۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۱

ایسنا نوشت:

در حالی اردوغان به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب ترکیه روز پنجشنبه سوگند یاد کرد، مخالفان وی در پارلمان در خیابان‌های ترکیه بیکار ننشستند و تحرکاتی را علیه رئیس جمهور جدید ترکیه آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ده‌ها تن از مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری منتخب ترکیه و نخست وزیر سابق این کشور پس از مراسم ادای سوگند تجمعی اعتراضی در میدان تقسیم استانبول ترتیب دادند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

بنابر اعلام منابع خبری ترکیه پلیس این کشور برای رویارویی با تظاهرکنندگانی که اردوغان را به فساد و دزدی متهم می‌کردند به پرتاب گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش روی آورد.

در پارلمان ترکیه و هم زمان با ادای سوگند اردوغان نیز احزاب مخالف به ویژه نمایندگان حزب مردم جمهوری خواه جلسه پارلمان را ترک کردند و مراسم سوگند وی را غیرقانونی خواندند.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب مردم جمهوری خواه و اصلی‌ترین مخالف اردوغان در این باره گفت: اردوغان خود را بالاتر از هر قانونی می‌داند و به هیچ قاعده و اساسی پایبند نیست. اینکه وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا نداد، مغایر قانون اساسی است.

اردوغان شصت ساله پس از 11 سال حکومت بر ترکیه به عنوان نخست وزیر روز پنجشنبه رسماً سوگند یاد کرد و متعهد شد که عصر جدیدی را در تاریخ این کشور آغاز خواهد کرد.

وی پس از ادای سوگند اجباراً به آرامگاه کمال آتاتورک، موسس ترکیه نوین رفت و پس از آن به کاخ ریاست جمهوری ترکیه رفت تا پس از انتخابات پارلمان آتی زمینه را برای تغییر قانون اساسی و دادن صلاحیت بیشتر به رئیس جمهوری آماده کند.

اردوغان در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور گفت: من اولین رئیس جمهور منتخب در تاریخ کشورمان هستم که با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌ام و این علاوه بر ترکیه 2000 در سال تاریخ ملت ترک بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: به خوبی می‌دانم که این امر مسئولیتی بزرگ را بر دوش من انداخته و متعهد می‌شوم که شایسته این اطمینان مردم باشم.

اردوغان برای آزادی عمل بیشتر در طرح‌های خود برای آینده ترکیه احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه خود را برای تشکیل کابینه معرفی کرده است و پیش بینی می‌شود امروز (جمعه) اعضای کابینه جدید ترکیه مشخص شود.

بنابر اخبار رسیده از آنکارا هاگان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به جای اوغلو، وزارت امور خارجه را بر عهده خواهد داشت و وزرای اقتصاد و دارایی همچنان در پست‌های خود ابقا خواهند شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    39 3
    حالا شما از کجا میدانید اجبارا به آرامگاه آتانورک رفته ؟ یعنی اگر نمیخواست بره با کتک میبردنش؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    5 2
    آخه ما ایرونی ها چشم بسته غیب می گیم واز دل بنی بشر اطلاع داریم. بزن لایکو