تسنیم نوشت:

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه مباحث درس خارج مقام معظم رهبری در مورد بحث غنا و موسیقی معیار سیاست‌های رسانه ملی است، گفت: باید نیاز مردم به موسیقی حلال و آواز‌خوانی را با ابزار هنری صحیح و طراحی نو پاسخ دهیم.

عزت‌الله ضرغامی صبح امروز در مراسم اختتامیه طرح بزرگ «قرآن، کتاب زندگی» در فرهنگسرای اندیشه با قدردانی از برگزارکنندگان این طرح و شرکت کنندگان اظهار کرد: بهترین جایزه و هدیه و پاداش این برنامه محشور بودن با آیات قرآن کریم است و برندگان واقعی همراهان این طرح و آیات قرآن هستند.

وی تربیت و درخشش چهره‌های قرآنی در سنین مختلف را از معجزات قرآن کریم عنوان کرد و گفت: حضور کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌های قرآنی در این طرح‌ها نیازی به توصیف ندارد و اینها از اعجاز قرآن است که نمونه‌های ارزشمند قرآنی تربیت شده‌اند و سرمایه‌های بزرگ جامعه اسلامی هستند.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه با طرح موضوع «هنر قرآنی» با اشاره به آیه ۶ سوره مبارکه لقمان که این طرح با محوریت سوره لقمان برگزار شده بود، افزود: این آیه شریفه از جمله آیاتی است که در بحث موسیقی، غنا و آوازه‌خوانی مورد استناد فقها و علما قرار می‌گیرد و رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ بحث غنا را در درس خارج خودشان مطرح کردند که ما ابن مباحث را در سازمان صداوسیما بررسی کردیم و چکیده آن را در افق رسانه به عنوان سیاست‌های رسانه ملی در بحث موسیقی مطرح کردیم.

ضرغامی ادامه داد: در این بحث مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند که معمولا ۳۰۰ روایت در باب غنا مطرح می‌شود و این آیه اولین آیه‌ای که در این باره به صراحت سخن گفته است و وقتی از امام صادق(ع) درباره غنا سوال می‌کنند می‌فرمایند همان چیزی است که پروردگار در آیه ۶ سوره لقمان درباره آن سخن گفته‌اند.

وی با بیان اینکه براین اساس غنا به معنای آوازه‌خوانی و شکستن صدا در حنجره است، گفت: با توجه به این تعریف اذان قرآن و مناجات و دعاخوانی نیز و سایر آوازه‌خوانی‌ها می‌تواند در حکم غنا باشد اما ما بحث غنای حلال و حرام داریم بنابراین آوازه‌خوانی به معنای مطلق از خوانندگی است و موسیقی هم از همین زاویه در این مجموعه قرار می‌گیرد.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: مقام معظم رهبری این آیه سوره لقمان را مرز روشن کننده حرمت و حلیت در بحث غنا می‌دانند. بنابراین اگر آوازه‌خوانی و موسیقی مضل عن سبیل‌الله باشد حتما حرام است اما در غیر این صورت نه تنها حرام نیست بلکه می‌تواند راه را به سوی پروردگار باز کند چه موسیقی باشد و چه آوازه‌خوانی و نظام اسلامی باید آن را رشد دهد و از مزایای آن برای جامعه اسلامی استفاده کند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه بسیاری از بحث‌های مربوط به موسیقی تا حد زیادی به عرف جامعه برمی‌گردد که چه برداشتی از آن دارد، اظهار کرد: تصویری که روی موسیقی می‌گذارند، شعری که می‌خوانند و ریتم آن، مشابهت با مجالس لهو و لعب سابق و فعلی مشخص می‌کند که موسیقی حرام است یا حلال. لذا امام(ره) فرمودند فرق است بین موسیقی از رادیوی ایران پخش می‌شود با موسیقی که از رادیو دیگر کشورها پخش شود چه بسا یک موسیقی که از رادیو ایران پخش می‌شود حلال باشد اما همان موسیقی که از رادیو کشوری مثل عربستان پخش می‌شود حرام باشد.

وی یادآور شد: پخش موسیقی انقلابی و حماسی نشان دهنده حس مبارزه در مقابل دشمنان نه تنها نیاز است بلکه سفارش ما این است که این موسیقی‌ها ساخته شود و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین درباره بحث آوازه‌خوانی در حوزه قرآن، ادعیه و مناجات گفت: ظرفیت عظیمی در این زمینه برای هدایت مردم و ترویج معارف اسلامی وجود دارد و ما امروز شاهد قرائت‌های مختلف هستیم و امروز قاریان ما حتی بر قراء مصری سبقت گرفته‌اند و نظرسنجی نشان می‌دهد فاصله زیادی بین علاقه‌مندی مردم به شنیدن قرائت قاریان ایرانی و مصری وجود دارد.

ضرغامی تصریح کرد: ما باید نیاز مردم به آوازه‌خوانی در حوزه قرآنی و مناجات و غنای حلال را برطرف کنیم و در این حوزه باید برنامه‌ریزی کرد چرا که وقتی یک آیه به زیبایی به گوش مستمع برسد او را متحول می‌کند. بنابراین زیباخواندن، موثرخواندن و به جا خواندن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به تاثیرات مثبت پخش یک آیه از قرآن کریم در بخش‌های مختلف رسانه ملی گفت: به عنوان مثال یک آیه‌ای که قبل از خبر ساعت ۱۴ پخش می‌شود تاثیرات بسیار مثبتی داشته و بزرگان و خواص می‌گویند این یک آیه به همه وجود ما مسلط می‌شود و به دلمان می‌نشیند.

رئیس سازمان صدا و سیما یادآور شد: برگزاری جلسات قرائت جمعی قرآن و قرائت‌های جمعی از شهرهای اهل سنت که امروز باب شده تاثیرات فوق‌العاده‌ای داشته و در شرایطی که دشمنان برای ایجاد تفرقه تلاش می‌کنند برکات زیادی با خود داشته است.

ضرغامی در پایان تاکید کرد: باید با ابزار هنری صحیح نیاز مردم به شنیدن دعاها، مناجات‌ها، اذان و قرائت‌ها، غنای حلال و آوازخوانی با یک طراحی و نوآوری جدید در نظر گرفته شود تا بتوانیم نیاز جامعه را پاسخ دهیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    72 4
    شبکه فروشگاهی راه نداختن مشکل نداره
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    30 4
    بطور كلي صدا وسيما مردم را هويج فرض كرده است.