فارس نوشت:

یک روزنامه سعودی در تحلیلی، با به هم ربط دادن عبارات و جملاتی تلاش کرده نزدیکی احتمالی ایران و ترکیه را خطری برای اعراب وانمود کند و آن را موجب ایجاد قدرتی در فاصله دو تنگه راهبردی هرمز در ایران و بُسفر در ترکیه بداند.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، تحلیلگر روزنامه الحیاة در مقدمه ای که نشان از بی اطلاعی کامل وی از تاریخ و لغت دارد، واژه «همایون»را که لقب برخی زمامداران تاریخ ترکیه قرار گرفته، با «هامان» وزیر فرعون مرتبط می داند و به داستان سرایی در این باره می پردازد!

وی در ادامه با بیان مراحل به قدرت رسیدن «رجب طیب اردوغان» تا انتخاب به عنوان رئیس جمهور ترکیه، مدعی شده که او برای تبدیل شدن به بزرگترین زمامدار سنّی مذهب در جهان اسلام تلاش می کند و «چه بسا ایران هم برای کمک به او و تبدیل شدن به بزرگترین همپیمان ترکیه در منطقه آماده باشد، تا جبهه ای در برابر مصر و دیگر کشورهای عربی ایجاد شود».

نویسنده این مقاله که حتی نمی داند میدان «تقسیم» در کدام شهر ترکیه واقع شده، آورده است: «اردوغان پیش از آنکه در میدان تقسیم «آنکارا» (!) مخالفانش را تهدید کند، در ایران در محضر آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران حضور یافت و پس از ابراز دوستی و محبت بی سابقه، ایران را وطن دوم خود نامید».

تحلیلگر الحیاة عربستان سپس در تکمیل توهمات خود، می نویسد: ایران و ترکیه هر دو نسبت به اعراب کینه دارند، و برای اقامۀ دلیلی بر این ادعای خود می افزاید: «زیرا این دو کشور هر دو نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت دارند (!) و همچنان که ایران، جزایر امارات (!) را اشغال کرده، ترکیه هم استان اسکندرون در شمال غرب سوریه را در اشغال خود دارد».

وی سپس با هشدار به کشورهای عربی می نویسد: احتمال ایجاد اتحاد میان ایران و ترکیه، یک توهّم نیست (!) این پیوند می تواند تنگه هرمز را به تنگه بسفر - دروازه اروپا و اقیانوس اطلس- متصل سازد».

به عقیده نویسنده الحیاة، در شرایطی که جهان عرب در ضعف و فروپاشی قرار دارد و اردوغان هم راه ورود به اروپا را برای خود بسته می بیند، چرا نباید به فکر ایجاد یک«اتحاد» با تهران باشد و برای ایجاد رابطه ای میان ایران از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر، تلاش نکند؟!

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی EU ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    9 8
    نوسنده الحیات نمی داند میدان به گفته ی شما تقسیم در کدام شهر است و نویسنده این مطلب خبرانلاین نمی داند که اسم ان میدان تکسیم است نه تقسیم لطفا انتشار بدید
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      4 0
      تکسیم به معنای تقسیم است و برمیگردد به سالیان دور که در ان محل اب رودخانه را برای شرب و کشاورزی مردم استانبول به چند جوی تقسیم میکردند . از ان زمان انجا را میدان تقسیم گذاشتند .