احوالپرسی با جلال ستاری/ سرگرم کتاب‌هایم هستم

جلال ستاری در 83 سالگی همچنان پرکار و فعال است. او آثار تازه‌ای را آماده کرده که قرار است از سوی نشر مرکز منتشر شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از این کتاب ها، گفت و گوی ناصر فکوهی انسان شناس با جلال ستاری است. گفت و گویی که ستاری درباره آن می گوید: «این کتاب یک مصاحبه طولانی درباره خاطرات زندگی من است که دکتر فکوهی آن را انجام داده و نشر مرکز در حال آماده سازی آن است.»

این محقق می افزاید: «گفت و گو خیلی مفصل شده و مقداری از کارهایش مانده است. فعلا داده ام به ناشر تا او هم آن را بررسی کند. آماده سازی این کتاب دو سه سال طول کشید و گرفتاری هایی داشت. مثلا من تاریخ ها را فراموش کرده بودم که البته همه این مشکلات را رفع کردیم. به‌هرحال نشر مرکز آن را منتشر خواهد کرد.»

یکی دیگر از کتاب هایی که جلال ستاری این روزها مشغول آماده سازی آن است، کتابی است درباره تئاتر ایران در دوران قاجار. او در این باره می گوید: «این کتاب نوشته یک فرانسوی است که در دوره مظفرالدین شاه به ایران می آید و از تئاترهای آن زمان بازدید می کند. او بعد از بازگشت به فرانسه درباره تئاتر در ایران مقاله مفصلی در یکی از مجلات آن زمان نوشت که آن مجله به دست من افتاد و من هم آن مقاله را ترجمه کردم.»

مجموعه مقالات ستاری دیگر کتابی است که این نویسنده درباره اش می گوید: «در بند جمع آوری مقالاتم هستم و می خواهم آنها را در یک کتاب گردآوری کنم اما کار اصلی ام مربوط به تحقیقی درباره سازمان پرورش افکار در دوران رضا شاه است. این که آن زمان چطور می خواستند فرهنگ ایران را در آن سازمان مورد توجه قرار دهند ولی دیگر دیر شده بود و فایده ای نداشت. این کار تقریبا تمام شده و توسط نشر مرکز چاپ خواهد شد.»

این محقق می‌گوید: «کتاب دیگری که این روزها مشغول آن هستم کتابی است که به چگونگی پرداختن نظام الملک به فرهنگ دوران سلجوقی پرداخته است. این کتاب بسیار خواندنی است و فعالیت هایی که نظام الملک در این زمینه انجام داده گاه موجب حیرت آدم می شود.»

جلال ستاری نویسنده، محقق و اسطوره شناس ایرانی است که تاکنون بیش از 90 عنوان کتاب در زمینه های نقد، اسطوره شناسی و ادبیات نمایشی منتشر کرده است. 

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هومن IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    18 0
    همیشه آرزوی سلامتی براتون دارم استاد بزرگ و مهربان که حق بزرگی بر گردن علوم انسانی به ویژه حوزه ادبیات دارید.
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    8 0
    همه کارهای استاد خوب و عالی هستن اما یه ترجمه دارن که فوق العادست کتاب عشق رنه آلندی من در حال وهوای عاشقی این کتاب را خوندم یکی از تاثیرگذارترین و زیباترین کتابها در مورد عشق بوده مطالعه اش را به همگان توصیه می کنم