • شادی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    1 0
    کسی می دونه 58 تا بیمارستان و کلینیک را ظرف چند سال با چه بودجه ای می شه ساخت؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    2 0
    حالا شما هرچی از حماس بنویسی من یکی دیگه قبولش ندارم وقتی یک عده رو به جرم جاسوسی در خیابان بدون محاکمه تیرباران می کند.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 1
    بماچه